Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö pieniä määriä esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Minä olen ainakin näin ensikertalaisena päntännyt ruokasuosituksia otsa kurtussa, ei niitä tahdo heti ulkoa muistaa. Ehkä hankalinta tulee olemaan jättää inkivääri pois (inkivääritee on mun lempparia :loudlycrying: ) ja Brietä tuun varmaan kaipaamaan. Mites te muut? Tuleeko rajoitukset jo kaupassa ulkomuistista? Mitä tuutte kaipaamaan?
 
No mulla tulee vaan siinä jotain ruokaa tehdessä että aijuu, mites tän laita olikaan🤣🤭 En ota paniikkia jos menee jotain ei suositeltuja vahingossa.
Salmiakki on mun herkku. Lapset jättääkin mulle omistaan aina salmiakit 😅 Kyllä täytyy miestä muistuttaa että paidtstko mulle sit läpikypsää kananmunaa ja näin 😆
 
Itellä ehottomasti hankalinta tulee olemaan kahvin juonnin vähentäminen🥴 Ihan kevyesti menee semmoset kuus iso saavillista päivässä. Jatkossa enää 3dl ja vielä vähempi jos joskus juo cocista😅 Salmiakki ja lakut on myös suurinta herkkua.
 
Mä muistan hyvin nuo ruokasuositukset ulkoa, ei ole aiemmista raskauksista muuttuneet juurikaan.

Sitä pohdin, uskaltaisiko kamomillaa ja rooibos -teetä juoda. Etenkin kamomillaa olen ennen juonut iltaisin. Ja Suomessa kaikki yrttijuomat on kielletty, kai varmuuden vuoksi. Olen nyt juonut persikka-hedelmäteetä.

Vaikeinta tulee mulle olemaan, ettei voi sushia syödä! Ihan mun lempiruokaa ja aika usein tulee syötyä. Kahvin juonnin rajoittamine siihen n.3dl myös mulle vaikeaa. Rakastan myös kananmunaa, jossa keltuainen jätetty löysäksi. Ja medium-pihvejä. Nythän on kaikki paistettava kypsäksi. Nää on mun top 4 vaikeinta luopua. Juustoista löytyy onneksi paljon pastöroitua ja lakua tai salmiakkia syön muutenkin tosi harvoin..

Aion mahdollisimman tarkkaan näitä suosituksia kyllä noudattaa. Tämä raskausaika niin lyhyt ja en halua turhia riskejä ottaa. Varmasti nopeasti löytyy uudet lempparit tilalle 🥰
 
En tiedä mitä ajattelin kun tuon ekan viestin kirjoitin - kahvin kanssa se varmaan oikeasti on hankalinta mullakin. Aiemmin join kahvia mooonta kuppia päivässä, sitten pyrin vähentämään kahvin juontia korvaamalla sitä teellä ja onnistuinkin siinä. Nyt tekee aika tiukkaa, että saa juoda vain kaksi pientä kuppia, eikä teetä (siis oikeaa teetä, jossa kofeiinia) sitten ollenkaan.
 
Ite noudatan suosituksia aika tarkkaan. Oon semmonen katastrofiajattelija et saisin varmasti jonku listerian🙈 Juustoja kaipaan jo nyt, en muistanu jouluna syödä ollenkaan! Noo ens jouluna sitten🙂
 
Aika ulkomuistista nuo suositukset tulee, ei rajoitteita loppujen lopuksi niin paljon ole. Kahvia juon yleensä sen 2 kuppia aamulla, aina välillä illemmalla teetä ja joskus kevytkolaa, niin täytyy vähän katsoa ettei kofeiinia tule liikaa. Esim. salmiakin ja lakritsin suhteenkaan en oo niin ehdoton, saatan syödä silloin tällöin pieniä määriä. Oikeastaan ainut missä on tiukka nollalinja on päihteet, joita en muutenkaan juuri käytä.
 
Mulla vaikeinta on vähentää kahvin määrää, sitä kuluu normaalisti todella paljon. Juon pienen kupillisen aamulla ja iltapäivällä toisen pienen kupin.

Toinen paha on aurajuusto. Onneksi joulu meni jo😅 ja onneksi sitä voi kuplivaksi kuumennettuna syödä, ettei ole totaalikieltoa. Just tein lämpöisiä leipiä aurajuustolla🤭

Kolmas vaikea on salmiakki ja laksitsa. Mun herkkua😭 tässäkin on onni että kaupasta löytyy glykyrritsiinitonta salmiakkia joka sopii raskaana oleville😊
 
Ensikertalaisena olen lukenut suosituslistan läpi useampaan kertaan, että jäisi varmasti kaikki mieleen.

Vuohenjuusto on mun heikko kohta, joten sitä varmasti kaipaan tänä aikana. Samoin salmiakki ja laku kuuluu lemppareihin.

Pitääkin tutkia tuota Laalaa123 mainitsemaa salmiakkia, jos läytyisi!! 🤩
 
Ainakin sellainen yritys kun Namitupa valmistaa tuota salmiakkia, prismasta olen itse ostanut. Ja myös salta katten-sellainen pieni keltainen pussi vegaanista salmiakkia on muistaakseni ilman sitä glykyrritsiiniä👍
 
Mä noudatan suosituksia kyllä suurimmaksi osaksi. En kyllä mitenkään hysteerisesti, mutta pyrin. Lakuja ajattelin tilata, jos iskee himo. Kahvi/kofeiini on pahin, mutta vaihdoin teehen ja Red Bullin vaan lopetin. Toki juon kahvia jos mieli tekee, mutta tulee juotua enää puoli kuppia silloin tällöin.

Ja aurajuustoa vedän sit ens syksynä suoraan paketista 😂
 
Mä pyrin myös noudattamaan, toki saatan tehdä jotain poikkeuksia oman tiedonhaun perusteella. Esim esikoisen raskaudessa söin silloin tällöin itsetehtyä kasvisushia, kun googlasin että jodipitoisuus norissa on todennäköisesti maltillinen, jätin jodisuolan ja jodilisän (mama-vitamiineista) pois siltä päivältä enkä syönyt montaa rullaa. 🤷🏻‍♀️ lisäksi olen juonut välillä rooibos-teetä, miellän sen kuitenkin terveellisemmäksi kuin sen että kofeiinirajat paukkuu yli. Kahvinjuontia oon vähentänyt, teetä olenkin pidempään juonut, joten siirtymä tuntuu luonnolliselta. Lakua en syö, koska nollatoleranssi tuntuu helpommalta ja varman syyttäisin itseni jostain ADHD-diagnoosista jos lapsi sellaisen saisi ja olisin syönyt lakua. Namituvan salmiakkeja testasin esikoisen raskaudessa, en ”aidon” lakun ystävänä tykännyt. Sen sijaan infektioriskin kanssa olen aika tarkkana (graavikalat tms) sillä siinä ikäviin seurauksiin kerta riittää jos huono onni käy.
 
Mä rakastan maksamakkaraa ja se jää nyt sitte pois. Ja sitte jään kaipaamaan hyvää viiniä jota joskus maistellaan hyvän ruuan kanssa. Mut eipä se ole niin justiinsa. ^^ ai nii.. voinkohan enää syödä noita suola-apinoita.. ostin jätti pussin laivalta. Yhyy!
 
Ne apinat on muuten ihan sairaan hyviä!! 🤤 oli pakko kurkata ja taitavat sisältää lakritsiuutetta, joten menee ilmeisesti "kiellettyyn" osastoon ☹
 
Jaaha, kasvattaa keskenmenoriskiä jos juo liikaa. :s kaikki kiva kielletään. Mitä te juotte kahvin sijasta?
 
Jaaha, kasvattaa keskenmenoriskiä jos juo liikaa. :s kaikki kiva kielletään. Mitä te juotte kahvin sijasta?
Lämpimien juomien ystävänä oon nyt ahkerasti kaivellut vaihtoehtoja kahville ja teelle. Kahvin korvikkeeksi ostin kofeiinitonta kahvia, mutta en lopulta oo sitä juuri keitellyt - sitä ei tee mieli, kun on huono olo. Mehu ja glögi on toimineet ihan hyvin kuumien juomien korvikkeena ja lisäksi mun kaapista löytyy jonkin verran haudukkeita. Lakritsijuurta ja inkivääriä sisältävät haudukkeet jäi nyt tauolle, mutta esim. pelkkää hedelmää sisältäviä haudukkeita voi kyllä juoda. Uskaltaisin juoda rooibostakin, muualla maailmassahan sitä ihan suositellaan. Enkä panikoisi, vaikka vahingossa joisin kupillisen teetä jossa on inkivääriä tai lakritsijuurta, mutta kun iso osa mun haudukkeista perustui sille inkiväärille, niin en halua niitä päivittäin juoda.
 
Takaisin
Top