Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei Gemini, mulla viikon päänsärky enteili synnytystä. Ja jalkojen turvotus. :wink

Raskausarvista: Esikoisesta tuli yksi näkyvä (vaaleni kyllä raskauden jälkeen ajan kanssa) ja nyt tästä tuli toinen hyvin erottuva + yksi pieni mikä varmaan vaalenee kokonaa pois ajan kanssa. Mulle nuo molemmat raskausarvet on muisto näistä raskauksista, elettyä elämää. :)

Niin, no pari raskausarpea olisikin vielä ihan kiva muisto raskausajasta, mutta enemmän kuin parikymmentä menee jo vähän inhottavan puolelle. Tai en mä ole niitä halunnut laskea, mutta veikkaisin että noissa lukemissa mennään. Mä olen onneksi kuitenkin pääsemässä tästä vähän yli. Kunhan ne arvet ei ole enää punaisia, ne tuskin enää haittaa mua, ja sen vaalenemisen ajan olen varmaan niin tohkeissani vauvasta, etten ehdi moista murehtia. :)Ja onhan niiden syntymiselle tosiaan erittäin ihana syy!

Olin kyllä aluksi aika masentunut, koska en ota tällaisia muutoksia ulkonäössäni kauhean hyvin ja olen ylikriittinen itseni suhteen, mutta mm. tämä kirjoitus sai oloni paljon paremmaksi, ja tajuamaan kuinka mitättömiä tuollaiset muutokset kuitenkin on. Ja mieluummin niin, että vauva kasvaa masussa turvassa kunnes on valmis syntymään ja jättää sitten jälkiä kehoon, kuin että vaikka syntyisi aivan liian aikaisin.

Mutta on mulla silti vähän hätä housuissa, että kai se nyt syntyy ja äkkiä ennen kuin mun raidoitus vielä entisestään pahenee.

Mulla on muuten kaikki oireet lähes kadonneet. Ei supistuksia tai muutakaan, oon vain ollut aika väsynyt ja lähinnä lepäillyt. Vauvan liikkeet tuntuu nyt aika ahdistavilta, tilaa ei kyllä todellakaan ole. Vaikea myös löytää mukavaa asentoa, ja tuntuu että vatsalihaksia ja kaikkia kudoksia kyllä venytetään nyt äärimmilleen.

Mä jo soitin synnärille tänään, kun päänsärky ja pahoinvointi jatkuneet pari päivää ja nyt alkoi vilkkua pisteitä näkökentässä. Sanoivat kuitenkin että myrkytys olisi erittäin epätodenäköinwn, kun ekaa odottaessa ei ollut ja paineet olleet matalat vielä 39+2 neuvolassa. Että harvemmin enää tässä vaiheessa,puhkeaa. Ja tosiaan kun huomenna Se neuvola, niin voin sinne odotella.

Mä vielä nuista raskausarvista. Mun oma maailma mullistu ja teki kuperkeikan samantein, kun esikoinen synty. Elämän prioriteetit muuttu ja tosiaan aina shoppaillessa kannoin vaatetta vain rinsessalle. Että hetki meni, että rupes aatteleen ittiä. Ainakin useempi kuukausi. Mut nämähän on tosi henkilökohtasia juttuja. Ite käytin huoletta mammahousuja pari kuukautta synnytyksen jälkeen ja, kun pysty jättään vauvan ekaa kertaa muutaman kuukauden ikäsenä iskälle niin kävin sit shoppaileen paremmin istuvan asukokonaisuuden. Pointti siis oli, että mä en muutamaan kuukauteen aatellu ittiä ja mahaa ja sitten kun alko aatteleen, niin maha oli jo hyvää vauhtia pienenemässä. :) Arvista en nyt muista missä kunnossa sillon olivat, mutta eipä tuo maha sillon vielä muutenkaan bikinikunnossa ollu. En kyllä muista, että arvet ois näkyny enää kun tulin taas raskaaksi esikoisen ollessa 1v. Kyllä mullaki niitä kuitenki oli ja nyt toisen kanssa vielä enemmän. Mutta tällästa Se nyt vaan on, kun pakko saada vauva. :D

Satsuma, toivottavasti tarkoittaisi sitä myös mun kohdalla! :happy093

Suspaus, mulle just tänään sanoi TH neuvolassa ettei myrkytys aina näy verenpaineiden nousuna, kun se on vain yksi mahdollinen oire. Mulla oli tänään verenpaine ok.
Itsellänikin tosiaan ollut tämä päänsärky nyt viime viikon torstaista tai perjantaista.. Proteiini oli ok neuvolassa, mutta nyt mun pitäisi varmuuden vuoksi tarkkailla itsekseni kotona, ja jos alkaa näköhäiriöitä tulemaan niin pitäisi ottaa yhteys sairaalaan.

Itse kanssa toivon, että ulkonäkömurheet jäisivät reippaasti taka-alalle pienen syntymän jälkeen. Tosin en nyt voi sanoa varmasti miten reagoin kun vauvamaha on poissa ja kroppa ei kuitenkaan ole sama kuin ennen raskautta, mutta toivoisin kuitenkin näin. :)

Muokattu viimeksi:
Mulle kävi kanssa esikoisen kanssa ihan just noin kun brjo kirjoitti. :) Pikkutyttönen oli niin ykkönen elämässä (ja on kyllä vieläkin, yhdessä tuon pikkuisen kanssa) ettei siinä omaa ulkonäköä murehdittu. Ja tosiaan shoppailemassa kävin kyllä, mutta vain sille tytölle vaatetta. Aika pitkään meni ennen kuin kiinnitti huomion taas itseensäkin.

Nyt en ehkä ole ihan niin pahassa hattarassa, mutta ei siitä huolimatta ole (vielä?) jaksanut murehtia muutamia raskauskiloja, muuttunutta kroppaa tai muita ulkonäkömurheita.

Täällä oli eilen illalla kovaa särkyä alaselässä, mutta loppui, kun olin menossa nukkumaan klo.23.aikaan. Sen tilalle tuli kauhea jatkuva kipu alavatsalle, makuuasennossa tuntui vielä pahemmalta. Ei tuntunut supistuksilta, vaan kipu oli yhtäjaksoista. Otin panadolia ja sain joku puolisen tuntia nukuttua ja herättyäni kipu jatkui samallaisena, tästä sitten suolikin tyhjeni. Vasta 4 jälkeen pystyin nukkumaan, kun kipu vähän lieveni.Ihmettelen, että mitähän kipua mahtoi olla, kun ei kumminkaan supistuksia ollut. o_O

Yön jälkeen vauvan liikkeetkään eivät ole tuntuneet samalla tavalla, miten ne vielä eilen tuntuivat. Pieniä liikkeitä tuntuu silloin tällöin, mutta kovin on rauhallista.Tänään myös koko päivän on ollut ihme tunne alavatsalla. Mahtaakohan tämä enteillä lähestyvää synnytystä? Ken tietää. Itsellä siis raskausviikkoja 38+6.

^mä varmaan soittaisin ja kysyisin joltan oletettavasti viisaammalta asiasta. Voisin kuvitetella että ite ainakin ihmittelisin kovinkin liikkeiden muuttumista...
Jospa sietä sitten vauva päättäiskin tulla :)

Kuullostaa kyllä mami2014 supistuksilta, ku eihän kaikki supistukset tunnu kohun kovettumisena. Se voi olla että vauva ruppee tulemmaan :)

Sent from my SM-C105 using Vau Foorumi mobile app

Tänään iskenyt pari kertaa todella viiltävää kipua alavatsaan ja kesti aika kauan, että meni ohi.
Selässä taas ajoittain jotain pientä särkyä.
Vauva ei ole niin paljon liikuskellut kuin yleensä, mutta välillä jotain kuitenkin tuntenut niin en ole vielä huolestunut.
Tuossa illalla voisi tehdä liikelaskentaa.
TH sanoi alkuviikolla mulle, että pitäisi tulla 10 liikettä 30 min sisään..
Mä jotenkin muistin, että se olis 10 liikettä tuntiin ..vai? :think005
Aikaisemminkin tästä asiasta puhuttu, mutta nyt ei vaan muisti toimi :oops:

Itelläki tullu koko päivän aamu 6:sta asti kipuja ja supistuksia. Mie oon saanu neuvolasta liikelaskentaohjeet ni niissä oli että 5liikettä/30min. Eli se 10/h.

Munkin ymmärtääkseni liikelaskennan ohje on 10 liikettä tunnissa.

Muakin valvotti viime yönä kova, pitkäkestoinen ja jomottava särky alavatsalla. Sitä on ollut pari kertaa aiemminkin, ekan kerran jo varmaan pari kuukautta sitten, eikä vastaa mun kokemusta supistuskivuista. Kahdessa aiemmassa raskaudessa mulla niitä kivuliaita supistuksia olikin vasta synnytyksen käynnistyessä, eikä kummallakaan kerralla ollut epäselvää, mistä on kyse. Nyt siis ihmetyttää tuo kipu, mutta tuskin (ja toivottavasti ei) mitään synnytystä ennakoivaa. En huomannut siitä edes kysyä tänään lääkäriltä äitiyspolillla, kun olin käymässä. Mahtaako liittyä liitoskipuihin, mitä on ollut paljon viime aikoina. Olo muutenkin erittäin tukala tän mahan kanssa, ja vauvan liikkeet tuntuu erittäin epämukavilta, usein jopa kipeiltä. Vauva myös painaa kamalasti tuonne peppuun ja jalkoväliin. Sen hikkakin tuntui pepussa asti tässä yhtenä päivänä :eek:

Ailiina77, nehän voi olla siitäki kyllä jos vauva laskeutuu alemma. Miulla ainaki nyt alkanu koskemmaan just alamahan seuvulle ja joskus alemmakki, ku ruvennu laskeutummaan.

Siihenhän se voisi liittyä joo. Sf-mittahan putosi mulla alemmalle käyrälle pari viikkoa sitten. Ja kipeästi tosiaan joskus tuntuu vauvan liikkeet muutoinkin tuolla alhaalla. Kiinnittynyt ei ollut vauvan pää vielä kuitenkaan maanantaina terkan koittaessa.

Mä oon molemmissa raskauksissa tehny liikelaskentaa ja aina se onhje on ollut et 10 liikettä tunnissa ja jos ei ekan tunnin aikana täyty niin toinen tunti putkeen ja sama 10 liikettä pitäs tulla jos ei vieläkään täyty niin heti näytille niin ja hikkaa ei saa laskea liikkeeksi, kaikki muu liikehdintä lasketaan. Ja tosiaan ensin syö jotain tai juo jotain, mielellään makeeta et sokeri nousee korkeemmin ja sit vasemmalle kyljelleen makailemaan, vauvaa voi koittaa herätellä hiukan silittelemällä ja tökkimällä.

Mä oon kuullut samat ohjeet kuin odecca.

Eilen illalla oli ehkä vähän jotain supistelua ja hyvin lievää alavatsa- ja selkäkipua, mutta sitten se loppui. Nyt ei taaskaan mitään merkkiä mistään. Alkaa kyllä vähän tuskastuttamaan!

On kyllä muuten inhottavaa, kun ihmiset lääppii mahaa. Tähän asti olen ihmeellisesti onnistunut siltä välttymään, mutta eilen oltiin sukulaisten kanssa syömässä ja varsinkin alkoholia ottaneet naispuoliset ihmiset ei voineet pitää näppejään erossa. Tiedän kyllä, että vauvaa ne siellä koskettelee eikä mua, mutta tuntui melkein seksuaaliselta häirinnältä kun yksi hieroi ja silitteli mun mahaa ja esim. napaa varmaan yli puoli tuntia putkeen. Ois pitänyt sanoo, että riittää jo.

Ja sitten vielä, mä en tiedä yhtään enää miten päin vauva on. Tähän asti pötköttänyt selvästi mahan vasemmalla puolella, mutta pari päivää sitten liikahteli aika ronskisti ja nyt ihan kuin tuntuisi selkä (tai jotain samanlaista suurta kovaa) sekä vasemmalla että oikealla puolella?! Ja jalkapohjat edelleen ihan oikealla, pää kai edelleen kiinnittyneenä. En nyt yhtään tajua mitä siinä oikealla voi olla, vai voisko vauva olla vain kasvanut niin paljon ja olla jotenkin kaikkialla? Mun puolesta sais kyllä pysyä paikoillaan siellä vasemmalla nyt, kun on selkeästi jättänyt merkkinsä (raskausarvet) siihen yhteen kohtaan. Ei tarvitse symmetrisyyden takia nyt siirtyillä enää toiselle puolelle saamaan sinne samanlaisia jälkiä, kiitos.

Muokattu viimeksi:
Täällä kans vauva "siirtänyt " peppunsa toiselle kyljelle, oltuaan aiemmin kuukausia toisella puolella- luulen että ruuvaa itseään alemmas kohti valoa:). saattaa vetää vielä usean ruuvauksen ennen ulostuloaan- siten ne parhaiten varmaan alaspäin pääsee! polvet tuntuu kans kovina möykkyinä aika korkealla..

Itsekin ihmettelen välillä, että miten päin se vauva siellä on, koska maha on kova joka puolelta.
Itselläni tuo vatsan oikea puoli on kuitenkin monesti enemmän koholla, niin siitä sitten tiedän, että vauvalla on selkä oikealle.
Sitten kun potkuja tulee oikealle, niin tiedän, että on kääntänyt kylkeä.
Oma TH:kin huomannut, että vauva viihtyy jostain syystä oikealla puolella ja niin teki myös esikoinenkin.
En tiedä mikä sillä puolella viehättää :)

Vauva kun on viihtynyt jo viikkoja tuolla oikealla niin on se kyllä jättänyt jälkensä, kun välillä on työntynyt niin että vatsa tuntunut repeävän ja silloin on ollut pakko koittaa siirrellä vauvaa.

Jotkut vauvathan saattaa ihan valita jossain vaiheessa jommankumman puolen, jossa viihtyy enemmän, ja löytää oman lempiasentonsa. Näin ainakin olen jostain lukenut :p

Itselläni on tällä hetkellä yskä ja nyt joutuu olemaan kyllä tarkkana noiden lantiopohjalihasten kanssa..:confused:

Takaisin