Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
No niin, nyt sitten menin näyttämään masua miehelle, ja tyyppi avoimesti sääli mua. Olisi vaan sanonut ettei ne ole pahan näköiset (vaikkei ole totta), mutta se rupesi vaan mulle kanssa ihmettelemään miten pari viikkoa sitten ei ollut mitään arpia ja nyt viikon aikana tulleet tosi pahat. Jei. Ja no, sitten se auttoi mua ottamaan niistä realistiset valokuvat, että tulevaisuudessa voin verrata miten ne ovat vaalentuneet ja paremman näköiset (kun toivottavasti näin käy). Kunhan vaan ei tästä enää pahene paljoa ennenkö vauva syntyy.

Joskus olisi kyllä kiva että vertaistukea olisi suvussa tai kavereissa, mutta kaikki suvun naiset ovat tosiaan selvinneet ilman arpia minua lukuunottamatta, ja olen meidän kaveripiiristäkin ensimmäinen lapsia saava. Yksi hyvä ystävä saa lapsen pari kuukautta mun jälkeen, mutta en mä nyt sille toivo raskausarpia vaan sen takia että olis joku kaverikärsijä. Kai ne kuitenkin paranee reippaasti raskauden jälkeen?

Kyllä ne raskausarvet paranee! On tosin yksilöllistä, että miten, mutta sinä oot nuori ja vasta ensimmäisen saat, niin uskon, ettei sulla suurempia ongelmia ole. :) Ja positiivinen asenne auttaa aina! Mua ei itseä kiinnostanu raskausarvet esikoisen jälkeen, mutta sillon niitä ei tullut niin kamalasti, kun viimeset viikot jäi näkemättä. Nyt kun tämä mennyt jo pari viikkoa yli esikoisen, niin mustakin tuntuu, että tosi ruma maha. :P Mutta varmasti neuvolantätit on nähny kamalampia mahoja mitä sulla tai mullaki on. Niitten edessä ei kannata häpeillä, niin kuin ei sairaalassakaan. Siellä sitä vasta saaki nostella paidan helmaa synnytyksen jälkeen. Mäki aattelin nyt oikeesti hävittää tämän röllykän, kuhan vauva päättää ulkoistua. Jostain Pitäs vaan löytää kunnon tsemppi sitten päälle.

Niin, kyllähän ne vaalenee paremmiksi ja tuntuu varmasti helpommalta sitten kun maha on muuten normaalin kokoinen, eikä uusia enää tule. Olen pelännyt raskausarpia koko raskauden ajan, niin tavallaan ei tullut yllätyksenä että sitten sain ne, mutta on kyllä ollut aikamoinen järkytys miten nopeasti maha muuttui sitten kun niitä alkoi tulla. Viikko sitten näytti tosiaan ihan mitättömiltä mun pari hassua arpea, ja nyt niitä onkin sen verran ettei huvita edes koittaa laskea, ja vauvan selän/pepun alue on ihan sinipunainen. Muuten maha on aika yhtä iso joka puolelta, mutta kai sitten nuo liikkeet ja töytäisyt vasemmalla puolella oli se viimeinen niitti, jota iho ei enää kestänyt.

Yhdelle tutullenihan tuli tosiaan alavatsaan arpia vasta synnytyksessä ja huomasi ne vasta myöhemmin, kun oli kotiutunut. Oli pikkasen "shokissa" kun oli luullut selviävän ilman.. :rolleyes:

Itse en esikoisen jälkeen osannut yhtään katsoa takamustani ja pohkeita..
Sinne kun oli myös ilmestynyt arpia ja meni aika kauan ennen kuin huomasin ne, koska kukaan ei ollut sanonut tietenkään mitään...:oops:

Miehen kanssa just tänään keskusteltiin näistä raskausarvista.
Häntä ei ole koskaan haitannut eikä hän kuulemma edes niitä tajua katsoa, koska näkee ihan muita asioita, kun olen alasti :grin

oletko annisla rasvannut mahaa raskauden aikana? Mä olen ahkerasti rasvannut ja silti saldona neljä arpea tähän mennessä :( esikoisesta ei tullut yhtään mahaan ja olin tosi tyytyväinen mut nyt masentaa :( nyyh, napalävistyskin venähtänyt täysin pilalle...

Alkaa kyllä pikkuhiljaa vähän ahdistamaan tämä päänsärky, jota mulla on ollut nyt kolmisen päivää.
Jalkojen turvotuksestakin olen tällä viikolla alkanut kärsimään. Jonka takia kesäkengät alkanut hiertämään.
Ja en todellakaan ala uusia kenkiä tässä vaiheessa ostamaan. Eli joko kävelen miehen liian isoissa kengissä tai sitten ilman kenkiä! :grin

Muuten vointi ollut siis hyvä, huonosti nukutuista öistä huolimatta.

Onneksi on heti maanantaina neuvola, niin voi TH arvioida vähän tätä turvotusta.

Niin ja musta tuntuu, että tuo vadelmanlehtitee aiheuttaa mulla pahoinvointia (??), kun huomannut juotuani teen, että 30 min sisään tulee paha olo.. :oops:

Mulla ei esikoisesta tullut yhtäkään arpea, mut tästä toisesta on nyt ihan äskettäin ilmestynyt joku 4 tai 5kpl alavattalle, kummankaan kohdalla en ole rasvannut vattaa yhtään sen enempää kuin normaalistikaan.

Itse rasvasin esikoisen kohdalla vatsaani säännöllisesti, mutta eipä tuo mitään auttanut.
Eikä ole auttanut nytkään :rolleyes:

Mä,rasvailen ihan hulluna. Esikoisesta ei tullut yhtään, nyt lasketun jälkeen tullut yksi navan,viereen ja kohta kyllä repeää koko kumpu.

Oon mä rasvannut, varsinkin nyt viime aikoina. Eipä taida auttaa, jos on helposti arpeutuva kudostyyppi. Mietin kyllä, että kun aiemmin raskauden aikana söin myös kollageenilisää ja se loppui tässä muutama viikko sitten (ja olin laiska tilaamaan lisää, koska ajattelin etten taida enää tarvita), niin oisko sen loppuminen voinut jotenkin vaikuttaa kun siihen asti selvisin kuitenkin ilman.

Mulle tuli jo teini-iässä arpia rintoihin, alaselkään ja peppuun, mutta ne on kyllä olleet tosi pieniä eivätkä haitanneet vaalennuttuaan. Mutta niiden takia osasinkin pelätä arpia, vaikka äidille ei niitä tullut. Voi tietysti toivoa että nämä masuarvet olis yhtä huomaamattomia kuin mun vanhat vaalennuttuaan, mutta ne vaikuttaa kyllä pahemmilta etten oikein tiedä.

Mullakin tuli maha kauttaaltaan arpia täyteen ihan yllättäen. Säännöllisesti olen rasvaillut heti kun kumpu rupes kasvamaan, mutta ei hyötyä. Tiikerin repimä maha, reidet ja lonkkaluiden päältä myös. Jossain vaiheessa neinas masennus iskeä järkyn lihomisen ja arpien takia, mutta se meni ohi. Kun en voi niille arville mitään ja kyllä ne siitä haalistuu kai ajan kanssa.

Mulle on tullut kummia yöheräilyjä viimeaikoina. Yleensä nukun illasta aamuun sikeästi heräilemättä, mutta nyt herään johonki kauhean tuskaiseen oloon muutaman kerran yössä. Pakko käydä vessassa ja nousta kontilleen, mutta onneksi uni tulee hyvin yleensä heti. Oliskohan jo nämä vähän ärhäkämpiä supistuksia, sais jo lähteä synnytys käytiin. 49. viikko menossa.

Hemmetti kun sattuu nyt koko ajan enemmän ja enemmän tuohon haaroihin ja lantion seudulle .. kävelenkin kuin joku sumopainia kehässä .. tuskaa kävellä, hyvä että sängystä ylös pääsen ittekseni .. tuntuu ihankuin jokin napsahtaisi poikki jalkojen välissä ainakun liikun ..
Eilis illasta lähtien ollut melkein koko ajan sellainen tasainen pieni menkkamainen kipuilu vatsassa ja aika hissukseen oli jäpikkä mahassa koko aamun ja nyt tajusin juuri ettei se paljon juurikaan ole liikkunut .. no, onneksi se nyt vastas voimakkailla töytäisyillä.
Viime yönä heräilin puolen tunnin-tunnin välein pissallekin.
Heikko ja oksettava olokin ehti kerran viime yönä tulla .. onneksi meni ohi.
Voisin jo huolia tämän ulos .. (Rv38+5) jalatkii turvonnu taas ihanan kuuman ilman ansiosta ja mies naureskelee että miulla on kuin vanhan mummon jalat ................ reiluuuuuu.

Koitetaan nyt kaikki tsempata, ei ole enää montaa odotuspäivää jäljellä :) Muistetaan lipittää sitä vettä myös joka välissä, tässähän läkähtyy kohta muuten :grin

Täällä hyvin samanlaisia tuntemuksia tänään Edifiona- yöllä supisteli jonkin verran ja aamusta asti huono olo, ruokahalu kateissa - on supistelut pitkin päivää, kivuttomasti..haaroihin tuntuu kasvavaa painetta. kuinka paljon alemmas tuo vauva enää voi itseään punkea?? verenpainekin nousussa..
Olo erittäin vetämätön-kokoajan tekis mieli lepäillä. vähän toivon että ensi yönä nousis supistukset kunnolla kovemmiksi..tai sitten loppuis että jaksais huomenna touhuta normaalisti. en mä ihan vielä välittäis synnyttää..huomenna LA:confused:!

Täälläkin tämä ketterä kettu kärsii niistä pahoista lantio/häpyluu/liitos kivuista. Tuntuu, että kyllä kai vauvan pää on jo melkein ulkona! Ainoa mikä sitä estää putoamasta on kalvot! Koitappa siinä sitten siivota/kävellä/tehä mitään, kun on pää pimpsassa! Tulipa valitus. :P Mutta vastapainoksi oon saanu nyt parina päivänä tosi nättejä potkuja ja tosi söpösti napottaa vauvan jalkapohjat vierekkäin Tossa mahan sivulla. :)

Mulla ei vielä tunnu et pää tulis pihalle, mutta liitoskivut alkaa olla aika häijyjä, just niinkuin Efidiona kuvasit. Sit tuikkii aika ajoin nivusiin, pakaroihin ja alapäähän ilkeesti, kun vauvan pää (?) osuu jonnekin hermoihin. Se on sellainen kaikki liikkeet pysäyttävä kipu, ihan kuin puukon isku. :confused:

Häiritsee kun miulle se neuvolatäti keskiviikkona kuitenkin sanoi että se vauva on vielä aika korkealla .. ja silti tuntuu ikävältä haaroissa - just ihan kuin sen vauvan pää veis kaiken tilan siellä (onneksi on tullut vältyttyä just noilta pieniltä ja isommiltakin virtsan karkailuilta .. tosin sitten jos vaikka aivastaa rakko täynnä niiiin .. jes :'D) .. aika härskin tuntusta ku se välil jotain pörpöttää siellä .. alapääni värisee itteksee ........... :D outo kupliva värinä .... :D

Mulla on kovin energinen olo, vaikka samalla kuitenkin tunnen väsymyksen.
Luultavasti käyn jotenkin ylikierroksilla.. :think005

Koko ajan pitäisi mennä ja tehdä kaikkea. Kroppa kyllä pistää vastaan, kun iskee tosiaan noita kipuja alavatsaan tai tuonne alas. Selkää saattaa alkaa särkemään ja jalkoja sattumaan, mutta siltikään ei malta olla paikoillaan.
Viikonloppuna kävin jopa auttelemassa muutossa, ja ärsyynnyin saman tien jos joku sanoi, että mun pitäisi välillä levähtää :p

Turvotus on onneksi vähän jaloista helpottanut, mutta päätä särkee edelleen (neljättä tai viidettä päivää)..

Mulla muuten myös tuota ihmeellistä värinää :grin
Tuo kupliva tunne taitaa itselläni ainakin tulla silloin, kun vauva jotain sormillaan hiplailee kohdun seinämää :)

LA!
Ja tänään vaihteeksi edessä hyvä päivä:)! hyvä yö takana ja "supparit" loppui onneksi- ihan eri energiataso nyt päällä!
alkoi jo kauhistuttaa eilen se synnyttämään lähteminen, mä tarviin vielä lisää aikaa..onneksi babykin näköjään:happy119!!
ajattelin tänään niitellä nokkoskasvstoja laitumilla viikatteella, pääsis niistäkin ennen synnyttämistä..ja pari pikkupässiä pitäis siirtää..kasvimaata hienosäätää..leipoakin vois vaikka leipää- ja vähän siivota jos aikaa riittää.
Tostaina vaikka synnyttämään:think005

Takaisin