Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ai ruoja, nyt on kyllä vauva laskenut alemmas, painaa persuksiin ikävästi..:confused:..hyvähän se kaiketi on että suunta on oikea,
mutta tämä jatkuva p* hädän tunne-hehkeetä. ja oksettaakin vielä päälle:angry3. eikä takuulla ennakoi mitään!

Nyt kuvasit, lambi, täydellisesti mun tän päivän fiiliksen :angry3

Ja lisäksi noi vihlasut... Ai että. Täytyy kyllä kiitellä, ettei näitä ole ollut ennenku nyt. Sympatiaa teille, jotka ootte jo tovin kärvistelly näitten kanssa.

Kyllä, nyt ymmärtää kummasti niitä joilla tuskaa on pitkään..heti kyllä iski sellainen valmista synnyttämään fiilis!
pihallakin laahustaa kun vanha mummu,raskaasti hengitellen.

Eilen illalla kattelin kuinka maha on yhtäkkiä valahtanu tosi alas. Tänään vauva on koko päivän ollu rauhallinen, muutama muljahdus sillon tällön. Nyt iltaa kohden olotila muuttunu niin, ettei huvittais juurikaan seistä. Tuntuu, että maha repee ja jos ei jalkoja pidä yhdes niin sieltä valahtaa jotain lattialle mutta samalla tuntuu, ettei voi pitää jalkoja yhdes vaan pitäs seistä jalat auki. Henkisesti jotenki myös alko omituisesti jännittää ja sydän hakkaa. Eniten ehkä paniikkia aiheuttaa kuitenki tuo 100km matka synnärille ja esikoisen hoitajien vähyys/huono saatavuus. Ehdinkö ajoissa kun lähtö tulee oikeesti!?! Noh, tuskin tää ihan ihan vielä tähän syntyy.. Eikö ensin kuitenkin tuu joko supistuksia tai mee vedet???

Sent from my GT-I9506 using Vau Foorumi mobile app

Ja mitä se tarkoittaa kun yläpaine on ruvennut olemaan alhaisempi kuin ennen ja alapaine on korkeampaa luokkaa? Molemmat kyllä ihan "sallituissa rajoissa".

Gemini, mulla on ainakin juuri tuon kaltaista vihlontaa alavatsassa ja milloin missäkin. Menkkamaisia kipuja on myös alkanut ilmaantumaan ja supistuksetkin osaavat olla jo aika kivuliaita. Eilen tuntui kaupaareissulla todella kovaa painetta ihan tuolla alhaalla supistuksen aikana. Huomenna olisi neuvolalääkäri (36+5) hieman jännittää onkohan siellä alapäässä jo jotain alkanut tapahtumaan :) Tää mamma olisi jo niin valmis synnyttämään!

Ja mitä se tarkoittaa kun yläpaine on ruvennut olemaan alhaisempi kuin ennen ja alapaine on korkeampaa luokkaa? Molemmat kyllä ihan "sallituissa rajoissa".

Mä en ole kauhean hyvä näiden tajuamisessa, mutta ainakin sanotaan että vanhemmiten "pulssipaine" (eli yläpaineen ja alapaineen erotus) pienenee ihan normaalistikin, ja se jotenkin liittyy verisuonten myötäänantavuuteen - verisuonet muuttuu jäykemmiksi vanhempana ja se näkyy juuri niin, että alapaine nousee ja yläpaine pysyy suunnilleen samana tai laskee. Mutta ei se nyt muutamassa kuukaudessa (tai nopeammin) tapahtunutta muutosta selitä. :) Ehkä liittyy jotenkin siihen, kun verivolyymi muutenkin kasvaa nyt raskaana tai ihan vain sattumaa, dunno.

Noni, nyt oikea jalka muistuttaa jo ilmapalloa... Olikohan se niin, ettei toispuoleisestakaan (alaraaja)turvotuksesta tarvinnut huolestua, jos ei esiinny samalla kipua?

Jalat turposivat jo helteiden alkaessa, mutta pikkuhiljaa oikea enemmän ja enemmän. Vasen on edelleen vain "puoliturvonnut".

En ole paineiden asiantuntija minäkään, mutta olen ymmärtänyt, että yläpaineessa tapahtuu enemmän heilumista lyhyemmässäkin ajassa - on mm. "stressipaine", eli voi olla hetkittäin hyvinkin korkea (tai matala) ilman, että se pidemmän päälle viittaisi ongelmiin. Siis suoraan.

Toisaalta viime käynnillä th kommentoi paineitani (90/68), että 'kunhan nyt ei laske alle 90:n'. Eli ilmeisesti yläpaineellakin alkaa jossain lukemissa olla jo sitten käytännön merkitystä :)

Onko sulla siinä sitten mitään muita oireita, kuten punoitusta tai kipua? Luin pikkaisen tuosta laskimotukokseta, ja ne voi kuulemma olla usein ihan oireettomiakin. Terveysportissa ainakin sanotaan näin:
  • Tavallisia löydöksiä alaraajan syvän laskimotromboosin yhteydessä ovat
    • turvotus, kipu
    • pinnallisten laskimoiden laajeneminen
    • Homanin oire (nilkan fleksio aiheuttaa pohjekivun).
  • Jopa puolet syvistä laskimotrombooseista esiintyy ilman kliinisiä oireita, ja vasta keuhkoembolia johtaa diagnostisiin tutkimuksiin. Toisaalta edellä kuvattujen oireiden spesifisyys on pieni, varsinkin yksittäin esiintyen
Jos epäilyttää, kannattaa ehkä kysyä että pääsis labroihin ja ne ottais d-dimeerin varmuuden varalta (se on hyvä poissulkukeino tällaisissa tapauksissa)?
Sinänsähän turpoaminen on varmaan yleistä raskaudessa myös noin toispuoleisestikin, mutta onhan tää tietysti riskialtista aikaa trombien suhteen. Kannattaa ehkä koittaa kävellä sen verran kuin pystyy ja vaikka hieroa sitä jalkaa, jos se auttaisi turvotukseen.

Edit: Oho, D-dimeeri voi olla raskaudessa kohonnut muutenkin, mutta kaippa ne vois sen silti ottaa, ja tutkia tarkemmin tarvittaessa. Mutta joo, meni taas aika saivarteluksi mun nopeat Terveysportti-vilkaisut. Ignore the spam.

Pahisminä menin syömään sairaalakassiin ostettuja suklaita. :smiley-ashamed008 Toisaalta kaksi fazerin isoa suklaalevyä on ehkä vähän liioittelua, vaikka olinkin ajatellut että toinen olisi miehelle ja toinen mulle. Muutenkaan en ole tehnyt tänään mitään, paitsi ottanut kolmen tunnin päiväunet ja heeboillut pyjamassa koko päivän. Toisaalta, kiva pitää eka ihan kunnon äitiyslomapäivä, kun tähän mennessä on joka päivä tullut stressattua ja rehkittyä. Piti siivota ja imuroida ja pestä lattiat tänään, mutta kai ne ehtii tai sitten mies ehtii myöhemmin.

Muokattu viimeksi:
Oispa kyllä kiva pitää tollanen yksin löhöily päivä, kuin sulla annisla! Ja etköhän sä pärjää sillä yhdellä suklaalevyllä, mies hakee tarpeentullen lisää. :) Pitääpä ruveta suunnittelemaan, että saisin kämpän tyhjäksi. o_O

hyy,tänään on ollu ekaa kertaa oikeen tosi tuskanen raskauspäivä...henkee ahistaa silleen et tuntuu et missään asennossa tää muksu ei mahu kunnolla mahaan,missään ei oo oikein hyvä; ja lisäks kivan kipeet lantioluut,miten voi olla liitoskipuja vaikkei oo tehny yhtään mitään :confused: ihan pyllystä.

Tänään ollut ihmeellistä kipuilua ympäri alakroppaa..
Alaselässä on ollut tässä illan aikana kipuja ja heti tuli mieleen, kun esikoisen kohdalla alaselässä tuntui kipua, mutta oli kyllä supistuksien ohella eikä nyt satu niiin paljon..
Sitten on myös etenkin tuota vasenta lonkkaa on sattunut, ja päivällä kaupassa jalat tuntuivat yhtäkkiä todella raskailta, ettei kävellä meinannut jaksaa. Tuntui hetken aikaa jotenkin oudolta, kunnes pikkuhiljaa sitten taas pystyi kävelemään normaalisti.
Vauvan liikkuminenkin tuntuu kyllä taas kerran niin ikävältä..

Käytiin muutamassa vaatekaupassa ja meinasin alkaa itkemään, kun "jouduin" ostaa mekon, joka ei todellakaan vastannut sitä minkälaista olin ajatellut valmistujaismekoksi..
Ja niiin ihania vaatteita oli myynnissä, ja mä en edes kuulu niihin ihmisiin, jotka välittää pahemmin shoppailusta, vaatteista, kengistä ym. , mutta nyt TOTTAKAI on pakko haluta kaikkea mitä ei voi saada, perhana! :smiley-angry019

Mulla alkaa näköjään tuo väsymys pikkuhiljaa painamaan, kun oon niin ylitunteellinen... :smiley-ashamed005
Yöt on todella katkonaisia nykyään, kun heräilen jatkuvasti ilman mitään syytä.

mulla kans toi yöhomma,plus pissareisuheräilyt...äh.si menee päivät zombina.

suku painostaa pitään jotain valmistujaisia; mut jotenkin ei ny yhtään kykene ajatteleen et tässä ny jotain saakelin kahvitarjoiluja ja kakkuakin alkas vääntämään tähän kaiken päälle :confused: o_O

Itse aattelin, että jos sitten myöhemmin jotain, mutta mies haluaa, että nyt heti ja järjestää mun puolestavalmistujaiset, kun itse olen niin vaivainen. Aikoo jopa leipoa :grin

Jos mies järjestää juhlat ja leipookin vielä, niin sillon kannattaa juhlia :)

Mä lähden taas tälle valituksen tielle mutta musta tuntuu, että mun maha repeää!!! Se on tänäänki ollu koko päivän ihan kivi kova ja oikean rinnan alle kovettuu lisäksi sellanen kunnon kumpu, jonka takia tuntuu, että kylkikin repeää :( Yksinkertaisesti vaan ottaa niin prkl kipeetä! Neuvolassa ja synnärillä on ollu kommentit vaan, että jos se vauva vaan puskee jaloilla just siihen.. Jalat kyllä tuntuu mutta usein alempana kyljessä tai keskellä mahaa. Ja tuskin se vauva nyt koko päivää voi puskee ympäri mahaa ja extra puskemiset tuohon rinnan alle !?!

mulla ainakin se punkee tollain samalla lailla takapuoli eellä jostain palleasta ulos ja se on ihan kamalaa :confused:

Mä oon kanssa ihan yliväsynyt.. Tänään taas kellotin pojan kanssa yhdessä päikyt meidän sängyssä =) Periaatteessa nukun ihan hyvin. Siis joo heräilen paristi kääntään kylkeä mut ei tarvii esim pissalla ravata kertaakaan. Ja Annisla, mulla on jotain uutuus maraboun salmiakkisuklaata levyllinen, suffelipuffeja pussillinen ja iso suklaarusinapussa :D Lisäksi vielä pähkinöitä pussillinen... Että eipä varmaan kovin montaa grammaa sinne synnärille jää :D Viimeksi olin radin takia herkuttelematta pari kuukautta niin vedin sairaalassa 400 g tobleronen melkein kokonaan yksin.

Voi väsy ja kuuma. Vauva on niin alhaalla että kävely hankalaa ja nukkuminen onnistuu vain vasemmalla kyljellä iso tyyny jalkojen välissä:( Alaselkäki lonksuu hassusti kävellessä..... Varmaanki liitokset löystyy tai jotaki... Sori tää nyt oli ihan vali vali mutta... Jospa huomenna ois parempi päivä.

Voi terve, nyt sitte synnytyksen aikana tuli peräpukamia..On ne mahtavia -.-

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Nyt 38+0, viikko yli esikoisen syntymän. Mun maha repeää ihan just :( ja napa vetelee kuopalla viimesiään. Niin ja tänään elämäni ensimmäistä kertaa närästää !?! tai ainakin luulen niin.. kurkkua polttaa ja kuristaa ja oksettaa ja tuntuu, että pitäs tulla kauheesti ryökiä mut jos tulee ryökä niin tulee yrjö...

Takaisin