Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nojoo, olihan siellä menoa ja meininkiä, rupes suoraan sanottuna vähän hirvittämään koko homma ton eilisen kokemuksen perusteella. Kertoisin niin mielelläni, mitä sivusta sain seurata, mutta kun aika ja paikka on tiedossa, ni en uskalla. Mutta huhhahhei, pitää vissiin ruveta psyykkaamaan itseään yksilösuoritukseen, jossa ei välttämättä kätilöiltä ihan hirveästi apuja heru, jos kiire on päällä.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

2513g RT pehmeä kiinni alle 3cm kaulaa, lupa tuli alakautta yrittämiselle ja arven paksuus oli 3,5mm nyt, ennen juhannusta käynnistetään jos ei itekseen ole ennen sitä tullut :) eli käynnistys 38 jos ei oo käynnistynyt spontaanisti. Lisäks maanantaina taas verikokeisiin, joiden tulos vaikuttaa myös siihen et tarviiko sitä vielä tuosta aikaistaa vaiko ei :)

Huhhuh, minä kävin tänään testaamassa yhteispäivystyksen ja toivon kovasti, ettei sinne tarttis enää mennä. Soitin äippäpolille toispuoleisen jalan turvotuksen takia (suvussa taipumusta laskimotukoksiin) ja sieltä ohjasivat menemään näytille yhteispäivystykseen. 3,5 tunnin odottelun jälkeen istuminen alkoi olla niin tuskaista, että kysyin sairaanhoitajalta arviota kauanko vielä joutuu jonottamaan. Ensin ei halunnut sanoa mitään, mutta totesi sitten että 8-9 tuntia voi vielä kestää! Purskahdin siinä sitten itkuun ja sanoin, että pakko lähteä kotiin sitten, en mitenkään jaksa siellä niin kauaa istua. Noh, sh kävi sitten juttelemassa lääkärin kanssa tilanteesta ja pääsinkin melko nopsaan lääkärille ja ultraan, jossa veritulppa poissuljettiin, Ilmeisesti vaan painaa vauva sen verran toispuoleisesti, että aiheuttaa tuon voimakkaan turvotuksen toisessa jalassa. Mutta kyllä kävi sääliksi niitä muita päivystykseen jonottajia, jotka joutui sinne jäädä yöhön asti istumaan. Ja mut oli siis arvioitu alimpaan kiireellisyysluokkaan, vaikka itse olisin kyllä sitä mieltä, että raskaana olevan laskimotukosepäily ei niitä kaikista kiireettömimpiä asioita ole... Huh, tulipas avautuminen :)

Jopas, onneks itku sai heitit heltymään :) mut ihan kiva odotus aika, ja jos ei sit voiskaan odottaa muualla ku siellä...

Mulla kans toinen nilkka tuplat verrattuna toiseen. Se vois olla hyttysenpuremista johtuvaa, mutta on ne toistakin jalkaa käyttäny neulatyynynä... Aattelin kans käydä näytillä jos ei ala laantumaan...

Jep, tutkimattahan se olis jäänyt jos olisin siitä kotiin lähtenyt. Mutta ihan mahdottomalta tuntuu kyllä ajatus 12h jonottamisesta tämän mahan kanssa... Ja siis istualtaan piti odottaa, eikä saanut edes jalkoja kunnolla koholle.

Ilmeisesti tuo toispuoleinen turvotus ei ole ollenkaan tavatonta loppuraskaudesta, mutta toisaalta raskaus kuitenkin altistaa myös tukoksille, niin varmaan ihan hyvä käydä näyttämässä. Mulla näyttää polvesta alaspäin jalat ihan eri ihmisen kintuilta... Ja tilanne oli tämä heti aamusta alkaen, iltaa kohden turpoaa toinenkin jalka, mutta tuo paksumpi ei palautunut yön aikana ollenkaan.

Samaa vaivaa täällä, vasen jalka on huomattavasti turvonneempi kun oikea- ja sitten taas oikeaan käteen tuo rannekanavasyndrooma tms (?) saanut sormet puuduksiin-kaiketi siis enemän turvonnut kun vasen käsi.

Itse kans muutama vko sitten mietin sitä tulppa asiaa, mutta useilta tahoilta (neuvola ja tutut lääkärit)sain sen käsityksen että siihen liittyy kovaa kipua tulpan kohdalla- joka siis siirtyisi tulpan mukaan. jotenkin helpotti oloa tietää tuokin.

Kävin sit yöllä piipahtamassa päivystyksessä, lopulta kun lääkäri saapu niin viipy mun luona 2min ja lähti. Eipä se pitäny mun turvotusta minään, meinas et kohtu siellä saattaa painaa jotain, ja siks turvottaa. Vilkas nopsaan nilkkaa (ja mies oli kotona kattellu että olisko peräti myös reisi paksumpi...mainitsin tästä siellä mutta eipä kiinnostanu.)
Jos turpoo enemmän, alkais punottaa ja kipuilis niin sit uudestaan. Hoitaja kyl meinas ku kysyin tulppa-oireista, ettei välttis kipuilis...eli ihan eri vastaus ku lambilla.

Kyllä ne oireet varmasti voi vaihdella ja riippua aina niistä muistakin tekijöistä. Paras tosiaan aina mennä omien tuntemusten mukaan.

Olis se aikamoista jos vielä tulpan tähän lykkäis!

Mulla on koko navanympärys "revennyt" - iho on valkoinen ja muistuttaa leveää arpea, joka on parantunut, mutta jonka iho on "kuollutta" ja ohutta. Se on ollut samanlainen jo ensimmäisestä mahan kasvuspurtista asti. Ja tunnoton. Itseasiassa koko keskimahan ihossa ei ole enää tuntoa.

Päättelin, että mahanahka otti tosta keskeltä sen pakollisen venymisvaran, koska esim raskausarpia ei muualla ole. Eli kai sitte ikään kuin yksi iso raskausarpi navan ympärillä :)

Kyljissä näkyy muutamia verenpurkaumia tai kevyitä ruhjeita, jotka ehkä muuttuvat vielä arviksi (?). Pakko myöntää, että toi valkoinen ja tunnoton napa vähän häiritsee. Toivon, että se edes vähän siistiytyisi synnytyksen jälkeen...

Piti kokeilla omaakin napaa. :) Mun napa on kyllä päin vastoin hellä ja melkeinpä kipeä, kun koskee. Oikein ällö. :P

Mulle on tullut mahaan semmoinen ihmeellinen jälki, josta en tiedä mikä se on. Aluksi luulin, että se on vaan ihon läpi näkyvä verisuoni (mulla on nyt tullut verisuonet tosi selvästi näkyviin mahaan ja rintoihin), mutta sitten se rupesi muistuttamaan enemmän pitkää ruhjetta. Nyt epäilen, että se onkin oikeasti raskausarpi mutta vaan vähän hassun näköinen. Synnytyksen jälkeen sitten varmaan selviää, katoaako vai ei.

Oon nyt syönyt jäätelöä varmaan kolmena päivänä peräkkäin, mutta mun mielestä se on sallittua näillä ilmoilla! Ja jätskin lisäksi ollaan vielä tehty joka päivä pakastetuista mansikoista ja turkkilaisesta jugurtista smoothieta, joka on aivan ihanaa ja niin kylmää (+ ei musta lasketa edes herkuksi).

Muokattu viimeksi:
Nyt kun oikein katoin niin ei oo mullakaan raskausarpia muualla kuin just tossa navan ympärillä jotain epämäärästä..

Ja kyllä sitä jäätelöä kuuluu syödä :P

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Annisla, täällä myös jo monta päivää vedetty jätskiä ja tehty pakastemarjoista ja hedelmistä smoothieta :p

Mä en oikein tiedä mikä mua viime aikoina on vaivannut.. On ollut vähän alakuloisuutta.
En sitten tiedä johtuuko siitä, kun on näin ihanat ilmat, joista haluaisi nauttia, mutta siltikään ei pysty kunnolla nauttimaan..
Yleensä oon ihan onneni kukkuloilla tähän aika vuodesta, mutta nyt ei vaan ole sellaista fiilistä... :sad001
Tai sitten on jotain syvällisempää.

Vauva on ollut tänään todella aktiivinen (parin päivän rauhallisuuden jälkeen) ja tuntuu ihan kuin koittaisi kaivaa itseään alaspäin.

Gemini, sama täällä, sekä alakulon että kaivautumisen kanssa :)

Ihan älytön pönkeäminen ollut eilen ja tänään käynnissä - ja vannon, että siellä on jo käyty puoliksi ulkonakin välillä, ainoastaan sikiöpussi pitänyt paketin kasassa :D

Alakuloisuus voi tosiaan johtua tosta "elämättömästä kesästä". Itsellä ei ainakaan enää oikein kuntokaan riitä mihinkään. Ainoa mahis ulkoilulle on lyhyet kävelyt, ja mm. tänään sekin loppui sellaseen läkähtymiskohtaukseen, että hetken luulin jo pyörtyväni.

Toisaalta veikkaan, että niillä hormoneilla on taas tässäkin osuutensa. Ja kovasti toivon, ettei alakulo ennakoi synnytyksen jälkeistä masennusta tms. vakavampaa :/ Mutta sen näkee sitten. Ja koska asiaa on miettinyt jo ennakkoon, ehkä siihen osaa sitten reagoidakin heti.

Takaisin