Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Näinhän se menee!
saatetaan junnata johonkin yksittäiseen "pikku pahaan", kun todellisuus ympärillä syöttää huimasti enemmän.

Pidä satsuma ihmeessä meille pieni, tai suuri luento:), vaikka sitten kun alkaa vaipanvaihto jo maistua puulta:grin..

Toi mullakin oli Satsuma pointtina: jos sen voi välttää, eikä välttäminen huononna elämää, teen niin :)

Ei ollut tarkoitus demonisoida just talkkia, siitä nyt vaan sattu tulemaan mutkan kautta puhetta. Ja itelleni oli yllätys, että sekin on saanut noin ristiriitaisia tutkimustuloksia.

Oon vähän tollanen nörtti, että kun törmään johonkin uuteen, esim nyt vaikka sitten vauvatalkkiin Cittarin hyllyssä, saatan jäädä miettimään koostumusta ja sen jälkeen lukea kaiken mitä käsiin saan :) Omalla kohdalla luettu johti sitten päätelmään 'ei välttämätön, mahdollisesti haitallinen --> ei käytetä'.

En ole ollenkaan saman tason asiantuntija, eli ammatti ja ala ihan muualla, mutta olen ollut enenevässä määrin kosmetiikasta, pesuaineista, hajusteista yms kiinnostunut kymmenisen vuotta. Mineraaleista lueskelu alkoi mineraalimeikit löydettyäni, ja mm. mican käytön ongelmista tiesin jo, mutta talkki tuli yllätyksenä. Siksikin varmaan halusin täällä kertoa löydökset, koska jos se tulee tällaselle mineraalimeikkiveteraaninörtille yllärinä, on mahdollista, että muutkaan eivät ole asiaan törmänneet.

Ja vaikka sitä miten koittaa puolueettomasti lukea ja etsiä tietoa, aina tuntuu, että jotain jää pois ja jotain tulee liikaa... Olisihan se helpompaa, jos voisi luottaa siihen, että haitallisia kemikaaleja ja mineraaleja ei käytettäisi lainkaan. Mutta tää menee osastoon 'jos se olisi niin helppoa, kaikkihan niin tekis' :grin

Ja heti kun vaan viittit, pidä ihmeessä luento - sulla on täällä ainakin yks takuuvarma kuulija :)

lambi, oon just samaa mieltä: ei kannata puusilmäisesti tarttua yhteen asiaan ja sulkea silmät kaikelta muulta. Mutta samaan aikaan ajattelen sen niin, että pienistä pahoista kasvaa iso meri. Eikä kaikkea voi muuttaa kerralla, joten jostain on aina aloitettava :)

Ei toi talkki nyt sentään onneksi ainoa aiheeseen liittyvä asia oo, jota tutkin, mietin tai vältän ;)

Mä kyllä seuraavalla kauppakerralla lueskelen vähän, mitä niissä muissakin vauvalle tarkoitetuissa purnukoissa oikein lukee. Ihan vain mielenkiinnosta.

Ja eikös monet kemikaalit saata olla haitallisia etenkin silloin, kun liiallisina annostuksina ja pitkäkestoisessa käytössä (?) Vähän niin kuin lääkkeetkin..
Kaikkea kohtuudella :)

Yksi asia, johon välillä törmää on se, kun koittaa saada selville, että mitä jokin aine (tai ruokakin) sisältää niin se on ilmaistu niin ettei tämmöinen tavallinen tallaaja edes ymmärrä. Joskus löytyy ihan outoja sanoja ettei sitä tiedä, mitä aineita tuote oikeasti sitten sisältää. :p

Yksihän mitä kanssa kannattaa syynätä on noi lastenhammastahnat. En tiedä onko vieläkään oikein muita kuin Elmex, jossa tuo fluorimäärä olisi tarpeeksi pieni. Meilläkin pojalle pukkasi ekat hampaat jo 4 kk ikäisenä, niin aika tarkkana oltiin kyllä sen tahnan kanssa, et oikeasti sopivaa noin pienelle.

Ja Elmex on musta ainoo josta tulee hengitys ees jotenkin raikkaammaksi, noi Herra Hakkaraiset, Muumit, jne on niin makeita, että muksun hengityskin haisee ihan ällölle :p

Mä oon ymmärtänyt ettei hammastahnaa alle 1-vuotiaalle tarvitse edes antaa.. :confused004
Mun tytölle tuli muistaakseni vasta 1- vuotiaana ensimmäiset..

Eilen illalla oli aika jännät fiilikset alakerrassa, kun supisteli nukkumaan mentäessä.
Supistukset ei sattunut, mutta sitten tuli myös ihmeellistä jomotusta alhaalla, mikä ei myöskään varsinaisesti sattunut, oli vaan aika epämukavan tuntuista..

Mulla jonkun aikaa sitten tuli useamminkin tuota jomotuksen tunnetta (ilman supistelua), mutta sitten ei tullut pitkään aikaa kunnes nyt taas ja paljon voimakkaammin..

Tuntuu välillä, että tuo alapää on kuin mikäkin rakennustyömaa, jonka valmistusta pitää tarkkailla ja analysoida, että kuinka hommat sujuu ja etenee :p

Huomenna on neuvola, mutta se th ei taida mitään tarkastaa.
Mulla on ollut yksi neuvolalääkäri, niin eikö pitäisi olla vielä toinenkin kerta tässä?
Vai onko tämä taas, että joka paikassa erikäytännöt..

Meillä ainakin oli 2 neuvolääkäriä, toinen viikolla 36.

Täällä on supistellut tänäänkin, muttei niin voimakkaasti. Vauveli on näköjään kierähtänyt piiiiiitkästä aikaa akselinsa ympäri, kun nyt oikoo jalkojaan vasemmalle kylkeen, yleensä selkä on ollut sillä puolella. :)

Sovittu, talkkiluento (/mineraaliluento) pidetään heti kun vauvanhoito kyllästyttää. :grin Sen verran voin muuten todeta, että mineraalien koostumushan riippuu hyvin pitkälti siitä mistä se on louhittu, eli käsite "talkki" ei ole aina se yksi ja sama talkki. Ja (onneksi) näitä myös valvotaan, esimerkiksi yhden suuren valmistajan koko kaivos laitettiin kiinni, kun epäpuhtautena löytyi pieniä määriä asbestia ko kaivoksesta, ihan tuossa muutama vuosi sitten.

Mutta kuten sanottu, haitallisia kemikaaleja riittää ja on hienoa jos ihmiset kiinnostuu vähän kyttäämään mitä aineita missäkin on käytetty. :nicethread

Oireisiin palatakseni, päätä särkeää jo toista päivää.

Ennen kai suositus ollut, että hammastahnaa vasta kun poskihampaat puhjenneet mutta nykyään ihan jo eka hampaasta lähtien kahdesti päivässä.

Mulla vauva nyt jotenkin epämukavan alhaalla. Kävellessä tuntuu välillä jo ihan haarustamiselta...

Mulla tuntuu liikkuessa kuin olisi ihan jäätävä pissatulehdus, mutta eipä siellä ole. Eikä pissaaminenkaan silti satu. Tiukkoja supistuksiakin tulee ja ne on kyllä saanut vauhtia pyykinpesu ja laukunpakkailutouhuihin.

Mulla esiintyi yhdessä vaiheessa toisinaan iltaisin kirvelyä pissalla käydessä, just niinkuin olis pissatulehdus. Neuvolassa kuitenkin pissa aina puhdas (ne tikut mittaa pissatulehduksenkin). En tiedä mistä se kirvely sitten johtui. Nyt on onneksi mennyt useampi viikkon ilman pissaongelmia, se on meinaan tosi v-mäinen vaiva, kun kirvely jää päälle vessareissun jälkeen ja tuntuu et pitäis vaan jäädä istumaan pöntölle. :confused: Yäk!

En tiedä mitä helvettiä mulle tapahtui kesken kauppareissun.. Voiko supistuksen tuntea pelkästään alaselässä??
Siis, todella outoa selkäsärkyä, en oikein edes osaa selittää. Piti tytön kanssa poistua myymälän puolelta ja mennä istumaan. Vatsanalue tuntui samalla vähän tukalalta, mutta siihen ei sattunut..
On jotenkin järkyttynyt olo siitä kivusta, kun se vaan tuli yhtäkkiä.. Ja jätti alaselän kipeäksi.. :think005

Muokattu viimeksi:
Ehkä sun Gemini sitten kuitenkin kannattaa pakata jo se sairaalakassi. :wink Kyllä kai toiset tuntee supistukset selänkin puolella. Itse en synnytyssupistuksista tiedä mitään, mutta kaksi keskenmenoa kokeneena voisin olettaa tietäväni, miltä supistukset ainakin jossain vaiheessa synnytystä tuntuvat. Ehkä? Saa informoida, jos jollakulla kokemusta molemmista.

Näistä kahdesta viimeisestä supistukset olleet nimenomaan alaselässä, mitä itsekkin ihmettelin, kun ekassa oli aivan erilaiset.
Mutta että vain selässä olivat silloin kun alkoivat viimeksi, ja ihan siihen asti, kunnes päästiin laitokselle, jolloin niitä alkoi tuntumaan jo myös edessä.

Pihla, joo ehkä mun tosiaan kannattaa :grin
Haluun kuitenkin ite olla mukana päättämässä mitä siihen sairaalakassiin tulee, kun miehelle se olisi kuitenkin ihan sama :p

Mulla kans ne supistukset jotka paikkoja avas jne tuntui juurikin alaselässä ja reisissä, harkkasupparit tuntui vatsassa enemmän

Menin sitten kuumaan suihkuun, kun se kipu taas tuli ja oon lukenut täällä foorumilla, että se saattaisi helpottaa, jos supistelee.
Vatsan puolelta tuntui taas tukalalta, mutta ei sattunut.

Kauhean raskaalta tuntui seistä suihkussa ja nyt istun eikä selkään tunnu hyvältä.
Vatsa tuntuu edelleen jotenkin raskaalta.

Yhtäkkiä iski kauhea väsymys, että voisin vaikka sammua tähän, mutta ollaan tytön kanssa kahdestaan niin pakko olisi pysyä vielä jonkun aikaa hereillä..

Täytyy kokeilla, jos tässä voisi jotenkin makoilla tämän loppu illan.

Jos saisin vaikka nuo barbieleikit, jotka jäi tytön kanssa kesken, niin siirtymän meidän sängylle :p

Täällä myös epämääräisiä "reisi"kipuja toisessa jalassa, ihan kuin joku nivel vähän vihoittelisi.

Muutamana aamuna (ei peräkkäisinä kylläkään) tullut aamupalat oksennettua, ei mitään pahoinvointia tai muuta oiretta, eikä tyhjennyksen jälkeen mitenkään heikko tai paha olo. Itse olen pähkäillyt johtuisiko siitä kun aamulla ensimmäisenä juo paljon vettä ja sitten aamupalan jälkeen olen ollut todella aktiivinen, ehkä pitäisi aloittaa aamut vähän rauhallisemmin. Tänäänkin pesty jo koneellinen pyykkiä, silitetty kaksi, tiskit on tiskattu ja muutenkin paikat siistinä.

Tänään perheneuvola käynti niin ehkä vedän terveydenhoitajan vähän sivummalle lopuksi ja kysäsen mielipidettä :)

Toi on kyllä jännä kun välillä tuo maha tuntuu painavan aivan tuhottomasti ja toisinaan ei erityisemmin kiinnitä edes huomiota.

Takaisin