Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olipa ensikertalaisella tänään outo kohtaaminen Citymarketin lastentarvikehyllyllä :)

Olin (ensimmäistä kertaa ikinä) tökkimässä erilaisia tavaroita ja miettimässä mihin niitä mahdollisesti käytetään/tarvitaan - siis jos tarvitaan. Pyörittelin talkkipurkkia kädessäni ja mietin, mistä talkki on tehty, onkohan niitä erilaisia, voiko joku olla luomumpaa kuin joku toinen, miksi purkissa lukee ainesosana pelkkä 'talkki', kai niissä nyt jotain muutakin on pakko olla, kun kerran haisevat kemikaalille... Ja niin edelleen. Syvissä mietteissä, siis :)

Luokseni kävelee mies paketti kädessään ja sanoo: "Meillä on vaimon kanssa tulossa kohta lapsi, mikä koko näistä on oikea?" Tuijotan miestä kuin marsilaista. Miten niin mikä koko? Siis mikä vaimo, lapsi... Ihan pihalla. Sitten tuijotan kädessä olevaa pakettia ja päättelen sen olevan jonkinlainen tuttipullo. Ehkä. Saan ainoastaan änkytettyä: "No, mulla ei oo vielä ensimmäistäkään, lasta tai tuttipulloa, eli en kyllä osaa sanoa..."

Mies katsoo epäröiden taakseen, eikä ikään kuin haluaisi uskoa ja luovuttaa. Vasta siinä vaiheessa huomaan, että vaimohan se siellä, maha pystyssä. Nainen lukee pakettien kylkiä ja näyttää hermostuneelta. Vihdoin tajuan vähän hölmistykseltäni hymyillä - osin sen takia, että mahasta päätellen olen itse pidemmällä (vaikkei kenenkään mahan koosta tietysti lopulta oikeasti voi varmaksi sanoa mitään), mutta selvästi vielä enemmän pihalla purnukoista ja tarvikkeista.

Mies ei saanut apua, mutta mä sain uuden kokemuksen: ihmiset puhuu toisilleen kaupassa, siis ilmeisesti ainakin lapsi-ihmiset. Ihan uutta. Jäin kyllä miettimään, miksi mies kysyi asiaa just multa, toiselta samanmoiselta, joka selvästi pyöritteli ihan vaimonsa tapaan purkkeja ja näytti hämmentyneeltä :grin Tai miksei ensin oikein tuntunut uskovan, kun sanoin, ettei mulla oo vielä yhtään lasta. Kai mä sitte onnistuin tänään näyttämään ikäiseltäni, eikä ajatellut, että voisi olla ensikertalainen... :p

Jos oikein luomutalkkia haluat, niin tupsuttele perunajauhoja :) meillä ei ihmeemmin talkkia tarvittu, anoppi sillä vieläkin läträä tuota esikoista. Mutta perunajauho ajaa käsittääkseni saman asian. Ja mä kanssa sompailin vieraan kaupan hyllyjen välissä ja etsin kylpyöljyä tässä yksi ilta...

multa tuli kanssa stockan hullujen päivien lastenvaateosastolla joku mies kyseleen et minkä kokosta vaatetta tän ja tän ikäselle pitäs olla.minä olin siinä et öö,ittelle vasta eka tulossa ja arvon tässä just ihan samaa,et mitä sitä ees pitäs ostaa :p:grin ilmeisesti pelkkä maha tekee naisesta jo asiantuntijan tällä saralla :grin

Nonnih, nyt tämä mun pikkuinen alkoi vihdoinkin aktivoitumaan ja yllätti mut kesken kokeeseen lukemisen ilmoittamalla olemassa olostaan :Heartred Hyvillä mielin voin odotella neuvolaan asti :)

Tänään ollut stressitila taas päällä eikä ruoka ole maistunut ja välillä ihan oksettanut.
Huomenna siis taas yksi koe koulussa, mikä saa sykkeen nousemaan.

Pohkeet on meinannut mennä tässä päiväsaikaa kramppiin, kun aikaisemmin on vain aamulla venytellessä.
Ärsyttäväää...ja kivuliasta.. o_O

Kyfi: minulla on nyt 4. lapsi tulossa (6. raskaus). Minä en tiedä mistä talkki on tehty enkä ole ikinä sitä käyttänyt. En ikimaailmassa osaisi neuvoa ketään tuttipullon ostossa tai vaippojen hankinnassa :D Tuntuu että tiedän koko ajan vaan vähemmän mistään mitään!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mä oon myös huomannu, että autoilijat tekee herkemmin tietä nyt, ku maha on alkanu näkymään kunnolla :D Ei siis todellakaan mikään itsestäänselvyys täällä meidän kotikaupungissa, missä yleensä kaasutellaan moottori huutaen kantapäiltä jos joutuu suojatien kohdalle pysähtymään..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä just meinasin jäädä suojatiellä auton alle mahani ja kahden koiran kanssa. Jos ois ajanut yhtään hiljempaa ja olisin ehtiny mottasta ni varmasti olisin jättänyt nyrkinkuvani rouvan bemukan kylkeen. Tuli melkeen itku ku säikähdin ja ärsytti niin. Ja nainen vielä tosiaan siellä ratin takana...

Mä kanssa monesti mietin ja olenkin varautunut jo etukäteen, että jos auto meinaa ajaa suojatiellä mun yli ja ajaa riittävän hitaasti, niin ainakin kaivan heti keskarin esiin ja yritän myös ehtiä potkaista sitä autoa. :angry5 Tosi usein käy niin, että vihreillä kääntyvät autoilijat eivät tajua, että niitä vihreillä suojatien ylittäviä kävelijöitä/pyöräilijöitä pitää väistää. Kevyt liikenne menee suoraan, auto kääntyy, joten auto on väistämisvelvollinen. Eri asia on, jos autoilijalle on vihreä nuolivalo ja jalankulkija menee päin punaisia.

Jalankulkijaa pitää väistää vaikka menisikin päin punaisia, ja se kyllä välillä ketuttaa kun ite on ratin takana ja niitä tolloja tulee tielle!
Ihan autokoulussa varmistin asian aikanaan siltä opettajalta, että saako ajaa yli jos kävelee punaisia päin, mutta ei kuulemma saa :)

P.S. Luin (paljon) lisää talkista - ei tule kyllä käyttöön tässä huushollissa se :( Perunajauhoon törmäsin kanssa jossain "luomumpana" vaihtoehtona, eli ehkä sillä sitten. Tosin siitä näkyi mainintoja, että paljon käytettynä voisi aiheuttaa hiivaa.

Kunhan nyt joku päivä päästään tohon vaippavaiheeseen asti, niin ehkä vaan tsemppaan vaipanvaihdon kanssa ja toivon sormet ja muutkin raajat ristissä, ettei talkille tms tule edes tarvetta.

Kaikkea sitä pitääkin alkaa miettiä tässä vaiheessa :D

Noista autoilijoista: Vaikuttaisi tosiaan olevan vähän helpompi saada ylityslupa mahan kanssa - mikä ei todellakaan Helsingissä ole aina ihan helppoa... Ja kerran, kun kuski ei selvästi tajunnut asiaa ennen kuin oli just kohdalla suhaisemassa täysin päättömästi 2 cm varpaistani, tajuamisen jälkeen ilme oli kyllä aidosti järkyttyneen näköinen :) Kai se ehti laskea päässään, millasen tuomion olisi saanut, jos yhden aikuisen sijaan alle olisikin jäänyt 1,5...

Niin siis tietystikään ei ole suotavaa ajaa jalankulkijan päälle missään olosuhteissa. :grin Mutta jos autoilija ajaa varpaiden yli silloin, kun jalankulkija painaa päin punaisia, niin ehken siinä tilanteessa potkisi autoa lommoille ja näyttäisi keskaria.

Minäkin jatkan vielä talkista. :) Meidän esikoisella tahto alapää punoitella/hiostua, joten käytettiin talkkia satunnaisesti. Talkkihan estää tulehduksia ihohuokosissa ja vaippa saattaa hiostaa paikkoja. Oon itseasiassa käyttäny talkkia myös itselle karvojen ajelun jälkeen, jolloin iho herkillä ja iho on varmasti nättinä seuraavana päivänä. :) Mutta mä en oo perehtyny talkin haittoihin.

Meillä ei oo koskaan tarvittu talkkia, bebantheneä oon joskus laittanut ihottumaisille pahimpiin. kahdella tytöllä ollut oikein herkkä iho, mutta pesemällä ihan vaan vedellä "joka välissä" ja kuivattelemalla on mennyt ihan riittävän hyvin:p. ja oikean merkkinen vaippa kannattaa etsiä jos on herkkäihoinen - liberot ja pampersit kun ei aina ole ne parhaat/sopivimmat vaihtoehdot..

Anoppi oli innossaan käyttämässä talkkeja ja rasvoja kun esikoista pääsi hoitamaan- se harmitti, kun itse pyrkii välttämään "kaikkia pesuaineita"..mutta eipä nuo siihenkään kuolleet:wink.

Lyhyesti summattuna: Asiasta on paljon keskustelua, eikä varmaa todistetta ole tällä hetkellä suuntaan tai toiseen, mutta on olemassa (osan tutkimusten mukaan perusteltukin) epäily, että talkki on karsinogeeni, eli voi aiheuttaa syöpää.

Talkkeja on kahdenlaisia, niitä, joissa on asbestin kaltaista ainetta ja jotka yleisesti myönnetään aiheuttavan syöpää, ja niitä, joissa em. ainesosaa ei esiinny, mutta joiden turvallisuudesta ei olla varmoja tai yksimielisiä.

Nykyteollisuus käyttää lähes poikkeuksetta jälkimmäistä, mutta tällaiselle "viherpipertäjälle" tuo epäilykin riittää etsimään vauvatalkille vaihtoehdon - kyse kun nyt ei kuitenkaan ole mistään elintoiminnoille välttämättömästä aineesta :)

Yhtä talkin muotoa käytetään myös elintarvikkeiden lisäaineena (E533). Se on mm. Suomessa sallittu (tietyin määrärajoittein), mutta esim. Australiassa kielletty. Ero johtunee samasta syystä, kuin kosmetiikkateollisuuden tapauksessa: lopullista yhteisymmärrystä haitallisuudesta ei toistaiseksi ole.

Talkin käytön intimialueilla on joissain tutkimuksissa todettu lisäävän munasarjasyövän riskiä. Hengitettynä luonnollisesti asbestia sisältävä versio on todettu karsinogeeniseksi, ja asbestittomastakin versiosta osa tutkimuksista on löytänyt yhteyden. Tällä hetkellä tutkimusten vähyyden takia kansainvälinen terveystoimija WHO on kuitenkin päätynyt pitämään asbestittoman talkin keuhkosyövän osalta listalla 'ei aiheuta syöpää' ja munasarjasyövän osaltakin vain 'saattaa aiheuttaa syöpää' -listalla.

Talkkia on paljon kosmetiikassa, myös moni luomumerkki lisää sitä tuotteisiinsa. Näin aikuisena ja hyvin vähän ko. tuotteita kuluttavana en ole huolissani. Mutta jos sen voin välttää, en lotraa turhaan grammatolkulla ko. ainetta vauvan päälle.

---
EDIT:

American Cancer Society ilmaisee saman asian näin (eli paljon tiiviimmin ja paremmin :) )

"It is not clear if consumer products containing talcum powder increase cancer risk. Studies of personal use of talcum powder have had mixed results, although there is some suggestion of a possible increase in ovarian cancer risk. There is very little evidence at this time that any other forms of cancer are linked with consumer use of talcum powder."

Unohtui tosta aikasemmasta myös parfyymit: monet kaupalliset vauvatalkit sisältävät hajusteita, ja koska vältän niitä muutenkin, ei senkään takia tunnu niin houkuttelevalta parfymoida vauvaakaan.

Muokattu viimeksi:
Mä oon tottunu käyttää pottujauhoja talkin tilalla jos on tarvetta ollut musta talkki haisee ihan kamalalle tai ne natusanin vai minkä talkit onkaan ne on jotenki tosi hajustettu

Mä siis haistelen mielelläni sitä talkkia, koska itse tykkään siitä tuoksusta (pesuaineet sama homma) :grin

Mutta jooh, en hirveästi esikoisen kohdalla käyttänyt, mutta jonkun verran. Ei mulle olisi vaan koskaan tullut mieleen, että se voisi olla haitallista, kun kuitenkin pienet vauvat kyseessä...o_O

Taidanpa mäkin kyllä sitä perunajauhoa hankkia ja laittaa sitä johonkin kivaan sirottimeen, niin sitä pystyy pitää ihan esilläkin eikä tarvii sitä laatikkoa katella :p

Olipa muuten hyvä idea, perunajauhoja nättiin sirottimeen! Mä tykkään muutenki, että hoitopöytä on nätti. :) Pitää nyt kokeilla tosiaan sitä pottujauhoa, jos ne talkit saattaa olla karsinogeenisiä. Aika pelottava ajatus. :/

Mulla on aivan käsittämätön limakalvokutina jatkunut jo pari viikkoa. Välillä vähenee ja sit taas muutaman päivän päästä pahenee. Ilmeisesti kuivat limakalvot, mutta hiukkasen epämiellyttävä vaiva...

Mineraalialalla työskentelevänä uskaltaisin kyllä sanoa, ettei talkki todellakaan ole sieltä vaarallisimmista päästä. Voisin pitää luennon eri tyyppisten talkkien mineraalikoostumuksesta (saati sitten muista yleisesti käytetyistä tuotteista), mutta jätettäköön väliin, olen lomalla! :wink:grin

Mutta siis sanotaanko vaikka näin, että uskoisin useimman meistä lotraavaan vauvaansa (saatika sitten itseensä) paljon vaarallisempia aineita, hyvillä mielin. Ja suurin osa ihan ajattelematta.

Enkä todellakaan tarkoita etteikö aineisiin/kemikaaleihin saisi suhtautua kriittisesti, nimenomaan toivoisin ihmisten tekevän näin. Meillä käytetään vauvalla/lapsella mahdollisimman vähän mitään ylimääräistä, uudet vaatteet pestään aina hajusteettomilla aineilla ennen käyttöä, lelujen kanssa ollaan tarkkana jne jne. Siltikin sitä altistusta tulee enemmän kuin toivoisi. Itselle tietysti vielä enemmän, kun meikkejä ja puhdistusaineita yms käyttää myös...

Takaisin