Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se on kyllä jännä homma, että miten olotilat muuttuu päivittäin ja viikottain. Ei varmaan ole eka kerta kun tätä asiaa päivittelen. Välillä olen elämäni kunnossa eikä tunnu yhtään raskaana olevalta, pientä kömpelyyttä lukuunottamatta. Sitten taas on niitä päiviä, kun kävelen kuin pingviini ja on niin vaivainen olo että. Ähisyttää ja puhisuttaa.

Eilen taisi ekaa kertaa tulla kipeitä supistuksia, kun olin rauhallisen kävelylenkin päätteeksi kaupassa. Siellä alkoi tuntua siltä, että nyt äkkiä sohvalle, ei jaksa enää. Ja vauva potki pimpsaan, pelkäsin että se tulee pihalle saakka. :eek:Sunnuntaina taas tein kunnon jalkatreenin ja olo oli tosi vahva, vähän joutui mies painojen kanssa toppuuttelemaan. Mua välillä vähän ärsyttääkin, kun se ei tunnu luottavan siihen, että osaan kuunnella omaa kroppaani. Ei nimittäin eilen eikä tänäänkään tulisi mieleenkään lähteä tekemään mitään raskasta, kun sunnuntai ja maanantai meni urheilun merkeissä. Eilinen kävelykin oli liikaa siihen päälle.

Mä kävelin tänään neuvolaan, jonne on vähän yli kilometri.
Siis omasta mielestäni kävelin kuin mikäkin limainen etana ja silti alkoi sattumaan alavatsaa. Voi juma, että vitutti.
Onneksi olin ennakoinut ja lähdin jo 40 min ennen neuvola-aikaa.

Aikomus on mennä vielä tänään vähän kävelemään, eihän sitä mitenkään voi sisällä jumittaa, kun on noin kaunis kevätilma.Love it! :smiley-bounce015

Vauvan liikkeet on kyllä taas semmoisia, että selvästikin hereillä :cool05

Olen täällä välillä valitellut nopeaa painonnousua. Tänään asiasta taas netissä stressatessani törmäsin ihan mahtavaan laskuriin: http://www.kidspot.com.au/weightgain/pregnancyweightgain.asp

Mahtava se on lähinnä siksi, että sen mukaan olen tasan ja melkein pilkulleen siinä painossa, kuin keskimäärin tässä vaiheessa ollaan :) Ainoa ongelma tietysti on, että ko. laskurin mielestä keskimääräinen raskaudenaikainen painonnousu on nelisentoista kiloa, ei se 12, joka Suomessa on vallalla. Mutta aion viis veisata siitä ja olla vaan ihan hyvillä mielin tässä painossa, jossa olen.

*huoh*

Oho, ton laskurin mukaan mun paino on myös sopiva. Taidan mäkin turhaa stressiä ottaa :p Tietty on se pelko, että diabetes pahenee tai muita fyysisiä oireita tulee painon noustessa.

http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/painonnousu_raskauden_aikana

Olisin itse toivonut, että paino nousisi sen 12 kg tällä kertaa, mutta jos edes alle 15kg jää niin olen enemmän kuin tyytyväinen.

Ensimmäisessä raskaudessa painoa tuli 18,5 kg ja kaksi vuotta meni kunnes olin saman painoinen kuin raskaaksi tullessani.
Itselläni kun on urheilutaustaa niin, jotenkin tämmöinen painon tuoma raihnaisuus ja kömpelyys on hyvin ahdistavaa (vaikka onhan se toki kenelle tahansa), mutta näin jälkeen päin ajatellen ensimmäisen raskauden jälkeen olin jotenkin mennyt semmoiseen ihmekuplaan, jossa ajattelin ettei ole väliä miltä näytän(että kuka mua nyt katselisi) ja nyt olen äiti, että tämmöisiä "mammoja" äidit on.
Sitten tuli ikävä omaa lajia ja meninkin takaisin sen pariin hyvin huonokuntoisena, mutta painon tippuessa ja kunnon kohotessa tajusin, että vaikka olenkin äiti niin voin myös sen verran itsekäs, että saan urheilla ja pitää itsestäni huolta.

Nyt toivon, että saan itseni nopeammin hyvään kuntoon enkä unohda siinä arkea pyörittäessä olla välillä jotakin muutakin kuin "vain" äiti :)

Oho, tulipa nyt tuommoisestakin asiasta avauduttua. Tommosia juttuja siis mietiskelen omaa painon nousuun liittyen..:signs017

Mulla viimeksi tuli se 12 kg ja nyt toivon, että ei nousisi yli 16 kg... Alkuun th sanoi, että 10-15 kg olis ok mun painoiselle. Ja siis turha kai tuota painoa on liikaa tuijottaa, mutta tänään anoppikin sanoi, et onpas nyt paljon isompi maha kuin viimeksi... Argh!

Mulle läheiset on sanonut, että mun maha on paljon pienempi kuin esikoisen kohdalla. Mutta sf-mitta mulla on nyt viikolla 30+ 27,5cm, kun ensimmäisessä raskaudessa se oli tuon verran viikolla 32+

Mulla kuulemma vatsa näyttää ns. poikavatsalta eli se on sivuilta sirompi ja tulee tuohon eteenpäin.
Kun taas mun esikoisen kohdalla se veti semmosen rumpan oikein tuolta jenkkakahvoilta saakka ettei mitään rajaa :grin

Toinen tyttö meille kyllä sanottiin olevan EHKÄ tulossa, joten ken tietää.. :p

Sf-mittahan tosiaan ei sitä vatsan leveyttä kerro.

Yksi juttu mikä on mietityttänyt pitkään, että onko kenelläkään muulla mennyt iho tässä raskauden aikana todella kuivaksi?
Itselläni on kasvot ihan ok ja kädet, mutta esim. reisien sisäpuolella tuossa vähän yli polvien korkeudella on todella kuivaksi mennyt, että ihan on jäljet on jäänyt raapimisesta.. :smiley-ashamed008
Välillä olen rasvaillut, mikä on hetkellisesti helpottanut.
Iho kyllä tuntuu kutiavan vähän joka puolelta nykyään.

Mulla maha on isompi kuin viimeks ja levii vähemmän sivuille, viimeksi navan kohdalta ympärys oli isoimmillaan 104cm, eilen kun mittasin tän hetken tilanteen se oli 113cm ja painoa ei ole tällä kertaa tullut vielä lisää kuin kilo :) Nyt näyttäs et taidan tällä kertaa saada myös raskausarpia vatsaan, ainakin olin tuolla alamahalla sellaisen peilinkautta näkevinäni, esikoisesta niitä ei tullut ollenkaan niin ja tosiaan kyljissä on jokunen uusi ratkeama.

Tänään sitten alkoi rv 32. Mulla on nyt pari päivää ollut todella tukala olo. Ihan kuin olisi synnytys lähempänä kuin todellisuudessa onkaan. Vatsa on aivan valtava, supistuksia ollut parhaimmillaan 20 päivässä. Kävely tuntuu äärettömän raskaalta... aikaisemmissa odotuksissa en ole oloa tuntenut näin raskaaksi missään vaiheessa. Voihan se olla että tuo alhainen hb on tehnyt tehtävänsä. Edellisessä mittauksessa oli 101. Nyt olen rautaa kyllä popsinut kaksin käsin, mutta olo ei kyllä helpotu. Ahdistaa, keskittyminen duunissa aivan nolla ja väsyttää todella kovin. Me ollaan perheen kanssa lähdössä reilun viikon päästä Italiaan viikoksi... no saapahan ottaa rennommin kuin kotona :) Jaksaa, jaksaa...ei muu auta!!!

Ellenolivia, onko sulla kaikki ollut kuitenkin kunnossa, kun noin paljon supistuksia tulee??

Mulla oli aika alhainen hb ja ennen kuin ehdin aloittaa raudan, niin se olikin lähtenyt nousuun.
Veikkaan, että kun ruokavalioon on tullut tuo ruisleipä jokapäiväiseksi enkä vaalealeipää enää syö niin se taisi olla mu kohdalla hyvä apu :)
Nyt en kyllä muistanut pyytää neuvolasta, että olisivat tarkistaneet sen.

Millä viikolla ei enää saa lentää vai onko se jotenkin yksilöllistä? :confused004

Kyllä itsellenikin kelpaisi päästä hetkeksi pois arjen kierteistä.. :happy090

Mulla kyllä jaksaminen kummasti nousi kun pääsi lomalle..nyt siis ööh, kolmeviikkoa jo kesälomaa viettänyt, ei kyllä pysy enää päivistä ja viikoista laskuissa. eikä hetkeäkään oo töihin kaivannut!

Täällä ei edelleekään mitään oireita, mitä nyt vatsa kasvaa, ja suonikohjut lisääntyy. mutta varsin "normaali" olo on. lapsille kyllä hauskaa kun masu kasvaa- niitä alkaa kiinnostaa vauvantulo yhä enemmän.

Gemini, kyllä mulla taitaa kaikki muuten olla hyvin. Supistuksia on muutama päivänä tullut noin reippaasti, mutta ei ne mitään kivuliaita lle olleet. Luulenpa että on hieman stressiä ja väsymystä... Lentää saa muistaakseni 35-36 viikoille, siis lyhyitä lentoja. Mulla on myös tullut suonikohjuja toiseen sääreen ja sen lisäksi sellaisia hirveän näköisiä verisuonijuttuja, eli pintaverisuonet varmaan katkenneet tai jotain. Jalka on kuin vanhalla mummolla...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Just tossa laskeskelin, että mulla on tullut painoa lisää lähtöpainoon lähes 20kg. Ja mulla kuitenkin laski se paino alkuvaiheessa 6kg ton pahoinvoinnin vuoksi. Eli kun on pystynyt taas syömään, niin on sitä sit tullut syötyäkin... Oikeen kaksin käsin. Enempää painoa ei tarvis kyllä tulla, mut vähän pelottaa, että kyllä sitä vielä tulee. :sad001

Oon nähny nyt useana yönä unia, että oon tosi timmissä kunnossa. Oon vaan ihmetelly, et kylläpäs mulla on litteä maha (parhaimmillaan ollu sixpack) ja mageet lihakset. Täytyy toivoa, että tuo on enneuni sit raskauden jälkeisestä ajasta. :grin

Voisin Murmur lainata viime kerralla neuvolassa olleen th-harjoittelijan sanoja: "Älä sitä painoa mieti, mullekin tuli 26kg ja kaikki lähti". Ja näköjään oli lähtenyt :)

On tietty parempi, mitä rauhallisemmin paino nousee, mutta jos yhtään tuntuu, ettet syö liikaa ja/tai pelkkää makeaa yms, koita olla miettimättä asiaa liikaa. Toki jos on pelkoa, että ruokavalio on johtamassa radiin, kannattaa asialle tehdä jotain ennemmin kuin myöhemmin. Mutta siinäkin tapauksessa itelleen lempein ottein - koitetaan kaikki olla stressaamatta itteämme hengiltä, vaikka usein siltä tuntuukin (ainakin itestä) kaiken tän keskellä.

Omalla kohdalla eniten ahdistusta on aiheuttaneet historiasta (ja lääkäreiden puheista) johtuneet alun km-pelot. Sen jälkeen siirryin stressaamaan iästäni ja sen tilastollisesti mukanaan tuomista komplikaatioriskeistä, sitten olikin jo painostressin aika... Joka päivä koitan kertoa itelleni, että kaikki ok, tulee mitä tulee, mutta helppoa se ei ole :)

Eli tsemppiä (meille kaikille), eiköhän tää tästä - vaikka sitte vähä väkisin :grin

Minullakin on tukala olo ja ottaa päähän kun kunto on niin huono. Tuntuu, ettei vieläkään ole toipunut siitä alun pahoinvoinnista. Väsyttää ja tekisi mieli jäädä jo pois töistä hoitelemaan itseä ja kotia, että ei ihan rapakunnossa tarvitsisi synnyttää. Välillä jo mieliki pahasti synkkenee ku kaikki voimat jää töihin. Onneksi tässä on nyt näitä pyhiä helpottamassa.

Olisko se ihan törkeää saikkuilla pari viikkoa ennen äippäloman alkua ihan "vain" siksi ettei jaksa...?

Mulla on nyt yöt tosi tuskaisia, lonkat puutuu koko ajan vaikka kuinka vyyrää tyynyillä... Ja sf-mitan mukaan nyt olis pienempi maha kuin viimeksi, mutta anopin mukaan ei :D nyt on kohta viikko lomaa takana ja jotenkin tuntuu, wttä ei siellä töissä olis kyllä enää jaksanut, vaikka viime viikolla ei siltä tuntunutkaan.

Mulle toi laskuri näytti, että painoa sais tulla max. 11 kg ja nyt oli jo kilo liikaa... Olin ihan tyytyväinen tähän painon kehitykseen mut en oo enää. :angry2

Mutta Pihla, tohon on sun kohdalla hyvä selitys: laskuri ei ota lihaksen painoa huomioon. Eli sama kuin BMI:n kanssa, jos kropassa on pääosin lihasta, se painaa ikään kuin liikaa, koska lihas nyt on tiiviimpää ja painaa rasvakudosta enemmän. SM-tasollakin aikanaan urheillut yli 190cm pitkä työkaveri sai joskus BMI-mittauksesta tuloksen 'ylipainoinen', vaikka kroppa oli kuin nuorella hirvellä kevätlaitumella. Eli oli vaan niin pitkä ja kaikki lihasta, että painoindeksi oli korkea.

Eli jos sun lähtömitat on olleet vaikka 64kg/165cm, antaa laskuri vähemmän varaa nousuun, ku sellaselle, jonka lähtömitat on esim 58/165. Silti molemmat voi olla saman kokoisia - ja ensimmäisen kroppa merkittävästi paremmassa kunnossa :)

Ja missään tapauksessa älä huoli kilosta (tai edes viidestä), se on isossa kuvassa _todella vähän_. Omalla kohdalla paino pysytteli melkein kuukauden samana, ja just ennen neuvolaa pomppas viikossa melkein 2kg... Siinä sitte sai selitellä, että ei se vielä viime viikolla :) Nyt kuitenki taas tasaantunut ja käyrällä mennään. Siis tolla aussikäyrällä ;)

Hauska muuten toi ero Suomen ja Australian keskipainonnousuissa ja niiden erossa. Australiassa keskiarvoon vaikuttanee maorien osuus, jotka ovat luonnostaan lähes aina valkonaamoihin verrattuna isokokoisia, länsimaisen mittariston mukaan "ylipainoisia". Ja oikeasti ovat vaan majesteettisen kokoisia (sekä pitkiä että leveitä, myös naiset).

No joo, eipä noita taulukoita kannata liikaa tuijotella. Kiitos kyfi, tuli parempi mieli, tuo on ihan asiaa mitä sanoit. :) Vois sitä kai jostain tärkeämmästäkin stressata. :D

Takaisin