Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niin ton laskurin kanssa kandee olla tarkkana, kun mäkin ensin lätkäsin pituuden senttimuodossa (173) ja laskuri salli painonnousua jopa max 18kg, sit ku huomasin, että pitäskin laittaa metreinä (1,73) sallii juuri sen max 11 kg, mikä mullakin nyt siis juuri tässä käsillä, mutta taidan kyllä olla onnekas siinä mielessä, että mua ei nää painoasiat ressaa yhtään, mutta ei kyllä ikinä aikasemminkaan ole. Maailmassa on kuin onkin siis yksi asia, jota mä en ressaa, huraa!

Mullakin pitäis olla jo menossa synnyttämään näillä mitoilla tuon laskurin mukaan, vaikka vielä 2 kk on edessä o_O. Toivottavasti painonnousu tasaantuu nyt niinku viimeksikin.

Mulla pääsi itku tänä aamuna kun kävin vaakalla :(
Tähän mennessä oli tullut +15kg mikä on ihan siedettävää vielä mun mielestä koska itselläni jää aina se -10kg laitokselle ja olen aika pitkä enkä mikään hento.
MUTTA nyt oli viikossa räjähdysmäisesti räpsähtänyt +5kg vielä lisää!! Eli nyt tulee rv 30 täyteen ja saldo jo +20kg!
Ei herranjumala, mä en jaksa enää 10 viikkoa, en mitenkään byhyhyyy :'( Alkaa olla tosi läski olo, plussapallo tässä terve!

Sent from my iPad using Vau Foorumi

MamaBird, oletko syönyt jotenkin enemmän suolaista tai muuten raskaasti?
Tai onko sulla todettu diabetesta? :confused004

Mulla kun ensimmäisessä raskaudessa paino hypähti yhtäkkiä kolme kiloa niin jouduin sokerirasitukseen ja todettiin, että on diabetes.

Jotenkin alkoi itteeni just tänä aamuna ärsyttämään tämä jatkuva painon tarkkailu, syömisten tarkkailu, sokereiden tarkkailu..
Koko ajan sellainen olo, että pitää jatkuvasti miettiä omia tekemisiään, kun ei saa syödä mitä huvitta silloin kun huvittaa.. Sitten kun niin teen, tulee kamalan huono omatunto, kun ajattelen että nyt aiheutan, jotain kauheita vaivoja vauvalle.

Sama juttu on kahvin juomisesta, kun juon yhden kupin kahvia aamuisin, niin tulee heti mieleen, että "tässä mä vaan juon kahvia ja kohta vauvakin saa kahvia eikä kahvi ole hyväksi, mutta silti mä vaan tässä juon kahvia"

Argh.. :BangHead

Mä juon kahvia surutta aamuisin sen sallitun 3 kupillista enkä pode tippaakaan huonoa omaatuntoa! Perkele kyllä meilläkin jotain nautintoja pitää olla! Ja syön lakua ja salmiakkia ja homejuustoa, terveellisen ruuan lisäksi. Alkoholiin en koske ja tupakansavua välttelen kuin ruttoa, mun mielestä se saa riittää. Niin ja tyhjiöpakatut kalat ja tuorejuustot jätän väliin kans. Ei me nyt voida kaikkea suusta alas laitettua alkaa stressaamaan.:)

Mustakin vähän tuntuu, että saatan pikkasen ylireagoida. Pistetääs hormonien piikkiin, koska mulla kyllä tulee huono omatunto ihan ihmeellisistäkin asioita, joilla ei oikeasti ole mitään väliä :rolleyes:

Voi luoja, tulin muuten just kävelyltä.. Posket punottaa ja on hiki, ihan kuin mukamas olisin kovaakin mennyt.
Nyt ei kyllä onneksi alussa sattunut, mutta loppua kohden alkoi kyllä alavatsassa ja vatsan oikealla puolella tuntumaan ilkeältä.

Tuosta laskurista vielä, että suuntaa antavahan tuo vain on. Eihän se kiva tietty ole, kun tulee niitä muitakin kiloja kuin vain vauvan paino + muut (esim. istukka, lapsivesi). Mutta jos ei terveydentilassa tapahdu mitään vakavaa painon karttuessa, niin eihän sitä tosiaan kauheasti kannata murehtia (sanoo siis murehtia :p)

On se kyllä niin jännä, että jokaiselle tapahtuu raskauden aikana aikalailla samat asiat, mutta silti jokainen raskaus on niin yksilöllinen, kun jokainen keho reagoi eri tavoin ja se mikä toista ihmistä stressaa niin toista taas ei välttämättä ollenkaan :)

Mun oli myös testattava tuo painolaskuri. Mulla on nyt tullut painoa 9kg ja raskausviikko 32 menossa. Laskurin mukaan painoa siis tullut n. 700g vähemmän. Kyllä mäkin jossain vaiheessa stressasin hirmuisesti tuosta painonnoususta, mutta turhaahan se on. Sitä nyt vaan tulee ja sitten se lähtee kun vauvaa imettää ☺️ ainankin ennen on lähtenyt...

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jihou, ensimmäinen harjoitussupistus! Antaa toivoa siitä, että ei se ehkä ihan loppukesään asti masussa viihdykää:grin

Lambi, eihän sitä toisiaan tiedä, jos sulla olisi jo toukokuun puolella pikkuinen sylissä :p

Mäki toivoisin, että tämän kanssa voisi imettää vähän pidempää, kun esikoisen kanssa se ei oikein onnistunut.
Oma kroppa oli niin uupunut sen ensimmäisen kuukauden aikana ettei tuottanut tarpeeksi maitoa ja esikoisen ruokahalu oli aikamoinen :)
Ihmettelin kovasti miksi oli niin itkuinen, kun toisella pitäisi kaikki hyvin. Sitten neuvolassa mietittiin th:n kanssa, mistä voisi johtua, kun ei koliikkiakaan toisella ollut. Aloin sitten antamaan imetyksen lisäksi korviketta niin eipä itkenyt onneksi enää.
Tällein jälkeen päin naurattaa, kun ajattelin silloin, että heti epäonnistuin äitinä, kun en edes imettämään pysty :grin

Kuinka pitkään olette aikaisempien kohdalla muuten imettänyt? :)

Mä olen imettänyt kaikkia kolmea 3-4 viikkoa, sen jälkeen on maito yksinkertaisesti loppunut kuin seinään, joten ei ole odotuksia pidemmästä imetyksestä tämän seuraavankaan kohdalla, vaikka toki tahtoisin pidempään imettää. Mutta hyvä puoli siinä on se, että pääse isukkikin osallistumaan sitten myös syöttämiseen, ja en ole niin sidottu vauvaan, vaan on mammallakin mahdollisuus lähteä rauhassa vaikka kauppaan, tai ihan jopa viihteelle, jos siltä sattuu tuntumaan, kun ei imetystä tarvitse miettiä :) Ja hyvin on kasvaneet nämä lapset korvikkeellakin, joten en tunne huonoa omaatuntoa lyhyestä imetyksestä :)

tää lämpö :eek: miten tän mahan kans pitäs pärjätä,jos tällaset säät jatkuu?ihan karsee olotila,hiki virtaa ja janottaa ja turvottaa ja ahistaa ja äh. :sad001

Ja taas vuosisadan lentsu tähän päälle, kyllä vee-ituttaa :angry

En oo ikinä ollut näin usein kipeenä, kun nyt raskaana. Ja kun lähtökohtasesti ei tän mahan kanssa enää muutenkaan saa nukuttua ja nyt vielä yskä, räkä ja säryt siihen päälle. No, hyvää harjottelua tulevia valvomisia ja univelkoja ajatellen. Harmittaa vaan ku menee kevää ekat hienot kelit ihan sivu suun ja pientä siskontyttöäkään ei nyt pääse katsomaan :mad:

Heidi79, samat sanat..
En kyllä yhtään tiedä miten tässä tulee jaksamaan nämä viimeiset viikot mahan kanssa. Nyt jo niin kovin vaikea olla, että hermot on jatkuvasti kireällä. Ärsyttää, kun mitään ei pysty kunnolla tekemään..

Kävin sokerirasituksessa joskus rv 16? Jos oikein muistan ja läpi meni. Ens viikolla olisi neuvola, edellinen oli helmikuussa :D
Ja sitä edellinen lokakuussa eli kolmas neuvola viikolla 31, säästöjä, säästöjä :)
Saas nähdä mitä ne tähän turpoamiseen sanoo.

Sent from my iPad using Vau Foorumi

Mitä helvettiä.. Toi on kyllä aika vähän o_O
Ite kun oon käynyt 6 kertaa, joista yksi oli ns. ylimääräinen käynti, kun tuo diabetes iski ja tarvitsin mittarin ym.

Mulla meni myös ensimmäinen sokerirasitus läpi, mutta toisessa rasituksessa sitten arvot oli koholla. Mulle oli automaattisesti varattu se toinen rasitus, kun ensimmäisessä raskaudessa oli myös diabetes.

Sulla kun on noin paljon aikaa viime neuvolakäynnistä, niin kannattaa tosiaan mainita varmuuden vuoksi, että sulla yhtäkkiä on tullut kerralla painoa :)

Mä olin aikaisemmin aina luullut, että raskausajandiabetes vaikuttaa ainoastaan äitiin kaikkein eniten ja vauvaan "vain" sillä tavalla, että vauvasta saattaa tulla isompi, mutta kuulin vasta nyt, että myös vauvan synnyttyä niin senkin sokeritasapaino saattaa järkkyä..:oops:

Katselin mun ensimmäistä äitiyskorttia ja kävin näköjään silloin 15 kertaa neuvolassa :eek:

Mä imetin esikoista 8,5kk ja moneen kertaan luulin et maito on loppumassa, mutta ne olikin sitten vaan tiheenimun kausia, onneks luotin itteeni :) Toivon et imetys tälläkin kertaa onnistuisi, viimeksi alkutaival oli vaikea kun vauvalle annettiin laitoksella suoraan pullo kysymättä multa yhtään mitään ja mulle tuputettiin lääkkeitä jotka estäisi maidon nousun vaikka olin tehnyt harvinaisen selväksi että aion imettää. Lastenlääkärikin kävi haukummassa pystyyn ja anto ymmärtää et tyyliin tapan lapseni jos imetän, tämä siis mun perussairauden vuoksi joka ei todellakaan lapseen siirry imettämällä.... mulla maito nousi vasta 4 päivänä ja kukaan ei viitsinyt auttaa imetyksessä alkuun joten opeteltiin vauvan kanssa "salaa" kahden, vasta vikana iltana oli semmonen hoitaja joka tuli oikein kysymään et onko kukaan mua ohjannut kun hän luki mun tiedoista et haluan imettää ja kun mitään todellista estettä sille ei ole.
Kotona annettiin välillä lisämaitoa kun meinas usko loppua ja se varmaan kyl sotki tota vauvan maidon tilaamista. Mun imettäminen loppui vauvan korvatulehdukseen ja totaalikieltäytymiseen ruoan ja juoman suhteen :(

MamaBirdin tilanne on just se, mikä itteäkin on pelottanut tässä neuvolakadossa... Samat 3 kertaa myös mulla takana. Nyt 34. viikko menossa ja seuraava aika toukokuun puolivälin jälkeen. Eli ei ehdi liikoja käyntejä tulla ennen synnytystä, la kun on kesäkuun alussa.

Kysyin viimeksi synnytystapa-arvioinnista (kun olin saanut äidiltäni kuulla, että mua puskettiin maailmaan kevyet 28 tuntia ja syynä kapea lantio). Ei ole tietenkään ollenkaan sanottua, että mulla on sama tilanne, mutta ymmärtääkseni rakenne voi olla jossain määrin myös periytyvä. Tai siis tietenkin voi, ihan samalla tavalla kuin nenä tai sääretkin: ei automaattisesti, mutta mahdollisesti.

Ei osannut sen kummemmin th asian kanssa auttaa, mutta kuin että _jos_ lääkärikäyntiin asti ehdin, niin siellä voi kysyä (lääkäri vkolla 37, eli ei välttämättä ennen synnytystä). Eli säästöä tulee sitten vielä siinäkin, mahdollisesti kahden käynnin verran...

Takaisin