Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla menee atarax kutisevaan ihoon ja myös näin raskaana, saa syödä sitäkin siis, tosin on resepti tavaraa ja ilmeisesti suurinta osaa ihmisistä väsyttää.

Mullakin on erityisesti naama ärsyttävän kuiva ja hilseilevä! Normaali talvireaktio, mutta nyt vaan paljon voimakkaammin esillä.

Talvihan kyllä kuivattaa ihoa, kun ollaan kuivassa sisäilmassa ja mennään "kylmään" ulkoilmaan, niin se kuivattaa. Ja samoin jos käyttää autossa lämmittimiä päällä, eli autossa lämmin ja taas mennään pakkaseen, nii se vaikuttaa. Ja oisko seki, että raskaana ollessa kroppa tarttee vettä enempi, nii se revitään sitte vaikka ihosta. :D Sitte ku on kuiva ja hilseilevä iho, nii se tulehtuu helpommin, koska se päästää helpommin kaiken läpi ja sitte tulee finnejä ja muuta epäpuhtautta. Mutta ne finnithän varmaan johtuu eniten hormoneista kuitenki. :D
En sitte tiiä, että vaikuttaako verenkierto kuivuuteen.. Tai siis vaikuttaahan se ikääntyvässä ihossa kyllä. Mutta mietin, että voisko olla, että sitä verta tarttetaan muuhun hommaan, ku pitämään iho kosteena.

Voi sympatiat kaikille edelleen pahoinvoinnista kärsiville!! <3 Esikoisesta oli tässä vaiheessa vielä olot kamalat (nyt 17vko), tällä kertaa pääsin helpommalla..

Mulla kans nyt atarax ja histec päivittäisessä käytössä kutinan takia ja myös tuota raskausaknea tuli alkuun - nyt se onneksi rauhoittunut. Mulle kampaaja sanoi, että raskausaikana hiukset ovat lepotilassa, eli niitä ei juuri raskausaikana lähde, mutta sitten raskauden jälkeen tippuvat ne lepotilassakin olleet. Jotenka tuntuu vaan, että hiukset ohenevat mutta todellisuudessa kuulemma palautuvat takaisin lähtötilanteeseen. Itselle tuli kyllä sellaista haiventa tohon etuhiuksiksi...

Taas käytiin tekemässä tuttavuutta wc-pöntön kanssa. onneksi kerta päivässä aina riittää mutta eipä tätäkään oiretta ikävä tule. Tämän oksentelun lisäksi ei muita ikäviä oireita ku alavatsan kipu. Toivon kovasti että ovat kasvukipuja koska ilmesty nyt vapaapäivänä kun en ole hirveesti mitään rasittanutkaan. Tietenkin heti vain iskee epäilykset...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Täällä myös huomattavissa tiettyä epämukavuutta kohdunalueella, istuskellessa- ei tätä kyllä ihan kivuksi kutsuisi..mutta silti, mietityttää se.. ja vähän närästääkin - töissä. on se kumma kun kaikki mun epämiellyttävät oireet liittyy nimenomaan töissä olemiseen..ei näitä kotona huomaa?

voimia pöntönhalaajille!

Nyt on kyllä vihdoin lähtenyt kumpu kasvamaan, tällä viikolla saanut jo merkitseviä katseita vatsanseudulle..ei niin että vieraat kuitenkaan kommentoisivat.. samaan aikaan kun alkoi liikketkin tuntua, että ihan vauvan kasvusta vois nyt sanoa tämän jo johtuvan, nyt vk 18+jotain. Töissä vaan jotenkin hävettää yhä, yritän kulkea vatsa piilossa..pitäisi saada joku paita jossa lukee isolla "raskaana" tai jotain..pääsis kertomisen tuskasta!

Mulle on kanssa töihin paluun jälkeen ilmennyt enemmän oireita kuin lomalla oli. En tiedä ehtiikö tässä koneen ääressä istuskellessa kuulostella oloaan enemmän kuin kotona touhutessa, vai liittyykö lyhyemmät yöunet tähän jotenkin. Mulla on kanssa alavatsan kipuilua, joidenka toivon olevan kasvukipuja. Kyllähän tuo kohtu kaiken järjen mukaan joutuu koko ajan kasvamaan, joten ei kai ihmekään, että välillä kouristelee. Eilen olin hyppelyjumpassa, eikä raskaus haitannut menoa ollenkaan (paitsi että tuli pissahätä heti ekan 5 min jälkeen, kiva siinä hyppiä). :)

On kyllä viimeisen viikon aikana ollut niin hiton turvonnut olo, sellainen läskipöhö! Ei ihme, että saan täällä töissäkin sellaisia "onkohan tuo paksuna vai vaan lihonut" -katseita... Oletteko muut huomanneet kuukautiskierron mukaan tulevia oireita muutaman viikon välein? Musta tuntuu, että mulla tuo kierto toimii tavallaan taustalla, että aina 4 vko välein tulee kunnon pms-oireet. Nytkin ihan sama olo kuin ennen menkkoja, turvottaa, itkettää ja vituttaa, ja sama toistui viimeksi viikoilla 12 ja 8. Noissa väleissä on sitten sellainen sutjakampi ja ei niin raskaana oleva olo.

Tuota noin.. anteeksi aihe, mutta kummastuttaa vaan niin aattelin kysyä. Elikkäs, mistä sen tietää jos lapsivettä tihkuu? Ja onko se mahollista ees näillä viikoilla? Tai varmaan on mahollista, mutta jos niin on nii kaikki ei varmaan oo hyvin? Nyt siis 16+6 ja tuossa viime yönä heräsin, että alkkarit oli ihan märät. Nii nyt tässä panikoin, että oliko se lapsivettä vai niin vetistä valkovuotoa. :/ Ja sitä pähkäilen, että soitanko mää neuvolaan tästä vai seuraanko itte vaan tilannetta..

Soita heti! Antaa varmaan ohjeita asian tarkistamiseen- luulen että on jotain ph-tikkuja tms apteekista saatavilla (?) joilla voi tarkistaa kotona.
Ei vara venettä kaada! Toivottavasti on vaan valkovuotoa, mutta jos ei, kantsii kaikki tulehdus ym asiat poissulkea.
Eihän noista vuodoista varmuudella kotioloissa tiedä o_O..

No juu, soittelinki tuosa neuvolaan heti ku soittoaika alko.
Käski seurailla ja sitte päivystykseen, jos tulee kipuja tai vielä sitä mitä sitten ikinä olikaan. Miten mää voin nyt sitte olla huolehtimatta? :sad001

Suviit synnärillä on sellasia testejä millä ne testaa onko se lapsivettä. Mulla esikoisesta se eka testi näytti et ei oo ja toka et on. Ite olin varma et se on lapsivettä.. Siis ennen synnytystä.
Mut toi vetinen valkovuotoki on mahollista, ite kävin 35+1 tarkistuttamassa ku lorahteli, ei ollu onneks lapsivettä. Sillon oikeesti kastu alkkarit iha kokonaa.. Mut kannattaa soittaa neuvolaan. Voihan niilläki olla jotain testejä..

Ei ollu kuulemma tällä hetkellä testejä neuvolassa. Jospa se oli vaan valkovuotoa nii mää ainaki toivon. Mutta silti on vähä semmonen olo, että pitäskö varulta soittaa päivystykseen ja liiotella taas kipuja, mitä ei oikiasti oo. Tai siis aamulla oli sen verran ennen töihin lähtöä, että semmonen jännä paineentunne oli oikeella puolella joka meni ohi ku pääsin autoon istumaan.
Mutta ku en oo niitä liikkeitäkään tuntenu, että vois ees vähä huokasta helpotuksesta, jos tuntis.

Suviit, kokeile apteekkia, soita vaikka ja kysy onko heillä jotain testejä, joilla asian vois tarkistaa (siis vaikka niitä sairaalan käyttämiä) ? ph taitaa ainakin olla eri kun valkovuodon..(ei nyt tuu viisaampaa mieleen..)

Onhan se toki normaalia, että valkovuotoa tulee runsaastikin(ja niitä olomuotojahan riittää..), mutta jos huolettaa kannattaa yrittää saada selvyys, harmi jos neuvolasta ei tuon kummempaa ohjeistusta herunnut...entäs pääsisitkö neuvolaan kuunteleen sydänäänet? ja ottaan vaikka perus virtsa-testit?

Pihla, mulla on kaikki pms-oireet kadonneet heti raskauden myötä, on vaan onnellista hormoni-ylämäkeä :p

Mulla ainaki on usein aamusin niin... märät paikat et huh huh.. en oo koskaan ees miettiny et olis lapsivettä vaan laittanu ihan valkovuodon piikkiin. Ekassakin sitä tuli niin paljo et vaikka laitto aamusin puhtaan alushousut niin tuntu et päivän aikana pitäis vaihtaa.. joten aloinki sitte käyttämään suojaa. Sanotaanko myös et mies ei oo valittanu. :wink

saattaa olla että ei oo apteekkitavaraa testit..jotain tähystimen kanssa kohdunsuulta otettavaa meininkiä vaikuttais olevan (yritin hieman googlailla)
ennen äippäpolia vois kannattaa pyrkiä neuvolaan sydänäänille..
vuodon määrä on tietysti yksilöllistä, mutta nopeat muutokset voi kyllä aiheuttaa ihmetystä..kyllä omia huolia kannattaa myös kuunnella, ei turhia tarkastuksia tässä vaiheessa olekaan!

mullahan alkoi edellisessä raskaudessa tihkumaan lapsivettä. Sitä tuli pitkään silleen aina vähän ja ajattelin että se sitten varmaan on sitä valkovuotoa ja ylireagoin. Mutta siinä viikon 35 paikkeilla sitä lorahti yöllä pari kertaa oikein kunnolla että lakanakin oli märkä. Soitettiin synnärille ja sanoi että tulkaa tarkistamaan. Siellä kohdeltiin todella huonosti ja mua pidettini hysteerisenä esikoisen odottajana, kunnes liuska näytti että lapsivettähän se oli. Sain tipalla jotain lääkkeettä pari kertaa päivässä ja päivän päästä synnytys käynnistettiin tulehdusvaaran takia.

Vasta jälkeenpäin ymmärsin sen oman typeryyden ja miten pitkään oikeasti oli tulehdusvaara, onneksi ei mitään kuitenkaan tapahtunut. Ei ne mulle sitten kommentoinut siitä mitään muuta mutta itse epäilen että mulla oli joku pieni reikä mistä sitä lapsivettä tihku koska aina maatessa sitä tuli ei muuten. Sitten sinä päivänä vauva käänty kaks kertaa ympäri vatsassa silleen että tuntu oikein kunnolla ja sitten yöllä tuli nämä kunnon loraukset. Eli en tiedä olisiko voinut sitten potkia sitä reikää suuremmaks. Kyselin siitä silloin sairaalassa ja nyt uudestaan neuvolassa koska jotenkin pelkään että sama tapahtuu tässäkin raskaudessa, kukaan ei ikinä ole kommentoinut mitenkään vaan siivuttaa aina mun kysymyksen. Nyt neuvolassa vaan sanottiin että niin, olihan siinä viimeksi tulehdusriski alusta asti kun sitä alkoi tihruamaan (kiva). Ei kuitenkaan maininut mitään liuskoista tai että voisin käydä testaamassa jos huolestuttaa. Sano vaan että laita side housuihin, jos neste jää siihen päälle on valkovuotoa ja jos imeytyy kokonaan niin on sitä lapsivettä. Mutta ei sitä viimeksikänä tosiaan aluksi niin paljon tullut.

Sen eroon huomaa mun mielestä nesteen koostumuksesta ja imelästä mausta, kuulostaa ällöltä tiedän :) Mutta jos yhtään huolehdit niin kannattaa testata ja sitä sitten seurataan tarkemmin tulehdusriskin takia jos tosiaan on lapsivettä!

Kun määki etin tietoa nuista testeistä, nii ne vissiin pitäs tehä 6 tunnin sisään siitä vuodosta. Mutta kun sitä ei nyt oo yön jälkeen tullu tai ainakaan sillain että oisin huomannu. Ja se jännä paineentunne oli kummallinen, kun se tuntu tuossa oikeella puolen munasarjan kohilla.

Mulla vähän samanlainen kokemus kuin Miiuskilla.. Viikkoja oli ehkä jotain 35 kun aloin ite vähän ihmetellä epämääräistä vuotoa ja neuvolassa siitä sillon mainitsin, mut vastaus oli vaan et vetinen valkovuoto on tyypillistä.. Aikani sitä seurailin itsekseni kunnes 39+6 lähdettiin päivystykseen asiasta (neuvolan ja päivystyksessä puhelimeen vastaavan vähättelystä huolimatta). Lääkärikin vähän huokaili onnettoman ensisynnyttäjän ajatuksille kunnes sen todellakin todettiin olevan lapsivettä.. Mulla oli myös reikä kalvoissa ihan ylhäällä ja sitä tuli TODELLA VÄHÄN kerrallaan. Näin jälkikäteen on helppo sanoa et onneks asialle ei aiemmin tehty mitään, koska ois ollut ihan ylimääräistä sekaantumista kun kaikki meni kuitenkin hyvin. Pahimmillaan oisin voinut joutua synnyttään ihan liian pienen vauvan tulehdusriskin takia! Riskihän siinä kyllä oli aikamoinen.. Meillä annettiin neuvolasta ohje, et puhtaan siteen päälle talouspaperi jolloin näkee mitä siihen siteeseen imeytyy jos vaikka oiskin valkovuotoa.. Ja siis pitää mainita, et meillä on tosi hyvä terkka neuvolassa eli en syyllistä sitä, nää vaan kaiketi on aika harvinaisia..

Takaisin