Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jaksatteko liikkua samalla tavalla kuin aikaisemmin? Mulla on korkea leposyke, ja kaikenlainen vähänkin liikuntaa muistuttava tuntuu tosi raskaalta ja uuvun nopeasti. Tätä on kestänyt alun pahoinvoinnneista saakka. Sillon oli niin huono olo monta viikkoa, ettei paljon liikkua jaksanut, joten kunto romahti. Nyt kun olen yrittänyt vähän saada kuntoa takaisin, niin on todella rankkaa ja sydämestä pistää :( Ensi viikolla alkaisi tanssiharkat, mutta en ole kotonakaan jaksanut tanssia 10minuuttia pidempään, niin tuntuu ihan ylivoimaiselta mennä pitkälle tunnille.

mulla oli alkuun niin matala verenpaine että pienikin napakka kävely pisti nupin sekasin ja tuli huono olo.nyt kun siitä on päässy niin nyt sitten supistelee jo pienimmästäkin eli täällä on liikkumiset melko nollissa ja pää hajoo kohta :mad:

mä käyn treeneissä normaalisti mut kyllä se vauhti on jo hidastunut eikä saa samanlaista voimaa irti kropasta kuin ennen raskautta. Vielä mahtuu maha varusteisiin ni käyn treenaamassa niin pitkään ku mahdollista..

Mullakaan ei tukoittain lähteny mut se tuntuu paljolta ku just saanu 9kk olla ettei oo lähteny ollenkaan. Vaikka siis tavallisesti lähtee hiuksia jatkuvasti mutta raskausajan ne pysyy päässä :)

Mullaki oli sellanen hikijumppatauko 1,5kk huonon olon takia (iltasin), mut salilla kävin 2x/vko (aamuisin) ja käyn edelleen. Kävelin 5x vko koirien kans väh. 30 min kerrallaan.. tätäkin teen edelleen.

Nyt kun pahoinvointi on pois ja raskaus edennyt, niin käyn mä edelleen salilla (2-3x/vko), mut oon muuttanu treenejä, koska hengästyn helpommin..
Hikijumpissa oon käyny 1x/vko ja vielä oon uskaltanu hypätä.. ehkä puoli välin jälkeen pitää kahtoo onko hyppiminen vielä järkevää, nyt mulla on vasta 16+0 eli kuukauden vielä aijon harrastaa ainaki ihan normaalisti liikuntaa. Harmittaa ku on talvi eikö voi pyöräillä pitkiä matkoja. Niistä tykkäsin eka raskaudessa.

Mä olen liikkunut nyt aika paljon vähemmän kuin ennen raskautta, mutta yrittänyt kuitenkin 2-4 krt viikossa tehdä jotain. Hengästyttää normaalia enemmän, mutta ei vielä ihan kauheasti menoa haittaa. Kuntosalilla jaksan / pystyn treenaamaan jotain liikkeitä ihan samaan tapaan kuin ennenkin ja joissain liikkeissä taas on täytynyt keventää painoa tai vähentää toistomääriä. Jännä että kyykkyihin ei ole raskaus vielä vaikuttanut, mutta maastavetoa en kyllä uskalla revitellä entiseen tapaan. Nyt kyllä viimeisen viikon aikana on alkanut tuntua, että maha jää puristuksiin arkitouhuissa, kun kyykistyn. Joten varmaan kohta salillakin kyykyt alkaa kärsiä.

Juokseminen alkaa tuntua mahassa ikävältä, jotenkin kohtu on alkanut painaa virtsarakkoa ja tuntuu siltä, että koko ajan on pissahätä ja että jotain putoaa tuolta alapäästä... Mitään hyppelyjumppia en ole viikkokausiin kokeillut ja vähän mietityttää, että uskaltaisiko vielä kokeilla. Mulla on istukka alhaalla, joten sen vuoksi kai tuollaisia pitäisi välttää. Olen tähän asti tehnyt kaikkea aikalailla varomatta mitään, omiin tuntemuksiin luottaen.

Olen pystynyt tässä raskaudessa liikkumaan paljon paremmin kuin edellisessä, jossa liikunta poistui kokonaan kuvioista puoliväliin mennessä vaivojen takia. Oli melko rankkaan henkisesti. :sad001

Nyt olen paremmin pystynyt liikkumaan, mutta kyllä se silti rajoittuu koiran kanssa lenkkeilyyn ja uintiin, eli kevyeen liikuntaan. Ja joskus teen painoilla jotai pientä.

Hassuja oireita siltikin tulee, kerran löntystely koiranulkoilutus lenkillä veti jalat ihan maitohapoille, kun nousin lyhyen loivan mäen ylös. :grin

Mie oon muuten pystynyt liikkumaan ihan normaalisti, mutta vauhtia on kyllä pitänyt jo vähän hidastaa. Miun liikunta tosin rajoittuu kans tuohon työmatkojen kävelyyn + koirien kanssa lenkkeilyyn, eli aika rauhallisesti saa löntystellä jos tarvetta ilmenee. Välillä on maha juilinut siihen malliin, että on pitänyt tosiaan ihan etanavauhtiin hiljentää... Mutta pääasia, että pystyy ulkoilemaan. :) Harmittaa vaan kun on niin älyttömän huonot kelit ja kamalan liukasta, ettei liiemmin tee mieli ulkoilla kuin nuo pakolliset käynnit. Onneksi on sentään liukuesteet kenkiin, niin ei tarvitse pelätä kaatuvansa - kun vaan muistaa laittaa ne paikoilleen... Muisti on vähän pätkinyt nyt raskauden aikana, onko muilla ollut samanlaista? Vai yritänkö syyttää raskautta siitä, että oon huonomuistinen... :D

joo muisti pätkii täälläkin. Nyt ja viime raskaudessa. Viimeksi hukkasin ruokakaupassa yhden tosi ihanan kaulaliinan, olin vaan kai ajatuksissani ottanut sen pois kaulasta ja jättänyt hyllylle (!!!!). Sitten kassoilla tuli pieni itku kun olin hukannut sen, huomasin vaan ettei se olekaan siinä kaulassa. Kiva. No se onneksi löytyi sitten infosta, eli onnellinen loppu tällä tarinalla. Mies vaan oli ihan paniikissa kun mä itken siinä kaulaliinan perään.

ja mun piti kysyä että missä kunnossa teillä muilla on iho? Mulla on ihan teini-iho, tai oikeastaan kasvot pahemmassa kunnossa kun silloin teininä... Luulin jo että se meni ohi tuossa alkuraskauden jälkeen mutta ei sittenkään. Enkä ole huomannut että siihen vois vaikuttaa mitenkään ruokavaliolla, ärsyttävää.

Mä en tiedä tippuuko tukka päästä vai ei kun mulla on rastat :D

Osaatteko sanoa ovatko alavatsakivut ns. vaarallisia? Tarkoitan siis, että pitäisikö niiden ilmetessä ottaa levon kannalta vai jatkaa menoa normaalisti? Mulla ei vähään aikaan ole ollut kipuja, mutta viikonloppuna pitkästä aikaa oikein kivuliaasti kouristeli alavatsaa. Luultavasti kohdun kasvukipuja eli ei mitään hälyyttävää, mutta tarkoittaako se kipu, että nyt iisisti vai haittaako se mitään...? Jätin kipujen vuoksi menemättä salille, mutta olikohan vähän ylireagointia...

Juu, täällä on kans melkoinen teiniäiti ihonsa puolesta... Mulla ei ole ikinä koskaan ollut finnejä muualla kuin kasvoissa, raskauden aikana niitä on kasvojen lisäksi aivan koko rintakehä täynnä. Nyt alkaa jo hieman helpottaa (rv 19+1), mutta varsinkin alkuraskaudessa tuntui, että iho vaan kukkii ja kukkii... Joulun aikaan erehdyin syömään pari suklaakonvehtia, voitte vain arvata mitä siitä seurasi. >.<

Tuosta liikunnasta vielä, että kävelylenkeillä olen pari kertaa viikossa käynyt eikä siinä mitään, mutta esim juokseminen ja nopearytminen tanssiminen vie kaikki voimat. Toivotaan että tästä kunto kohoaisi vielä ennen ku vattakin alkaa kasvaa isoksi.

Mulla on myös iho huonontunut kasvoista ja hartioiden alueelta :/

Kunto on tällä hetkellä kuin 80-vuotiaalla mummolla ja naama kuin murrosikäisellä. Tosi hehkeetä hei... Tai no, naaman kukkimisessa ei ole niinkään kyse finneistä. Pikemminkin kasvoissa on jotain pientä näppylää. Iho ei ole siis tasaista versiota nähnytkään enää pariin kuukauteen, vaikka aiemmin mun kasvoissa ei ole juurikaan ollut ongelmakohtia. No nyt on. Ja atooppinen ihoni kutiaa aika runsaasti, voikohan raskaus kuivattaa ihoa lisää?

Mulla on ollut jonkunaikaa sellaisia menkkamaisia jomotuksia alavatsalla. Ilmeisesti jonkinasteisia harjoitussupistuksia? Tänään neuvolassa kysyin, niin täti sanoi sen olevan aivan normaalia kehon valmistautumista tulevaan. Eli jos ei oo kovia kipuja niin ei hätää :)

Mustaleski, mulla on myös ihon kutina lisääntynyt raskauden aikana. Normaalistikin olen siis kutiavaa tyyppiä, mutta nyt kutina yltyy muutaman päivän välein ihan sietämättömäksi. Aiemmin olen käyttänyt kutinaan perusvoiteen lisäksi Aerius-antihistamiinia, nyt välillä Cetiriziniä (joka sallittu raskauden aikana) ja se tuntuu kyllä auttavan kans, en sitten tiedä onko oikeaa vaikutusta vai psyykkistä... Mutta oman kokemuksen perusteella kuvittelisin, että raskaus voi kuivattaa ihoa ja lisätä kutinaa, mitään faktatietoa en ole aiheesta löytänyt.

Mulla on myös iho kutiseva ja normaalia näppyläisempi, mut niin se on aina talvisin, joten en ole osannut yhdistää tätä raskauteen.

Mulla on kans naama pahempi ku teininä ja kaikkein inhottavinta tässä on se et noista finneistä jää inhottavia arpia :( Ja sit ku ei tiedä millä tota naamaa pesis kun alkaa heti kuivumaan ja hilseilemään jos vähänkään voimakkaamaalla aineella pesee. Muutenki iho kutisee ja kuivuu. :/ Tosin mulla toi kuivuminen on jokatalvista, mut esiintyy kyllä yleensä vaan kovilla pakkasilla, mitä täällä etelässä ei kyllä todellakaan ole ollut...

Mä oon kans miettiny tota uimista kun koiran tassuvaivojen takia lenkkeilytki jääny aika vähälle, mut tiedä sitten kuinka pahasti kuivattais lisää tätä ihoa...Pitäskö vaan linnottautua sisälle ja oottaa aurinkoa ja kesää?? Huomaa et en oo yhtään talvi-ihminen...

Reilun viikon tauon jälkeen tänään ja eilen aamulla tyhjennetty mahanesteet. Ja vahvempi ellotus ällötys palautunut. Mä jo luulin et tän piti olla ohi... Viikkoja nyt 15+
Tuntuu et maha on hävinny, turpoo kyllä iltaa kohden mut näyttää vaan hyvin syödyltä. Ku ei se tuntuis juurikaan pullottavan siitä kohdin missä pitäis olla kohdun korkein kohta... ? Plaah... Niin epätodellinen olo, vaikkakin huono sellainen.
Näppyjä kauttaaltaan tisseistä ylöspäin, ihanaa. Ja todella kuiva iho, on yleensäkin talvella mutta ehkä nyt enemmän...
Laiskottaa, väsyttää, ei huvita tehdä kotihommia, tai mitään muutakaan.
Issiastyypin kipu ajoittaista, tai sit se on Si-nivel (ku ei kipuile selässä). Onneks ollut nyt parempia päiviä viikonvaihteeseen verrattuna, sillon hyvä jos pääsi liikkuun.

Takaisin