Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Pihla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tai vedä raakaa luumumehua nenästäkiinnipitäen (siellä mehuosastolla niitä pitäisi yleensä olla), noin mä oon selvinnyt synnytyksienjälkeisestä ummetustaipumuksesta..

heidi1979, kuinka paljon syöt kasviksia ja juot vettä? Mulla on noilla selkeä yhteys mahan toimintaan. Mikäli kasviksia kertyy päivässä n. 700 g, niin kyllä kulkee. :) (omassa tapauksessani siis)

no mä oon yrittäny ny ihan tietosesti lisätä hedelmien ja kasvisten saantia.mutta aina voi lisätä...onko tietoo sitten kasviksista,että mitkä aiheuttas tällasta?kaalia ei varmaan kannata syödä,mutta muita?syön myös mielestäni paljon kuitua; puuroja,leipää ym ...vettä toki vois juoda enemmän :p pakko tähän ny alkaa kiinnittää huomioo kun näytän kohta jo 7kk raskaanaolevalta enkä 11 viikkoo...o_O

tarttiskohan alkaa syödä joulutorttuja;ohan niissäkin luumua... :grin

Muokattu viimeksi:
Joo, joulutortut on hyviä, niitä vaan hirmusti niin kyllä se siitä! Mutta kyllähän kaali on erittäin hyvä kuidun lähde - enemmän parempi.
ohessa netistä napattua..
"KAALI:
Kalsium, magnesium, kalium, fosfori, beetakaroteeni, foolihappo, C-vitamiini, E-vitamiini, K-vitamiini, jodi.
Raakana syöty kaali poistaa myrkkyjä mahalaukusta ja paksusuolesta; tehostaa ruoansulatusta; kiihottaa immuunijärjestelmän toimintaa, tappaa bakteereita ja viruksia, syöpää ehkäisevä, antioksidatiivinen."
eli melkein ratkaisee kaikki terveysongelmat..

Pakko laittaa näitä lisää, ohesta kun räjäyttää pirtelön, niin johan luistaa:

"MUSTIKKA:
C-vitamiini, beetakaroteeni.
Ulostuttava, verta puhdistava; parantaa verenkiertoa, hyväksi näölle, antioksidatiivinen.

PALSTERNAKKA:
Kalium, fosfori, foolihappo, kalsium, magnesium.
Lisää virtsaneritystä, tukee munuaisten ja pernan toimintaa; poistaa myrkkyjä ja puhdistaa elimistöä; parantaa suolen toimintaa.

KUKKAKAALI:
Kalsium, magnesium, foolihappo, kalium, boori, beetakaroteeni, C-vitamiini.
Tehostaa veren puhdistumista; hyödyllinen ikenien verenvuodon, munuaisten ja virtsarakon häiriöiden, korkean verenpaineen, ummetuksen hoidossa; syöpää ehkäisevä, antioksidatiivinen.

APPELSIINI:
Kalsium, Kalium, beetakaroteeni, foolihappo, C-vitamiini.
Kiihottava, vahvistava, puhdistava; sisäinen antiseptinenvaikutus; tehostaa suoliston peristaltiikkaa eli rytmistä supistelua.o_O"

En nyt oikein tiijä mihin mää tän kirjottaisin, mutta nyt kun tässä oli oireista ja vaivoista.. Niin haluanki kysyä teiltä muilta, että onko teillä nännit muuttunu jotenki? Anteeksi henk.kohtanen kysymys! Mutta siis omistani oon huomannu sen, että ne oli viikko sitte toooodella kipiät, kovat ja niitä oikeen pisti kokoajan. Ja nyt ne on sitte ihan semmoset pehmeet ja melkeen sisäänpäin painuneet.. Että onkohan tää vaan jotaki yleistä muutosta rinnoissa vai mikä tää juttu nyt on? :D Kummallista.

Heidi1979: Mä syön ihan kaikenlaisia kasviksia kauden mukaan, eniten tomaattia, paprikaa, porkkanaa ja vihreitä. Hedelmiä vaihtelevasti. Kasvisten kuitu on erilaista kuin viljatuotteiden, ne etenkin vauhdittavat vatsan toimintaa. Viljojen kuidut voivat kai liiassa määrin toimia jumittavastikin. Jossain vaiheessa jouduin vähentämään kasvisten syöntiä, kun maha oli ihan kuralla eikä mikään imeytynyt. Joskus reissussa jos ei tule syötyä kasviksia normaalisti, niin olen ummella. Eli niillä on vaikutusta vatsan toimintaan ihan selkeästi. Ja veden juonti tehostaa myös.

Suviit: Mulla on ollut nännit kans kipeet ja on ne jotenkin erilaiset, vähän kai laajentuneet ja tummuneet.

Mä just meinasin laittaa tos eile et tullu syötyä joulutorttuja ja maha toimii! Luumu siis auttaa :) Paino putos puol kiloo eikä maha pömpötä. Ehkä jos nyt liikaa syön niitä se palaa :grin

Mulla oli ihan hirveän huono olo tänään. Nyt rv 8+4. Jäin ensimmäistä kertaa odotusaikanani sairaslomalle. En siis ole oksentanut, mutta todella etovaa oloa on ollut ja koko yökin meni huonon olon kourissa. Tajusin siten antaa itselleni armoa aamuisen koiralenkin jälkeen ja soitin töihin klo 5.50, että ei musta oo tänään tulemaan aamuvuoroon. Onneksi on väkeä töissä tarpeeksi. Olis vaan ollut erittäin huono idea mennä saamaan lisää etovaa oloa, kun pesee yön jäljiltä mummojen ja pappojen takapuolia...Mikään ei vedä vertoja sille hajulle. :sick006 Toivottavasti mulla on ymmärtävä työterveyslääkäri.

kiitos Pihla! :) voisin koittaa sitä,että mässytän vähemmän viljatuotteita ja syön vaikka marja/hedelmärahkoja ja salaattia enemmän.tässä vaiheessa kaikki vinkit on kullanarvosia...neuvolalääkäri äsken kun murjo mun mahaa niin se oli todella kipeä :sad001 sanokin,että jos ruokavalio ja vesi ei auta niin sitten pitää jo ottaa kohta jotain levolaccia o_O

Mä kokeilisin ennen lääkkeitä napostella enemmän raakoja vihanneksia (tosin joillekin raa'at vihannekset eivät sovi, tulee vatsa kipeäksi). Porkkanaa, kukkakaalia, kirsikkatomaatteja, mitä ikinä. Pitkin päivää joka aterialla / välipaloina. Vettä 2-3 litraa. Ja banaania vähemmän. Kuivattu luumukin voisi auttaa. :) Ja uskoisin, että hyvät rasvat (avocado, pähkinät) helpottaisi myös suolen toimintaa. Toivotaan että nämä auttasi!

Mulla itellä rahkat on kyllä kovettanu mahaa, samoin juustot ja tietysti se banaani. Luumut, kasvikset, täysjyvävilja, pirtelöt (esim. jugurttia ja marjoja), hyvät rasvat, kahvi + vesi vesi, vesi ja vesi! ;) Niillä luulis pärjäävän :)

apuva,jos mun pitää jättää rahkakin niin mitä mä sitten syön :eek: aamu- ja välipalavaihtoehdot alkaa olla vähän vähissä kohta.mut ei kai se auta...

Oi, itse löytänyt yhden erittäin tehokkaan suolistontyhjennys-ruuan, tomaatti-kurkku-sipuli-paprika-porkkana-chili (pidennä tomaattimehulla) sosekeitto (voihan sekaan laittaa mitä mieli vielä halajaa..), päälle valkosipulilla höystettyä luonnonjugurttia tms. Törkeän hyvää, ja kun syö itse koko keiton, saa kyllä juosta vessassa kakkosella!

Voi että! Mä olen välillä ihan 100% oireeton ja välillä iskee kamala ällötys edelleen ja hajuaisti on tarkentunut 1000 kertaiseksi... usein vielä niin että kaikki hajut on pahoja... eilen olin heittämässä meidän keittiön käsisaippuaa roskiin kun se haisi niin pahalle. Mä todella toivon että tämä hajuaisti palautuu, koska oon muutenkin tarkka hajuista, niin nyt tämä tilanne on suorastaan ahdistava ja tuntuu et kotonakaan ei voi olla kun siellä haisee. :( joka prkleen paikassa vaan haisee ja pahalle!!!

kuinkahan paljon mun pitäis tota chiliä vetää,että saisin sillä pakin sekasin;minä kun olen suurkuluttaja :grin kaappi täynnä kaikemmaailman kastikkeita ja omat nagapuskat kasvaa amppelissa.alkuun tuli joo chili sukkana läpi,mutta sitä ongelmaa ei oo ollu enää vuosiin.harmi o_O

Entäs vihreä tee? Sellainen oikein vahva ja pitkään haudutettu. :D Maistuu paskalta mutta pitäisi toimia.

vihreä tee voisi mennä kyllä heti hankintalistalle!ei se ihan paskaa oo jos ostaa maustettua,esim.minttua :)

Joo kyllä se ihan hyvää on, varsinkin jos muistaa hauduttaa tarpeeksi "viileässä" vedessä (80 C). Mutta jos kunnon mahalääkkeen haluaa niin sitten tekee oikein vahvan keitoksen. :D Kylläpäs näitä kakkajippoja nyt löytyykin. :D

Takaisin