Raskausajan oireet, vaivat ja tunteet

Mulla myös normaalitoiminen virtsarakko, ei oo tarvinnu yhtään useemmin käyä vaikka viime raskaudessa sai rampata alusta loppuun asti tihiään vessasa.

Kyfi täällä voidaan vähän samaistua. Viime raskaudesssa eka nla oli viikolla 9 ja olin tosi luottavainen että raskaus kestää vaikka toki pieni pelko oli olemassa keskenmenosta. Kaikki meni kuitenki hyvin ja vajaa 8kuinen tuhisee tossa vieressä. Nyt soitin neuvolaan rv 6 että voiko saada ultra-aikaa lasketun ajan määrittämistä varten kun menkoista laskettuna olisin rv 10. (Imetyksen takia 56päivän kierto) Se sano et voi ja yritti puhua mulle aikaa mut en halunnu ku olin sitä mieltä et en ees oo enää raskaana ku oireet oli niin paljo vähentyny. Nlantäti sit soitti yks päivä ja yritti taas antaa aika et ku mun pitäs saada neuvolakortti ennen sitä ultraa. Sanoin et en kerkee sillon ku ois ollu vapaita aikoja ja sitte sovittiin et haen sen neuvolakortin sieltä, sovittiin siihen lyhkänen aika vaikka se tiesi et mullon kolme pientä mukana. No nukuin sit pommiin sen ajan. Soitin sitte seuraavana aamuna soittotunnilla että oon siirtäny sen ultran täksi päiväksi et haen tänää sen kortin, se sit vei sen tkn luukulle kirjekuoressa ku en ois kereny käymään sen luona. Sovittiin jossain välissä et käydään samalla niitä asioita läpi ku on pojan kasvukontrollineuvola ens viikolla. Siinon kyllä vaan tunnin aika mut en mä tartte mitään löpinöitä ku just oon ollu raskaana ja en tiiä, ei jotenki kiinnosta viiä poikaa hoitoon ku ei mumma tiiä raskaudesta enkä halua kertoo ennen nt-ultraa.(eka ultrassa oli mies ja poika mukana, eikä ne mitää lapsesta sanonu) Nyt luottavaisempi mieli raskauden suhteen ku siinä lasketun ajan määrittämis-ultrassa nähtiin 7+5-viikkonen kultahippunen, toki keskenmenopelko edelleenki on vahempana ko eka raskaudessa. Nyt viikkoja 9+0 kai, en mä oo nuistakaan perillä niin tarkkaan, en tajua miksei samanlai kiinnosta ku ekassa vaikka tää on toivottu ja rakastettu lapsi.
Sit 12viikon jälkee mää alan nii mielissää katteleen tuplia ja miettimään kaikkee että sitte mää on paljo kiinnostuneempi viikoistakin :) Sitä enne on joulukuun alussa muutto ja en oo miettiny pakkaamista yhtään. Onneks muutetaan vaan 5km päähän ja mun sisarukset voi auttaa.

SoRi pitkä teksti ja kirjotusviheet, tää tökkii nii pahasti
 
:spamani:smiley-angry019
No toi toka kuvaa mun mielialaa nyt ku tää ei toimi puhelimella tää palsta. Ja en sanu poistettuu edes tota eka hymiöö! :mad:

Onneksi mun ruokahaluttomuus ja etominen jäi lomareissun ajaksi kotisuomeen ja voin syyä suht normaalisti täällä. Hajuaisti vaan on parempi. Ollaan Unkarissa pojan ja mun siskon kans mun veljen ja hänen perheensä luona.
 
Mulla tuli nyt 11. viikon mukana selkeemmi vielä mahaa näkyviin. Oon aika varma et tää johtuu tästä turvotuksesta, ku maha ei kulje vaa jumittaa. Pitäsköhän sitä syödä luumua niinku ummetuspotilaat :grin Tuskasta istua vaa vessassa maha kipeenä eikä mitää saa ulos!

Tää mahan kasvu on jotenki vaikeaa ku vaikka paino onki vaihdellu, se on näkyny ennemmi jaloissa ku mahassa. Ei sekää sen kivempaa oo, mutta tuntuu tosi vieraalta että maha on löysä ja kasvaa! Tulee pelko että se jää tämmöseks raskauden jälkee :sad001 Mutta, sit se on sen arvoista :) En malta oottaa meidän pikkusen saapumista tähän maailmaan!:love017
 
Mulla taas näkyy kaikki ylimääräinen ensimmäisenä keskivartalossa ja lanteilla. Olen onneksi vielä säästynyt raskausturvotukselta (rintoja lukuunottamatta), koska maha toimii hyvin, mutta herkkuja olen syönyt turhan paljon ja se kyllä hiukan näkyy. Pitäisi lopettaa vielä kun ei ole liian myöhäistä, niin olisi tuo keskivartalon turpoaminen vähän hillitympää. Mä olen ihan varma, että musta tulee aikamoinen tankki sitten jossain vaiheessa. :D Ja se varmasti ahdistaa, koska en oiken koskaan ole ollut sinut keskivartaloni kanssa, vaikka suhteellisen hoikka olenkin. Varmaan raskauden jälkeen kiroan itseäni, etten ollut itseeni tyytyväinen aikaisemmin, koska tuskin tuo vyötärö synnytyksen jälkeen kovin timmi on... Mutta, kuten Palmu sanoikin, eiköhän se ole sen arvoista. Vielä en osaa ajatella niin, mutta varmasti äidiksi tultuani asiat saavat uuden tärkeysjärjestyksen. :)
 
Mullakin on kyllä sekin "oire", että koko ajan on nälkä. Tai voisi olla syömässä tunnin välein. Ekasta raskaudesta en moista muista, ainakaan enää näiltä viikoilta (12+3). Hirveän epäterveellisesti en syö, mutta taatusti liikaa joten kiloja odotettavissa.
 
Mulla on kans satsuma vieläkin koko ajan nälkä, etenkin töissä iltapäivät on ne pahimmat. Lounaan jälkeen tulee todella nopeasti uudestaan nälkä eikä oikein kehtais koko ajan syödä jotain. Oon yrittänyt syödä enemmän hedelmiä ja vihanneksi, popsin usein noita mini-porkkanoita mutta ei ne oikein tunnu täyttävän. Ja vatsakin kyllä toimii todella hassusti, välillä tuntuu ettei tahdo tulla mitään ja sit jo seuraavana päivänä tulee kaikki kerralla melkein nestemäisenä. Ihana puheenaihe, mutta jotenkin hämmentävää etenkin kun kaikki usein valittaa nimenomaan ummetuksesta
 
Nää on ihania puheenaiheita! Tästähän se lähtee-ensin puhutaan omista eritteistä ja sitten lapsen..:wink

Ruumiin muutoksiin kyllä tottuu sitten aikanaan, ja aina tulee jotain uutta menetettävää- nyt suonikohjuja:angryfire! Voi p- alkoivat viime raskaudessa (siis neljä raskautta meni ilman!! ja luulin jo säästyneeni, edes kauniit jalat sai pitää..) ehkä ikä tuo osansa näihin? mutta erittäin aikaisin ilmaantuvat:crybaby2, eivätkä siis ole exponentiaalisesti lisääntyneet raskauden edetessä vaan samat sykkeröt vaan hiukan pahentuneet.. ÄLLÖÄ. Nekin onneksi häipyvät raskauden jälkeen, mutta ovat silti siinä ihonalla, ei kaunista. Vatsan venymisjäljet on mun mielestä olleet ok- vähän niinkun tatuoinnit kokemuksista (pitää nyt vaan soveltaa samaa ajatuskulkua suonikohjuihin...:cwm)! ja kyllä se vatsa palautuu, vähän eri tahtiin vaan ihmisestä riippuen! Tukkani oon vielä saanut pitää- (SE VARMAAN LÄHTEE SITTEN SEURAAVAKSI..) äitini vaan aina pelotellut että omansa oheni huimasti MUN odotuksen jälkeen..nice.

Koitetaan kestää- vertaistuki auttaa näissä paljon, voi lohdutautua sillä että maailman jokainen lapsen saanut nainen on menettänyt jotain ja SAANUT TILALLE HUIMASTI enemmän!
 
Mä liityin tänään yrjö-kerhoon :angry1 hyi helkkari. tää oli _ensimmäinen_ aamu kun jätin glukoosipastillin ottamatta "ku on niin hyvä olo", noh keittiöön asti pääsin ja sain viilipurkin auki niin seuraavan huomio olikin et tarttis varmaan vessanpönttökin taas pestä vaihteeks ku oli niin likainen...
mä kanssa alkuun pelkäsin et menee kesken, mut nyt pelkäänkin enemmän et miten tulen pärjäämään kahden vaippaikäisen kanssa...ja totesin sitten et turha murehtia keskenmenoa, menee kesken jos menee. en kuitenkaan halua murehtia tapahtumatonta etukäteen ja olla raskaana koko ajan naama norsun rutulla, menee ilo koko touhusta :/
 
Täällä pysynyt tänäänkin yrjö poissa, ällötystä vähänväliä... Pitäsiköhän kans koittaa ulkomaille lähtöö jos etomiset jäis tänne :grin
Turvotusta havaittavissa. Vatsassa ei juurikaan, mut heti aamusesta kattelin töissä et sukista on rannut nilkoissa. Normaalia jos iltapäivästä ja silleen. Paleltaa aivan törkeesti, nytkin päällä toppi, kollaritakki ja villatakki, ei lähellekään kuuma. Ja väsymys, ja saamattomuus - mikään ei kiinnosta...
 
...ja totesin sitten et turha murehtia keskenmenoa, menee kesken jos menee. en kuitenkaan halua murehtia tapahtumatonta etukäteen ja olla raskaana koko ajan naama norsun rutulla, menee ilo koko touhusta :/

Toi on niin totta. Mulla on täysruttu meininki ollut koko ajan, eikä huvittaisi enää yhtään.

Tänään päätin ensimmäisen neuvolan jälkeen, että jos nt-ultrassa on kaikki ok, siihen loppuu pelkääminen. Sen jälkeen kaikki menneet keskenmenot yms saa painua johonkin muualle pelottelemaan (tai siis mieluiten ei tietenkään enää pelottelis ketään). Jos se sitten on jälleen yksi keskeytynyt km, niin sitten se on niin.

(Tää on mulla aikalailla "viimeinen mahdollisuus" jälkikasvuun, joten painetta on senkin puolesta, mutta ei sille mitään mahda, jos käy toisin.)
 
Pari viikkoa ns. huolista vapaata hetkeä meni, mutta nyt pessimisti nostaa jälleen päätään... Kertokaahan joku muukin, että on ihan normaalia olla rv 9+2 täysin oireeton? Vielä pari päivää sitten kaikki ruoka etoi, paha olo pyöritti mahaa ympäri, rintoja aristi iltaisin ja mahassakin tuntui pientä jomottelua. Nyt kaikki tuntuu taas hiipuneen. On varmasti normaalia, että oireet tulevat ja menevät, mutta koska takana on jo se yksi keskenmeno, alkaa pelon peikko nostaa taas päätään. Perhana.

Mahaa ei ole millään tavalla eikä paino noussut grammaakaan. Edelleenkään. Kai se on ihan hyväkin asia, mutta kasvava maha näyttäisi raskauden edes konkreettisesti...

Np-ultraan ei ole tullut vielä edes kutsua. Siihen asti tuskaillaan.
 
Kyllä täälläkin tulee monta kertaa päivässä puristeltua tissejä, että kai ne vielä on kipeeet. Se kun on melkein ainoa oire. Sit eilen olin jo aika voitonriemuinen, kun olen päässyt edellistä raskautta pidemmälle, ja mietinkin että voisi jo kertoa tästä joillekin. Sitten illalla alkoi jäätävät mahakrampit ja olin ihan varma, että nyt hanat aukeaa. Ei onneksi mitään värillistä kuitenkaan tullut. En tiedä voiko kasvukivut sitten olla noin kovia, vai aiheuttaako ruuansulatusvaivat osan kivuista. On nimittäin ollut aika kaasupitoiset pari päivää tässä... :D Mutta putosin kuitenkin maanpinnalle, että ei tästä vielä parane huudella kenellekään. Oliko se 9. vai 10. viikko kaikista riskialttein keskenmenoa ajatellen? Eikös jompana kumpana ollut kriittisin vaihe elintoimintojen kehityksessä?
 
Just äsken mies sanoi, että ootkohan sä ollenkaan raskaana- ei siis yhtään näytä siltä - nyt 10+5. eikä mitään oireita. että kyllä meitä vaan on mustaleski! ajatellaan vaikka että nyt on se PARAS aika raskautta, pari kuukautta niin edessä on iso kuula kennettavana! Mutta kieltämättä, on kyllä hankala uskoa todeksi raskautta. Vaikka meille yllätys olikin, on tähän ihan asennotunut jo- jos ei onnistu, yritetään varmasti verenmaku suussa uudestaan..kummallinen on ihmisen mieli!
 
Mulla myös oireet väheni ja lopahti 8+ (myös ed. raskaudessa), tuli hetkeksi takaisin lievempinä 9+ ja 10+ alkaen olo ollut käytännössä oireeton kokonaan. Ei ole juuri edes kasvukipuja tuntunut enää.. Mutta sitten olen huomannut sellaisen, että esim lattialla mahallaan maatessa tuntee että mahan alla on jotain ylimäärästä :) eli kaipa se kohtu kasvaa kumminkin. Aamusin kun makaa sängyssä selällään, eikä oo käyny pissalla niin alamaha on melkonen pallo. :D Laskee tosin "nolliin" kun käy pissalla, mutta kyllä siitäkin tietää että kohtu kasvaa kun ei mulla nyt normaalisti täys rakko aiheuta palloa alavatsalle :)
 
Täällä kans yks normaalirakkoinen ja muutenkin niin oireeton et koko ajan miettii et noinkohan oon kuitenkaan raskaana. Noista ruokajutuista tuli mieleen et käytännössä raskaana voi syödä sitä mitä mieli tekee maalaisjärkeä käyttäen. Itse en esikoisen kanssa vältellyt mitään. Ihan järkevää on olla syömättä raakoja liha/kala tuotteita ja ulkomaiset juustot on monesti pastöroimattomia vai miten se sanahirviö kirjoitetaankaan, noh enovei, kotimaiset juustot on valmistus vaiheessa niin tutkittuja et niit on ihan turvallista syödä niissä harvemmin mitään on.
Mä söin viimeksi niin tuorejuustoja kuin maksamakkaraakin vaikka molemmista sanotaan ettei sais syödä, mut kun syö kohtuudella niin on ihan ok.
Sen verran pakko valittaa et hitto mä oon lihava, mä näytän samalta kuin esikoisen kanssa kuudennella kuulla, maha on ihan valtava!
 
Hetiku hehkutin et normaalirakko nii öisin vessahätä herättää. . Onneks ei päivisin pahasti vaivaa ku päivät menee kaupungilla/ nähtävyyksiä katellen ja vessoja ei oo joka kulmalla. Muuten kyllä voisin yhtyä tuohon oireettomien joukkoon. Ei vatsavihlontoja, etomista (palaa kuitenkin kun palaan kotiin). Ruokahaluttomuutta jonkin verran ja yliherkkä hajuaisti mutta siinä ne oireet, ehkä alaselkäkipuja. Ja turvotusta (mahassa), vaikka paino oli laskenu vaan ainaki viikko sitte. Nyt varmaan tullu 5kg ku on pystyny syömään hyvin.
Verta pelkään vessareissuilla mutta aika luottavaisin mielin mennään, joskus joulukuun oisko 13.pvä nt-ultra, sitä ootellessa. Jospa ne sydäntäänet kuulus to neuvolassa, viimeraskaudessa ei kuulunu 9+3 mut nyt taitaa sitte olla jo 10+0. Viimeraskaudesssa terkkari lupas kuunnella jos lupaisin olla panikoimatta jos ne ei kuulukkaan vielä, ja määhän olin. :)

Maksamakkaraa määki söin viime raskaudessa ku oli pakko saada, oon kyllä nytki syöny. Pari-kolme maksamakkaraleipää päivässä kestää syyä :)
 
ja siis maksamakkarassahan ei edes yleensä ole paljon maksaa, eli sitä olen kyllä hyvällä omatunnolla aina syönyt jos tekee mieli mutta maksakastike ja -laatikko on ehkä sitten jo vähän eri asia. Nitä ei varmaan kannata syödä joka viikko. Itse olen tarkempi nimenomaan noiden raakojen ruokien suhteen, siis kala/liha kun ei siinä tarvitse kun kerran olla huono tuuri että osuu listeria kohdalle. Todennäköisyyshän on ihan mitättömän pieni mutta varmaan olisi aika vaikea päästä siitä henkisesti yli jos sen listerian saisi ja se johtaisi keskenmenoon.
 
Vaikka väsyttääkin niin aikaset aamut taitaa sopia mulle paremmin... Seiskaan ku menee töihin niin tulee ilmeisesti syötyä tarpeeks aikasin jotain. Eilen ku vapaa niin yrjösin x2, illalla pitsan jälkeen parempi :D Ja tänään menossa iltaan- yrjösin ku nousin sängystä. Tyhmää! Ja ilmeisesti täytyis vaan yrittää syödä säännöllisesti, eilenkin oli aikas heikossa niin siitä varmaan suurimmaks osaks se olo...
Vatsakipuja taas, niistäessä tuntuu, ja välillä jos oon istunut jotenki kyyryssä en meinaa saada itteeni suoraks seisomaan.

Muoks. ja ummetusta, alkaen siitä viime viikkoisesta purjoomispäivästä. Pari vaivaista papanaa per päivä
 
Muokattu viimeksi:
"Pari vaivaista papanaa per päivä"

-ole onnellinen edes tuosta; ite en ny oo kahteen päivään käyny papanoimassa ollenkaan...on tää kivaa (not).maha on sen näkönenkin sitten :mad:
äiti sano et pitäs alkaa syyä aamusella muutama liotettu luumu tyhjään mahaan,mut ajatuskin ällöttää :eek: oon kohta sen verta epätoivonen et pakko koittaa sitäkin...ainiin ja se tuli ittelle uutena,ettei sais syödä banaania ollenkaan jos on tällasta vaivaa,se kuulemma vaan pahentaa tilannetta.tuotapa en tiennyt kun joka paikassa nimenomaan puhutaan et siinä on naiselle tärkeitä kivennäisiä ja pitää nälkää jajaja...oon sitä tunkenu rahkaan esim viime viikolla joka päivä :p enpä tunge enää.

mä oon nyt muuten niin oireeton et pelottaa :eek: huomenna lääkäriaika niin pakko kysyä et josko koitettas kuunnella et onko siä ees ketään...o_O
 
Joo, banaanihan on tunnettu mahan kovettaja! Mutta voisithan laittaa niitä luumuja vaikka smoothien sekaan, jos ne muuten ällöttää. Sinnehän ne katoaa muiden hedelmien ja marjojen sekaan huomaamatta! :)

Täällä on hyvin hyvin oireetonta ollut jo pitkään, vähän ehkä väsyttää muttei muuten mitään ihmeellistä. (12+6)
 
Takaisin
Top