Raskausajan mieliteot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kismet90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kuola valuu pelkästä ruokien ajattelusta. Tänään olen ehtinyt haaveilla jo hernekeitosta, kaalilaatikosta, wingseistä, pulled porkista, lämpimät voileivät... Eli kaikki suolainen liharuoka maistuisi :grin Ja kotona ei ole tällä hetkellä mitään ruokaa...

Mulla on jatkuvasti nälkä ja napostelen kaikkea, mikä vähänkin helpottais tätä jatkuvaa pahaa oloa. Ainakin jogurttia menee puolta enemmän kuin ennen ja sama kuin monella täällä, nuo hampparit... Kuola valuen kävelin eilen hampurilaispaikan ohi. Ei mulla ennen mitään suurta himoa niitä kohtaan ole ollut, nyt tekis koko aika mieli. Ja kaikki suolainen ylipäätään... Myös appelsiinit ja mehut, ai nam.

Sanokaa nyt joku, että niitä hampurilaisia uskaltaa syödä, luin että majoneesia ei sais kun siinä voi olla raakaa kananmunaa. Jep, oon nyt ihan liian hysteerinen näitten ruoka-asioitten kanssa, mutta tuo on hillinnyt mua sortumasta heseen... :D

Mulla on jatkuvasti nälkä ja napostelen kaikkea, mikä vähänkin helpottais tätä jatkuvaa pahaa oloa. Ainakin jogurttia menee puolta enemmän kuin ennen ja sama kuin monella täällä, nuo hampparit... Kuola valuen kävelin eilen hampurilaispaikan ohi. Ei mulla ennen mitään suurta himoa niitä kohtaan ole ollut, nyt tekis koko aika mieli. Ja kaikki suolainen ylipäätään... Myös appelsiinit ja mehut, ai nam.

Sanokaa nyt joku, että niitä hampurilaisia uskaltaa syödä, luin että majoneesia ei sais kun siinä voi olla raakaa kananmunaa. Jep, oon nyt ihan liian hysteerinen näitten ruoka-asioitten kanssa, mutta tuo on hillinnyt mua sortumasta heseen... :D

Nimenomaan hesen hampurilaisia mä uskaltaisin syödä :) niissä oli majoneeseissa pastöroitu keltuaisjauhe vai mikä lie mutta pastöroitu kumminki ja kananmunat majoneesiin ym on kotimaisia :)

Hesburgerin majoneeseissa muna on pastöroitu, joten vaaraa ei ole!

AnneM: Se piti vielä lisätä, että Hesburgerin cheddarjuusto on pehmeää juustoa, että jos haluaa noudattaa raskausajan suosituksia, niin sitä ei saisi syödä.

Hienoa, kiitti teille vastauksista! Ja tosiaan tuo juusto, pitääkin jättää se sitten pois. Mozzarellat ja fetat oon kiertänyt kaukaa mut jotenkin en hoksannut, että tosiaan tuo cheddar kuuluu samaan kastiin.

Anteeksi, multa mennyt ohi, mikä ongelma fetassa on, jos on valmistettu pastöroidusta maidosta?

Eikö mozzarellaraastettakaan voi syödä esim. pizzassa? Tai cheddarjuustoa :eek:

Kuumennettuna mun mielestä kaikki juustot ok. Mut jäin tuota fetaa nyt miettimään, kun monessa salaatissa vedän sitä kylmiltään.

Kuumennettua kaikkia juustoja voi syödä. Mutta kaikissa pehmeissä juustoissa (mm. feta, mozzarella, tuorejuusto, sulatejuusto...) voi esiintyä listeriaa,
on maito niissä pastöroitu tai ei.

Kopioitu eviran sivuilta:
”Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot
Raskaana olevat: Ei suositella kuumentamattomina. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.
Listeria monocytogenes -bakteeririski. Ruokamyrkytys, johon liittyy raskauden aikana keskenmenovaara.”

Itse meen Valion sivujen suositusten mukaan. Käytännössä siis syön Valion valmistamia pehmeitä juustoja lukuunottamatta auraa ja fetaa (niitä kyllä kuumennettuna).

Mulla on nyt flunssa joka vie makuaistin ja raskauspahoinvointi joka tekee kyvyttömäksi syömään mitään täysin mautonta. Kiva yhdistelmä. Tänään mietin koko päivän töissä mikä uppoaisi, ja mieleen tulla ainoastaan tulinen kookos-kanakeitto. Sitä on nyt porisemassa kattilallinen. Mutta flunssaa ennen mäkin olin kaiken epäterveellisen perään. Viime raskauden himon kohde jäätelö ei ole vielä iskenyt, mutta nyt on pizza ja - nyyh - kielletty lakritsi. :arghh: Tuoreet vadelmat, meloni ja ananas on onneksi sellaisia terveellisempiä yleensä uppoavia vaihtoehtoja, mutta nyt flunssassa ei mene nekään alas.

Ai niin ja juustoista, viime raskaudessa meidän neuvolassa sanottiin, että heillä oli ollut koulutus jonka mukaan ainakin Valion ja Creme Bonjourin pastöroidusta maidosta tehdyt pehmeät juustot on turvallisia, homejuustot poislukien. Itse luotan ainakin niihin jotka Valion sivuilla erikseen luvataan turvalliseksi. :)

Kotimaiset juustot on ihan turvallisia. Olen kyllä syönyt fetaa Kreikassakin esikoista odottaessa

Hampurilaisvinkkinä, niin mäkkärin McVeganissa ei ole juustoa eikä majoneesia ja on silti tosi hyvää.

Vaihdoin itse Lidlin fetan sitten Valion salaattijuustoon, joka onneks toimii ihan yhtä hyvin.

Eilen tuli ongelmia kaupassa, kun parmesaaneista mikään ei ollut pastöroitua. Onneksi valion Mustaleimaa myytiin sellaisena hienona pastaraasteena ja sehän toimikin ihan hyvin.

Takaisin