Raskausajan liikunta

Me taas sovittiin miehen kanssa et alotan tammikuussa salin jälleen. Nyt annan kropan levätä ja parantua kaikesta oksentelusta ja valmistaudun jouluun! Joka päivä tulee ulkoiltua tytön kanssa, millo enemmän millo vähemmän, mutta paikoillaan ei olla. :)
 
Palasin tänään jumppa tunneille ja kivasti meni :) kerroin ohjaajalle tunnin alussa raskaudestani ja hän ystävällisesti neuvoi vaihtoehtoisia liikkeitä niiden tilalle joita en voinut tehdä :) Hilpertin tavoin pidin suosiolla taukoa pahan olon ajan.
 
Pitäis vissii jumppailla itsekkin,vaikka ei pahemmin ole paino noussut, mitä nyt taas kun koulun penkille tästä lähden vielä niin joudun ensin muutaman kilometrin käppäilemään asemalle ja sitten toisella paikkakunnalla parin kilometrin matkan koululle ja onhan mulla tietty tuossa kaksi pientä karvapalleroa mitä välillä täytyy ulkoiluttaa pakostikin.
 
Ihan mahtavalta tuntuu kun huomaa että voi vielä liikkua ja jumppailla lähes samaan tahtiin kuin ennen raskautta! Suosittelen ohjattuja jumppia muillekin :) tulee reipas ja hyvä olo. Turvonnut olokin vähentynyt.
 
Äh, mua niin ärsyttää, kun jo neljä kiloa tullut ja puoliväliinkin vielä matkaa :sad001 Ja johtuu ihan vain liikunnan puutteesta sekä liiallisesta (herkkujen) syömisestä.
Nyt yritän päivittäin käydä reippaalla kävelylenkillä. Yleensä ne on kuitenkin vain puolisen tuntia... Ekassa raskaudessa kuljin pyörällä 6km työmatkan, ratsastin useasti viikossa ja tein kunnon lenkkejä koirien kanssa. Nyt lähinnä pikku kävelyt koirien kanssa. Ja lihaskunto on ihan nolla!
Mua ei kiinnosta salilla käynti, mutta jotain jumppaa pitäisi keksiä! Vinkkejä?? :)
 
Jos salilla käyminen ja liikkeet on viersita kannattaa pyytää ennemmin apuun joku ammattilainen joka ymmärtää raskausajan liikunnasta. Liikkeet pitää pohtia yksilöllisesti, kun ylsi voi raskaana ollessa tehdä miltei kaikkia liikkeitä ja joku toinen ei.

Olisin itse yhteydessä salin henkilökuntaan ja kysyisin onko jollain heistä kokemusta ja tietoa raskausajan salitreenistä.

Tai sit reippaasti ethmäliikuntaan mukaan ja sielläkin voi ohjaajan kanssa jutella raskaudesta ja sopivista liikkeistä. :)
 
Mä ilmoittauduin mammapilatekseen. Oon käynyt pitkään normipilateksessa, mutta koska raskaana ollessa aika moni liike täytyisi tehdä muunneltuna ajattelin, että mammaversiossa kaikki liikkeet on varmasti sopivia kohderyhmän takia.
 
Ensimmäisen raskauden aikana liikuin tosi paljon ja säännöllisesti aina rv 20 asti, kunnes alkoi tulemaan kaikkea kremppaa.
Nyt on tullut liikuttua hiukan huonommin,mutta toisaalta ruokavalio on paljon terveellisempi. Yritän nyt vaan liikkua edes hiukan joka päivä, ettei tule stressiä siitä että on ihan rapakunnossa ensi kesänä. Nyt jopa tekee hiukan mieli liikkua kun olo parantunut :-)
 
Minullakin tarkoitus pitää vain peruskuntoa yllä eikä himo urheilla :) meillä ainakin jumppa ohjaajat tosi hyvin neuvoo vaihtoehtoisia liikkeitä niiden tilalle joita en voi tehdä. Salille en myöskään ole itse vielä uskaltautunut kun ei ole niin vahvaa tietämystä mitä saa tehdä ja mitä ei.
 
Tuollainen mammapilates tai muu jumppa olisi varmasti hyvä..täytyy katsella josko meilläkin päin jotain tuollaista järjestettäisiin. Täällä tarjonta kyllä melko kehnoa.
 
Mulla alkaa tammikuussa mammajooga. Sen lisäksi lenkkeilen ja yritän tehdä lihaskuntoakin välillä :)
 
Salilla kävijän kannattaa kuunnella kroppaa tosi huolella. Ja myös pohtia tuntemuksia treenin jälkeen. Itse totesin tänään, että esim. vatsaa venyttävät asennot tuntui keljulle, mutta kyykkyjä eri variaatioin pystyi toistaiseksi tekemään hyvin ilman ikäviä tuntemuksia. Erityinen tarkkuus keskivartalon hallintaan ja siihen ettei sinne kohdistu liikaa painetta.

Mun mielestä nyt korostuu myös liikkeiden puhdas tekniikka erityisen paljon. Voidaan pienentää treenipainoja, mutta saada todella hyvä treeni tehtyä. Tämä siis kaikessa liikunnassa, ei vain salilla.

Ja yleensä tosiaan saleilta löytyy osaavaa henkilökuntaa tsekkailemaan tekniikoita kuntoon. :) Ja he osaavat neuvoa variaatioita, jos joku liike ei tunnu hyvältä.
Mä voisin ohjata, jos asuttain kaikki innokkaat salille menijät lähellä toisiamme. :D
 
Torstaina alko kylän kuntopiiri ja jestas miten rankkaa oli :D Vältin kaikkia epäsopivia liikkeitä, mutta naruhyppely oli viimeinen niitti. Tein sitä sillein kevyesti etten jymähtänyt tasajalkaa, mutta silti olin ihan poikki minuutin loikkimisen jälkeen. Jatkossa jätän senkin varmaan tekemättä. Kiva oli kuitenkin päästä liikkumaan ohjatusti joulun jälkeen :) Maanantaina jatkuu normijumppa, mutta pitää sitä varten vähän tutkia vaihtoehtoisia liikkeitä.
 
Mulla on nyt syksyinen nuhaisuus ja väsymys lähtenyt, niin oon saanut taas salikuvion käyntiin. Oon nyt käynyt melkeinpä joka toinen päivä joko salilla tai jumpassa :) Suosin sellaisia tanssillisia jumppia, kun melkein kaikissa muissa ohjatuissa ryhmäjutuissa on kuitenkin jotain sellaista, mitä ei välttämättä kannata tehdä. Salilla teen pienillä painoilla lihaskuntoa ylläpitävää treeniä. Oikeastaan kaikkea muuta normaalisti, paitsi suoria vatsoja ja mahallaan tehtäviä juttuja. Tänään alkaa työt, niin pitää miettiä vähän tarkemmin, miten ehtii liikkumaan, mutta pyrin silti ehtimään, ilman stressiä tosin.
 
Mulla alkoi maanantaina taas kahvakuula, ja edelleen tuntui ihan hyvältä! Jos en olisi raskaana, olisin todennäköisesti alkanut pikkuhiljaa taas ottaa isompaa painoa käyttöön, mutta ehkä tässä nyt mennään samoilla kuin tähän asti. Kaksi kertaa viikossa olisi tarkoitus käydä niin kauan pystyy. Siihen vielä päälle päivittäiset lenkit koirien kanssa :)
 
Voi kun pääsis liikkumaan ja hikoilemaan mutta ei, kohta viikon jatkunut flunssa estää tehokkaasti sellaiset aikeet. Ja vielä nyt kun hiihtosäät alkaa täällä etelässä olla kohtuulliset.
 
Suosittelen kyllä mammajoogaa kaikille,oli niin rentouttavaa et huh! Varsin hyvä tälläiselle selkävaivaiselle
 
Takaisin
Top