Raskausajan liikunta

Minäkin hengästyn nykyään helpommin, kuulunee tähän tilaan :grin Vaihdoin tuon crossfitin nyt toiseen kahvakuulatuntiin ja ihan mukavalta tuntuu tekeminen. Oikeastaan tällä hetkellä paljon suuremmalla motivaatiolla tulee huhkittua, kuin aiemmin.
 
Kävin eilen body pump tunnilla., tein Samoilla painoilla kun aikaisemmin oon tehny. Hyvin jaksoi.. Ehkä hengästy vaa jotenkin nopeammin./ voi olla etten kyl kauhee monta viikkoa viitti pumpis käydä.. Täytyy vaihtaa johonki hidastemposeen.. Aamulla huomasin et lihakset on paljon kipeämmät kuin ennen raskautta..
 
Hitsi kun ei nyt oikein tiedä miten tuon ratsastuksen kanssa kannattaisi tehdä.. Tarkoitus oli että rupeisin pikkuhiljaa jättämään sen pois ohjelmistosta, kun hevosella kävi vuokraaja ratsastelemassa, mutta nyt tarvii varmaan muuttaa suunnitelmia, kun vuokraaja ykskaks lopetti. Pitää vaan toivoa että pysyy kyydissä, tosin en usko sen olevan ongelma jos pitäydyn tutulla ja turvallisella aidatulla kentällä :D
 
Tuntuu kans että lihakset kipeytyy paljon pienemmästä kun aiemmin. Ehkä se siis kuuluu tähän.. ☺
 
Ite oon kans huomannut hengästyväni hetkessä. Reipaampi kävelykin saa jo vähän puuskuttamaan.
 
Mä meinasin kuolla tänään kun poljin pyörällä parin kilometrin matkan :D ennen tuo matka on mennyt tosi helposti, mut nyt olin jo puolivälissä ihan läkähtynyt.
 
Ratsastus on ihan oman pääkopan asia eniten, niin kauan ku tuntuu normaalilta ja pää pysyy kasassa ei sen kanssa ole ongelmaa. Mutta itse ainakin tiedostan että vahinkoja noiden kanssa tulee kun itse rupeaa jännittämään ja jäykistelemään kyydissä.

Ekassa raskaudessa tosiaan ratsastin ongelmitta rakenne ultraan asti, silloin ilmeisesti jotain pääkopassa napsahti ymmärtämään harrastuksen riskit, ja huomaamatta rupesin pelkäämään. Tuloksena vanha tuttu työkaveri meinas nakata mut kyydistä, ja ratsastukset jäi siihen. Mahan ja muun fyysisen kunnon puolesta ois ihan hyvin voinut ratsastaa vielä
 
Mäntyomena mua kans selvästi hengästyttää helpommin.

Pitää varmaa kohta miettiä parin HC jumpan tilalle jotain kevyempää. Salilla aijon käydä mahdollisimman pitkään. Joku vesijumppaa houkuttaisi ihan hirveästi.
 
Hei vaan kanssasiskot!
Täällä päivittäinen liikunta on koiran kanssa ulkoilua eri tavoin pitkin päivää ja hyötyliikuntahommia. Olen huomannut, että jos lähtee juoksemaan tai tempo muuttuu todella kovaksi, saan pistäviä tuntemuksia kohdun alueelle, mutta tuntuu heti helpottavan kun rauhoittuu ja ottaa vähän kevyemmin. Vähän siis vastaavaa kuin vaikka juostessa tulee joskus lihasnipistystä.
Soran kantohommissa ja muissa raskaammissa pihatöissä tuntuu väsähtävän käsittämättömän nopeasti nykyään ja pyörryttää kun oikein hiki tulee pintaan. Raskauteen liittyvät terveystutkimukset mitä tuosta googlehaulla löysin, tuntuvat suosittelevan liikuntaa kovasti, mutta selvästikin jokin raja tässä näyttää olevan ja ennenkaikkea TUNTUVAN.
 
Mulla ei onneksi liikkuessa ole ollut vielä mitään kipuja tai ongelmia, ainoastaan se, että hengästyy helpommin. Joogassa en nyt viimeksi tehnyt sitä hartiaseisontaa, kun sitä ei ilmeisesti saisi tehdä. Tuntui tyhmältä jäädä sen ajaksi vain makoilemaan, kun ihan hyvin olisin pystynyt tekemään.
 
Aion jatkaa ryhmäliikuntatunneilla käymistä niin kauan kuin vaan jaksan, toivottavasti intoa riittää reippaasti yli puolivälin! Hirvittää painon nousu ja kunnon heikentyminen. Edellisestä raskaudessa kiloja kerty 23kg, joista jäljellä vielä kahdeksan.
 
Miulta ainakin esikoisen aikaa oli kielletty lentopallo ja sähly.. Hirveä hinku olisi päästä takaisin salille, mutta tää kuvotus estää lähtemästä. Katotaan sitten kun tää joskus menee ohi. Nyt on tullu tehtyä pieniä lenkkejä rattaiden ja esikoisen kanssa, muuten sit ihan hyötyliikuntaa, jota tällä tontilla riittää vaikka muille jakaa. Katotaan miten talvella onnistuu pihan kolaus lumesta. :)
 
Tällä viikolla tuntunut jumpissa tosi ikäville mahallaa tehtävät liikkeet. Mahaan tulee kiristävä paineen tunne.
 
Mullakin oli jo muutama viikko sitten ongelmia mahallaan ollessani. Koitin luistaa niistä liikkeistä, mutta totta kai ohjaaja huomasi ja katsoi kummaksuen :D Maanantaina pääsen viimein taas jumppaan ja todennäkösesti tällä välillä on koko kylä kuullut raskaudesta ja voi sitten ottaa "luvan kanssa" kevyemmin. Johan tässä on sitten kolmannes takana ja pitäisikin alkaa kattelemaan mitä saikaan tehdä.

On kyllä tullut totaalinen lössähdys liikunnan suhteen! Ei vaan tee mieli alkaa jumppailemaan itekseen. Lenkkeilykin on ihan typerää ja tehotonta ilman koiria (viikonloppusin on kyllä koirat apuna). Äiti kyllä pelotteli äsken siihen malliin omilla raskauskiloillaan, että eiköhän sitä pieni kotijumppa tule kohta tehtyä! :)
 
Joogalla ja uinnilla olisi mun tarkoitus pitää yllä kuntoa. Kuntosali järjestää äitiysjoogaa, ja ostin lisäksi kirjan, joka ohjaa tekemään synnytykseen valmistavia joogaliikkeitä (avaa lantiota, ylläpitää reisien lihaskuntoa, jne.).

Ratsastuksen jätin heti plussattuani. Alkuraskaudessa alkio on hyvin suojattuna, mutta jatkossa etenkin putoaminen voi olla vaaraksi. Toki tutulla ja turvallisella hevosella riski on pienempi, mutta itse olisin jäänyt mahdollisen keskenmenon tullessa jossittelemaan ja syyttelemään itseäni, jos putoaminen tai muu kovempi kolaus olisi käynyt. Harmittaa toki jättää näin pitkäksi aikaa kiva harrastus!
 
Uhrauksia on tehtävä :) Nyt minäkin keksin hyvän motivaattorin liikkumiseen! Nimittäin youtuben mammajumppavideot :D Kiva kun joku muu keksii liikkeet puolestani ja todennäköisesti on sellasia liikkeitä mitä saa raskaana ollessa tehdä.
 
Kiitos agronomi vinkistä :) Täytyy mennä katsastamaan nuo videot.
Mulla on tullut nyt vähän taukoa liikkumiseen, kun ensin väsytti pari viikkoa ja sitten tuli tämä flunssa. Toivottavasti paranen pian, niin pääsen liikkumaan. En haluaisi, että menen tämän takia ihan rapakuntoon, kun aiemmin oon kuiteskin ollut (mielestäni) hyvässä kunnossa. Toisaalta kyllä sitä sitten taas kerkeää :) Toinen kolmannes starttaa huomenna ja se on kuulemma yleensä kaikista virkeintä aikaa raskaudessa.
 
Ite käyn ratsastamassa tällä hetkellä 4krt viikossa ja saman verran tallitöitä siihen päälle. Mulla omia hevosia ja aion ratsastaa niin pitkälle kun pystyy. Sit kun ei tee enää hyvää olla selässä jatkan tallitöitä ja heppojen maastakäsittelyä päivittäin :) ton lisäksi tietty kävelylenkit koirien kanssa.
 
Otin nyt tavoitteeksi tehdä joka ilta ainakin 50 kyykkyä. Voihan tuota määrää lisätä myöhemmin, mutta nyt ainakin tuntuu ihan sopivalta :D Niitä voi kuitenkin tehdä ihan loppuun saakka.
 
Takaisin
Top