Raskausajan liikunta

Täällä on nyt vähän sama homma. Kahvakuulatunnit jäi aluksi väliin reissun takia, sitten tuli flunssa ja poskiontelontulehdus. Eilen jo kuvittelin, että maanantaina pääsen taas kuulaamaan, mutta iltalenkillä alkoi sitten supistaa aika kivasti :confused: Heräsin myös ensimmäistä kertaa yöllä supistukseen/supistuksiin, jotka tuntui aika ilkeiltä. Varmaan itsekin maanantai-aamuna soitettava neuvolaan, ja kysyttävä, että mitäs nyt.
 
Oon huomannu omassa liikkumisessa, että salilla voin (vielä) varsin kivasti kyykätä ja tehdä sumomaveja ym. ilman, että mahassa tuntuu ikävälle. Painot on kyllä pudonneet ja keskityn normaaliakin enemmän oikeaan suoritustekniikkaan. Mutta sitten esim. käveleminen reippaasti saa aikaan tuntemuksia mahassa, ei selkeitä supistuksia mutta jotain muuta epämiellyttävää tunnetta.

Ja tosiaan ne ekat supistukset tuli koettua kiireisen työvuoron päätteeksi...
 
Täällä kävi niin, että neuvolan täti suositteli, etten käy enää kuulaamassa :sad001 Pitänee siis keksiä jotakin muuta nyt loppuajaksi.
 
Eilen menin pitkästä aikaa jumppaankin. Vähän ne siellä yllättyi kun saavuin paikalle, luulivat että olin jo luopunut koko hommasta :D Alussa tuntui ihan siltä kun ei raskaana olisikaan! Tosi kevyesti onnistui alkulämmittelyt, mutta siinä vaiheessa kun muut siirtyi vatsalihasten pariin, niin palasin takaisin maan pinnalle. Piti keksiä jotain omia liikkeitä siksi aikaa.. Oli sen verran piristävää, että vielä ei jumpasta luovuta! Kun ei ole kukaan kieltänytkään menemästä :rolleyes:
 
Vieläkö muut on jatkanut liikunta harrastuksiaan? :) olen käynyt edelleen 3 kertaa viikossa aerobicissä ja kyllä siitä saa kummasti energiaa vaikka lähteminen tuntuu kokoajan vaikeammalta. Toivon kovasti että pystyisin käymään loppuun asti. Tietysti on joutunut jo hölläämään huomattavasti. Pumppi tunneilla olen jättänyt kyykyistä painot pois kokonaan ja vatsalihasliikkeitä on muokattu ohjaajien kanssa rajusti. Nyt tosin totesivat että voisin jättää ihan kaikki kevennetyt ym vatsalihakset pois synnytykseen asti ja treenaan jotain muuta sillä aikaa. Yhden kerran on jumpan jälkeen tullut kovia supistuksia n 3 h ajan mutta muuten mennyt tosi hyvin. :) lisäksi sitten kävelyä, pyöräilyä ja esikoisen kanssa touhuilua. Pakko sanoa että verrattuna edelliseen raskauteen kun liikuin todella paljon vähemmän niin olo on loistava, väsymystä lukuunottamatta :D
 
Ratsastanut oon nyt 3-4 kertaa viikossa + muut tallihommat 6 kertaa viikossa. Lisäksi oon sitten käynyt kävelyllä, heilunut selättimellä ja tehnyt lihaskuntoa kotona. Kiva kun pystyy liikkumaan hyvin niin ei kunto pääse rapistumaan. :)
 
Mulla liikkumista vähensi työstä johtuva stressi ja unettomuus (toki raskauskin väsyttää). Nyt "lomalla" ollessa olo on ihan toinen ja on jaksanu käydä taas mm. lenkillä. Kotona on ollut niin paljon rästihommia, että niitä oon ensin tehnyt alta pois ja tarkoitus on vielä salilla käydä ennen synnytystä. :)
 
Minulla liikunta on kyllä mennyt aika "nolliin" omasta mielestä. Pilateksessa kävin töissä (nyt se jää kun äippäloma alkoi), mutta sielläkään en todellakaan pystynyt kaikkea tekemään. Koirien kanssa kävelen päivittäin, enemmän ja vähemmän. Jos on supistukset herkässä niin sitten ulkoilu on lähinnä raittiista ilmasta nauttimista ja koirat saa juosta keskenään. Jos on hyvä päivä mennään kävelylle, mutta ojan yli hyppimiset yms. olen saanut unohtaa jo aikoja sitten. Hengästyn todella herkästi, joten nostan kyllä hattua teille kun pystytte vielä sykettä nostavissa lajeissa käymään.:)
 
Sehän siinä on ettei koskaan voi tietää milloin tulee liikuntakielto jos supistukset alkaa vai onko onnekas ja voi hyvin loppuun asti ja pääsee liikkumaan. Tsemppiä myös niille jotka vasten tahtoaan joutuu lepäilemään.
 
Vähän on liikunta jäänyt mullakin. No tämän viikkoa olen ollut kamalassa nuhassa, joten sisällä on pysytty. Muuten lenkkeilen kevyesti, mutta kolme kiskovaa koiraa pitää huolen ettei ilman supistuksia lenkistä selvitä :D Jatkossa tyydyn vaan kävelemään.
 
Se on kyl ikävän tuntuista yrittää kävellä kun koira vetää :shifty: Me käydään tosi vähän hihnalenkeillä ihan just tuon takia, että nyt ei tunnu yhtään kivalta kun kaverit vetää. Ei supista, mutta kun tuo Sintti on jo niin alhaalla ettei se paineentunne kovin kivalta tunnu.
 
Onneksi meillä pääsee koirat päästämään vapaaksi nopeasti. Veto hihnassa on ihan pahinta, se saa juuri aikaan supistuksia ja lisäksi sukkapuikkotuikkasuja.
 
Täällä on kanssa liikunta nykyisin pelkkää lenkkeilyä koirien kanssa. Onneksi niitä pystyy pitämään aina irti, niin ainakin toistaiseksi olen jaksanut käydä aamuisin ja iltaisin n. tunnin lenkillä. Eihän se tahti päätä huimaa, mutta kummasti mieltä piristää kun pääsee raikkaaseen ilmaan :)
 
Hyvää terapiaa käydä kävelemässä :) Myö ei enää irti pidetä kun on turhan riistaviettisiä koiria. Keväällä ne menee aina ihan sekasin.
 
Mä oon huomannu, että rauhallinen kävely metsässä tuntuu paljon paremmalta kuin tasaisella tiellä (hiekka tai asfaltti). Ei tuu samanlaista paineentunnetta tonne jalkoväliin. Toki raskaampaa on kävellä epätasaisella, mutta eihän tässä mikään kiire ole :grin On kyllä aikamoista sopeutumista tämmöiselle duracellille älytä ihan oikeesti rauhoittaa tahtia. :rolleyes:
 
Mä käyn meidän pienemmän karvakaverin kanssa lenkillä, just siksi että sitä on mahdollista myös pitää vapaana tarvittaessa. Nyt kun aurinko paistaa niin ihana suunnata kävelylle ☺
 
On kyllä aikamoista sopeutumista tämmöiselle duracellille älytä ihan oikeesti rauhoittaa tahtia. :rolleyes:
Tuo on niin totta, tosi hankalaa rauhoittaa tahtia. Helposti lähden myös lenkkikaverin tahtiin menemään ja hetken päästä sen huomaa, että mahaa kiristää.
 
Kiinnostaisi tietää, millaista kuntosali-treeniä teette, jotka salilla käytte? Mitä liikkeitä ja minkä pituisia sarjoja? Jne..
 
No nyt en ole enää voinut käydä, mutta käytännössä liikkeitä istualtaa ettei tule liikaa painetta vatsan alueella.
Eli:
Polven ojennuksia ja koukistuksia
Yläselkää ylätaljassa tai narulla alataljassa
Punnerruksia käsipainoilla istuen olkapäille + vipunostoja sivulle ja eteen
Peck deck rinnalle
Hauista istuen ja ojentajaa taljassa

Kevyillä painoilla, toistoja 10-15. Tarkkaan omaa oloa kuulostellen.

Nuo nyt äkkiseltään tulis mieleen ja noin tekisin itse (ja tein kun viel pystyin käymään).
 
Suurinpiirtein samanlaista treeniä teen itekki tällä hetkellä..pitkää sarjaa ja riittävän kevyet painot, että jaksaa.. Mites kyykky? Oon varovasti tehny tunnustellen etukyykkyä penkille. Se ei oo vielä ainakaan aiheuttanut mitään tuntemuksia. Pelkällä tangolla tai kokonaan ilman painoja. Pallokyykkyä joku pt suositteli. Prässi ja askelkyykky-kävely jäi jo ihan alkuvaiheessa. Ne aiheutti ikävää painetta. Vielä on jaksanu käydä.. Saa nähä, kuinka kauan..
 
Takaisin
Top