Raskausajan lääkkeet

Tuli hommattua foolihapot ja nyt ostin odotus ja raskausajan yleisvitamiini valmisteen. Huomasin että siinä on jo foolihappo, joten ei varmaan kannata foolihappoa enää lisäksi syödä? Kokemuksia?
 
muistaakseni ei tarvitse syödä tuplana ellei oo erikseen näin neuvottu neuvolassa/lääkärissä. normaalista ruuastahan sitä saa meinaan itse sen lisän lisäksi :)
 
Ei oo 800mikrogrammasta haittaakaan mutta neuvolan tehtävä on noudattaa annettuja ohjeistuksia. Tänään just kysyin .
 
Mulla aika paljo kaikkee käytös.... Humiraa, merkaptopurin, sepram, propral ja panadol. Kammottaa syödä/pistää tommosia lääkkeitä mutta pakko :/
Foolihappoo 1000 mikrogrammaa.
Jotain vitskuja pitääs hakia :)
 
Mulla on narkolepsia ja lääkkeet lopetin, kun plussa pärähti testiin. Rankkenee kokoajan työnteko, saas nähä milloin jään kotiin... Mies siis kotona nyt esikoisen kanssa...
 
Sepramia itte oon syöny useemman vuoden paniikkihäiriöön... pikkuhiljaa lopetin lääkkeen ennen raskautta. Nyt sitten raskaana ja paniikkihäiriö alkaa innostuun... eli sepramia ku vois syödä turvallisesti raskausaikana? Valmis olen pian aloittaan jos ihan mökkeydyn..
 
Mitens nukahtamis/unilääkkeet?
Mie oon aina kärsiny unettomuudesta ja kaikesta uneen liittyvästä, ja miulta löytyy useempi lääke. Vuorotyössä en tarvinnut syödä lääkkeitä, se oli tarpeeksi raskasta työtä vissiin että nukutti hyvin kun sai siihen luvan.
Viime keväänä kävin lääkärillä ja sanoin haluavani sellasia unilääkkeitä mitä voi raskaanakin syödä. Kirjoitti vahvaa melatoniinia, eihän siitä nyt sellasta hyötyä ole kun "oikeista" nukahtamislääkkeistä, mut auttaa. Nyt kuitenkin lapsettomuuspolilla lääkäri sanoi ettei melatoniinia suositella otettavan raskaana.

Eli onko mitään nukahtamis-/unilääkettä jota saisi huoletta raskaana syödä?

Foolihappokeskusteluun sen verran ett ite popsin 1200ug foolia hyvin liukenevassa muodossa ja lisäksi monivitamiiseissa sitä taitaa olla 200ug. Lapsettomuuspolin lääkäri sanoi ett ihan ok määrä (silloin alussa oli 800ug erillinen fooli, mut sanoi ett voi ottaa enemminkin).
Foolihappolisä pitäisi alottaa ainakin 3kk ennen raskautta, että siitä olisi paras hyöty sikiön kannalta, ja siksi monet ottavat foolihappolisää jo yritysaikana :)

Allergialääkkeenä miulla on sandozin jotakin, pakkausselosteessa lukee ettei raskaanaolevalle, mutta samainen melatoniinin määrännyt lääkäri kirjoitti siihenkin reseptin; voi ottaa raskaana.
Eli eipä noita vissiin mitään oikein suositella raskaanaoleville, mutta joitakin voi ottaa tarvittaessa.

Minkä merkkisiä mammavitskuja teillä on? Jonkun merkin luin laittaneen useammankin masun sekasin, joten niitä en tahtoisi vahingossakaan ostaa :D
 
Katjuliini, mä en edes uskalla lopettaa sepramia raskauden ajaksi. Paniikkikohtaukset on jotain niin kamalaa. Lisäksi ollut tuo yleistynyt ahdistuneisuushäiriö, niin en halua olla mieli maassa ja peloissani koko ajan.
 
Saako olla utelias ps.iloveyou saitko narkolepsian rokotteesta?
En saanut, rokotetta en ole ottanut. Teininä ollut tosi väsynyt, mut masennusta syytettiin. Kaikki arvot hyvät. Esikoisen raskausaikana alkoi narkolepsiaan kuuluva katapleksia (google :-D), niin sit synnytyksen jälkeen vihdoin googlailin mitä tää vois olla ja löysin narkolepsian. Kerroin lääkärille ja pisti heti eteenpäin. Puolvuotta meni niin sain diagnoosin. Unilaitteet päällä nukuin, sit kävin nukkumassa uniklinikalla j
a sit viimesimmissä varmistu, kun otettiin selkäydinnestettä... Mutta joo, näillä mennään. :-) Pikkasen on nyt jo rankkaa, kun lääke lähteny täysin jo kropasta.
 
Tsemppiä ps.iloveyou! Luin joskus lehdestä artikkelin, missä nuorella äidillä oli pikkuvauva-aikana huomattu narkolepsia (rokotteesta saatu) ja se kuulosti todella kamalta tilanteelta. Mutta onneksi jos on hyvät tukijoukot, niin sisulla voi selvitä mistä vaan. :)
 
Kiitos paljon! Mullahan oli esikoisen aikaan kun oli noin 4kk, niin yliväsymystila, mikä ei lähtenyt ku lääkkeillä ja imetyksen sit lopetin siihen :-(... Sillonkaan ei vielä tiedetty mikä on. Mulla lähti muisti ja perusasiat oli vaikeita. Esim. Yhdistäminen mikä ilma on ja mitä hittoa puen vauvalle? Ihan hirveet traumat jäi, mut nyt onneksi tiietään ajoissa mistä kiikastaa, jos tulee samanlaista oloa.
Onneks kuitenkin mun narkolepsia ei ole pahimmasta päästä.
 
ps.iloveyou on varmasti inhottava sairaus tuo narkolepsia. Mutta kuten sanoit, onneksi nyt tiedetään mistä oireet johtuu ja hyvä ettei kuitenkaan ole pahimmasta päästä. :confused:
 
Ps.iloveyou, kuulostaa rankalta tuo elämä narkolepsian kanssa, tai lähinnä silloin kun sitä ei vielä oltu diagnosoitu. Onneksi nyt tiedätte mistä johtuu, ja toivottavasti tästä raskaudesta ja vauva-ajasta tulee helpommat!
 
katjuliini79, kannattaa varmaan neuvolaan soitella mietteistä tuon lääkkeen suhteen. Itselläni sama vaikuttava aine lääkkeissä, ja ohjeeksi tuli käytön lopetus raskauden vuoksi, toki hiljalleen.
 
Peppi88 asiaa neuvolatäti aikoi selvittää. Ilman pärjään eli ei mikään pakko syödä. Tosin lopettaminen olisi pitänyt tehdä lääkärin luvalla.. meidän tk lääkäri ei liiemmin perillä näistä...tiesin että asteittain lopettaa.
 
Mä olen käyttänyt melatoniinia nukahtamiseen säännöllisesti jo pari vuotta. Ilman sitä en nukahda ennen aamuneljää. Nyt sit pitäis pärjätä ilman. :sleep011 Olisko hyviä väsytysvinkkejä? Kamomillateetä?
 
katjuliini79, kiva lääkäri teillä! Hankalampi, ei ole hyviä vinkkejä... muutakun meditaatiokurssille hep! että saa pään tyhjenemään. ja tämä oli vain puoliksi vitsi... tai hommaa valmiiksi se vauvan tainnutus unikirja ja lue itsellesi! humoristisia nämä vinkkini, mutta saattavat toimia. Tosissaan, raskauden aikaiseen unettomuuteen on vaikea saada ratkaisuja. :/
 
Hankalampi, jos tosiaan keksit jotain millä nukahtaa tai sellasta millä unen saa pysymään, niin jaa toki tietosi!
Täällä taas sellanen krapulamainen päänsärky ku nukahdin vasta kolmen aikaan ja heräsin seitsemältä vaikka oisin saanut nukkua pitkäänkin, tällä viikolla menty samalla kaavalla lähes joka yö ni kyllähän se verottaa... Aivan uskomatonta miten on huono tuuri tuon unen kanssa! :sad001
 
Takaisin
Top