Raskausajan lääkkeet

Lilyee

Näppärä viestien naputtelija
Teinpä tällaisen, missä voitaisiin puida mitä lääkkeitä sai syödä mihinkin vaivoihin :)
 
mulla siis on nyt päällä aivan järkyttävä flunssa ja harmittaa kun ei tuota fonrexiniä saa ottaa raskaana. en muistanutkaan miten paljon kurjempia nää flunssat on raskaana :D no, ei auta kun painella apteekkiin, Panadol Hottia taisi saada ottaa ja jos vaikka jotain bafusinia hakisi kaveriksi ja suolasuihketta nenään, kun kotoa löytyy vain Nasolinia :/
 
Mä taas tarviisin jonkun allergialääkkeen heinixin pakkauksessa ei suositeltu. Nukahtamiseen olen käyttänyt ketipinoria, mutta se on suurina annoksina psykoosilääke joten tuskin saan enää ottaa! :D Tänään menossa lääkäriin juttelee näistä
 
mä tein visiitin apteekkiin ja hyvästi 50e :S ostin samalla raskausajan vitamiineja mitä söin myös esikoisesta. mäkään en muista nyt suoraan mitä alleegialääkettä sai syödä, mutta niitä onneksi on niin saa varmasti reseptin niihin :)
 
Onko teillä muuten tietoa, onko tuon raskausajan monivitamiinin foolihappopitoisuus tarpeeksi suuri näin alkuraskaudessa? Näkyy olevan 500 mikrogrammaa, mutta jostain luin, että sen pitäisi olla peräti 800-1000 mikrogrammaa ensimmäisten 12 viikon aikana? :O
 
Jos on perusterve eikä suvussa/aikaisemmissa raskauksissa ole ollut hermostoputken sulkeutumishäiriötä, niin se 500 mikrog pitäisi riittää. Tuleehan monipuolisesta ravitsemuksesta myös lisää tuota foolihappoa. Jos on sairauksia niin silloin lääkäri kirjoittaa reseptin vahvempaan foolihappoon.
 
Kiitos tiedosta. Ehkä se oli bongattu täältä foorumilta tuo tieto, kun täällä on pitkään yrittäneitä jotka käyttävät foolihappolisää jo yritysaikana.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1448964812.888837.jpg

mulla on käytössä nyt taas nämä mitkä esikoisesta ja näitä silloin suositeltiin kun apteekissa kysyin. tässä siis foolihappo samassa :)
 
Muakin kiinnostais tietää mitä allergialääkettä saa käyttää. Jos vaan joku viisaampi osais ohjeistaa? :happy:

Lilyee mulla on noi samat vitamiinit käytössä. :)
 
netistä löysin, että setiritsiiniä sisältäviä saa käyttää tarvittaessa (eli tuon mukaan esim Heinix pitäis käydä ja sitä mullekin taidettiin viimeks lääkärissä määrätä keväällä). mutta tietty jos vakituiseen käyttää niin kannattaa kysyä kaikkien lääkäriltä tarkemmin määrät yms :)
 
oho, tuolla ylempänä oli että Heinixissä lukee kuitenkin ettei suositella, sitten en varmaksi mene sanomaan. mun mielestä mä kyllä sain niitä syödä.
 
Lääkäri sanoi tänään, että saisi syödä heinixiä. Mutta entiedä miksi pakkauksessa luki, että jos on raskaana on täytyy neuvotella lääkärin kanssa yms.. Ehkä se lukee vaan kaikissa lääkkeissä?:D mutta tuota setiritsiiniä just siinä ☺
 
Ja sen olen ymmärtäny, et joissakin lääkkeissä lukee niin, ettei saa käyttää viimeisellä raskauskolmanneksella, mutta muuten saa käyttää.
 
Hetu92: joitain allergia lääkkeitä sai ottaa raskauden aikana. Ainakin tarvittaessa. Vieläkö on nulahtamis/ uni ongelmaa vai onko vägän korjaantui. Itse ainakin olen yö kukkuja ja viime syksy olikin ihan hirvee kun en nukkunut kuukauteen kun sellasia 2h yö unia. Sit menin lääkäriin ku tuntu että pää alkaa seota. Ja tulin ihan vainoharhaseks ni zopinoxilla ei mitään vaikutusta. No sit melatoniini autto jonka jälkeen aloin harjoittelee rentoutumis harjoituksia+ sisälsi että puhelinta en makkarissa aukassu. Saimaan uni rytmin kääntyy. Nyt ei tartte kahdesti käskee nukkuu ku tää on jo unessa. Meinas olla taas sitä yö valvomista.

Mulla itsellä käytössä beko strong 1x1 ja d vitamiini 50mikrogrammaa. Sit on myös noita mamma vitskuja mutta alotan ne sittenkin oon käynyt ultrassa ja syke löytyy ym. Foolihappo 400 mikrogrammaa myös mutta en nyt ton beko strongin lisäks ole sitä enää ottanut.
 
Mä olen kans iltavirkku! En ole nukahtaliseen lääkettä ottanut nyt. Toissa iltana menin jo klo 21.15 nukkuu eikä kestänyt kauaa ja nukahin. Eilen taas iha eri homma. Monta tuntia sängyssä miettien raskausjuttuja. Sitten puhelinta räplää ni kirkas näyttö nii ei ainakaa tuu uni:D Mulla on töissä vuorotyö, se on mun ongelma. Myöhäisin aika päästä on 21.15.. :sad001 Mutta kaupanala on tätä. :S Ei ole helppo rauhoittuu myöskään kuntosalin jälkeen. Työn takia siellä pääsee käymään joko aamulla tai illalla. Vapaalla helpompaa :D
 
Mulla on mammavitskut joissa foolihappo mukana+foolihappo omana lisänään vielä. Toi allergialääke asia pitää tutkia ennen kevättä että mitä saa syödä.
 
Itellä todella vaikea lapsuusajan reuma...joka ei helpota raskausaikana, useimmilla oireet häviää. 2 lasta olen ilman reumalääkkeitä odottanut, koska lääkärit oli erimieltä turvallisuudesta. Nyt viimeisestä raskaudesta jo 10v.ja paljon enemmän kokemusta. Nyt uskalsin aloittaa salatzopyrinin ja prednisolonin. Särkylääkkeet olen jättänyt kokonaan pois...kivut on kyllä hirveät ja liikkuminen kuin 89v. huonokuntoisella. Salazopyrin täytyy viimeiselle kolmanekselle laittaa synnytykseen asti tauolle. Joku voi miettiä, miksi hankiuduin edes raskaaksi... niin ehkä siksi että nyt on jo isommat koululaisia, nuorin 8v. Voin levähtää ja odottaa ja vauvan synnyttyä voin taas vauvan nukkuessa levähtää, kun koululaiset koulussa jaksaa kipujen kanssa kun tietää mikä lopussa häämöttää. Panadolista en saa kuin päänsäryn...outoa.
 
Allergisille lohdutusta, että allergiaoireet saattaa sitten kadota tai ainakin helpottua reilusti raskausaikana. :D Mä en tarvinnut juurikaan allergialääkkeitä kesällä vaikka sitä ennen tarvitsin ihan varmasti ja mm. heinix ei auttanut ennen raskautta lainkaaan. Ja vielä ihanampaa oli, että oireet lieveni ihan pysyvästi tai siis vieläkään en tarvitse yhtä paljon allergialääkkeitä vaikka lapsi on jo kohta kolme. :)
Ja tosiaan aika lailla kaikissa lääkkeissä lukee se, että pitää ensin neuvotella lääkärin kanssa.

Tämä sivu on ehdottoman tärkeä kaikille raskaana oleville. :) Ja sinne voi soittaakin:
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaanhoitopalvelut/teratologinen-tietopalvelu/Sivut/default.aspx
 
Takaisin
Top