Raskausajan lääkkeet

Mull on taas sellanen tunne, et voisin vaan nukkua aina kun on mahdollista. Toki työ ja perhe-elämä vaatii aikansa, joten yöunien merkitystä ei mun tapauksessa voi liikaa korostaa. Onneks tänään on perjantai ja huomenna saa nukkua edes kahdeksaan.. :)
 
täälläkin unen kanssa ongelmia. Ei oo ennen juuri ollut mutta nyt herään koko ajan ennen kelloa ja monta kertaa yössä. Jos keksitte turvallisen unta parantavan keinon niin hihkaiskaa! Toi meditaatiokussi vois oikeesti toimia. Sais ajatukset kuriin. Mä usko että mun alitajunta käy liian kierroksilla.
 
Virtsatietulehdukset olleet aina ongelmana. Kiva, kun on joulu ja muut välipyhät tässä ja neuvola ainakin lomilla... Estolääkettä, Hipeksalia ei viitsisi ihan oma-aloitteisesti alkaa syömään.
 
Saako flunssaan ottaa mitään lääkkeitä? Nyt viikon kestänyt flunssa jyllää meillä (minulla ja esikoisella) ja alkaa vain omaf voimat loppumaan pikkuhiljaa kun yöt saa valvoa pikkuisen kanssa ja päivätkin on mitä on .. :sorry:
 
Mä olen allerginen miehen lapsuudenkodille. :dead: En tiedä onko siellä pölyä vai hometta vai johtuuko koirista, joille en kyllä ikinä ennen ole ollut allerginen, mutta mulla alkaa aina nenä valua ja aivastuttaa kamalasti, kun olen siellä sisätiloissa vähänkin kauemmin. Nyt ollaan menossa sinne pitkäksi viikonlopuksi ja näin talvella ei oikein voi pysytellä ulkonakaan, niin menin apteekkiin neuvottelemaan vaihtoehdoista. Sain sitten etukäteen syötäväksi Loratadinia ja lisäksi tuollaisen lääkeaineettoman suihkeen, joka jää geelinä suojaamaan limakalvoja. Ilmeisesti joku ihan uusi juttu. Jos jotakuta kiinnostaa niin voin sitten raportoida miten tuo toimi. Sen pitäisi auttaa eläin- pölypunkki- ja siitepölyallergioihin.
 
Saako flunssaan ottaa mitään lääkkeitä? Nyt viikon kestänyt flunssa jyllää meillä (minulla ja esikoisella) ja alkaa vain omaf voimat loppumaan pikkuhiljaa kun yöt saa valvoa pikkuisen kanssa ja päivätkin on mitä on .. :sorry:

Muistaakseni todella huonosti mitään... Toki parasetamolia särkyyn ja kuumeeseen, mutta muistaakseni ei muuta. Kannattaa tosin kysellä vielä apteekissa eikä luottaa mun muistikuviin kolmen vuoden takaa. :wink
 
Heippa! Itse olen ollut nyt myös viikon flunssassa ja olen juonut tuota Panadol Hot 500mg, auttanut on hyvin. Parasetamol oikeastaan ainut mitä voi raskaana oleva ottaa. Mulla uudessa työpisteessä varmaan myös hometta kun nielu turpoo aina päivän mittaan kun siellä istun. Olen ottanut ventolineä kun ei allerigalääkkeitäkään suositella :/
 
Mulla oli pari vuotta sitten keuhkoveritulppa ja nyt raskausajan sitten pistelen itseäni Klexane-piikeillä päivittäin.
 
Mä koukin tuolta syyskuisista hiukan tänne. Fimealta löytyy julkaisu, jossa on lueteltu kaikki eri ryhmien lääkeaineet joita voi ja ei voi turvallisesti syödä raskausaikana.

Moni pohtii tuota tuoteselosteen mainintaa ja kaikkiin laitetaan varuiksi ei suositella tai keskustele lääkärisi kanssa, koska ei ole eettistä testata lääkkeitä raskaanaolevilla, joten kun ei voida testata on pakko laittaa noin. Käytäntö ja kokemus lukuisista raskaana olevista naisista ja terveenä syntyneistä lapsista on kuitenkin opettanut mitkä sopii.
Mä laittasin mielelläni linkkinä sen artikkelin tähän, mutta en muista osoitetta siihen enää ja itselläni se on tallennettuna koneelle.

Tässä kuitenkin siitä pätkät, jotka käsittelee täällä mainittua nukahtamisongelmaa ja allergioita.

15 Uni- ja rauhoittavat lääkkeet
Tavanomaiset uni- ja rauhoittavat lääkkeet satunnaisesti käytettyinä raskauden ja imetyksen aikana eivät ole vaarallisia sikiön tai vastasyntyneen kannalta. Bentsodiatsepiiniryhmän lääkkeet eivät ole osoittautuneet teratogeeneiksi, eikä diatsepaamin väitettyä teratogeenisuutta ole havaittu prospektiivisissa seurantatutkimuksissa eikä suurissa epidemiologisissa tutkimuksissa (215, 216). Pitkäkestoinen käyttö ennen synnytystä voi aiheuttaa vastasyntyneelle lapselle ongelmia (hengitysvaikeudet, velttous, uneliaisuus). Nukahtamislääkkeistä ei tsopiklonia, tsolpideemia eikä tsaleplonia suositella käytettäväksi raskauden aikana. Vaikka viitteitä haitoista ei ole ilmennyt, kokemusta on vielä vähän (217). Eksogeenisen melatoniinin käytöstä unilääkkeenä raskaana olevilla naisilla ei ole tietoa. Eläinkokeet viittaavat raskauden aikaisen melatoniinialtistuksen vaikuttavan eläinten jälkeläisten reproduktioon liittyvien hormonien tasoon ja seksuaaliseen kehitykseen (218). Kliinisten tietojen puutteen vuoksi melatoniinin säännöllinen käyttö ei ole suositeltavaa raskauden aikana tai raskautta suunniteltaessa (http://www.emea.europa. eu/humandocs/PDFs/EPAR/circadin/H-695fi1.pdf).
15.1 Imetyksen aikana
Tilapäinen bentsodiatsepiinin käyttö ei ole este imetykselle. Esimerkiksi oksatsepaamialtistuminen maidon kautta jää hyvin vähäiseksi. Myös midatsolaamia voi käyttää satunnaisesti. Tsopikloni, tsolpideemi ja tsaleploni erittyvät vähäisessä määrin äidinmaitoon. Tilapäinen käyttö ei todennäköisesti aiheuta imeväiselle haittaa. Lapsen lääkealtistumisen minimoimiseksi lääke tulisi ottaa heti iltasyötön jälkeen ja imettää vasta aamulla. Endogeenista melatoniinia on todettu äidin rintamaidossa. Eksogeeninen melatoniini erittyy todennäköisesti myös maitoon, joten sen säännöllistä käyttöä tulee välttää imetyksen aikana.

16 Allergialääkkeet
Useimmat allergisen nuhan paikallishoidossa käytettävät lääkkeet ovat turvallisia myös raskauden aikana (219). Tämä koskee sekä ensilinjan hoitoa (kromoglikaatti- ja kortikosteroidinenäsumutteet ja -jauheet) että antihistamiineja. Paikallishoitoa pidetään suositeltavana, koska se tehoaa allergiaoireisiin yleensä yhtä hyvin kuin systeemilääkitys. Oraalisista antihistamiineista loratadiini ja setiritsiini ovat ensisijaisia lääkkeitä, kun systeemihoitoa tarvitaan. Levosetiritsiini on vaikutuksiltaan verrattavissa setiritsiiniin ja desloratadiini loratadiiniin. Hydroksitsiinin säännöllinen käyttö loppuraskauden aikana voi aiheuttaa vastasyntyneelle lieviä lääkeoireita (väsymys, huono syöminen). Pseudoefedriiniä sisältävien valmisteiden käyttöä tulisi välttää raskauden aikana. Pseudoefedriini voi vaikuttaa haitallisesti istukan verenkiertoon, ja epidemiologisissa tutkimuksissa lääkkeen alkuraskauden aikaisen käytön on epäilty lisäävän verenkiertohäiriön pohjalta syntyvien epämuodostumien ilmaantuvuutta (220).
16.1 Imetyksen aikana
Myös imetyksen aikana käytetään mieluimmin paikallisia nenätippoja, sumutteita tai -jauheita. Systeemilääkkeistä setiritsiini ja loratadiini ovat käyttökelpoisia. Myös hydroksitsiinin käyttö on mahdollista. Pseudoefedriiniä sisältävien yhdistelmävalmisteiden käyttö imetyksen aikana voi vähentää maidon tuloa (221), eikä niitä suositella pitkäkestoiseen käyttöön.


AINA pitää ja kannattaa puhua oman lääkärin kanssa sopivuudesta ja tarpeesta, lääkärit pääsevät tietokantaan, josta voivat tarkistaa onko raportoituja haittoja. Myöskin teratologinen on paikka jonne kannattaa soittaa ja kysyä jos jokin arvelluttaa.

Edit. Täältä on siis tuo tieto peräisin www.fimea.fi/documents/160140/753095/17161_raskaus2r.pdf
 
Ja pyytäkää lääkäriä tarkistamaan tieto Lactbasesta, eikä Farmacasta. Lactbase on varmempi tietokanta :) Myöskin HUSin teratologisesta tietopalvelusta saa soittamalla ammattitaitoista lääketietoa!
 
Flunssaan voi kokeilla lääkärin mukaan ainakin Glinor nenäsumutetta. On kuulemma turvallinen, vaikka pakkauksessa muuta sanotaankin. On siis tarkoitettu allergiseen nuhaan, mutta itsellä auttaa myös jos on kovin tukkoinen nenä. Olin kauhuissani kun oma astmalääke sisälsi varoituksia ihan urakalla, mutta eilen sain lääkäriltä synnin päästön senkin suhteen. Hengitettävät astmalääkkeet ovat turvallisia. Kaikkia uusimpia ei ole voitu tutkia raskaana olevilta (eettiset syyt) jonka vuoksi ne ovat "kiellettyjen" listalla. Kuitenkin uusissa lääkkeissä on kortisonia vähemmän kuin monissa vanhoissa "turvallisissa lääkkeissä". :)
 
Takaisin
Top