Raskaus/ravintolisät + muut hömpät

No Itsehän sen päättää mitä syö. :) On vain ihan uutta tutkimusta kuulemma, että ei suositella enää. Yks syy on minkä tiesin jo itsekin, että lisää verenvuotoriskiä ja pitää lopettaa 2 vkoa ennen leikkauksia. Neuvolassa suositteli tilalle jos tahtoo niin rypsiöljyä. :) Mut jokaisen omassa päätettävissähä se on. Taidan kyllä syödä vain tuota raskaus multivitaa kuten esikoisesta ja panostaa tervellisempään ruokavalioon :)
 
Mä lopetin kalaöljyn syömisen siinä kohtaa kun menimme lapsettomuustutkimuksiin. Söin pelkkää E-vitamiinia ja yhtä raskausvitamiinia. Nyt syön raskausvitamiinia, oiskos Minisunin Mama...? Mutta tutkimuksia on monia ja jokainen tekee niin kuin parhaaksi katsoo :)
 
Mä oon vähentänyt kalaöljyä, mä en ymärrä haluaisin lopetta sen käytön raskaana ollessa kokonaan mutta heti vaikuttaa mielialaan, jopa tää vähentäminen vaikuttaa et tulee jotenki vähän alakuuloinen olo, en tiiä kuvitelenko vain.. aloitin joskus ennen syksyä kalaöljyn kun oli ulkona pimeetä ja netista tutkailin et vaikuttaisi posotiivisesti mielialaan. Nyt muutenki tosi vaikea kausi menossa elämässä kun läheinen sukulainen nukkui pois :/
 
Jos haluat lopettaa niin kokeile noita luonnon mukaisempia öljyjä? En tiedä vaikuttaako ne samalla tavalla kuin kalan öljyt tiederttävästi auttaa esim masennuksessa. Mut avokadossahan on kans paaljon hyviä rasvoja, entäs sitä söis ? :) Avokadohan on (myös) tutkitusti hyväksi sikiölle.
 
Mä oon vähentänyt kalaöljyä, mä en ymärrä haluaisin lopetta sen käytön raskaana ollessa kokonaan mutta heti vaikuttaa mielialaan, jopa tää vähentäminen vaikuttaa et tulee jotenki vähän alakuuloinen olo, en tiiä kuvitelenko vain.. aloitin joskus ennen syksyä kalaöljyn kun oli ulkona pimeetä ja netista tutkailin et vaikuttaisi posotiivisesti mielialaan. Nyt muutenki tosi vaikea kausi menossa elämässä kun läheinen sukulainen nukkui pois :/

Mulla on oikeastaan saman syyn takia kalaöljy käytössä ja siihen vedoten sanoin neuvolassakin eilen, että en ole sitä lopettamassa. Eikä neuvolan hoitaja kyllä millään tavalla yrittänyt sitä poistaakaan käytöstä, ihmetteli mistä moinen ajatus olisi ettei voisi käyttää kun päinvastoin on paljon hyvää tutkimustulosta aiheesta. Itse siis menen näillä tiedoilla eteenpäin ja jos jossain vaiheessa mulle henkilökohtaisesti sanotaan muuta, niin pysähdyn kuuntelemaan sitä.
 
Heti rupesi tekemään mieli avokadoa :D Söin tuossa talvella viikko tolkulla tosi tummaa reissumiestä, siihen päälle avokadoa, sitruunapippuria, aromisuolaa ja sitruunamehua. Pitäis varmaan kaupassa tässä käydä...
 
Avokado on miunki lempparia! :) Mulla on kyllä tuon hedelmän avulla mieliki pysynyt hyvänä. Ja muutenki tosi paljon terveyshyötyjä ja niitä hyviä rasvoja ja antioksidantteja :)
 
Kissanainen joo ne on aika kokosia :D En tiedä oisko toisilla valmistajilla pienempiä... Mutta syön nyt nuo kun kerran ostin :)
 
Otan aamupalan yhteydessä, että en unohtaisi :) Mut eipä niillä onneks niin väliä mihin aikaan ottaa, kunhan muistaa säännöllisesti syödä.
 
Okei hyvä. Ku ite en pysty niitä ottaa aamuisin ton thyroxinin takia. Eli hyvin voi ottaa myös iltaisin kunhan vaa muistaa syödä säännöllisesti
 
Juuu siis mulla on kans multivitan vitamiineja... mut arvakkaa saanko niitä syötyä kun mulla on aivan karsee kammo pillereiden nielemistä kohtaan! En todellakaan saa niitä alas. Särkylääkkeetkin oon aina joutunu ainakin 8 osaan pilkkomaan..(tosi terveellistä). Nyt ostin uutta särkylääkettä jauheena. Että joo...ois kiva syödä vitamiineja, mut ku ei noi vaan mene alas.
 
Onkos täällä muita kahvikissoja kuin minä? Lueskelin äsken noita raskausajan vältettäviä ruoka-aineita ja törmäsin artikkeliin, jossa väitettiin kofeiinin (2dl kahvia päivässä) jopa kaksinkertaistavan keskenmenoriskin verrattuna henkilöihin, jotka eivät käytä kofeiinia. Kuulostaa hurjalta. :wideyed:

Aamukahvi on ollut ihan must tähän asti, onko kellään ideoita mitä sen tilalle? Vai luenko nyt näitä ohjeita turhan tarkasti...
 
Mangusti, Itse olen kahvin ystävä myös ja oliko THL:n (?) suositus, että max 3 dl päivässä vois kahvia nautiskella. Itse olen juonut pikku kupin aamulla ja muutaman sentin iltapäivällä.

Esikoista kun odotin, olin autuaan tietämätön ravintosuosituksista ihan alkuraskaudessa kun en tiennyt olevani raskaana. Kahvia join varmaan kolme ämpärillistä päivässä, ups.. Onneksi raskaus meni hyvin ja terve & touhukas typy syntyi.
 
Itse olen ollut kahvihiiri mutta nyt kohta kaksi viikkoa mennyt niin että ei tee mieli yhtään, ei edes teetä iltaisin.

Kävin ostamassa raskausmonivitamiinin vihdoin. Valitsin laajimman ja tehokkaimman apteekista eli Ladyvitan Maman. Otin sen siksikin, että sisältää rautaa. Söin aina ennen raskautta alhaisten rautavarastojen vuoksi rautaa, ja nyt hb vaan 118. Neuvolassa kiellettiin raudan syönti ekan kolmanneksen aikana, mutta kuitenkin raskausvitamiineissa rautaa on. Mielestäni tässä on ristiriita... :/ Onneksi nyt monivitamiinista saa rautaa, en ole ennen raskauttakaan syönyt mitään Obsidania 100mg rautaa tmv. vaan noita paremmin imeytyviä rautavalmisteita, joissa 18-20mg rautaa. Siksi mielestäni on ristiriita siinä, että miksi näitä valmisteita ei saisi syödä nytkin.

No mutta panostan nyt monivitamiiniin sekä ruokavalion kautta raudan saantiin.

Rv 7+1
 
Kahvia saa tosiaan juoda n.kaks pientä kuppia päivässä. Mustassa teessä on noin puolet kahvin kofeiinimäärästä, joten sitä voi pikkusen enemmän juoda :) Mulla ei ole kyllä tehnyt kahvia mieli yhtään. Kahvilla kun miehen kanssa käytiin niin juotu juomaan minunkin kahvin kun en siihen pystyny :D Vihreää teetä olen nyt alkanut juomaan ja se näyttää hyvin uppoavan. Lisäksi se poistaa ylimääräisiä nesteitä ja mulla ainakin jo turvottaa...

Mullakin käytössä raskausajan monivitamiini, mutta alkuraskaudelle tärkeimmät on foolihappo ja jodi. Täällä syödään jodia 150mikrog/vrk raskausaikana. Jodia kun ei ole tarpeeksi suomen maaperässä. Tarkistakaa onko monivitamiineissa jodia ja jos ei oo niin ainakin jodioitu ruokasuola käyttöön! Tärkeää sikiön aivojen kehitykselle ja kikpirauhasongelmien ennaehkäisyssä :)
 
Takaisin
Top