Raskaus/ravintolisät + muut hömpät

Pilvilinna

Kunnioitettu kommentaattori
Mitä vitamiineja tai muita lisiä käytätte raskauden aikana?

Itse olen syönyt kuukauden vehnäalkioöljyä (hedelmällisyysöljy) ja ajattelin sen lopettaa pian, koska en tiedä sen vaikutusta raskauden aikana. Lisäksi syön 50mikrog D-vitamiinia ja Multivitan raskausvitskuja. Ajattelin käydä apteekista etsimässä A-vitamiinitonta kalaöljyjä, jotka on kuulemma pikku alullekin tärkeitä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä syön minisun mama vitamiineja ja kalanmaksaöljyä(ilman A-vitamiinia). Oon syönyt niitä mama vitamiineja esikko odotuksesta lähtien :)
 
Senni_ minkä merkkistä toi kalanmaksaöljy on? Oon tavan marketeista kattonut niin niissä on A-vitskua, mut apteekkiin en oo vielä kerennyt. :)
 
Mulla on tommonen :
 

Liitteet

  • 1459147972070.jpg
    1459147972070.jpg
    30.4 KB · Katsottu: 40
Prismasta ostettu. Aikasemmin oli möller vahva omega käytössä eikä siinäkään ollut a vitamiinia.
 
Aaa, Prismasta itsekin oon ettinyt, mutta oon vissii sitten etsinyt omiani tai sitten neulaa suosta. :) Kiitos!
Pääsee röyhtäilee... :grin
 
Aa, okei täytyy kokeilla tota sitten! Vaikka se joku normi möllerin kapseli mikä piti olla ettei röyhtäytä, mut kyl mie vaa paukuttelin menemään siitä huolimatta, kun söin purkillisen joku aika sitte laughing6
 
Mul on ollu nyt käytössä sanasol on a vitamiini 200 mikrogrammaa, mutta oon kasvissyöjä enkä oo nyt syöny noita mistä sitä a-vitamiinia saa, joten pitäskö toi nyt sit lopettaa ja kysyä muuta vitamiinia? Sit syön maitohappo bakteereja. Oon nyt tän koko pimeän ajan en mä ymmärrä noista mitään! Joten voitteko opastaa mua!
 
Muokattu viimeksi:
Hempuliini: Foolihappoa pitäis sun alkaa syömään! Se on tosi tärkeä raskautta yrittäville/raskaana oleville. Se auttaa kehittämään hermostoa ym :) Eli ei mitään muuta "pakkoa" ei oo kuin tuo foolihappo. Muut on sellasia, että jos haluaa/tarvitsee. A-vitamiini on yks, ettei suositella raskauden aikana. Raskaus multivitamiinit on tosi hyviä, niistä saa perus aineet hyvin.

Itse ostin tänään tuota Senna_n mainitsemaa mölleriä. Mikä on just sama se "normi" mikä röyhtäyttää vaikkei pitäs! :grin Mutta sitä rupean popsimaan huomenna, ja samalla lopetan ton vehnäalkioöljyn, kun kuumeiluosiossa joka osas varottaa liiallisesta E-vitamiinista. :) Ostin myös maitohapot, koska ekaa odottaessani kärsin muutamista hiivoista niin jospa maitohapot auttas ehkäsevästi. :)
 
Ihana vitamiiniviidakko! Kasvissyöjänä kandee mun käsittääkseni panostaa B12-vitamiiniin (jota ei saa kasvisruoasta), kalsiumiin ja yleensä varmaan D-vitamiinin saanti on hyvä tarkistaa.
Rautaa kannattaa myös ottaa jos tuntuu että väsyttää, itselläni tuli raudantarve edellistä odottaessani tosin vasta myöhemmin raskausvaiheessa, mutta se tulikin sillai hiipimällä eli yhtäkkiä olinkin ihan älyttömän nuutunut. Esikoista odottaessani Blutsaft oli hyvä raudanlähde (ei ummettanut), kakkosen kohdalla napsin muistaakseni myös rautatabletteja mutta olinkin silloin paljon väsyneempi :wink

Foolihappoa suositellaan myös jo heti aikaisin raskausvaiheessa, itseasiassa käsittääkseni jo raskautta suunnitellessa. Sitä saa runsaasti kasviksista mutta mä syön jo lisänä.

Mä ostin nyt alkuun sellaisen mama-merkkisen monivitamiinivalmisteen jossa kaikkea pitäis olla tarpeeksi sekä raskausajan omega3-tabletteja. D-vitamiinia ja kalsiumia pitäis myös jostain saada lisää.

Itse syön pääasiallisesti kasvisruokaa+kalaa joskus, lihaa en juuri koskaan. Maitotuotteitakaan meillä ei käytetä lukuunottamatta juustoa.
 
image.jpegTämmösen kävin ostamassa apteekista.☺️ Tätä farmaseutti suositteli jatkettavaksi myös imetyksen aikanakin. Tää oli musta tosi monipuolinen ja tietenkin nyt pitää panostaa ruokavalioon. Mies lupas katsoa, että saan kaiken tarvittavan kun se meillä kokkaa. Ja ite oon ollu lapsesta asti ihan pihalla vaikka kuinka mulle on väännetty rautalangasta. Rauta kuuria en ota! Teininä mutsi pakotti syömään kuurin ja mua alko väsyttää vielä enemmän niin selvis et rauta arvot oli ihan tosi korkeet ja terkkari oli heti et lopeta nyt heti. Sit jos lääkäri niin määrää niin otan ja tässä onkin vähän rautaa. Joo farmaseutti sano kans et foolihappoa pitäs jo ennen suunnittelua, mutta kun meil on ollu vähän tällänen et tulee jos tulee niin ei oltu siihen panostettu ollenkaa. Myöhempää miettien oli tosi tärkee tieto kun enhän mä tienny! Sain myös tietää et mun astma lääke ei oo paha pikkuselle, joten lämpimämpi mieli nyt!☺️ Tosin mun oli pakko ostaa pari testiä myöhempään kun en voi vieläkään oikeen uskoa todeksi, mutta lupaan et en meinaa rupee mikskään himo testaajaks mun oli vielä vaan nää ostettava!

Tässä ton purkin sisältö jos jotakin muuta kiinnostaa myös.:)
Sisältää: D-vitamiini 10 mikrogrammaa
Foolihappo 500 mikrogrammaa
B1-vitamiini 5mg
B2-vitamiini 5mg
B6-vitamiini 5mg
B12-vitamiini 3 mikrogrammaa
B3-vitamiini 20mg
B5-vitamiini 5mg
Biotiini 30mikrogrammaa
C-vitamiini 120mg
E-vitamiini 15mg
Magnesium 180mg
Rauta 20mg
Sinkki 15mg
Jodi 175 mikrogrammaa
Seleeni 60mikrogrammaa
 
Mulla oli hempat alhaalla esikoisesta jossai välissä niin piti aloittaa rautakuuri. Rautatabletteja kokeiltiin monia ja lopulta löyty sopiva nestemäisenä floraflix tai jkn tommonen sen nimi oli. Sitä saa esim. Prismasta. Muista tuli tosi huono olo. Pitää kai nyt yrittää saada rautaa vähä enempi ruuasta niin pääsis mahdollisimma pitkälle ilman litkuja hyi.

Tietääkö kukaa kalsium lisistä? Itellä tulee juotua niin vähä maitoa ja muutenki maitotuotteita syötyä ylipäätään. Niin mitähä kannattais syödä? Ja mikähän on kalsiumin suositeltu päiväsaanti raskaudessa?
 
Mä eilen googlettelin näitä ja itellä on nyt käytössä toi multivitan raskaus ja imetys vitamiini. Ja aion käydä ostaa kalsiumlisääkin ja sitäkin pitäis olla raskauajalle omansa.. Täytyy munkin pohtia vielä tuota mölleriä josko sekin olisi sitten ostoslistalla..
 
Meillä taas suorastaan käski lopettaa sen syönnin. Oma valinta tietysti syökö, mut itse lopetin, kun en haluu riskeeraata.
 
Hassua, kysyin kalaöljukapseleista niin ei meidän neuvolassa ollut mitään niitä vastaan. Itse luotan laajoihin tutkimustuloksiin sen suhteen, mutta niistä on hyötyä, ja jatkan syömistä, sanoin neuvolassakin niin. :)
 
Takaisin
Top