Raskaus- ja vauvakuvat sosiaalisessa mediassa

Hö, älkää hassutelko :happy: täällä kukaan tiukkis ole, jokanen taklaa tyylillään :happy:
 
Toivottavasti mun viestiä ei koettu tuomitsevana kun sitä en todellakaan tarkoittanut! :shy: Mua ei ihmetytä tai häiritse jos muut jakaa enemmän elämästään kuin minä ja tykkään kattella muiden kuvia, mutta itse siis en osaa kuvitella että nyt alkaisin jakamaan henkilökohtaisia asioita kun en ole sitä ennenkään tehnyt.

Omalla kohdalla haluan välttää myös sitä haloota kun me ollaan miehen kanssa tosiaan oltu reilu 12 vuotta yhdessä ja nyt vasta ensimmäinen tulossa. Mulle riittää ihan ne sukulaisten "oli jo aikakin" kommentit, enkä halua nostaa asiaa kaikkien tietoisuuteen. Ei sillä että kaikkia edes kiinnostaisi :grin, mutta kyllä siellä on niitäkin jotka kokisivat asiakseen kommentoida.
 
Ei ei, en tarkottanut että kukaan kuulostaa tuomitsevalta, yllätyin vaan siitä miten moni on sitä mieltä ettei itse aio laittaa juuri mitään :)
 
Tässä lähinnä näkökantansa antaa ne, jotka eivät aio julkaista kuvia. Me muut ei uskalleta sanoa mitään kun toiset on niin tiukasti sitä mieltä, että se on niin väärin :wink
Sit kun tullaan vähän tutuimmiksi, niin uskalletaan sanoa enempi vastaan :grin

Mä oon ainakin "uskaltanut" sanoa ihan suoraan oman kantani, tuola aika alussa :happy::p
 
Mä kyllä laittelen skideistä kuvia faceen synttäreinä jne. Luotan niihin yksityisasetuksiin. Mitään kuvia jotka on noloja tms en laita enkä nyt kovin innokkaasti postaile.
Mä en taas laittais mahakuvia, kun en oo niin erityisen innostunut siitä mahasta:happy:
 
Mä oon joskus harvoin laittanut lapsista kuvia faceen, nykyään vähemmän. Mulla on yks kaveri joka laittaa lapsistaan kuvia jossa ne on alasti, pakko sanoo että se ei ihan mahu mun ajatusmaailmaan, mutta toki kaikki päättää ite. Ihan pelottaa niitten lasten puolesta, ne ei oo ees salaisia kuvia...
 
Lain puolestahan lasten kuvien julkaiseminen ei ole mielipidekysymys:

"Mannerheimin lastensuojeluliiton johtava asiantuntija Esa Iivonen sanoo, että asia on yksiselitteinen.
– Jos kuva lapsesta on tunnistettava, se kuuluu henkilötietolain piiriin.
Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin kuvaa ei siis saa julkaista ilman kuvassa esiintyvän – eli lapsen itsensä lupaa. Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei saisi julkaista.
– Vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä, Iivonen muistuttaa."
http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000000982573.html

Itse en ole vielä tässä ketjussa mitään mielipiteitä jakanut, ainoastaan kertonut lasten kuvien jakamisen laillisuudesta. Tullaan varmaan jotain kuvia harkiten julkaisemaan läheisille ja kavereille, julkisia tunnistettavia kuvia tuskin julkaistaan, koska kuvia voidaan väärinkäyttää, ne eivät ikinä häviä netistä ja tulevaisuudessa ne on todella helppo löytää.
 
Minusta joskus tuntuu ettei ihmiset mieti mitä ne julkaisee netissä.. Kun kaikki kuvat ja kirjoitukset jää sinne.. Ja ne löytyy sieltä..

Vaikka poistat kuvan niin joku on voinu tallentaa sen jo omalle koneelleen.. Ja parhaassa tapauksessa siitä tehdään esim meemi..
 
Vaikka en itse ole kovin aktiivinen postailija koskaan ollutkaan, en uskalla sanoa juuta enkä jaata kun on ensimmäisestä kyse, tiedä mikä kuvahulluus sieltä vielä tulla yllättää. Niin monelle äidiksi tulleelle vaan näyttää käyneen niin, että niitä kuvia vaan sitten tupsahtelee harvase päivä vaikka ennen pikkuisen syntymää toista vannottiinkin :wink Mua ei ainakaan moinen (ei kuvat, eikä mielenmuutokset) haittaa millään tavalla, eiköhän se ole ihan luonnollista. Tässä jo raskausaikana huomaa muutenkin aika monien ennestään hyvinkin vankkojen mielipiteiden vaihtuvan kohtuu tiuhaan :hilarious:

Jos niitä kuvia someen lisäilen, niin luultavasti ainakin tulen yksityisyyksia rajailemaan ihan kuten omissakin julkaisuissa.
 
Vaikka en itse ole kovin aktiivinen postailija koskaan ollutkaan, en uskalla sanoa juuta enkä jaata kun on ensimmäisestä kyse, tiedä mikä kuvahulluus sieltä vielä tulla yllättää. Niin monelle äidiksi tulleelle vaan näyttää käyneen niin, että niitä kuvia vaan sitten tupsahtelee harvase päivä vaikka ennen pikkuisen syntymää toista vannottiinkin :wink Mua ei ainakaan moinen (ei kuvat, eikä mielenmuutokset) haittaa millään tavalla, eiköhän se ole ihan luonnollista. Tässä jo raskausaikana huomaa muutenkin aika monien ennestään hyvinkin vankkojen mielipiteiden vaihtuvan kohtuu tiuhaan :hilarious:

Jos niitä kuvia someen lisäilen, niin luultavasti ainakin tulen yksityisyyksia rajailemaan ihan kuten omissakin julkaisuissa.
Mulla kävi just noin ku kuvailit :D aluks ajattelin etten yhtään kuvaa laita, mut sit ku niitä söpöjä kuvia tuli otettua ni välillä tuli laitettua someenkin. Halus näyttää kaikille miten täydellinen pieni ihanuus on maailmassa :D tosin lisään someen kuvia max noin kerran kuussa (niistäkään ei kaikki oo lapsesta) ja yksityisyysasetukset on niin tiukat ku vaan saa ja kaverilista tarkkaan syynätty :D
 
Hmm... Mielenkiintoista miten eri tavoin ryhmäläiset tähän suhtautuvat. Mä tuun varmasti julkaisemaan kuvia lapsestani. Kuvien täytyy kuitenkin olla mielenkiintoisia kuvina. Niin pyrin muutkin julkaisemani kuvat valitsemaan - niissä on oltava jotain katsottavaa myös tuntemattomalle, vaikka en niitä tuntemattomille jakaisikaan. Kuvien on myös kunnioitettava kohdettaan. Sen sijaan en aio alkaa kertomaan lapsieni tekemista typeryyksistä somessa. Mua kauhistuttaa miten ajattelemattomasti jotkut ihmiset kirjoittavat lähes teini-ikäisistä lapsistaan. Ja omaa mahaani aion kuvata sydämeni kyllyydestä! Mulla on oikeus julkaista kehostani ihan minkälaisia kuvia ikinä haluan.
 
Minä aion kanssa kyllä lapsen kuvia laittaa someen joskus, hyviä ja nättejä kuvia ja vaatteet päällä. Ei ole minulla mitään julkisia profiileja mutta silti en laittaisi ikinä mitään alastonkuvia tai muuten noloja kuvia lapsesta, ymmärrän toki että kuvat voivat netissä aina levitä. Tiedän kanssa ihmisia jotka laittavat kuvia esim alasti uimassa olevista lapsista ja en kyllä voi tätä käsittää, vaikka eivät edes tajuaisi tuota leviämisen mahdollisuutta niin näillä ihmisillä saattaa olla esim 500 kaveria facessa, tuskin kaikkia kovin hyvin henkilökohtisesti tuntevat ja voivat mennä takuuseen näistä "kavereistaan". Itse ajattelen kuitenkin ettei kuva esim. vaunuissa peiton alla nukkuvasta vauvasta voi tulla mitenkään kovin pahasti väärinkäytetyksi :)

tuohon, että pitäisikö lapsen saada itse päättää laitetaanko kuvia hänestä niin sanoisin että miksei sitten kun on kyllin vanha siihen. Silloin voin tehdä kuten nykyään esim mieheni ja ystävieni kanssa ja näyttää kuvan ja kysyä saako hänestä tällaisen kuvan laittaa. Sitä ennen kuitenkin vanhemmat tekevät lapsen puolesta mielestäni paljon isompiakin päätöksiä kuten asuinpaikka, uskonto, kasvatustavat, ruokavalio, terveyteen liittyvät seikat jne.
 
Olen ajatellut laittaa masukuvan joko ensitapaamisemme vuosipäivänä vappuna tai sitten kesäkuussa 1. hääpäivänä. Silloin ollaan jo niin pitkällä, että on turvallisen oloista julkistaa niinkin laajasti. Sitä ennen olen kieltänyt ja aion kieltää kaikkia tietäviä jakamasta tietoa omin luvin eteenpäin. Olen jotenkin välillä tosi peloissani kaikesta, kun on ensimmäinen raskaus, ja tuntuu etten kestäisi sitä, että ihmiset tietäisivät, että olisin ollut raskaana ja sitten vauvaa ei kuulukaan. Someaikana on jotenkin erityisen ahdistavaa, kun on olemassa ihmisiä, joilla on tapana laittaa mielestäni yksityiseksi kuuluvat viestit, onnittelut jne. suoraan toisen seinälle... Toivottavasti meille ei käy niin! :)
 
Itse haluaisin julkaista lähimmille sukulaisille ja ystäville vauvakuvia myös fb:ssä. MUTTA. Miehen puolen suku jakaisi ja julkaisisi kaiken myös omissa profiileissaan omille kontakteilleen, mitä en haluaisi ollenkaan. Heillä on siis itsellä tapana julkaista kaikenlaisia omia ja muiden perhekuvia somessa, joten en usko, että ymmärtäisivät että me ei haluta kuvia koko maailman nähtäville. Tästä samasta syystä ei voida raskausuutisiakaan heille kertoa ennen kuin ollaan valmiita jakamaan uutiset ihan kaikille. He kuitenkin asuu toisella puolella maailmaa, joten jollain keinolla kuvia on heille pakko toimittaa, kun eivät vauvelia pääse katsomaan. En vielä tiedä, miten tän ongelman ratkaisisi.
 
olen myös pohtinut noita julkisia onnitteluja. eräälle ystävälleni kävi niin, että lapsen tulevat kummit julkaisivat syntymän jälkeen tiedon somessa ennen vanhempia. en tosin tiedä, että oliko lupa pyydetty vai ei, mutta silti mielestäni todella mautonta. haluan itse päättää, milloin synnytyksen jälkeen jaksan ottaa onnitteluja vastaan. olen myös aika tarkka somekuvista, enkä halua julkaista lapsestani esim. kasvokuvia. tässä kyllä ymmärrän toisaalta myös niitä, jotka haluavat jakaa enemmän, varsinki jos kuvat ovat huolella valikoituja.
 
Minä en varmasti tule jakamaan mitään raskauteen tai äitiyteen liittyvää somessa, sillä en halua identifioitua raskauden/äitiyden kautta sielläkään. Jokainen tekee tietysti itse kuinka parhaaksi näkee :)

Vähän aikaa sitten näin ystäväni sukulaisen kommentoineen pariskunnan toisen osapuolen Facebook-seinälle kysymyksellä, joka ei jättänyt arvailujen varaa pariskunnan raskaudesta ja synnytyksen lähestymisestä. Ongelma oli vaan se, ettei pariskunnasta kumpikaan ollut maininnut asiasta sanallakaan Facebookissa. Nopeasti se viesti sieltä seinältä poistettiin, mutta ehti sen varmasti moni näkemään.

Ehkä erityisesti vanhempien ihmisten on vaikea ymmärtää somen ja yksityisyyden rajoja. Omakin anoppini olisi halunnut kertoa ystävilleen ja sukulaisilleen ennen kuin edes 12 viikkoa oli täynnä. Painosti vielä asiassa, vaikka olimme selkeästi sanoneet, ettemme halua tietoa vielä kerrottavan eteenpäin (emme varsinkaan ihmisille, jotka eivät merkitse meille itsellemme yhtään mitään). Perusteluna anopilla oli, että kyseessä on iloinen asia ja että jos jokin menee vikaan, niin kyllähän siitä kerrotaan ihmisille (!!!). Pettämättömän pieleen mennyttä logiikkaa :woot:
 
Minulla jää varmaan raskauteen ja vauvaan liittyvä päivittely somessa ihan minimiin. Ehkä saatan joskus jonkun kuvan varpaista tms julkaista, mutta esimerkiksi vauvan nimeä en missään tapauksessa julkaisisi. Työni takia olen vuosien mittaan oppinut lähes neuroottiseksi tän yksityisyysasian kanssa.
 
Oon miettinyt että fb:ssa en julkaise melkein mitään ja instagram tilin muutan salaiseksi ja laitan kuvia sinne
 
Muutaman masukuvan jos laittaisi ja en välttämättä tuosta salamatkaajasta mitään tunnistettavia kasvokuvia aio laittaa someen vaan korkeintaan jotain kättä/jalkaa. Mutta voihan se mieli muuttua matkan varrella, mistäpä tuon tietää :D
 
Onko kaikki julistanut raskauden jo facessa?

Itse ensin mietin että ru.n jälkee voisi mutta en ole laittanut mitään :D

Tuli jossain oottaa semmonen "kiukku" että jos ei niin paljoa ole tekemisissä että joskus ja jouluna kysyisi miten menee ei sen tarvi tietää mitään :D
En kyllä salaile tai piilottele mahaa.. Jos joku kysyy niin tunnustan kyllä.
Ja jos kysytään ett kuis kulkee niin voin sit kertoa :)
 
Takaisin
Top