Raskaus- ja vauvakuvat sosiaalisessa mediassa

Mä luulen että jos oisin facessa ja julkaisisin vauvan kuvia niin niitä varmaan suurin osa ois:rolleyes: Tosin toi ku opiskelen niin antaa mulle sentäs ees jotain muutaki puhuttavaa.... Kernaasti kyllä valmistuisin ja uppoutuisin viimein kunnolla pelkkään vauvakuplaan:hilarious:Ja on ne vauvapäivitykset kiinnostavampia kuin raportointi jokaisesta treenistä tai ateriasta tai tai... mikä vaan mitä tulee jatkuvalla syötöllä!
 
Äääh meinasin unohtaa noi sali päivitykset ja sali selfiet ja belfiet..
Toinen on kanssa nää "kuinka tehokas ja maailman paras ihminen olen" jossa listataan kuinka on siivonnut, juossut maratonin, hoitaa yksin lapset ja pelastaa maailmaa päivitykset :D

Mutta onneksi pystyy piilottamaan päivityksiä :)
 
Masukuvia laitan varmasti, mutta esikoisestakaan en laittanut muualle kuin salaisen puolelle kuvia. En nytkään laita muualle.
Itsekin olen törmännyt monesti näihin feikattuihin lapsiin, jotka olen jossain blogissa vaikka jollain nähnyt ja sit ne löytyy jostan ihan eri henkilöltä toisessa paikkaa..
 
Masukuvia laitan varmasti, mutta esikoisestakaan en laittanut muualle kuin salaisen puolelle kuvia. En nytkään laita muualle.
Itsekin olen törmännyt monesti näihin feikattuihin lapsiin, jotka olen jossain blogissa vaikka jollain nähnyt ja sit ne löytyy jostan ihan eri henkilöltä toisessa paikkaa..

Apua :confused: Kuka tuommoista tekee ja miks?
 
En tiedä, aika sairasta kyllä. Itse ainakin kauhistuisin jos oman muksun kuvat löytyisi jostain toisen ihmisen sivuilta. :nailbiting:
 
Jos laittaisin nettiin niin vain niin, että lähimmät ihmiset ne kuvat näkee.. Sinne asti kuvat poissa netistä, kun hän on niin iso, että osaa itse päättää haluaako kuvansa nettiin.
 
Mahakuvathan ovat ihan eri juttu mielestäni kuin kuvat lapsista. Maha on osa sinua, aikuista ihmistä, joka saa ja osaa itse määrätä mitä haluaa itsestään internetiin laittaa.
Itse en ole Facessa, enkä meinaa Instagramiin vauvaa esille pistää, mutta tosiaan tuo Whatsapp on sitten eri asia. Siellä varmaan kyllä jaan kuvia kummeille ja mummeille tms.
 
Mulla on fbssä tarkkaan valikoitu kaverit ja asetukset niin että näkyy vain omille kavereille. Siellä voin huoletta jakaa kuvia. Muutaman valikoidun oon myös instassa jakanut. :)
 
No jos Whatsapp lasketaan niin mun esikoinen on jo julkkis. :D sen verran tiuhaan tulee läheteltyä kuvia lähimmille ja yhteen wa-ryhmäänkin. Masukuvat on munkin mielestä eri asia. Laita niin paljon kun lystää, oma mahas se on. :D enkä mä pahalla katso muidenkaan vauvakuvia, en vaan omasta lapsestani laita
 
Mä lisään kyllä silloin tällöin instagramiin pojasta kuvia, mutta mun tili on yksityinen ja suurimmaksi osaksi mamma seuraajia vaan :) snapchattiin myös, mutta sekin sikäli yksityinen, että siellä seuraajina vaan mun instagram seuraajia, eli tuttuja kaikki :) miehen oon myös pistänyt laittamaan instansa yksityiseksi, vaikka harvoin lisää pojasta kuvia.
 
Me ollaan sovittu jo esikoisen aikaan että ei laiteta lapsesta kuvia someen. Lähinnä sen takia, että on muutama sukulainen, jotka laittavat kaikki sukulaislapsista otetut kuvat nettiin kysymättä vanhemmilta, niin ajateltiin että helpompi kieltää kokonaan kaikilta. Ihan tyytyväisiä ollaan kyllä päätökseen oltu, eikä ole tullut kuin ehkä kerran vuoteen sellainen olo että tuon kuvan haluaisin jakaa. Whatsappilla olen kyllä kuvia lähettänyt sukulaisille. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä :)
 
Itse lisäsin faceen esikoisen raskausaikana yhden mahakuvan ja sitten oon yhden kuvan hänestä laittanut. Muita kuvia en aio hänestä laittaa sinne, enkä ole antanut esim. Sukulaisillekaan lupaa lisätä kuvia meidän tytöstä sinne. Enpä mä ole muutenkaan sinne mitään lapsipäivityksiä tehnyt kauheasti tai no kerran, nyt kun meidän tyttö täytti yhden vuoden. Mun yksi lapsuudenkaveri lisäsi joka viikko raskausaikana mahakuvia ja valitteli milloin mitäkin kolotusta tai vaan kertoi, että nyt meillä potkitaan... Ja nyt vauvan synnyttyä päivittää tosi usein. On ihan ok päivittää välillä, mutta jos joka päivä jotain kertoo, niin sitä en ihan ymmärrä. Toki onhan tuo raskaus - ja vauva-aika ihanaa aikaa ja sen varmasti haluaa monelle jakaa, mutta on elämässä Tottakai muitakin asioita. :)
 
En oo tässä asiassa kauhean tarkka.

Toisaalta en usko, että ketään kiinnostaa yhtään enempää kuin yksi mahakuva, joten niitä tuskin laitan kuin sen yhden jolla voi samalla kertoa FB-kavereille, että vauva on tulossa. Muuten en raskaudesta viitsi hehkuttaa tai marista.

Yksityisyysasetukset on muutenkin Facessa sellaiset, että vain kaverit näkevät kuvat, joten ihan hyvin sinne voi välillä laittaa tavaraa. Mitään sellaista en lapsesta laittaisi, joka voisi millään lailla hänen tulevaisuuttaan haitata. Tuskin kuitenkaan tulevaisuuden työnantajat (tai lapsi itse) välittävät siitä, että lapsesta on kuvia vaikkapa ristiäisistä tai lomamatkalta. Mitään pottakuvia en tietenkään laittaisi, kun en laittaisi itsestänikään kuvaa samassa tilanteessa.

En aio rajoittaa kuvauslupia sitten tulevaisuudessa päiväkodin tms. suhteen. Oon omassa työssä huomannut niiden huonon puolen.
 
Mä en meinannut laittaa mahasta enkä lapsesta kuvia nettiin. Jotenkin en edes halua, että kaikki maailman kumminkaimat tietää että meille on tulossa lapsi ja haluan pitää sen vain lähipiirin tietona. Mä en muutenkaan jaa sosiaalisessa mediassa paljon mitään ja instagramtili on yksityinen johon en ole hyväksynyt ketään tuntematonta tai puolituttua. Jos joku tuttu tulee kadulla vastaan ja näkee mut raskaana/lapsen kanssa niin sitten saa kyllä juoruta. :grin Miehen kanssa ollaan samalla linjalla ettei lapsen kuvia julkisiksi. Tottakai laitellaan varmaan whatsappissa hirveät määrät kuvia mummoille, mutta sitä en laske.
 
Samoilla linjoilla kuin Giljan. Ei muutenkaan jaeta somessa käytännössä mitää, niin ei jaeta vauvaa tai mahaakaan. Sinänsä kiva että ollaan molemmat niin samanlaisia asian suhteen, niin tästä ei ole tarvinut edes keskustella :D Muutamille sukulaisille täytyy varmaan joskus sitten huomauttaa etteivät hekään mihkään instagramiin laittelisi mitään.
 
Tämä kuvan ajattelin laittaa faceen jossain kohtaa :)
Arvuutelkoon sit lisää ;DFB_IMG_1474206464697.jpg
 
Esikoisesta laitoin joitakin kuvia Facebookkiin vauva-aikana, mutta en enää sen jälkeen kun täytti yhden vuoden.
Facebookissa en julkisesti ollut raskaana, kerroin "julkisesti" kun vauva oli turvallisesti maailmassa.
 
Kenenkään kuvaa ei kysymättä. Kyllä omia lapsia suojeltava nettimaailmalta.
On tuttui jotka jatkuvasti julkaisevat kuvia mm facessa kun lapsi teki sitä ja tätä. Miksi lapsia pitää esitellä? Ei vissiin muutakaan elämää ja ei kaikkii kiinnostakkaa joka lapsen kehitys julkaisu. Mulla on niin isot lapset et julkaisevat itse kuvansa ja tulevan vauvan/perheemme asiat saavat olla meidän asioita.
Joten annetaan lapsillemme suojaisa lapsuus eikä jaeta kansalle tykkäämisen aiheex kuvia.
 
Muokattu viimeksi:
Mä oon vähän yllättynyt miten tiukkaa linjaa yleisesti täällä on, en siis toki mitenkään huonolla tavalla mutta luulin että ihmiset on vähän innokkaampia fb:ssä ja instagramissa jakajia kun miltä näyttää :) mun lähipiirissä kun kaikki tuntuu julkaisevan välillä jotain, niin mä ajattelin kyllä itsekin tehdä. En koko ajan enkä mitään älytöntä, en ihan kauheesti postaile muutenkaan, mut välillä jotain.
 
Tässä lähinnä näkökantansa antaa ne, jotka eivät aio julkaista kuvia. Me muut ei uskalleta sanoa mitään kun toiset on niin tiukasti sitä mieltä, että se on niin väärin :wink
Sit kun tullaan vähän tutuimmiksi, niin uskalletaan sanoa enempi vastaan :grin
 
Takaisin
Top