Raskaus- ja vauvakuvat sosiaalisessa mediassa

Eloinen.

Asioista perillä oleva
Elomammat 2017
Olemme mieheni kanssa alettu pohtimaan linjaustamme raskaus- ja vauvakuvista sosiaalisessa mediassa. Olisi mielenkiintoista lukea muiden mielipiteitä aiheesta. Mihin vedätte rajan?
 
Mä oon julkaissut esikoisesta max 1 kuvan kuukaudessa fb:ssä tietyssä kansiossa, joka näkyy vain sukulaisille ja lähimmille ystäville. Esikoista odottaessa liityin myös salaiseen fb-ryhmään, jossa oon myös jonkin verran julkaissut. Mutta en siis ihan "kaikelle kansalle" julkaise lapsen kuvia enkä lisäile niitä ihan jatkuvalla syötöllä. Muille en anna lupaa julkaista lapseni kuvia netissä. Esikoisen vauva-aikana jouduin pyytämään miehen yhtä siskoa poistamaan lapsemme kuvia fb:stä, kun olivat täysin julkisena siellä enkä edes tunne hänen tuttavapiiriään millään tavalla.
 
Me ollaan mietitty tätä ja tultu siihen tulokseen että meidän lasta ei tulla näkemään sosiaalisessa mediassa kuin korkeintaan jalanpohjina tai päälakena. Ja toivomme tätä linjaa noudatettavan myös vauvan muilta läheisiltä, mukaan lukien äidiltäni, joka on ahkera valokuvaaja. Lapsi saa myöhemmin ihan itse päättää miten paljon julkaisee itsestään maailmalle.
 
Me ei julkasta somessa selkeitä, tunnistettavia, kasvot näyttäviä kuvia. En myöskään laittanu raskaudesta "ilmotusta". Kirjotin pienen tekstin esikoisen syntymän jälkeen. Kenelläkään ei ole lupaa julkaista meidän lapsesta tunnistettavaa kuvaa somessa.
 
Mä aijon kyllä laittaa ihan avoimesti kuvia kasvavasta masusta ja myöhemmin tulevasta lapsesta instagram ja Facebook profiileihini, enkä nää siinä mitään erikoista, miks pitäis "piilotella" :grin:angelic: Oon aina ollut hyvin avoin ihminen ja jakanut muutenkin paljon elämästäni (jopa telkkariin) tykkään siitä ja se vaan on mun juttu:p
 
Tästä aiheesta kaverini kanssa juuri juteltiinkin :)
Itse jos mietin omalle kohdalleni että äitini olisi laittanut niitä minusta "tosi söpöjä kuvia missä juoksen ilman housuja" nettiin ja olisin löytänyt niitä nuorena jostain niin en olisi tykänny.

Eli olen muutamien kanssa samoilla linjoilla ettei selviä kuvia faceen yms. Saa lapsi sit itse tulevaisuudessa päättää minkämoisen "some identiteetin" itselleen haluaa :)
 
Mä aijon kyllä laittaa ihan avoimesti kuvia kasvavasta masusta ja myöhemmin tulevasta lapsesta instagram ja Facebook profiileihini, enkä nää siinä mitään erikoista, miks pitäis "piilotella" :grin:angelic:
Mm. MLL:n lakimies on todennut, että lasten kuvien julkaisemista somessa pitäisi välttää, sillä vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä ja tulevaisuudessa tietotekniikka ja algoritmit kehittyvät siihen malliin, että somessa julkaistut kuvat voivat aiheuttaa haittaa lapsille aikuisina, kun tietokoneohjelmat tunnistavat kasvonpiirteet. Nettiin laitetut kuvat eivät myöskään ns. ikinä häviä netistä, varsinkaan julkiset kuvat.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000000982573.html
 
Esikoisen vauvaryhmässä on juuri ollut tapaus, jossa instagram-tili on kopioitu ja vauvan kuvat napattu toiseen, feikkitiliin. Mun mielestä se olis aivan järkyttävää huomata! Olen muutenkin melko varovainen mitä nettiin laitan. Siellähän se sitten seisoo until the end.
 
Mm. MLL:n lakimies on todennut, että lasten kuvien julkaisemista somessa pitäisi välttää, sillä vanhemmat eivät omista lastensa yksityisyyttä ja tulevaisuudessa tietotekniikka ja algoritmit kehittyvät siihen malliin, että somessa julkaistut kuvat voivat aiheuttaa haittaa lapsille aikuisina, kun tietokoneohjelmat tunnistavat kasvonpiirteet. Nettiin laitetut kuvat eivät myöskään ns. ikinä häviä netistä, varsinkaan julkiset kuvat.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-2000000982573.html

Tästä asiasta on niin monta eri mielipidettä kun on ihmisiä maapallolla :wink
Kaikilla on omat mielipiteet ja niin sen kuuluu ollakkin, oishan se aika tyhmää jos kaikki ois aina samaa mieltä kaikesta :wtf:
Tässä ketjussa just kysyttiin mitä on itse mieltä ja mä vastasin!:p:p
 
Esikoisen vauvaryhmässä on juuri ollut tapaus, jossa instagram-tili on kopioitu ja vauvan kuvat napattu toiseen, feikkitiliin. Mun mielestä se olis aivan järkyttävää huomata! Olen muutenkin melko varovainen mitä nettiin laitan. Siellähän se sitten seisoo until the end.

Apua!! Kauheeta! Tää on just näitä catfish-juttuja, joita ei vaan ymmärrä mutta ilmeisesti niitä ihan oikeasti on :D

Mä oon näiden some-asioiden kanssa paljon tiukempi kuin mies. Esikoisesta hän julkaisi synnärillä yhden kuvan fb:ssä ja siihen annoin luvan. Muuten mulla on Instagramissa esikoisesta yks takaapäin kuvattu video ja yks takaapäin otettu kuva eli niistä ei häntä tunnista. Raskauskuvia musta on tasan kaksi ja me oon jakanu yksityisessä fb-äitiryhmässä. Ja mikäli ne joskus sieltä johonkin "vuotaa" niin niissäkään ei näy kasvoja.

Mun kantani siis on, etten jaa uudesta tulokkaasta kuvia, kun en itsestäni tai esikoisestakaan niin tee.
 
Esikoisen vauvaryhmässä on juuri ollut tapaus, jossa instagram-tili on kopioitu ja vauvan kuvat napattu toiseen, feikkitiliin. Mun mielestä se olis aivan järkyttävää huomata! Olen muutenkin melko varovainen mitä nettiin laitan. Siellähän se sitten seisoo until the end.

Mun kuvilla on tehty nettiin vaikka kuinka monta feikkiprofiilia :wacky:
Kerran joku muija oli esittänyt mun kuvilla melkee vuoden yhelle miehelle, ne oli puhunu puhelimessakin yms. Tää mies oli ollu ihan rakastunu tähän naiseen.. Sit se mies näki mut kerran telkkarissa niin juttu alko aukenemaan ja se oli muhun yhteydessä! Kunnon CATFish :grin:grin
 
Mä vielä pohdin omaa kantaa. Omien ystävien kanssa whatsapp ryhmässä jaetaan kuvia välillä.

Kai munkin täytyy miettiä että mitä iloa niiden kuvien julkaisemista saa ja onko se ilo sitten sen arvoista.

Koen että tiukka nolla linjaus olisi todella vaikeaa kun jaan paljon oman elämän iloja netissä... Mutta nyt on kyseessä muu kuin itseni, pienoinen joka ei asiasta mitään ymmärrä vielä kymmeneen vuoteen....

Mahtavaa lukea muiden mielipiteitä :)
 
Mä oon lähteny facesta :) Ja noita uudempia sosiaalisen median juttuja en ees osaa käyttää :D
Esikoisen kummitäti sai luvan julkaista yhden kasvokuvan tytöstä facessa... Joskin mä suhtauduin vähän pitkin hampain siihen.
En tiiä missä mun siskontytöt on jakanu serkkunsa kuvia vai onko jakanu... mutta tuskin kuin ehkä kavereilleen.
Täällä foorumilla oon salaisella puolella julkaissu semmosia joissa ei kasvot näy.
WhatsApp jos lasketaan niin siellä kyllä olen lähettäny kuvia viestissä
 
Olen laittanut tänne foorumille muutakan kuvan esikoisestamme. Myös masukuvia. Olen myös laittanut facebookissa, mutta toki niin että vain omat ystävät näkevät.
En ole koskaan laittanut mitään sottanaama tai paljaspylly kuvaa, en tahdo nolata. Ja meinaan laittaa uudestakin muksusta. Sitä kautta (facebook) pitää yhteyttä moniin tuttuihin tuolla kauempana, ja jakaa elämää niiden kanssa.
 
Masukuvia oon julkaisut sekä esikoisesta kuvia joko niin että naaman päällä jotain peittämässä tai sitten tyyliin jalanpohjat näkyvissä.
 
Samaa aihetta ehkä vähä sivuten.. En tiä mikä siinä on mutta mua ainakin ärsyttää kun muutamallakin kaverilla esim face päivitykset on vain vauva sitä vauva tätä ja ladataan päivässä 500 samanmoista kuvaa sinne..

Eikö ole muuta elämää sen jälkeen/ eikö voi sen pikkuisen kanssa sen vertaa liikkua ulkona että olisi jotain muutakin?? :D
 
iLa, joo en miäkää ymmärrä jos kaikki kirjoitukset on vain tuota ja todella paljon. Mutta mikäli lapsi on sulla nyt ensimmäinen, tuut tekemään samaa varmasti tulevaisuudessa...
 
Yritän välttää sitä mahdollisuuksien mukaan.. :D Jopa armeija aikana osasin puhua jostain muustakin kuin intistä :wink
 
Mie varmaan naamalaan ainaki masukuvia laitan. Vauvastakin tod. näk joitain kuvia. Mutta en ala semmoseksi et joka pvä kymmeniä kuvia vauvasta ja vauva sitä vauva tätä ja ah tätä ihanuutta / kamaluutta / väsymystä yms yms. Mulla on naamalassa niin "salainen" profiili ko sen vain on mahdollista olla. Oon tosi tarkka sen suhteen ketä siellä kaveriksi hyväksyn ja ketkä näkee kuvia. Mieskään ei hirveesti halua toitottaa asioista naamalassa. Saa nähhä, mille linjalle siis aletaan.
 
Takaisin
Top