Raskaus ja urheilu

Kateellisen luen näitä urkkahommia. Ennen raskautta kävin vähintään 2xvk:ssa salilla tai jumpilla. Yritin plussatestin jälkeen jatkaa samaa,mutta ei vaan pysty. Pahaolo, kuvotus,väsymys ja hengästyminen on ollut niin voimasta,ettei noista hommista ole tullut mitään. Ruoka ei maistu ja energiaa on tosi vähän mihinkään. Toivon, että jos ekan kolmanneksen jälkeen alkaisi onnaamaan :smiley-bounce012
 
Voisko joku vielä kiteyttää, mitkä olikaan ne liikkeet, joita raskaana ollessa tulee välttää? Luulin ensin, että ne oli vain suorat vatsalihakset, mutta onkos se nyt sitten niin, että mitään makuulla tehtäviä liikkeitä ei saisi tehdä? Eikä mitään (?) kyykkyjä?
 
Voisko joku vielä kiteyttää, mitkä olikaan ne liikkeet, joita raskaana ollessa tulee välttää? Luulin ensin, että ne oli vain suorat vatsalihakset, mutta onkos se nyt sitten niin, että mitään makuulla tehtäviä liikkeitä ei saisi tehdä? Eikä mitään (?) kyykkyjä?

Mulle sano fyssari viimeksi että ihan oman olon mukaan. Esim kyykkyjä tein synnytykseen asti ja ne on hyviä avaavia liikkeitä lantiolle. Toki painot kannattaa tiputtaa pois pikkuhiljaa, jottei lantion pohjalle tule liikaa rasitusta.

Lisäksi tekniikka jossa käytetään hengityksen pidätystä työvaiheessa voimanlisäys keinona ei ole suositeltava (maksivoimaliikkeet) juurikin tuon lantionpohjalle aiheuttaman paineen takia.

Selällään tehtävät liikkeet saattaa alkaa tehdä jossain vaiheessa huonoa kun maha painaa verisuonia. Ja mahallaan tehtävät tietenkin alkaa myös tuntua huonolta mahan kasvaessa.

Ja lisäksi sykkeet ei saisi nousta korkealle pitkiksi ajoiksi, koska se voi heikentää sikiön hapensaantia.
 
Mä en taida tässäkään raskaudessa kyetä kevyitä koiralenkkejä ja raskausjoogaa enempää kun on niin hirvee olo. Mutta ne riitti hyvin edellisen aikaan, joten luotan siihen , että peruskunto pysyy noilla. Katsotaan sitten myöhemmin taas mihin sitä ehtii harrastamaan kahden pienen kanssa. En ota paineita liikunnasta, vaikka entinen himourheilija olenkin. Kuntoon pääsee aina takaisin kun aika on oikea.
 
Jossain luki, että NYT kannattaa aloittaa kunnon liikkuminen. Haha. Väsyttää niin, ettei jaksa mitään. Ja sit jos jaksaisi, niin supistelee.
Uimaan tekisi mieli. Hiihtäminen jäi tältä talvelta, samoin pulkkamäki. Venyttely on toistaiseksi ollut ok. Jääköhän tämä liikkuminen siihen?
 
Jossain luki, että NYT kannattaa aloittaa kunnon liikkuminen. Haha. Väsyttää niin, ettei jaksa mitään. Ja sit jos jaksaisi, niin supistelee.
Uimaan tekisi mieli. Hiihtäminen jäi tältä talvelta, samoin pulkkamäki. Venyttely on toistaiseksi ollut ok. Jääköhän tämä liikkuminen siihen?

Heh, mä mietin edellisen kanssa et rupeen käymään uimassa kun se on ihan loistava liikuntamuoto. Lopputulos: 1 käynti uimahallissa. Sit käytiin kahdesti kylpylässä lillumassa mut niitä ei lasketa liikunnaks :D Tosin tällä kierroksella on niin paljon parempi olo että ties vaikka oikeesti pääsisin uimaan.
 
Tosi ihanaa, kun väsymys ja pahaolo alkanut helpottamaan. Jaksanut harrastaa paljon liikuntaa, ehkä jopa enemmän vielä motivaatiota ollut kuin aikaisemmin. Olen käynyt nyt noin kaksi kertaa viikossa salilla, vesijuoksemassa ja sitten lenkkeillyt päivittäin. Hapenottokykyhän paranee huomattavasti alkuraskauden aikana ja siltä on kyllä nyt tuntunutkin :)
 
Mulla onneks mies vie iltaisin pienelle kävelylenkille :Heartred muuten meinaan olla laiska lähtemään. Lentopalloa olen vielä pelaillut, mutta mietityttää kuinka kauan sitä kärsii jatkaa. Väsähdän nyt kuitenkin jotenkin nopeammin, osasyynä oon pitäny tätä jatkuvaa tukkoisuutta. Mutta jos ei lentistä niin mitähän sitten saisin aikaan...
 
Mulla loppu ratsastastus sit kuitenkin vähän ennenkun 1/3 raskautta oli ohi. Pahoinvointi syynä. Mulla tulee heti oksennus, jos syke lähtee nousemaan ja se lähtee nousemaan todella helposti vaikka ennen raskautta olen ollut perukunnoltani hyvässä kunnossa. Ainoa mitä voi kuvitella tekevänsä tällä hetkellä on reipas kävely, mutta sen jälkeen sitten taas tulee huono olo ja jäätävä päänäsärky.
 
Miten liikkuminen on sujunut nyt kun aletaan olla toisen kolmanneksen loppusuoralla? Mä en ole koskaan ollut mikään himoliikkuja. Kausittain vaihtelee liikunnan määrä, parin viime vuoden aikana on ollut aika vähäistä mutta pyöräily ja kävely on mun juttuja. Alkuraskaudessa tuli käveltyä pahoinvoinnin siivittämänä ja hengityksen pakkautuessa keuhkoputkessa ahdistavaksi tunteeksi. Nyt kesällä on tullut käveltyä aika varovaisesti, mutta viime aikoina liikunta on lisääntynyt kuin itsestään. Tosi rauhallisesti etenen ja näillä helteillä etenkin huomaa että olo muuttuu äkisti miellyttävästä tuskaiseksi. Ei ole paljon tarvinnut haaveilla viimekesäisen kaltaisista pyöräretkistä, silloin oli ihanaa polkea omaan tahtiin koko päivä ja kilometrejä kertyi 60-70. Suunnittelin jo tälle kesälle jos minkälaisia pyöräretkiä mutta ne suunnitelmat lensivät romukoppaan kun testi näytti positiivista.

Tänään (28+3) tein juna-avusteisen pyörälenkin, ja poljeskelin rauhalliseen tahtiin 14 km kirppareita kierrellen. Alkuun olo oli tosi hyvä, mutta lopussa taisi tulla supistuksia (en vieläkään ole ihan varma miltä harkkarit tuntuvat mutta luulen että se kiristävä tunne vatsassa joka pistää hengittämään syvään on niitä) kun olo heitti niin epämukavaksi. Päätin sitten suunnata junalle ja palata kotiin kun olo ei helpottanut. Olen kyllä tosi iloinen että keskiraskaudessa liikkumisesta on tullut helpompaa. Esimerkiksi tuo pyöräily tuntui aika epämukavalta vielä aikaisemmin, mutta nyt sujuu mukavasti. Se ei enää tunnu vatsassa niin epämukavalta. Marjastusta kokeilin mutta se kyykkiminen ei selvästi enää onnistu, tuntui happi loppuvan kesken ja alkoi huimata. Onneksi torilta saa mansikoita! Saas nähdä miten liikkuminen sujuu nyt kun pian alkaa viimeinen kolmannes.
 
Mulla ei pyöräilystä hyötyliikuntana tuu mitään. Maha ottaa reisiin kii. Joutuu venyttää jalat/polvet sivulle ja haara levällään et massu hassusti "roikkuu jalkovälissä" :eek::grin

Siivous, kauppojen kiertely ym.pienet liikumiset aiheuttaa hirveää hikoilua, mikä haisee voimakkaalle. Jäänyt kaikki liikkuminen. :confused:
 
Takaisin
Top