Raskaus ja urheilu

Kumiankka91

Näppärä viestien naputtelija
Marraskuiset 2021
Miten urheilette raskauden aikana? Itse olen harrastanut salilla käyntiä kolmisen vuotta (3-6krt/vko), mutta plussan jälkeen en ole kertaakaan salille uskaltanut. Pelkään vain, että kuitenkin tipahtaa joku paino mahan päälle, vaikka koskaan ei ole niin käynyt :grin Onkohan esim. salilla jotain mitä ei kannattaisi tehdä? Tietääkö joku? Miten muu urheilu, esim. lenkkeily/muu aerobinen?
 
Itse olin eilen pelaamassa vielä futsalia, mutta totesin sen kyllä liian rankaksi. Vaikka kuinka yritin pitää sykkeen kurissa, niin jotenkin se silti tuntui olevan pilvissä!:) Urheilla voi monien lähteiden mukaan niin pitkään ja sillä intensiteetillä kuin hyvältä tuntuu.

Salia oikein suositellaankin, joten ole huoleti!:) Prässi saattaa joidenkin lähteiden mukaan tuoda kohdun tienoille painetta, joten sitä ei kai kauheen pitkällä enää kannata kovilla painoilla tehdä. Myös vatsarutistukset yms. Pitää alun jälkeen kaiketi jättää pois, samoin penkki makuuasennossa tehtäen.:)
 
Muokattu viimeksi:
Liikuntaahan oikein suositellaan raskauden aikana, tulee liikunnallisempi lapsi. :) Lenkkeillä voi ainakin ihan huoletta, toki tahti ehkäpä vähän rauhallisempi ja jos tulee hankala olla, vähentää tehoja/lepäilee. Ihan kiellettyjä ei taida olla kuin kamppailulajit ym, missä voi tulla iskuja vatsalle tai kovia tömäyksiä maahan, taikka joku sukellus, missä voi tulla hapenpuutetta/paineenvaihteluita.

Itse johonkin toiseen ketjuun jo kerroin, kun astangajooga mietitytti, ihan alkeiskurssilla siis olen ollut vasta pari kertaa. Ohjaaja sanoi, että ihan uutena ei kannata ekoina raskauskuukausina sitä aloittaa, minä kuitenkin sain jatkaa, kun jonkinlaista joogakokemusta ja peruskuntoa on. Kuitenkin ohjeistuksella, että pidettävä liikkeet rentoina ja äärimmäisyyksiin ei saa puristaa. Varottavina liikkeinä mainittiin syvät eteentaivutukset sekä vartalon äärimmäiset kiertoliikkeet, jotka saattavat painaa kohtua. Ja maalaisjärkeä noudatellen kaikissa lajeissa itseään kuunnellen - jos alkaa tuntua epämukavalta, pitää jarrutella.
 
Noniin enköhän mä sitten uskalla huomenna jo suunnata salille! :) Pitää kuulostella, miten pystyy tekemään ja lopettaa heti, jos tuntuu pahalta. Pitää vaikka salilla kysyä lisää ohjeita, jos joku tietty liike epäilyttää.

Mietin tuota joogaa kans, että ois ihana käydä joogassa nyt raskausaikana. Mutta olen käynyt aiemmin max 5 kertaa, niin mitenhän nyt sitten kannattaa aloittaa sitä :oops:
 
Mä tykkään käydä ryhmäliikuntatunneilla, viimeks taisin aika alussa jo jättää kahvakuulailun kun siinä tuntu niin rajulta liikkeet :D teinkin sitten niin että kävin ihan vaan salilla, melko pitkään pysty käymään. Nyt on kans jäsenyys salille, aion jatkaa tunneilla käyntiä niin pitkään ku hyvältä tuntuu :)
 
Olen käynyt hölkkälenkillä/vaunulenkillä ja aion käydä niin pitkään kun jaksan. Ja ehkä jotain raskausajanjumppaa sisätiloissa :)
 
Mie meinasin salilla käydä ihan entiseen tapaan, ehkä vähän rauhallisemmin ettei sykkeet nouse liikaa tai ainakaan oo koko ajan korkeella :) mie kun en muutenkaan mtn vatsarutistuksia yms tee ku jäi vatsalihasten erkaantuma edellisestä raskaudesta :/ lisäks lenkkeilyyn/kevyttä hölkkää.
 
Mä oon yrittänyt käydä joka päivä pienellä kävelyllä, vaikka olo ei oo ollut kovin hyvä. Joku lempeä liikuntalaji ois tarkoitus tähän rinnalle vielä löytää, etenkin sellainen, joka ois selälle hyväksi. Viime kerralla selkä sanoi sopimuksen irti loppuraskaudesta ja se oli kamalaa. Ehdotuksia? :)
 
Mä oon yrittänyt käydä joka päivä pienellä kävelyllä, vaikka olo ei oo ollut kovin hyvä. Joku lempeä liikuntalaji ois tarkoitus tähän rinnalle vielä löytää, etenkin sellainen, joka ois selälle hyväksi. Viime kerralla selkä sanoi sopimuksen irti loppuraskaudesta ja se oli kamalaa. Ehdotuksia? :)

Miten ois uinti? :)
 
Muistaakseni trampoliini on kielletty varsinkin myöhemmin istukan irtoamisriskin takia. Liikunta on oikein suotavaa raskaus aikana omien voimien rajoissa että ei kannata yrittää uutta mave ennätystä mutta itsestä on syytä pitää huolta
 
Mä ihailen teitä ketä jaksatte käydä salilla. Ite kävelen paljon ja työmatkat kuljin pyörällä melkein puoleenväliin raskautta esikoista odottaessa.
 
Hei mites noi vatsalihasliikkeet, missä vaiheessa tulikaan lopettaa? Vai oliks se nii et ei vaan suoria vatsalihaksia vai miten...
 
Miulle on muistaakseni sanottu et ekan kolmanneksen voi vatsoja tehä normaalisti mut lankuttaa ei saa.. vinoja ja syviä voi tehä.
 
Kävin kurkkaamassa keskustelua syyskuisten puolella. Siellä oli urheiluosiossa hyvää juttua just noista vatsalihaksista, kannattaa käydä lukemassa jos jaksaa :)
 
Huh, salilla käyty eka kertaa plussan jälkeen! Jippii, uskalsin vihdoin :smug: Lantionnostoja en uskaltanut tehdä kun tulee paino niin tuohon alamahan päälle, muuten meni kyllä niinkuin ennenkin :cool:
 
Takaisin
Top