Raskaus ja urheilu

Mie en oo vieläkään päässy salille ku flunssa on vaivannu.. :/ nyt jo paranemaan päin että ehkä sitä huomenna vois :)
 
Ite treenaan salilla 5x viikossa ja vattiksiakin oon tehnyt ihan normaalisti, kun olen ite taas lukenut että niitä sais normisti treenata ainakin ekan kolmanneksen/niin kauan kun vatsa ei kasva? Mulle raskaus oli lievästi sanottuna yllätys ja tavoitteet elämässä oli ennen plussaa lähinnä fitnesslavoille pääsy mahdollisesti 2019. Meni siinä sit tavotteet kertaheitolla uusiksi :D Aika paljon hirvittää miten raskaus tulee muuttamaan kehoa ja palautuuko se koskaan ennalleen. Mutta yritän treenata niin pitkään kuin mahdollista niin paljon kuin mahdollista ja toivon myös pääseväni raskauden jälkeen mahollisimman pian takaisin jumppahommiin, ettei kaikki tähän asti tehty työ ihan nollaantuisi!
 
Ite treenaan salilla 5x viikossa ja vattiksiakin oon tehnyt ihan normaalisti, kun olen ite taas lukenut että niitä sais normisti treenata ainakin ekan kolmanneksen/niin kauan kun vatsa ei kasva? Mulle raskaus oli lievästi sanottuna yllätys ja tavoitteet elämässä oli ennen plussaa lähinnä fitnesslavoille pääsy mahdollisesti 2019. Meni siinä sit tavotteet kertaheitolla uusiksi :D Aika paljon hirvittää miten raskaus tulee muuttamaan kehoa ja palautuuko se koskaan ennalleen. Mutta yritän treenata niin pitkään kuin mahdollista niin paljon kuin mahdollista ja toivon myös pääseväni raskauden jälkeen mahollisimman pian takaisin jumppahommiin, ettei kaikki tähän asti tehty työ ihan nollaantuisi!

Kannattaa kuitenkin erityisesti vatsalihasten kanssa olla tarkkana, liika treenaaminen voi aiheuttaa pahoja erkaumia, jotka ei palaudu. Ja samoin ottaa iisisti synnytyksen jälkeen riittävän pitkään. On tämä aika ihmisen elämässä aika lyhyt kuitenkin, eikä itse aiheutettujen vaivojen arvoinen.

Ittellä alavatsaan kohdistuvat liikkeet tuntuu jo ikäviltä, niin välttelen lähinnä niitä.
 
Minäkin treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa, ja tykkään treenata kovaa. Monessa paikkaa ohjeistetaan, että salilla saisi raskaana ollessa tehdä vain pidempiä 15-25 sarjoja (mm. Fysioterapeuttien tekemissä ohjeissa), ja loppu kohti olisi hyvä siirtyä Kehonpainotreeneihin. Tämä ainakin itselläni vaatii jotain aivojen uudrllern ohjelmointia... toisaalta rankoissa treeneissä viime viikolla sattui/supisteli jo, eli kai se on pakko kehoakin vähän kuunnella.
 
Minäkin treenaan salilla 4-5 kertaa viikossa, ja tykkään treenata kovaa. Monessa paikkaa ohjeistetaan, että salilla saisi raskaana ollessa tehdä vain pidempiä 15-25 sarjoja (mm. Fysioterapeuttien tekemissä ohjeissa), ja loppu kohti olisi hyvä siirtyä Kehonpainotreeneihin. Tämä ainakin itselläni vaatii jotain aivojen uudrllern ohjelmointia... toisaalta rankoissa treeneissä viime viikolla sattui/supisteli jo, eli kai se on pakko kehoakin vähän kuunnella.

Juu mullakin vaatii kyllä jotain aivojen uudelleen ohjelmointia tämä :grin Nyt teen 6-8 toiston sarjoja, en oo koskaan tehnyt kuin max 12 toistoa. Oon tänään menossa salille, niin aattelin kysyä vähän vinkkejä raskausajan reeneihin :)
 
Juu mullakin vaatii kyllä jotain aivojen uudelleen ohjelmointia tämä :grin Nyt teen 6-8 toiston sarjoja, en oo koskaan tehnyt kuin max 12 toistoa. Oon tänään menossa salille, niin aattelin kysyä vähän vinkkejä raskausajan reeneihin :)
Kommentoi sitten tännekin mitä ohjeistettiin :) itsekin teen aina 6-8 tai 8-12 toistoa... mistään en löydä lupaa tehdä lyhyitä, failureen asti tehtyjä sarjoja raskaudessa, vaikka toivoin että voisi vko 12 asti edes tehdä.
 
Mä käyn 3-4 krt viikossa salilla, joka raskaus käynyt niin että kovan pahoinvoinnin ja oksentelun vuoksi pitänyt salilla käynti lopettaa kokonaan siksi aikaa. Kun se helpotti, jatkoi. Nyt yrityksenä olis pystyä koko raskaus jatkamaan saliharrastusta, katsotaan kuinka käy. Liiankaan koville ei saa vetää itseään joten kehjoa ja omaa vointia kuunnellen... Mut nyt kun pahoinvointi vielä siedettävää, ulkoilu ja raitis ilma vaan tehnyt hyvää, helpottaa oloa =) Loppuraskaudesta ainakin aiemmin mulle neuvolasta kerrottu että sykkeitä hyvä seurailla ja katsoo että pitkäaikaisesti sykkeet ei koholla koska voi aiheuttaa hapenpuutetta sit sikiölle (esim. tunnin kovasykkeiset treenit jää nyt itsellä väliin)
 
Mä oon lukenut useimmista paikoista, ja myös personal trainerini sanoi, että ekan kolmanneksen voisi treenata ihan niinkuin ennenkin. Täysillä tehoilla vaan ja vattiksia myös. Ja mietin vain, että miksi ei saisi?
 
En voinut sitten kysyä vinkkejä, kun ei ollut yhtään PT:tä vapaana :confused:

Mä en ainakaan pysty reenaan niinkuin ennen raskautta. Joko pelkään liikaa, tai sitten ei vain pysty. Jotkut liikkeet piti jättää kesken, kun alkoi sattumaan mahaan. Ite en ainakaan riskeeraa raskautta täysillä reenaamisen takia, ehtii reenata sitten raskauden jälkeen taas. Tottakai harmittaa, että kaikki tähän asti tehty työ katoaa, mutta ei voi mitään. :)
 
Astangajoogaa (alkeet) olen harrastanut viime syksystä asti kerran viikossa, lisäksi käyn epäsäännöllisesti BodyBalancessa. Tästä lähtien varmaankin säännöllisemmin.

Olin viime viikolla vatsa-peppu jumpassa (pitkästä aikaa) enkä tiennyt vielä raskaudesta. Meinasi happi ja kunto loppua moneen kertaan tunnin aikana. Ihan kuin kunto olisi romahtanut. Tunti oli BodyPump -tyylinen, ei sellainen "mummojumppamainen" :wink Nyt mietin uskallanko jatkaa siellä viikottaisia käyntejä? Hyvähän olisi aerobista tehdä, mutta siinä on kyllä lankutusta ja sykkeen nostoa, joista täällä varoiteltiin.
 
Muokattu viimeksi:
Mietin tuota joogaa kans, että ois ihana käydä joogassa nyt raskausaikana. Mutta olen käynyt aiemmin max 5 kertaa, niin mitenhän nyt sitten kannattaa aloittaa sitä :oops:

Joogan saa aloittaa ensimmäisen raskauskolmanneksen jälkeen. Itse olen harrastanut sitä säännöllisesti jo pitempään, mutta se ei tunnu nyt hyvältä ollenkaan, joten ajattelin pitää tämän ensimmäisen kolmanneksen joogataukoa ja kokeilla sitten parin kuukauden kuluttua uudestaan.

Pilates on turvallista aina ja kaikkialla. Itse teen sitä ja voin suositella lämpimästi. En tiedä miksi, mutta pilates ei ole koskaan tuntunut pahalta, olin raskaana tai en.
 
Mites nää nostorajotukset sitten? Kuntosalillakin on vähän vaikea käydä nostamatta mitään. Ja lähinnä huolissani mietin, kun työni puolesta on jonkun verran nostamisia kuorman purkamisen yhteydessä. Että kuinka pitkään niitä kuormia uskaltaa purkaa? Olen yrittänyt googlettaa asiasta mut kauheen ympäripyöreetä infoa löytänyt vain. Ei sieltä mitään kauheen painavaa koskaan tulee, mitähän sanoisin, max 10kg laatikoita...?
 
Mites nää nostorajotukset sitten? Kuntosalillakin on vähän vaikea käydä nostamatta mitään. Ja lähinnä huolissani mietin, kun työni puolesta on jonkun verran nostamisia kuorman purkamisen yhteydessä. Että kuinka pitkään niitä kuormia uskaltaa purkaa? Olen yrittänyt googlettaa asiasta mut kauheen ympäripyöreetä infoa löytänyt vain. Ei sieltä mitään kauheen painavaa koskaan tulee, mitähän sanoisin, max 10kg laatikoita...?

Ei kai siinä mitään. Nostellaanhan me lapsiammekin, jotka painaa enemmänkin kuin 10 kg.
 
Mä harrastan ratsastusta. Viime raskaudessa lopetin heti plussan jälkeen, alkuun pelkäsin putoamista (vaikka olin tippunut viimeksi yli 5 vuotta sitten :D) ja sitten pahoinvoinnin alettua en vain pystynyt (en itseasiassa pystynyt tekemään muuta kuin kävelemään hyyyvin hitaasti).
Nyt toivon että pystyisin jatkamaan ratsastusta edes 1. kolmanneksen ajan... Lenkkeilystä puhumattakaan.
 
Mä juttelin nyt pt:n/valmentajan kanssa, ja hän sanoi, että jos on treenannut ennenkin kovaa, voi ekalla kolmanneksella sitä jatkaa (ja ei nähnyt syytä miksei voisi oloa kuunnellen myöhemminkin). Kyykyt ja prässit tietysti täytyy unohtaa ekan kolmanneksen jälkeen. Eli omaa vointia kuunnellen ajattelin mennä (ja teinkin eilen pakaratreenin ihan täysillä )
 
Mä kävin edellisen raskauden aikana salilla ihan loppuun ( synnytys käynnistyi salilla 39+0) saakka, mutta omaa kroppaa kuunnellen.

Treenasin käytännössä normaalisti ensimmäisen kolmanneksen, pois lukien maksimien kokeilut. Toisella kolmanneksella jäi sit pikkuhiljaa mahallaan tehtävät ja vatsalihas liikkeet pois ja painot pieneni. Viimeisellä kolmanneksella siirryin sit miltei kehonpaino treeniin ja kehonhuoltoon. Ja kävin siis treenaamassa pääasiassa crossfit tyyppistä treeniä.

Nyt jäänee kotitreeneihin ja vsunulenkkeihin, kun en pääse ton vauvan kanssa minnekään salille :rolleyes:
 
Miten muilla salilla kävijöillä sujuu?

Siis tästä mun touhusta ei tuu kyllä ainakaan yhtään mitään! Ensinnäkin, oon ihan saakelin väsynyt 24/7 ja salille joutuu hilaan ittensä sen 5x/vk ihan väkisin kun kiinnostus ja moti pyöree 0. Asiaa ei auta varsinkaan jalkapäivien ongelmat, kun syke hakkaa tuhatta ja sataa ja kunto loppuu aina ennen voimia. Pyörryttää ja heikottaa ja haukotuttaa ihan jatkuvalla syötöllä. Painoja on saanut pudottaa jo ihan kaikessa tekemisessä. MITEN tämä voi olla mahdollista jo tässä vaiheessa raskautta?? Olo on ihan kamala ja olen monet kerrat purskahtanut jo itkuun salilla ja turhautunut itseeni. Oon aina tykännyt treenaa kovaa ja isosti ja nousujohteisesti ja yhtäkkiä tämmönen.. ettei vaan pysty?
 
Itsellä ei oo nyt salikorttia, mutta ei siinä auta kuin tuntemuksien mukaan tehdä emssi :) itsellä edellisessä raskaudessa oli hyvä fiilis treenata taas toisesta kolmanneksesta eteenpäin kun väsymys helpotti. Kokeilee tehdä jotain mikä tuntuu hyvältä, itsellä tällä hetkellä on ulkoilu sellainen että piristäää edes vähän...
 
emssi, mä uskon et too johtuu siitä et tässä alussa tapahtuu niin paljon muutoksia pienellä aikaa, ja hormonitkin on ihan sekasin. tilanne yleensä tasaantuu ja se raskauden keskikolmannes on joillekin energistä ja seesteistä aikaa. on varmaan rankkaa kun on tottunu usein ja kovaa treenaan, mutta toivottavasti oot itelles myös armollinen ja kuuntelet mitä sun kroppa sulle koittaa kertoo, se on nimittäin ainoo joka tietää miten tää raskaus vaikuttaa just siihen. ja onneks lihasmuisti on ihan MIELETÖN, et ihmeesti sitä vaan rapakunnostakin nopeesti on taas tikis kun alkaa treenaa! (että kyllä sä kuntoon pääset raskauden jälkeen jos se tuntuu sulle edelleen tärkeeltä.)

nimimerkki kehonrakentajan (ex?)vaimo
 
Takaisin
Top