Raskaus ja työ

Jonna,mulla alkaa kanssa äitiysloma 27.4.Olen ollut nyt viikon sairaslomalla ja huomenna soittelen neuvolaan mikä tilanne.Mulla kanssa töissä paljon kyykkimistä ja työasennot epäergonomisia (päiväkoti),joten lääkäri epäili viime viikolla,ettei töihin ole enää paluuta.Tänään järjestelin kaappeja niin aika nopeasti alkoi supistelemaan niin,että pakko levätä.Jos ei lepää niin alkaa vihlomaan lisäksi.Mieli haluaisi tehdä paljon enemmän,mutta kroppa ei vain jaksa!Tästä syystä hylkäsin ajatuksen lähteä käymään vielä pohjoisessa vaikka tahtotila olisi kova!

Mulla nyt viikon pätkä sairaslomaa ja 5 viikkoa olis töitä jäljellä. Todennäköisesti loppuaika menee sairaslomalla

Joo mua ahdisti niin paljon tuleva viikonloppu että soitin neuvolaan ja kysyin mitä mun kannattaa tehdä. Neuvola täti sanoi heti ettei kannata mennä edes kokeilemaan lauantaina että hän kirjoittaa nyt saikkua sen viikonlopun. Huh, on niin helpottunut olo.

Viikko just tuli oltua lomalla. Silti päivä töissä ja tänään sain reilu viikon saikkua. Saa nähdä miten jatkot. 6vk olis ollu töitä jäljellä..
Mulla siis kramppaa pahasti mahan yläosasta oikealta.

Mullakin oli maha arka ja kipeä oikealta ylhäältä parin viikon ajan,nyt onneksi helpottanut.Edes neuvolalääkäri ei osannut sanoa mistä johtuu,mutta kipeät supistelut alkoivat samoihin aikoihin.

Juttelin hetki sitten neuvolatädin kanssa ja oli vahvasti sitä mieltä,että äitiysloman alkuun asti olen pois töistä.Lepo auttaa näihin supisteluihin ja nyt ei juuri ole tullut niitä kipeitä supistuksia.Mietin onkohan sillä yhteyttä kun minulla on aina ollut kuukautisten yhteydessä kovat kivut,jotka aiheutuneet kohdun supistelusta.Kerran viety ambulanssilla sairaalaankin kun menin kipushokkiin.En tajunnut edes kysyä tästä,täytyy parin viikon päästä neuvolassa kysyä,että onko minulla vain yksinkertaisesti supisteluherkkä kohtu!Paitsi,eihän se tieto mihinkään vaikuta,mutta jotenkin haluaisi saada vain syyn tälle!

Nyt riitti mulle työnteko tällä selällä. Sen tiesinkin etten pysty hoitoalan hommia tekemään loppuun asti. Selkä kipeytyy eikä voi tukiliiviä käyttää kun tulee paine mahan puolelle. Nyt siis rv 30 eli kuukautta aikasemmin jäin pois.

Täällä maataan kolmatta päivää sängyn pohjalla kauheassa flunssassa. Ihan yhtäkkiä pääsi tämäkin tauti yllättämään. Mä en muista koska olisin ollu näin kipeä, kunhan ei influenssaa olis...:sad001

Hippoliina, sama tilanne täällä. Keskiviikkona alkoi ja on kuumetta, kurkkukipua, nuhaa ja yskää kaikki kerralla. Sais jo mennä ohitse!

Tänään työkaveri naureskeli, että teen kuulemma meidän työpaikalla "historiaa", jos vielä viikon olen töissä. Sitten olis kolme viikkoa äitiysloman alkuun. Kaikki muut odottavat mammat kuulemma jääneet viimeistään kolme viikkoa ennen äitiysloman alkua saikulle. :bored: Ite olin tällä :wideyed: ilmeellä, kun kuulin tuosta. Ihan hyvin mä vielä jaksan! Lonkat, polvet ja selkä erityisesti alkaa väsyyn jo aika pienestä.. Mut näillä mennään ja pärjätään ainakin vielä :rolleyes:

Kyllä minäkin olen ihan normaalisti vielä töissä jaksanut, mitä nyt välillä vähän väsyttää. Onneksi tuleva ja seuraava viikko ovat lyhyitä pääsiäisen takia, niin ehtii hieman lepäämäänkin välillä. En minäkään työpäivien jälkeen ihmeitä jaksa, kyllä ne työt energiat aikalailla vie. En ole edes ajatellut, että jäisin töistä pois siksi, että jaksaisin vapaa-ajalla enempi.. Pääsiäisenä ajattelin tehdä hieman vauvatarvikeshoppailuja nettikaupoista ja mullahan on hankinnat siis vasta aivan aluillaan. Meilläkin töissä ollaan asenteella, että oishan se tosi kiva jos mä jaksaisin sinne 30.4 asti töissä olla. Moni on kuulemma jäänyt sairaslomalle jo ennen äippälomansa alkua. No kuukausi kuitenkin tässä vielä tuonne aikaa, että katson tässä päivä/viikko kerrallaan.

Mulla on töitä supistusten/kipuilujen takia kevennetty, mutta tiukkaa tekee silti.. Kahdeksan viikkoa olisi vielä töitä. Onneksi tosiaan on nyt kaksi vähän lyhempää viikkoa. Tosin olin tänään töissä. Nyt on ihan hirveät liitoskivut.. Itse olen kuitenkin ajatuksella että loppuun asti vedetään. Viimeistä viikkoa odotan kaikkein eniten. Tulee olemaan tosi rankka, mutta myös tosi kiva, kun on päiväkotien kevätkirkot :) Muutakin "kivaa pientä" on tiedossa matkan varrella. Jos vaan supistukset ja kivut pysyisi pois, niin mielellään vetäisin loppuun asti.

Kun mä oon miettiny et jos ei jaksa, niin ei kai sitä väkisin oo pakko loppuun asti jaksaa. Nyt vielä koen jaksavani mut katotaan sit viikon päästä kun on neuvola. Tää viikko on lyhyt, seuraava viikko normi 5 päivää ja sit on nelipäiväinen viikko. Kun kai sitä esim. Neuvolalääkäriltä tai tk lääkäriltä saa sit tarvittaessa saikkua. En mä vielä mieti sitä et miten jaksaa 3 tai 4 viikon päästä vaan et päivä ja viikko kerrallaan. 4 viikon päästä ma on vika työpäivä ja 28.4 on eka äippälomapäivä. Toisaalta se ois ihan kiva jaksaa loppuun asti, mut ei se oo mikään mittari. Tuolla töissä on paljon pienten ja koululaistenkin äitejä ja harva on ihan loppuun asti jaksanu.

Katotaan mitä neuvola sanoo kohta, klo 10 se on. Oon ite iltatyössä ja siis oon ollu pisimmillään kaksi vkoa kun oli rasitusmurtuma tossa jalassa. Nyt vkonlopun aikana iskias vaivannu tooosi paljon! Joka askel pelottaa silleen et lähteekö jalat nyt alta vai ei... Ei saa nukuttua, tulee herättyä 5-6 aikoihin ja töihin sitten 13.30-21.00.. Onneks on kyllä lyhyt viikko :)

Mä oon vielä tavallisesti töissä ja koulussa. Työt alkanut nyt vähän tuntua, kun on niin fyysistä. Hyppimistä olen vähän sitten vähentänyt, mutta vikoina tunteina saattaa silti iskeä kestoharkkasupistus päälle kun ei pysty istahtamaan kesken tunnin. Saattaa siis vatsa olla kivikovana yli tunninkin, mutta eipä noita usein tule. Kiva, että pystyy käydä töissä niin on vähän vaihtelua perusarkeen.

Oho, työnantaja yllätti ja laittoi pyytämäni palkkatodistukset nopeasti ja vielä minun edukseni. :)

Ainoa vain, että kesälomapäivistä kaksi on käytetty tammikuussa. Eikös se ole laitonta? Olin kaksi päivää vapaalla, mutta pyysin ne palkatonta. Voiko niihin silloin käyttää kesälomaa? Asia ei nyt sinänsä minua haittaa, kunhan mietin vain.

Mitenkäs, kertyykö sairausloman ajalta kesälomaa? Äitiysloma sitä kerryttää, mutta miten saikku? Joudun olemaan melkein kaksi kuukautta saikulla ennen kesäloman alkua.

Taitaa riippua työehtosopimuksesta.. Mutta käsittääkseni ainakin osa (jos ei kaikki) kerryttää..? Mutta tessistä voit tarkistaa :)

Lomapäiviä kertyy myös sairaslomalla,mutta työehtosopimuksesta riippuen vähän vaihtelee miten pitkältä sairaslomalta.Uskoisin,että ainakin tuon 2 kuukauden ajalta kertyy,mutta varmuuden saat kun tsekkaat omasta työehtosopimuksesta.

Takaisin