Raskaus ja ruokavalio

Ns. oikea fetahan (sillä on nimisuoja) tehdään vuohen- ja lampaanmaidosta Kreikassa, en oo kyl tutkinut et pastöroidaanko niitä. Mun mielestä lehmänmaidosta tehty "salaattijuusto" ei oo niin hyvää.
 
Minäkin luin netistä, että fetaa ei suositella, vaikka se ois tehty pastöroidusta maidosta. Minä nimittäin söin pienen määrän fetaa ja jälkeenpäin aloin miettimään, että olisinkohan saanut sitä edes syödä. Ja nimenomaan söin sitä kypsentämättömänä, mutta jatkossa en sitä aio syödä, vaikka tykkään fetasta ylikaiken esim. Salaatissa.
 
Mä olen kyllä ihan huoletta vedellyt niin edellisessä kuin tässäkin raskaudessa noita pastöroidusta maidosta valmistettuja (ilmeisesti feikki) feta/salaattijuustokuutioita, pirkkaa, rainbowta, apetinaa ja mitä näitä nyt on, ja raejuustoakin menee, enkä ajatellut kyllä lopettaakkaan kun mun neuvolantäti sanoi et voi syödä.
 
Ihan pirkka fetajuustoakin kyllä löytyy pastöroidusta lampaan ja vuohenmaidosta, ja löytyy muitakin eikä ole mitään salaattijuustoja. Jes voin siis syödä niitä kun mieli tekee vaikka suotaan paketista, nami:)
 
Ellu, pakko tulla viel tarkentamaan että listeria on vaarallinen myös äidille ja siis äidin kohdalla toi 10-30% kuolleisuus.

joku kyl väitti et kaikki pehmeet juustot on pannassa siitä huolimatta et onko pastöroitu vai ei.


Anteeksi jos ruudussa vilahti arvio "tyhmä", painoin vahingossa sitä nappia, kun muistin että siitä kuvasta saa tehtyä lainauksen :D

Kiitos tiedosta Mai. En ollut tuosta kuullutkaan, vaikka olen tosi tarkkaan listerioosistakin lukenut. :nailbiting: No siinäpä lisäsyy olla näissä tarkkana.

Se oli Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, joka kehotti välttämään "myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja." Mutta mä en ole varma, lasketaanko feta varsinaisesti pehmeisiin juustoihin. Oisko sitten niin, että se ei varsinaisesti ole pehmeä juusto, jos neuvolastakin on tullut ohjeita että sitä voi syödä. Raejuustokin on pehmeän tuntuista, mutta sitä olen syönyt ja luulen, ettei sekään ole siinä mielessä "pehmeä" kuin vaikka vuohenjuusto/homejuusto. Onpa hankalaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle eniten haikeutta aiheuttaa valkohomejuusto, joka on ihanaa keksien päällä. Mutta sitä mä en aio syödä vaikka miten himottais, niin paljon se ei voi himottaa että haluais ton riskin ottaa :woot:
 
Mun mielestä on kans kyllä niin hankalaa, että oon ajatellut pelata vaan varman päälle ja kuumentaa kaikki. :D Enköhän pärjää tän aikaa ilman juustoakin. Voihan sitä ravintolassakin sanoo, että voitteko lämmittää tota mun juustoa niin paljon että voin sitä syödä, varmasti ainakin paikallisessa onnistuu.

Tässä vielä linkki listerioosista: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00581
Kaveri just sanoi, että söi juustoja rv 12 jälkeen kun ei vissiin tajunnut, että se listerioosi uhkaa omaakin henkeä, eikä vaan sikiön...

Ps. eilen söin pahimpaan himotukseeni mozzarellaa tomaattikastikkeen seassa. :Heartred Onneks nyt tekee mieli vaan perunaa. Sitäkään en muistanut, että rucolaakaan ei sais syödä nitraattipitoisuuden takia. Onneks nokkosta saa.
 
Oho, rucolasta en ollut kuullut :D Espoon jakamilla listoilla se ei esiinny, mutta näköjään esim. Turussa löytyy kiellettyjen listalta. Huh huh näitä!

Mulle kävi niin, että sekä ekassa raskaudessa koko raskauden ajan, että nyt tässä raskaudessa aluksi söin aika paljon salmiakkia, kun olin kuvitellut, että se ei ole haitaksi ellei ole taipumusta korkeaan verenpaineeseen. Meidän neuvolan jakamassa ohjelistassa kun lukee vain että aiheuttaa verenpaineen nousua ja kai turvotusta. Pari viikkoa sitten tutustuinkin aiheeseen tarkemmin, ja kävi ilmi että salmiakin jokin ainesosa on sikiön aivojen (älykkyyden) kehitykselle haitaksi. No, edelleen on salmiakkihimo, mutta päätin nyt jättää senkin syömisen väliin tai ainakin vähälle.
 
Jooh, aika vähän täälläkään on neuvolassa noista kerrottu, lähinnä yleispiirteittäin että mitä nyt ei ainakaan kannata suuhunsa laittaa. Mä oon uteliaan luontoni takia lukenut aiheesta vähän enemmänkin, esim. tutkimuksia joiden mukaan alle 2 kuppia kahviakin päivässä lisää keskenmenoriskiä - tämän takia lopetin kahvin päivittäisen juomisen kokonaan. Salmiakkia oon kans välillä himoinnut, mutta oon ostanu jotain karkkisekoituspusseja, joissa ei oo ku muutama salmiakkikarkki mukana. Salmiakissa on glykyrritsiiniä.

HUS:n artikkeli salmiakista: "
Lakritsi ja salmiakki
Käytettävä kohtuullisesti raskauden aikana. Lakritsin ja salmiakin sisältämä glykyrritsiini voi aiheuttaa turvotusta ja verenpaineen nousua, ja runsas käyttö on liitetty ennenaikaisuuden riskin lisääntymiseen. Kohtuukäyttöä vastaa alle 50 g/kerta. Runsasta käyttöä vastaava määrä glykyrritsiiniä (yli 500 mg/viikossa) vastaa noin 250 g lakritsia viikossa."
http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...intojavitamiinit/Sivut/Muita-suosituksia.aspx

Tuolla HUS:n sivuilla muuten sanotaan, että:
Pastöroimaton maito ja pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot, sekä lisäksi pehmeät juustot (home- ja tuorejuustot)
eli fetahan vois olla sit ok? Äh. Chevré ainakin on pehmeää? Mulle on toisaalta neuvolatäti sanonut sitäkin että tuorejuustoja voi syödä jos ne on pastöroituja, etten ihan kaikkea sieltä saatua tietoakaan purematta niele...
 
Ei ne listeriat sun muut yhtään sen helpommin raskaana olevaan tartu, että ihan yhtä todennäköisesti siihen listeriaan kuolee ilman raskauttakin ;-) eli eiköhän niitä ruoka-aineits raskaana ollessa vältellä lähinnä sen keskenmenoriskin takia. Listeriaan sairastuminen on Suomessa kuitenkin aika harvinaista, ja jos vertaat muiden maiden ruokasuositutuksia raskaana oleville, niin vältettävät ruoka-aineet vaihtelee aika tavalla. Ei siis kannata ihan hysteeriseksi näitten syömiseen kanssa ruveta :-)
 
No tuolla linkissä lukikin, että noin 50 suomalaista sairastuu listerioosiin vuosittain. Se on 5miljoonasta aika pieni määrä, jotain 0,00001 prosenttia.
 
Niinpäs onkin. :D Mulla oli tosiaan viime viikolla vatsatauti, niin olin hieman vainoharhainen kaiken suhteen.
"Listerioosi (ks. «Listerioosi»1) on Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttama tauti. Raskauden aikaisia listeriatartuntoja tavataan maassamme vuosittain 0–5 tapausta. Listeria aiheuttaa äidille tavallisimmin lievän hengitystietulehduksen, joskus ripulin tai kuumeisen influenssan tyyppisen taudinkuvan.

Listeria leviää sikiöön joko istukan kautta tai nousevana infektiona emättimestä. Se voi aiheuttaa kohdun ja sikiön vakavan infektion, johon liittyy merkittävä sikiön menetyksen mahdollisuus eli keskenmeno, sikiön tai vastasyntyneen kuolema. Sikiölle vaarallinen listerioosi ilman äidin oireista infektiota on erittäin epätodennäköinen."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01143

Edit: Tosin mainitsinkin, että ei ole vaarallinen ainoastaan sikiölle, vaan myös äidille - joka pitääkin paikkansa.
 
Joo, nyt meni överiks. Aion kyllä syödä ihan samaan malliin kun tähänkin asti ja kaikkea sitä mitä mieli tekee. Salmiakkiakin kiskon rasian päivässä ja urakalla on syönyt äitikin kun minua ja sisaruksia odotellut eikä meistä nyt mitään tyhmiä lapsia ole tullut.
 
Raskaana ollessa immuunipuolustus heikkenee. Eviran sivuilta:

"
Riskiryhmiin kuuluvat henkilöt sairastuvat helpommin listeriabakteerin aiheuttamaan infektioon eli listerioosiin. Terve aikuinen ja lapsi sairastuvat harvoin vakavasti. Listerioosin suhteen riskiryhmään kuuluvat:

  • Vanhukset
  • Vastustuskyvyltään heikentyneet henkilöt (esimerkiksi syöpä- ja aids-potilaat, maksa- ja munuaistauteja sairastavat, elinsiirtopotilaat, diabeetikot tai kortisonilääkitystä saavat)
  • Raskaana olevat naiset"

Suurin osa vakavasti sairastuneista (eli tilastoihin päätyneistä) on juuri noista riskiryhmistä, eli kyllä tämä asia raskaana olevaa koskettaa ihan eri tavalla kuin normaalitilassa olevaa naista.

Ei toki hysteriaan syytä ryhtyä, mutta siksihän nuo ruokailuohjeet on annettu, että mahdollisimman moni voisi tuon välttää.
 
Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: mai
Eiköhän noi kaikki 50 vuosittain sairastunutta ole nimenomaan niitä vanhuksia ja sairaita, sen takia kuolemisprosenttikin on niinkin iso. Mutta jos vuosittain 0-5 listeria tapausta on raskaana olevia, ei voida puhua mun mielestä puhua kauhean isosta riskistä siinä kohtaa. Mutta toki tietysti vaikutusta on noilla ruokasuosituksillakin ja että niitä suurin osa noudattaa edes sinnepäin. Ei silti parin fetajuustopalan takia kannata yöunia menettää, aika moinen lottovoitto ton listerioosin saanti loppujen lopuksi on.. :-)
 
Just näin, ei ne oo isoja riskejä, mutta raskaana olevien luvuissa toisaalta on taustalla se, että suurin osa ohjeita noudattaa jotenkuten. Eli ei niitä kannata täysin romukoppaankaan heittää, muttei myöskään yöunia menettää jos vähän lipsuu. Keskenmenoista vissiin kuitenkin monesti löytyy taustalta noita listeriatekijöitä, mutta keskenmenojahan noihin tilastoihin ei merkitä.

Mä olen vaan itse sellainen, että mua stressaa vähemmän noudattaa suosituksia (koen sen kuitenkin kohtuu helpoksi, kun muistan ulkoa mitkä aineet piti kuumentaa ja toisaalta mulla on muitakin ruokarajoituksia, eli olen tottunut siihen että syömisiä pitää miettiä) ja enemmän saisin stressiä siitä, jos söisin vaikka vakuumikalaa ja sitten jälkeenpäin miettisin mitä siitä mahdollisesti seuraa :)
 
Mä en kyllä jaksa olla noin tarkka syömiseni kanssa. Maksama väktän, mutta sekin johtuu vaan siittä että vihaan maksaa :wink enkä varmaan edes tiedä puoliakaan mitä en saisi syödä. Koitan syödä vaan terveellisesti ja monipuolisesti. Heti kun saan oloni paremmaksi
 
Täällä kun tiedetään niin paljon niin kysäsen että tietääkö joku miksi raskaana ei saa juoda energiajuomaa? Onko se se kofeiini vai tauriini ai mitä niitä nyt olikaan? Ja mitä se aiheuttaa jos sitä juo.
 
Miul on sellanen ajatus jääny päähän et kofeiini lisää keskenmenon riskiä ja oisko sykkeen nousua sikiölle..? Energiajuomissa just se kofeiini on se paha juttu. En tiiä mistä oon tän keksiny.
 
Takaisin
Top