Raskaus ja ruokavalio

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Hei! Minua itseäni kiinnostaa kovasti, että millanen ruokavalio teillä on ja ootteko muuttanut sitä esim. terveellisempään suuntaan siitä lähtien, kun ootte plussannut? :) Itse oon lähes aina syönyt suht terveellisesti ja monipuolisesti, vaikkakin noi herkut on meinannu välillä maistua liiankin hyvin. Oon nyt pyrkinyt kyllä välttämään sokeria, siis lähinnä karkeissa jne ja oon välillä viikonloppuisin antanut luvan syödä niitä. Ja toki tänne voi kertoa omista mieliteoistansa! :wink
 
Mulla on kans perusterveellinen ruokavalio ja melko tasainen ruokarytmi, jotka olis tietysti tarkoitus säilyttää. Kahvia ja muita kofeiinijuomia oon vähentänyt reilusti, nyt max 3 kuppia kahvia/kofeiinipitoista teetä päivässä. Rajoituslistoja olen yrittänyt myös opiskella ahkerasti. Toistaiseksi ainoa "muutos" ruokavaliossa on ihan pohjaton ja jatkuva nälkä. :D Olen lisännyt vähärasvaisia maitotuotteita, juureksia ja hedelmiä töihin matkaan nälkäkohtausten tasaamiseksi. Toisaalta (ristiriidassa ehkä edelliseen) kerta-annokset tuntuvat pienentyneen, ja maha tuntuu täydeltä pienemmistä annoksista.
 
Mä olen lisännyt maitotuotteiden käyttöä, muutoin en maitoa paljon juo ja nyt kun sitä tarttis paljon käyttää, niin mieluummin mitä vaan muuta kun kalkkitabuja :)
 
Täällä juuri ennen raskautta aloitin vähä hiilihydraattisen ruokavalio kokeilun. Samoilla mennään mutta hiilareita syön kylläkin enemmän.
Vielä pitäs vaan opetella juomaan enemmän vettä! Ja muutenkin pitää vessassa rampata o_O
 
Mulla on kanssa suuria suunnitelmia ruokavalion suhteen, kun pitäisi tuota omaa painon nousua minimoida. Tosi helppoa, kun on ihan koko ajan nälkä. Olen noudattanut raskausajan ruokarajoituksia yrityksen aloittamisesta asti (mitä nyt yhden sushiannoksen söin menkkojen ja oviksen välissä). Meillä mennään muutenkin tosi kasvispainotteisella ruokavaliolla, lihaa on pari kertaa viikossa.

Noista hassuista ruokamieliteoista, ennen plussaamista mulle iski ihan armoton tarve saada täytettyjä paprikoita, ja tavallisesti inhoan paprikoita koko sydämestäni. Mies tuumailikin siinä vaiheessa, että mun on pakko olla paksuna tai sitten mä olen seonnut. Paprikoiden lisäksi ainoa kummallisuus on, että mä olen pienen ikuisuuden syönyt avokadoja ainakin yhden päivässä, ja nyt parin päivän aikana ne on ruvenneet maistumaan ihan järkyttävän pahoilta.

Mulla on ihan non-stop-nälkä, ja jos en syö, tulee paha olo. Mietin, että jos kävisi hakemassa vaikka noita piltin hedelmä- ja marjamössöpurkkeja. Niissä ei ainakaan ole yhtään lisäaineita tai lisättyä sokeria. Tällä hetkellä hoidan nälkääni maitotuotteilla ja marjakeitolla.
 
Syön suht terveellisesti, oon 18 vuotta ollut kasvissyöjä. Nyt pitää parin tunnin välein syödä jotain, että ei pyörrytä. Energiajuomat olen jättänyt, matea juon aamulla kupin ja välillä iltapäivällä vihreää teetä. Pitäisi välttää herkkujen syömistä, kun painon haluan pitää kurissa.
 
Mä jätin pois pepsi maxin ja vaihdoin kahvissa makeutusnapit sokeriin. Maitoa juon muutenkin, mutta nyt tulee juotua vielä vähän enemmän. Välipaloja pitää myös olla. Outo himo iski lauantainmakkaraan, joka ei oo aiemmin kuulunut mun ruokavalioon, mutta nyt se alkaa vähän hiipua... Oon muutenkin niin ruokarajoitteinen eli nirso, joten ihan hirveästi ei ole nuo raskausajan ruokarajoitteet vaikuttaneet elämään.
 
Esikoista odottaessa en välttäny oikeestaan mitään ruokia. Kahvin lopetin loppuvaiheessa ja tietenkään en alkoholiin koskenu. Liikaa tuli syötyä roskaruokaa, hamppareita ja kebabbia ku oli koko ajan nälkä. Niitä pitäis oikeesti tällä lähtöpainolla välttää. Karkkilakko ois kans ihan toivottava, tai korkeintaan kerran viikossa, monesti ukon kans lipsutaan tästä päätöksestä. Kyl mie ihan suht terveellisesti kuitenkin yritän syödä, hedelmiä usean kerran päivässä ja salaattia aterioilla. Opetellu muutaman kuukauden ajan syömään säännöllisesti, aina ku esikoinenki syö.
 
Mä olen noudattanut raskausajan ruokavaliota siitä asti, kun sain plussan testiin. Lisäksi päätettiin miehen kanssa lopettaa jokailtainen herkkujen napostelu, josta oli tullut vähän paha tapa tuossa esikoisen vauvavuonna. Ehkä viikon ajan kesti sopeutua uuteen tottumukseen, ja tilalle otettiin dippivihanneksia tai viinirypäleitä. Verrattuna aiempaan tuo on tosi paljon parempi. Viime raskaudessa söin (raskausajan ruokavaliorajoitteiden puitteissa) kaikkea herkkua ja paljon, ja kuvittelin jotenkin, ettei se jäisi vyötärölle, koska raskausajan pinkeä maha hämäsi (kuvittelin, että kaikki kilot oli asiaankuuluvia, koska maha oli pinkeä pallo eikä löllö). No synnytyksen jälkeen olikin sitten ekaa kertaa elämässä kunnon röllykkä. Onneksi kilot lähti imetyksellä, mutta nyt ajattelin että jos ei päästäisi ihan 20 kiloa paisumaan niin kuin viimeksi..

Esikoisen takia syön paljon säännöllisemmin, kuin häntä odottaessa, ja siinä missä pari kuukautta sitten en välttämättä syönyt mitään hänen jokaisella ateriallaan (eli 3h välein), niin nyt vetelen joka aterialla kunnon satsit ja lisäksi tartten välipaloja. Jääkaappikylmään omenaan on tullut himo, ja aamulla ei maistu mikään muu kuin luonnonjugurtti ja crunch-mysli.

Punainen liha ei mulla oo kuulunut ruokavalioon melkein 20 vuoteen. Maitotuotteita syön paljon, mutta en tykkää juoda maitoa sellaisenaan, joten kalsiumlisä on käytössä.

Muoks. Niin ja kahvia olen rajoittanut noin 2-3 kuppiin päivässä.
 
Olipas kiva lukea miten kukakin syö. :) Tuosta kahvin juonnista sen verran, että minä oon yrittäny vähentää tuota kahvin juontia kahteen kuppiin päivässä ja ihmekyllä siinä onnistunut. Ja minä oon myös yrittäny opiskella noista ruokarajoituksista ja sinäänsä ne ei haittaa minua. :)

liliina: Heh tavallaan vähän hassua, että et ole aiemmin tykännyt yhtään paprikoista ja nyt sun teki niitä mieli. :wink Eli aika varma raskauden oirehan tuo on. Itse just mietin, että mitähän outoja mielitekoja sitä tulee itselle. :D
 
Mä pidän kiinni nykysestä ruokavaliostani. Se saa kelvata näin raskaanakin. Eli aamulla syön aina puuroa lautasellisen tai pari tummaa leipää. Päivän ruuaks ihan tuiki tavallista koti ruokaa. Jostain kummasta oon ny himonnu kasvissosekeittoa o_O iltapalaks syön aina melkeenpä rahkaa kera marjojen ja mehukeiton. Välipalaks on hedelmiä, ruis leipää tai lisää rahkaa,pähkinät. :grin

kahvia juon 2-4kupullista päivässä. Nyt on teetäkin alkanu juomaan enemmän ja vettä yritän kiskoo päivässä sen 2-3litraa.

herkkuja en syö ja koitan välttää että ei sokerit heittäis häränpyllyä. Oon kärsiny joka kerta raskauden aikasesta diepeeteksestä ja luojan kiitos oon saanu pelkällä ruokavaliolla sen kuriin ettei oo tarvinnu alkaa pisteleen itteensä :smiley-angelic001
 
Mä en ole koskaan pystynyt rajoittamaan kahvia, sitä menee päivästä riippuen 3-6 kuppia raskaana tai ei :smiley-ashamed008
 
Mua on kovasti ihmetyttänyt, miten mua, entistä karkkihiirtä ei ole kiinnostanut yhtään herkut tai epäterveellinen ruoka. Himoitsen ihan hulluna tuoreita hedelmiä ja marjoja. Ne myös pitää parhaiten pahaa oloa poissa. Ruoasta parhaiten alas menee peruskotiruoka tyyliin siskonmakkarakeitto : ) Kaikki suolainen ja rasvainen ällöttää.. Että ei ole pelkoa epäterveellisesti syömisestä ainakaan tällä hetkellä! Kroppa pitää siitä huolen.
Muutoin kyllä oon noudattanut suosituksia aika orjallisesti ja jopa syönyt sen ällöttävän ruokalusikallisen rypsiöljyä joka päivä. Yök.
 
Minulla ihan sama ettei todellakaan herkut maistu vaan ne etoo. Ainut mitä voi syödä on hedelmät, kasvikset ja tuo oikea kotiruoka. :) olisipa aina näin niin ei tulisi turhia kiloja. Kahvikin jäi jo pois kun sen hajukin etoo.
 
Itseasiassa itellä kans vähän sama, että aika vähän on tehnyt herkkuja mieli. Mulla ei oo vielä tullut mitään himoja, mutta maitorahkaa en pysty enään syömään jostain syystä. :D
 
  • Tykkään
Reaktiot: be
Mä syön yleisestikin aika monipuolisesti ja terveellisesti. Pyrin välttämään ruoka-aineita, joita ei suositella raskauden aikana.

Herkut ei täälläkään maistu, tekee mieli raikasta ja tuoretta, kurkkua porkkanaa, tomaattia, mansikoita ja piimää. :P

Mites muut täällä ovat aloittaneet mammavitamiinien syömistä lisänä? :) Itse ajattelin tänään käydä apteekissa ja ostan ainakin Multivita raskaus ja imetys ja Multitabsin Omega 3. :)
 
Aiemmin olin pahamainen kahviholisti, varmaan 2 pannua päivässä :excited001 nyt hädin tuskin 3 kuppia pystyn juomaan kun tulee yökkis.
Mammavitamiinit aloitin muistaakseni marraskuussa toivoen että auttaisi plussaamaan (foolihappo).

Täällä kanssa herkkuina menee kurkkua ja porkkanaa jääveden kera, mitä kylmempää sen parempi ja helpottaa hieman tähän huteraan oloonkin.
 
Täällä itseasiassa sama ettei tee mieli makeaa, poikako kumminkin tulossa :grin on saanut suklaat olla kyllä ihan rauhassa kaapin perällä :wideyed:
mä aloitin plussaamisesta minisun maman, ja mietin, että pitäskö vielä d- vitamiinilisä hakea vai saisiko ihanasta auringosta tarpeeksi :)
 
Tuli tässä vain mieleen, että kun eilen soitin tuonne neuvolaan , niin terkkari kyseli just noista vitamiineista. Kerroin sille, että aloin heti plussattuni syömään minisunin mama vitamiineja ja kerroin kyllä, että syön suht terveellisesti. Se sitten kyllä sanoi, etten enää tuon mama vitamiinien lisäksi tarvitse muita valmisteita d-vitamiinia , kun juon kuitenkin maitoa ja syön päivittäin maitotuotteita. Niin ja Tottakai mä syön foolihappoa myös. :)
 
Takaisin
Top