Raskaus ja ruokavalio

Piikkipensas, toivottavasti pian helpottaa! Minulla oli samanmoista ällötystä lämmintä ruokaa kohtaan pari-kolme viikkoa sitten. Nyt onneksi se on helpottanut ja etova olo tulee enää satunnaisesti. Pääsiäinen meni lahjakkaasti närästyksestä kärsien, tosin silloin taisi olla aika paljon syynä lähes jatkuva napostelu, kun kotikotona oltiin käymässä.

Minullakaan ei suurempia ruokavaliomuutoksia ole tullut. Hedelmien syöntiä olen pyrkinyt lisäämään, kun ne aina tahtovat jäädä kaappiin. Myös kalaruokia tulee tehtyä tavallista enemmän nyt. Lohi vaan meinaa tökkiä ihan urakalla. Se tosin on muutenkin ollut kaloista se, josta en ole koskaan erityisemmin pitänyt.
 
Itselläni ruokavalio on muuttunut tässä parin viikon aikana siten, että oon syönyt mitä tekee milloinkin mieli, kun pahoinvointia ollut nyt 2,5 viikkoa. Toki neuvolan täti sanoi minulle, että kannattaa pitää mielessä ruokaympyrä ja se, ettei syö liikaa sokeria, mutta ymmärsi kyllä sen, etten kaikkea pysty syömään. Tai jos oon yrittäny syödä jotain sellaista mitä en halua esim. Lämmintä ruokaa, niin oon pystynyt pari haarukallista syömään ja on alkanut oksettaa ja jos olisin syönyt väkisin, niin olisin oksentanut kaikki ulos. Tän päivän ruokailut sujunut ihan hyvin ja terveellisesti, kun olo on ollut vielä ok, mutta iltaa kohden olotila yleensä pahenee, vaikka yrittäisi miten syödä. Ja paino onkin pudonnut jo kilon tässä raskauden aikana, että josko se ruoka jossain vaiheessa alkaisi paremmin maistumaan, kun eipä mulla oo ylipainoa yhtään.
 
Toki itelläkään ei tällä hetkellä ihan kaikki ruoka mene alas. Jostain kumman syystä esim salaatin syöminen teki viime viikolla pahaa. Sain kyllä syötyä salaatit, mutta ihan hirvee olo oli koko ajan kun söin. Nyt tekis mieli syödä näkkäriä.
 
Viime viikolla maistui kasvikset ja muut terveelliset, eikä makea maistunu. Tein täyskäännöksen, oon himoinnu lihaa (en oo syöny lihaa juurikaan nyt ainakaan viiteen vuoteen) ja donitseja ja limsaa. Ja vohveleita. Piti ostaa oikein vohvelirauta sen takia. :)
 
Nyt on alkanut kaikki hajut ällöttää. Samaa oli esikoista odottaessa, silloin saatiin mun vanhemmilta savustettua lohta ja se haju oli jotain sanoinkuvailemattoman kuvottavaa vaikka normaalisti lohi on suurta herkkua.

Tällä hetkellä alas menee kaikki sellainen mikä ei juurikaan maistu tai haise miltään. Mitään pihviä ei oikein tee mieli syödä kun jää pyörimään suuhun. Töissä pelastuksena on riisikakut joita vedän tunnin parin välein. Hedelmät ja kaikki raikas maistuu myös.
 
Mulla oli appelsiinimehu usean viikon ajan se jonka sain takuuvarmasti menemään alas, mutta nyt se vuorostaan ällöttää. :D Oon saanut tällä viikolla jo paremmin syötyä, vaikka vielä noi kasvikset ja maito tökkii. Mulla kyllä vaihtelee päivän mittaan miten mikäkin maistuu, mutta edelleen kana ja liharuuat meinaa ällöttää..
 
Mä en oo viime aikoina kyllä yhtään kattonut mitä syön, kun on ollut tätä pahoinvointia niin olen syönyt kaikkea mikä on maistunut sillä hetkellä. Tärkeintä ollut syödä vaan jotain, mikä pysyisi vähän sisällä eikä tuu heti ulos. Onneksi mies on jaksanut tehdä ruokaa ja tarjota erilaisia vaihtoehtoja silloin kun on ollut kova pahoinvointi.
 
Mulla on kaikki makea jääny pois, ei oo tehny yhtään mieli! Myös sellaset rasvaset suolaset ruuat ällöttää. Ja en syö maitotuotteita, mutta nyt kaikki maitotuotteiden hajut alkanu ällöttää, onneks kotona ei tosiaan oo niitä. Paitsi mies osti eilen sour cream & onion -sipsejä ja söi niitä ja mua alko ällöttää se haju joten sen piti lopettaa :D

Marjoja ja hedelmiä syön paljon. Selvästi vauva haluaa että syön terveellisesti! Päivällä ja aamulla voi syödä melkein mitä vaan mutta illalla tarkempaa. Joskus oon tehny päivällistä ja sit huomannu ettei tekään mieli. No mies on sit syöny ja mä syöny jotain mitä teki mieli.
 
Mua ällöttää liha ja ylipäänsä lämmin kotiruoka... Appelsiinit ja omenat on ihan ykkösjuttu nyt...
 
Edelleen pientä ongelmaa lämpimän ruuan kanssa. Joskin tänään iski himo perunamuusiin ja uunikasviksiin sekä lehtipihviin... eipä ollut moisia saatavilla siihen hätään.
Mehua menee melkoisesti, samaten vettä. Hedelmiä myös. Kumma juttu, mutta suklaa ajatuksenakin etoo. PAITSI jos se tarjotaan pirtelönä :wideyed: edelleen siis pirtelöhimo päällä. En tosin ole liiaksi pirtelöitä nauttinut. Pitäs varmaan.

Posliinialttarille on sujuvaa norjaa pari kertaa tullut esitettyä. Eli etominen on voimistunut.
 
Heip, onko teillä ollut mitään juttua äyriäisten syömisestä? Onko ne ookoo? Ajattelisin että kuumennettuna saisi syödä?
 
Mä oon ainakin katkarapuja syönyt kuumennettuna. Eikö yli 70 asteeseen kuumennus pitäis tuhota kaiken haitallisen tai ainakin listerian?
 
Mulla oli tänään aivan jäätävä himo saada vuohenjuusto-tomaatti-rucola -kolmioleipää. Oli pakko mennä töiden jälkeen kauppaan ja koko matkan mietin et "pakko saada - mutta siihen voi kuolla - pakko saada" jne. :D Sit onneks ku pääsin kauppaan, niin niitä leipiä ei ollu täällä. Listeria on kyl aika hurja kun siihen kuolee hoidosta huolimatta muistaakseni 10-30%.
 
Mai tee jotain noista samoista aineksista uunissa, uunileipää vaikka! Tai vuohenjuusto-tomaattikeittoa? Silleen mä taltutan näitä himoja, jos kohdistuu sellaiseen mitä ei muuten viitsi syödä. Itekin oon listerian kanssa just siksi tarkka kun se on niin vaarallinen sikiölle.
 
Tuohon äyriäisjuttuun - juu 70 astetta tuhoaa ainakin listerian ja vissiin myös muita bakteereita (esim. salmonellan, mutta se nyt ei taida katkarapuihin liittyä?)

En tiedä että onko katkaravuissa raskasmetallien kertymisongelmaa tai muuta sellaista, sitähän ei sitten kuumentamalla saisi pois. Mutta vähäisessä määrässä ei varmaan haittaisi.
 
Kiitos taas Niin mäkin ajattelin. Niin paljon rakastan äyriäisiä, mutta yhtään riskiä en kyllä enää ota. Tässä kun yksiä listeria vasta-aineita odottelen... Kuumennusideaa mäkin suosittelen - ja käytän. Viikonloppuna piti saada aurajuustopitsaa. Ja voi kuinka ihanaa se olikaan!
 
Ellu, pakko tulla viel tarkentamaan että listeria on vaarallinen myös äidille ja siis äidin kohdalla toi 10-30% kuolleisuus. Toksoplasma on sit sikiölle vaarallinen. Listerioosi saattaa aiheuttaa verenmyrkytyksen ja aivokalvontulehduksen, johon sitten voi kuolla.

Ja pitää kyl varmaan oikeasti alkaa miettimään noita juustoja. Ainakin uunissa paistettuu fetapiirakkaa voi syödä! Jotenkin ajattelin et sekin on pannassa. :D
 
Tassu, oikee feta on tehty pastöroimattomasta maidosta, jossa listeriabakteeri pääsee lisääntyy niin sitä ei kannata kuumentamattomana syödä. En sit tiedä et tehdäänkö Suomessa jotain fetankaltaista juustoa, joka on tehty pastöroidusta maidosta - joku kyl väitti et kaikki pehmeet juustot on pannassa siitä huolimatta et onko pastöroitu vai ei.
 
Takaisin
Top