Raskaus ja ruokavalio

"Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola- ja energiajuomat
Kofeiinin saanti tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä, mikä vastaa kolmea 1,5 dl:n kupillista kahvia. Kolajuomia voi käyttää rajoitetusti. Energiajuomia ei suositella.

Raskaana oleville kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä, vapinaa ja närästystä. Suuret annokset (yli 300 mg/päivä) voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä." thl.fi
 
Kiitos vastauksista! Yövuorot tulossa ja pelottaa miten selviin ilman energia juomaa. :/
 
Hohhoijaa, no jokainen tekee niinkuin tykkää, mut en mä ainakaan lopeta elämistä, koska voi tapahtua jotain, tai koska tää holhousyhteiskunta kieltää kaiken. Maalaisjärki olis varmaan aika jees näissä ohjeistuksissa hyvä olla kotona. Ja alkaa tuntua siltä että on suoranainen ihme, et olen saanut kolmekkin tervettä lasta, ja kahden ekan aikaan en ole noudattanut mitään ohjeita, olikohan sellaisia edes silloin 15 vuotta sit, kun esikko syntyi, no olin silloin nuori ja googleton ihminen.... ja kolmosen aikaan kittasin kahvia, ihme ettei tullu keskenmenoa, terve pimu tuli. Täytyy nyt vaan toivoa, ettei feta tai sydänkohtaus tapa mua, jäis monta lasta äidittömäks :nailbiting:
 
Ruusa, olet ihan oikeassa, että maalaisjärkeä tarvitaan. Silti tosiaan jokainen toimii tavallaan. Jos toinen haluaa olla tarkempi syömisissään ja kofeiinin käytössään, niin se jokaiselle sallittakoon. Itselleen meistä jokainen niistä omista toimista varmasti tarvitsemaansa mielenrauhaa saa. Itse olen tarkka syömisistäni ja kyllä, se välillä aiheuttaa hieman stressiä. Kuitenkin tämä raskauden alulle saaminen oli minulle pitkän tien takana, joten en halua ottaa turhia riskejä. Se, että joku toinen toimii vapaammin ja on saanut terveitä lapsia, ei tuo minulle mielenrauhaa, eikä kerro muusta kuin siitä, että hänellä on ollut onni puolellaan. Ei noita rajoituksia ja suosituksia kuitenkaan huvin vuoksi ole tehty, vaan yleensä niissä on taustalla tutkittua tietoa. Siksipä itse toimin tämän ajan niiden mukaan.
 
Tottakai sallittakoon ja jos tarkka haluaa olla niin mikäs siinä, olen mäkin joissakin asioissa, mut lähinnä nyt olikin puhe övereistä, hysteerisyydestä ja siitä ettei tästä elämästä selviä ilman vastoinkäymisiä eikä sitä kuolemaakaan kai vielä kukaan ole onnistunut huijaamaan, niin onhan se nyt aika hurjaa jollei uskalla tehdä tai syödä mitään, eletään ainaisessa pelossa et jotain tapahtuu. Ja tää on täysin eri asia kun normaali varovaisuus, mikä taasen on vain järkevää. Piti vain tarkentaa vielä, ettei kukaan nyt ymmärrä väärin :)

tän ketjun meno nyt tuntuu menevän siihen suuntaan, et kohta täällä väännetään siitä saako raskaana olevat olla kissojen kanssa tekemisissa kun kissatkin tappaa, ja jollei ne niin niitten paska ainakin jollain tapaa kulkeutuu suuhun ja tappaa, vaikka kylässä käydessä, jollei niitä pakania itse omista :schocked028
en mä tiedä, mut jotenkin ainakin omasta mielestä olis kivempi lukea ja saada ihan järkitekstiä, ei mitään hysteriaa et kaikki tappaa, sellaset olis ennemmänkin huolet ja murheet-topicin tekstiä, vai ?
 
Pystyn kyllä samaistumaan Tuutusen kirjoitukseen. Oma lapsen yritys on myös ollut niin kivinen taival, etten pystyisi varmaan antamaan anteeksi itselleni, jos saisin vaikka omaa hölmöyttäni keskenmenon. Mutta kukin tyylillään, onneksi on nykyään niin paljon tietoa, että voi muodostaa oman mielipiteensä laajalta pohjalta.
 
Ehkäpä tätä ketjua kuitenkin siihen käytetään, että voi niitä ravitsemushuoliaankin julki tuoda :) Niistä kun tosiaan on niin paljon tietoa ja osin ristiriitaistakin. Toki sopii toivoa, että jokainen löytäisi sen oman tapansa toimia ilman, että elo liian pelokkaaksi käy. Mutta ymmärrän kyllä, mitä ajat takaa :)
 
Jos ei kestä sitä, että muut haluaa keskustella ja jakaa kokemuksia eri rajoituksista tutkimusnäyttöön nojaten (= hysteriaa?), niin tätä ketjua ei ole pakko lukea.

Itellä useampi keskenmeno takana, niin ei kyllä kiinnosta tippaakaan nostaa keskenmenoriskiä omalla välinpitämättömyydellä. Mua kiinnostaa myös kemikaalien vaikutukset syntymättömään lapseen.
Tietenkin, jos hysteerikoksi huutelu helpottaa jonkun oloja, niin siitä vaan.
 
Höh, ei kukaan varmasti pahalla mitään tarkoittanut. Toivottavasti täällä vielä voidaan jatkaa juttelua ihan vapaasti, jakaa huolia ja pelkoja sekä antaa neuvoja ja vastauksia muille. :)

Jotkut tykkää olla enemmän varovaisia ja jotkut eivät halua asiasta hirveesti stressata. Kuitenkin mielestäni suositukset eivät aivan turhia ole ja on hyvä, että niitä on. Ymmärrän myös todella hyvin niitä jotka ovat kokeneet pettymyksiä ja haluavat nyt olla erityisen varovaisia. Jokainen meistä tekee itse sen päätöksen mitä syö ja mitä välttää, kukaan meistä ei varmasti tahallaan tahtoisi pahaa aiheuttaa itselleen tai vauvalle.

---

Ähh, mua stressaa tuo mun maidon juonti nyt raskausaikana. Mä olen aina ollut niin huono juomaan maitoa ja tiedän että nyt siitä pitäisi huolehtia vielä enemmän, mutta se ei vaan mee alas. :sad001 Varsinkin kun on tätä pahoinvointia ollut ja kun yrittää väkisin juoda sitä niin tulee vaan entistä enemmän pahoinvontia. Piimää onneksi maistuu niin koitan sitä nyt sitten enemmän juoda. Pidän vähän taukoa maidosta nyt ja aloitan uudestaan kun on parempi vointi.
 
Ei se maito sovi kaikille, ja mua ihmetyttää et miten sitä suositellaan juotavaks niin paljon Suomessa. Kalsiumia ja D-vitamiinia saa onneks muistakin lähteistä, et ei sen oo mikään pakko olla just _maitoa_ mitä juo. Mä join ihan alkuraskaudessa hirveesti piimää, kun maito ällötti. Nyt oon saanu vähän jo maitoa alas, mut silti enemmän houkuttaa esim. miedot tai maustamattomat jogurtit.
 
Onko sinulla Esma kalsiumlisä käytössä? Minäkään kun en maitoa juo ja piimääkin liian vähän, niin napsin sitten tablettimuodossa kalsiumia. Juustosta, jugurteista ja rahkoistakin sitä täydennystä saa.
 
Mai & Tuutunen kiva kuulla, että on muitakin joille maito ei aina maistu. Mai minäkin ajattelen niin, ettei sen tarvitse olla juuri maito mistä niitä tärkeitä vitamiineja saa. Neuvolan terveydenhoitajakin sanoi, että voin hyvin juoda vain piimää maidon sijasta. Lisäksi rakastan kalaa ja syön sitä vähintään sen kaksi kertaa viikossa.

Tuutunen kiitos vinkistä, täytyy harkita tuota kalsiumlisää, jos en nyt saa tsemppattua itseeni juomaan enemmän noita kalsiumpitoisia juomia.
 
Minäkään en tykkää maitoa juoda. Syön kyllä maitotuotteita muuten, esim. juustoa ja jugurttia. Käytössä mulla on kalsiumlisä. Ei kai se yhtä hyvin imeydy kuin ruoasta saatava kalsium, mutta tämä on mulle sopiva ratkaisu.
 
Mäkään en maitoa pelkästään nyt ole juonut, aikaisemmissa raskauksissa lipitin sitä kyllä. Nyt maistuu onneksi kyllä piimä, viili ja rahka. Rahkastahan voi pyöräyttää vaikka smoothien, jos se menisi paremmin alas?
 
Mää rohmuan suklaamuroja niin on maito vähän maistuvammassa muodossa :D Ennen kyllä join aina maitoa ruuan kanssa, nyt se on vaihtunut veteen.
 
Mä en juo maitoa ja käytän muutenkin tosi vähän maitotuotteita. Kalsiumia saa myös esim. parsakaalista, seesaminsiemenistä, manteleista ja pavuista. Oon kuitenkin itse ottanut nyt sellasen kalsiumjauheen myös käyttöön. Tärkeää kalsiuminkin kannalta on, että saa tarpeeksi d-vitamiinia, joka auttaa kalsiumin imeytymistä.
 
Kananmunankuoristakin saa kalsiumia, jos jotaki sellanen kiinnostaa. Ne pestään, kuivataan ja jauhetaan jauhoksi. Ite oon koiralle antanu kananmunankuorijauhoa ruoan seassa, mut luin joskus jotain jenkkiäitiysblogia, jossa neuvottiin käyttää kuoria raskaudenaikaiseen kalsiumintarpeeseen.
 
Sen verran viel, antakaa anteeks, mutta...
Kukaan ei kai tässä ketään syyttänyt välinpitämättömäksi, ja niinkuin yllä sanoin niin normaali varovaisuus on vain järkevää, asia edelleenkin koski sitä, että lietsotaan hysteriaa sillä et mitään ei voi eikä saa syödä tai kuolee, ja eiköhän meilläkin ketkä esim. fetaa haluaa syödä on oikeus sitä syödä ilman että syyllistetään ja kaivetaan tilastoja kuinka todennäköisesti siihen nyt kuolee. Eikä se kai musta välinpitämätöntä tee, jos noudatan listaa maalaisjärjellä, en mä nyt mitään raakaa kalaa syö tai sellaisia, mutta pastöroituja syön, kun ne on sallituiksi neuvolassa sanottu. Jos joku haluaa olla varovaisempi, ymmärrän sen täysin, ja saa toki tietojaankin jakaa, mut ei ole kiva kun aletaan niitä neuvomaan ja syyllistämään ketkä ei ole niin tarkkoja. Ei tosiaan ollut tarkoitus ketään loukata, halusin vain oman mielipiteeni tuoda myös esille ihan niinkuin tekin.

Mulla on maitotuotteet vaihtelevasti käytössä, toisena päivänä ainoa saattaa olla maitotilkka kahvissa, toisena päivänä menee pari lasillista ja ehkä joku jugurtti, eli todella vähän, olen ostanut calcichewiä, missä on d-vitamiinit joukossa, tosin nla sanoi että mun maitotuotteiden käytöllä saan ottaa kaksi pureskelutabua päivässä, jotta saanti on riittävää, niin olen sit ottanut vain yhden, kun on mennyt jotain muuta tuotetta päivän aikaan, ja sit kaks kun ei ole.

Mulla on nyt tullut sellainen, et lämmin ruoka tuo erittäin ikävän olon, mutta kylmä ei, joten salaatit on herkkua nyt :) vaalea leipä alkaa etoa, tumma ei .
 
Juu, rauha maahan ja keskusteluun :) Jokaisella on oikeus mielipiteisiin ja niiden julkituomiseen. Taitaa vaan olla aihepiirinä vähän tulenarka ja helposti joku loukkaantuu jos kovin kärkkäästi toisen toimintaa arvostellaan.
 
Mie oon aina ollut semmoinen maitokissa että yli litrakin saattaa mennä keposesti päivässä. Joskus jopa kaksi jos sillä päälle satun :)
Eikös se ollut että maksaa ei saa syödä kun siitä saa liikaa A-vitamiiniä? Mutta entäs se rauta sehän taas olisi hyväksi jos hb tippuu liian alas. Hirven vasan maksa houkuttaisi pakkasessa :p ehkä sen tässä joku päivä vielä valmistan. :)
 
Takaisin
Top