Raskaus ja ruokavalio

Hohhoi, olipa vaikee kaupassa miettiä mitä ottas pikasyömisiks ku ei keksiny mitä nyt sais syyä.. ja tuli ostettua hopeatoffeeta vaikka sois siellä kieltolistalla. Milloha sitä oppii, muutenki saisin jättää noi herkut vähemmälle..
 
Mulla oli periaatteena se, että söisin herkkuja vaan viikonloppuisin, mutta pyh mun periaatteista. Leivoin eilen mustikkapiirakkaa ja tottakai mun piti sitä myös eilen maistaa, sillä olihan mun pakko tietää, että onhan se syötävää. Ja tänään kun sisko perheineen tuli vierailulle, niin pitihän mun taas sitä maistaa.. Ja tästä voi varmasti jokainen päätellä, että ihan tekosyitähän noi oli ja eipähän mun kannata jatkossa mitään leipoa varsinkin arkena, kun en osaa olla niitä syömättä. :D
 
täällä ei ainakaa herkkuje vähentäminen oo onnistunu ja liekö onnistuakseenkaa, jos mitään muuta ei tee mieli niin kyllä esim.jäätelö ja suklaa kelpaa!
 
Mun piti pitää niin kiinni ruokavaliostani....mutta mitenkävikään. En saa ruokaa alas ja ruuan teko äklöttää ja ruoka äklöttää. Nälkä olis mutta ei vaan pysty syömään. Töissä meinas hernekeitot lentää kaaressa takas lautaselle. :/ no onneks sain syödyks ruokani ilman oksennusta.
Toivottavasti tää ällötys olo helpottais niin että sais ees syödyks kunnolla
 
Mua taas alkaa ällöttää jo ajatuskin karkeista, sipseistä, suklaasta, limusta ja muistakin sokerihöystetyistä, ei me pullat eikä piparit. Ja normaalisti kyllä maistuis :) ja muutenkin nyt kun on tuota ällö oloa ollut muutamia päiviä niin ei oikein mikään maistuis ja onkin oikein työ keksiä mitä ruoaksi, vaikeeta. Ennen syömistä kuvottaa ja syömisen jälkeen kuvottaa, joten tähteitäkään ei tarvi syödä, kun tulee muisto mieleen mikä olo viimeksi syödessä sitä tuli :)
 
Mites noi pehmeät juustot? Kun terkkarin puheista ymmärsin, että kaikkea pastöroitua voi syödä ja muitakin, jos ne on kunnolla kuumennettuja eli esim. lämpimässä ruoassa. Ohjeissa kuitenkin lukee, että ei pastöroimattomia juustoja eikä pehmeitä juustoja (vaikka siis olisi pastöroituja)
 
edit: poistin väärää tietoa, ettei turhaan sekoita ketään.

THL sanoo näin:
"pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään."
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet
 
Muokattu viimeksi:
Mullekkin viime kerralla sanottiin että esim uunissa ollutta homejuustoa saa syödä.

Ja sitten vähän hölmömpi kysymys... Tietääks kukaan pakastekalojen kohtaloa? Niinkuin pakastetut lohikuutiot, seipalat, kalafileet ym. Onko ne sallittuja? Pakatut on vissiin kiellettyä, mut koskeekohan se pakattua ja pakastettua, kaikenjärjen mukaan pakkasessa listeriakin kuolis :)
 
Hohhoijaa. Toi mun just laittama linkki sanoo näin: "Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa."

Ja näin: "Listeriavaaran takia vältettäviä ovat tyhjiö- ja suojakaasupakatut, graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet, pateet ja mäti" eli noitakin voi vedellä jos kuumentaa yli 70 asteen.

Lukekaa se THL:n sivu aiheesta, aika selkeästi kerrottu kaikki tarvittava.
 
No täytyypä lukea, kun koneelle pääsee, ei avaa känny tuotakaan :/ sori nyt että vaivasin ja kiitos kun vastasit.
 
Itselle tulee kamalan tekopyhä olo, kun ollaan ekaluokkalaisten oppilaiden kanssa syömässä koululounasta, ja kovasti marmatan niille, että "Kyllä pitää nyt syödä loppuun kun itse otitkin, kurjaa heittää ruokaa hukkaan" jne, ja sitten kun oppilaat eivät näe, kiikutan itse kauhean kasan ylijäämäruokaa veks, kun onkin alkanut yhtäkkiä etoa.. :smiley-ashamed008
 
Ja ainoa ruokajuoma, jota himoitsen ja joka menee alas on ihanan kylmä ja raikas piimä. (Ja se ei ole maitoallergiselle ihan kovin hyvä asia..)
 
Pehmeillä juustoilla tarkotetaan just pastöroimattomia, eli mun käsittääkseni pastöroituja voi huoletta syödä.

THL sanoo näin:
"pastöroimaton maito (esim. tilamaito) ja siitä valmistetut juustot; pehmeät juustot (home-, kitti- ja tuorejuustot, kuten brie, gorgonzola ja chévre). Kuplivan kuumiksi kuumennettuina juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa, kuten edamissa, emmentalissa ja oltermannissa listeriabakteeri ei pysty lisääntymään."
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat...aika/raskausaikana-valtettavat-elintarvikkeet

Pehmeä juusto on eri asia kuin pastöroimaton juusto. Tuossa THL:n lainauksessahan on puolipiste ; ja se tarkoittaa että listassa on peräkkäin lueteltuna kaksi eri asiaa. Eli sekä pastöroimaton maito/juustot että pehmeät juustot on "vältettävien listalla".

Evira muotoilee saman tekstin sivuillaan mielestäni selkeämmin:

"Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja kuten home-, kitti- ja tuorejuustoja (esimerkiksi brie, gorgonzola, chèvre, vacherol ja taleggio), sekä lihaleikkeleitä, suikaleita ja pateita. Raaka kala (myös itse graavattu) kuuluu tähän ryhmään. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään."

http://www.evira.fi/portal/fi/elint...amyrkytyksia+aiheuttavia+bakteereja/listeria/

Ja toisella Eviran sivulla:
Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. Vältä myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja.
http://www.evira.fi/portal/fi/elint...ikkeiden+kayton+rajoitukset/listeriabakteeri/

Aika selkeästi sanottu mun mielestä. Jokainen tietty harkitsee sitten itse, minkälaisen riskin haluaa ottaa ja kuinka tarkkaan näitä noudattaa.

En valitettavasti löydä nyt lähdettä, mutta aiemmin googlailin itse tätä asiaa, ja syy sille, miksi pehmeitä juustoja vältetään (pastöroitujakin) on jälkikontaminaatioriski, eli ne ovat oiva pohja listeriabakteerin lisääntymiselle säilytyksen aikana (lisääntyy jääkaappilämpötilassakin).
 
Ruusa, vaikka pakastaminen ei tuhoa listeriaa, niin varmaankin kypsennät ne seipalat/kalafileet, jolloin listeria kuolee.
 
Mäkin olen jostain lukenut, että suomalaisissa tuorejuustoissa ei millään todennäköisyydellä ole listeriaa ennen kuin ne on avattu ja käytetty jääkaapissa. Käytännössä jokaisessa jääkaapissa taitaa se listeria pesiä, joten siellä käyneet listerian kasvualustat on ihan nou nou. Itse uskalsin vähän tuorejuustoa ottaa vieraillessani kahvipöydässä, kun itse avasi vielä avaamattoman purkin ja ekana sitä käytin.
 
En oo ikinä tienny että juustoakaan ei saisi syödä :eek: mitä hemputtia raskaana saa syyä? Välillä tuntuu että kaikki on kiellettyjen listalla :D
 
Mie syön kyllä sitä mitä haluan. Jos jossain juhlissa on kraavilohta niin kyllä maistan ja maksamakkaraakin olen syönyt jo ja myös maksakastiketta. Olen sitä mieltä et näissäkin saa käyttää vähän maalaisjärkeä. Kunhan ei päihdeaineita käytä.
 
Aikasemmin kirjotinkin et esikoista odottaessa en välttäny oikeestaan mitään, päihteet ainut ku en muutenkaan käytä. Hyvä lapsi siitä tuli :grin Samalla tyylillä menen nytkin. Kaikkea syön mitä mieli tekee, myös homejuustoa kuumentamatta. Suomessa on niin steriiliä et ei niissä mikään kasva.
 
Mä yritän lisätä omaan ruokavalioon kuituja että pysyisi vatsa toiminnassa, muuten en oo vielä kauheesti ruokaasiota miettinyt :)
 
Jokaisen oma asia miten ja mitä syö ja en usko, että jos nyt vähän kerrallaan sattuu kiellettyä ruoka-ainetta syömään, niin se vaikuttaa vauvaan. Tosin itse en oo tainnut mitään kiellettyä syödä,kun nyt meinaa muutenkin etoa kaikki ruuat. Ja Niinkuin jo toisessa ketjussa sanoin, niin olin aina ajatellut, että sitten, kun oon raskaana, niin syön terveellisesti, mutta nyt jääny kasvikset syömättä. Ja muutenkin maitoa ja vettä pystyn tosi harvoin juomaan ja appelsiinimehu on ainut juoma mikä menee alas, jos on paha olo.
 
Takaisin
Top