Raskaus ja ruoka!

Mulla tuli mieleen että mites piimän ja muiden hapantuotteiden kanssa? Jostain muistaakseni luin että kohtuudella. Mutta mikä mahtaa olla kohtuus :grin
Miksei sais piimää juoda? Tottakai saa, ei hapanmaitotuotteet oo mikään poikkeus muihin pastöroituihin maitotuotteisiin nähden. Suomessa käytännössä kaikki myytävä maito, piimä, viilit, jogurtit jne on pastöroidusta maidosta tehty joten todellakin saa syödä
 
Miksei sais piimää juoda? Tottakai saa, ei hapanmaitotuotteet oo mikään poikkeus muihin pastöroituihin maitotuotteisiin nähden. Suomessa käytännössä kaikki myytävä maito, piimä, viilit, jogurtit jne on pastöroidusta maidosta tehty joten todellakin saa syödä

No ei sitä varsinaisesti oltu missään kielletty, mutta se sana kohtuus pisti silmään. Ihan kuin pitäis rajoittaa. Mutta joo, ei tarvitse vältellä ja varoa vaan saa juoda :joyful:
 
Nyt törkeesti kopioin s-ryhmän sivuilta, mutta:

"Juustoissa ei tavallisesti käytetä merkintää maidon lämpökäsittelystä, jos valmistukseen käytetään normaalia pastöroitua maitoa. Jos taas maitoa ei ole pastöroitu, pakkauksessa pitää mainita, että juusto on valmistettu pastöroimattomasta maidosta, raakamaidosta tai termisoidusta maidosta. Lehmästä lypsettyä maitoa, jota ei ole lämpökäsitelty sanotaan raakamaidoksi"
Tuo oli siis vastauksena just kysymykseen että onko vai eikö pastöroitu tuote x.

Itse ymmärrän ton niin, että Suomessa merkataan yleensä pästaroimaton maito erikseen, jos tuotteessa sitä on käytetty. Tietääkö joku täst enemmän?

Itselleni vaikeinta välteltävää on kahvi!!! Juon siis kyllä kahvia, mut pysyn noissa rajoituksissa. Epäilen tällähetkellä, et mun ihan ekojen haamuviiva päivien raskauspahoinvointi olikin kahvi vajari-pahoinvointia:hilarious:
Jos tämä raskaus nyt jatkuu, niin salmiakin kanssa uskoisin tulevan ongelmia. Tykkään myös tosi paljon merilevästä ja sitä tekis mieli laittaa kaikenlaiseen:p
 
Nyt törkeesti kopioin s-ryhmän sivuilta, mutta:

"Juustoissa ei tavallisesti käytetä merkintää maidon lämpökäsittelystä, jos valmistukseen käytetään normaalia pastöroitua maitoa. Jos taas maitoa ei ole pastöroitu, pakkauksessa pitää mainita, että juusto on valmistettu pastöroimattomasta maidosta, raakamaidosta tai termisoidusta maidosta. Lehmästä lypsettyä maitoa, jota ei ole lämpökäsitelty sanotaan raakamaidoksi"
Tuo oli siis vastauksena just kysymykseen että onko vai eikö pastöroitu tuote x.

Itse ymmärrän ton niin, että Suomessa merkataan yleensä pästaroimaton maito erikseen, jos tuotteessa sitä on käytetty. Tietääkö joku täst enemmän?

Itselleni vaikeinta välteltävää on kahvi!!! Juon siis kyllä kahvia, mut pysyn noissa rajoituksissa. Epäilen tällähetkellä, et mun ihan ekojen haamuviiva päivien raskauspahoinvointi olikin kahvi vajari-pahoinvointia:hilarious:
Jos tämä raskaus nyt jatkuu, niin salmiakin kanssa uskoisin tulevan ongelmia. Tykkään myös tosi paljon merilevästä ja sitä tekis mieli laittaa kaikenlaiseen:p

Hyvä tietää toi linjaus!

Ja mä en oo aiemmin tajunnut kuinka paljon juon kahvia, mutta nyt tuntuu tosi vaikeelta pysytellä siinä parissa desissä, yleensä menee kolminkertainen määrä kerralla huomamaattomasti :laughing002
 
Hyvä tietää toi linjaus!

Ja mä en oo aiemmin tajunnut kuinka paljon juon kahvia, mutta nyt tuntuu tosi vaikeelta pysytellä siinä parissa desissä, yleensä menee kolminkertainen määrä kerralla huomamaattomasti :laughing002
En siis tiedä onko tämmöstä linjausta, vai onko vaan s-ryhmän kaupoissa. Tavallaan tuntus ihan loogiselta että olisi yhteneväinen tapa merkata.
 
No ei sitä varsinaisesti oltu missään kielletty, mutta se sana kohtuus pisti silmään. Ihan kuin pitäis rajoittaa. Mutta joo, ei tarvitse vältellä ja varoa vaan saa juoda :joyful:
Outoa. En oo kuullut. Eihän tietysti mitään ole hyvä ihan holtittomasti nauttia, mutta onhan siinä kalsiumia ja proteiinia ja B:tä ja d:tä Mitkä on tärkeitä.. Enkä ymmärrä miten eroaa maidosta.. Ainoa mikä tulee mieleen ylipäänsä maitotuotteista on se et liika kalsium estää rautaa imeytymästä
 
Outoa. En oo kuullut. Eihän tietysti mitään ole hyvä ihan holtittomasti nauttia, mutta onhan siinä kalsiumia ja proteiinia ja B:tä ja d:tä Mitkä on tärkeitä.. Enkä ymmärrä miten eroaa maidosta.. Ainoa mikä tulee mieleen ylipäänsä maitotuotteista on se et liika kalsium estää rautaa imeytymästä

Oiskohan se sitten tuo raudan imeytymisen takia kohtuullisesti. Kun sitä rautaa kumminkin tarvii kans ihan mukavasti raskaana ollessa. En tiedä. Mutta voi olla myös huonosti valikoitu sana, minkä mä sit nappasin ja analysoin :joyful:
 
En siis tiedä onko tämmöstä linjausta, vai onko vaan s-ryhmän kaupoissa. Tavallaan tuntus ihan loogiselta että olisi yhteneväinen tapa merkata.

Joo, aivan, ehkä se selviäis ku tekis retken joka kauppaketjun juustohyllylle ja lueskelis pakkauksia läpi.. :grin
 
Mä kävin just Hesessä ja tilasin kanatortillan, pistin myyjän selvittämään mitä fetaa siinä on ja se toi jääkaapista näytille ison Apetina-purkin missä luki että on pastöroidusta maidosta tehtyä... :cat:
 
Entä tuorejuustot tai purkkitonnikala? Oliivit? Kypsentämättöminä siis?

Pastöroidusta maidosta tehtyä tuorejuustoa saa syödä. Ruokaviraston 'Elintarvikkeiden turvallisen käytön ohjeissa' sanotaan näin: "Yleisesti ottaen tuorejuustoja (kuten raejuusto, leipäjuusto, salaattijuusto) ja kuumana rasioihin pakatut levitettävät tuorejuustot ja sulatejuustot, joiden pakkausmerkinnöissä on maininta ”pastöroitu maito” voi nauttia myös kuumentamattomina."

Tässä linkki tuohon listaan: https://www.ruokavirasto.fi/globala...jeet/ruokavirasto_turvallisenkaytonohjeet.pdf

Tonnikalaa saa myös syödä, mutta siinä tietty sama kun muutenkin kaloissa eli lajia vaihdellen, ettei syö vaan pelkkää tonnikalaa joka päivä, kun siinä voi olla jonkin verran elohopeaa.

Oliivien osalta, ei ole tullut mitään kieltoja vastaan :)
 
Muokattu viimeksi:
Ruuat mitkä itseä on mietityttäneet tässä alussa ovat olleet:
- Feta
- Katkarapu
- Tonnikala
- Raaka kananmuna esim. majoneesissa
- Lohi

Fetasta löytyi ohjeistus, että pastöroidusta maidosta valmistettua voi syödä. Meillä on ollut käytössä Apetinan garlic and herbs öljyssä, lasipurkissa ( https://www.arla.fi/tuotteet/apetina-kuutiot-oljyssa-valkosipuli-ja-yrtit-265g-578503/ ) Tää oli onneksi pastöroidusta maidosta valmistettua, niin voi jatkaa saman syömistä :)

Katkaravusta löytyi tietoa, että olisi ok syödä. Lähinnä siinä mietitytti, että jos tänään sulattaa ja laittaa esim. pastan joukkoon ja jos pastaa jää yli ja sen laittaa jääkaappiin, niin uskaltaako syödä vielä seuraavina päivinä...

Tonnikalasta löytyi aika huonosti tietoa, niin kysyin sitä neuvolasta ja sain vastauksen, että saa syödä (mutta ei tosiaan joka päivä).

Raa'asta kananmunasta ei oikein löytynyt tietoa, tuolla virallisessa ohjeistuksessa siitä ei ole mainintaa eli ei ole kielletty, mutta olen kuitenkin sitä vältellyt tai tarkistanut, että on pastöroitu. Nyt viikonloppuna tuli tilattua pizza, jossa päällä oli itsetehtyä majoneesia suomalaisista kananmunista, niin sen kuumensin varmuuden vuoksi hetken vielä kotona uunissa :D

Hesen ja mäkkärin majoneesit tarkistin myös heidän nettisivuiltaan varmuuden vuoksi heti, jos tulee sellainen tilanne eteen, jossa niitä syötäisiin. Hesellä ainakin kurkku- ja paprikamajoneesi on tehty pastöroidusta munasta eli niitä uskaltaa syödä. Mäkkärillä ainakin El maco hampurilaisen välissä oleva majoneesi oli tehty pastöroidusta munasta. Mäkkärit kaikissa dipeissä luki sen sijaan vain "ulkokanojen keltuainen", joten ne jättäisin väliin.

Raa'an kananmunan osalta mietityttävät myös Bearnaise ja Hollandaise kastike, joissa periaatteessa on raakaa munaa, mutta sitä kuitenkin kypsytetään vesihauteessa... Onko kellään kokemuksia näistä? Miten olette toimineet?

Lohesta on aika selvät ohjeet, mutta muutama asia, jotka siinä ovat mietityttäneet:
- Vakuumipakattu raakalohi, jonka kypsentää esim. paistamalla pannulla tai uunissa. Onko ok? Kaikissa pikkukaupoissa kun ei ole aina kalatiskiä, niin joskus voi tuollaista tulla vastaan.

- Ravintola annoksen loimulohi. Loimulohihan on kuumennettu, kun se on valmistettu, mutta lähinnä mietityttää voiko ravintola käyttää vakuumipakattua loimulohta...
 
Muokattu viimeksi:
Periaatteessa noissa tyhjiöpakatuissa kaloissa pitäs riittää, että on kuumennettu riittävän kuumaksi. Jos nyt tulkitsen noita ruokaviraston ohjeita oikein:pompus:.
 
Periaatteessa noissa tyhjiöpakatuissa kaloissa pitäs riittää, että on kuumennettu riittävän kuumaksi. Jos nyt tulkitsen noita ruokaviraston ohjeita oikein:pompus:.

No näin mäkin sen tulkitsin :grin Kun kyllähän listeria kuumennetteassa häviää. Mutta välillä menee jo sekasin kaikkien ohjeiden kanssa ja alkaa epäillä itseään :bag:
 
Onneks oon vegaani, niin pääsee ihan tosi helpolla. Muutama juttu, mitkä pitää muistaa ja selkeitä.
Kahvin päätin jättää kokonaan pois. Se on alkanut aiemmissa raskauksissa ällöttämäänkin aika pian.
 
Melko huolettomasti mun mielestä saa syödä raskaana. Tosin en syö normaalistikaan raakaa kalaa/lihaa tai homejuustoa. Kahvia oon vähentänyt nyt yhteen kuppiin ja tänään ekaa kertaa kahvin haju vähän ällötti. Normaalisti rakastan sitä. Salmiakkia ja lakua tulee kyllä ikävä, mutta kyllähän tää raskausaika menee lopulta niin nopsaan, että sitä selviää.
 
Kahvin vähentäminen on vaikeinta. Ja sushin jättäminen ja graavikalat. Olen myös juustojen suurkuluttaja mutta onneksi kuumennettuna saa airaa jatkossakin. :) Salmiakki on myös vähän harmittava mutta ei katastrofi.
 
Sushit ja salmiakit tuottaa mulle kuumia tunteita tällä hetkellä, joten varmaan pakko tilata vähän itelleenkin.... :bookworm:
 
Joo ihan niissä virallisissa suosituksissa on maininta, että ei suositella, mutta pienet määrät satunnaisesti on ok. Tuo suositushan perustuu yhteen aika pienen otannan tutkimukseen, jossa pitkäaikaisessa seurannassa havaittiin runsaasti salmiakkia syöneiden äitien lapsilla hieman enemmän keskittymis ja tarkkaavaisuushäiriöitä. Koska olis epäeettistä tutkia lisää, kerta saatu pieniäkin viitteitä salmiakin huonosta vaikutuksesta, on sit laitettu toi "ei suositella".

Mä oon aina luullut et sen takia ei suositella kun lakritsanjuuri nostaa verenpainetta. Pitääkin etsiä toi tutkimus!
 
Takaisin
Top