Raskaus ja ruoka!

https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/...hjeen-valttaa-lakritsin-syontia-raskausaikana

Tuolta löytyy linkki siihen salmiakkijulkaisuun. Muistelen kyllä lukeneeni myös jotain suomenkielistä versiota julkaisusta, jossa esim. osa runsaasti salmiakkia syöneistä äideistä myös tupakoi raskausaikana ja toisaalta, jos syöt 250g lakua viikossa koko raskauden, voisin kyseenalaistaa myös muut elämän hallintaan liittyvät tekijät. Millaista on mahtanut olla muu ravinto ja onko varmasti taustamuuttujat huomioitu riittävän hyvin lopullisessa analyysissä. Tutkimuksen verrokkijoukkoon pääsi kuitenkin sillä, että lakua oli syönyt "vaan" n. 125g viikossa.

Edit. Mainittakoon vielä, että tohon runsaasti salmiakkia syöneisiin kuulu n. 50, ja vähän salmiakkia syöneisiin reilu 300.
 
Muokattu viimeksi:
Mun tekis niin mieli swipper mehujäätelö, mutta eihän niitä löydy mistään! :smiley-angry017Tiedättekö ne lämpimässä säilytettävät, jotka laitetaan sitten jäätymään pakastimeen..
 
Mun tekis niin mieli swipper mehujäätelö, mutta eihän niitä löydy mistään! :smiley-angry017Tiedättekö ne lämpimässä säilytettävät, jotka laitetaan sitten jäätymään pakastimeen..
En tiedä onko just ton merkkisiä, mutta viimeks oon nähny vastaavia citymarketissa. Ootko sieltä tsekannu?
 
https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/...hjeen-valttaa-lakritsin-syontia-raskausaikana

Tuolta löytyy linkki siihen salmiakkijulkaisuun. Muistelen kyllä lukeneeni myös jotain suomenkielistä versiota julkaisusta, jossa esim. osa runsaasti salmiakkia syöneistä äideistä myös tupakoi raskausaikana ja toisaalta, jos syöt 250g lakua viikossa koko raskauden, voisin kyseenalaistaa myös muut elämän hallintaan liittyvät tekijät. Millaista on mahtanut olla muu ravinto ja onko varmasti taustamuuttujat huomioitu riittävän hyvin lopullisessa analyysissä. Tutkimuksen verrokkijoukkoon pääsi kuitenkin sillä, että lakua oli syönyt "vaan" n. 125g viikossa.

Edit. Mainittakoon vielä, että tohon runsaasti salmiakkia syöneisiin kuulu n. 50, ja vähän salmiakkia syöneisiin reilu 300.

Toki tuohon aikaan lakun syöntiä ei ole raskaudessa kehotettu välttämään (vai onko ollut jotain arvelua sen haitallisuudesta?), joten 250g lakua viikossa ei mielestäni välttämättä kerro elämänhallinnasta laajemmin. Ehkä siitä, että herkut maistuu. :grin Kuten itsellenikin, varsinkin ennen raskautta. :p

Yleensä nämä lääketieteelliset tutkimukset on kyllä erittäin tarkasti muuttujien suhteen kontrolloituja ja tilastollisesti merkitseviä tuloksia saa vain, jos erot ovat merkittäviä ja eivät voi selittyä muilla taustamuuttujilla. Mutta kieltämättä ihan mielenkiintoista on pohtia, onko kaikki olennaiset muuttujatiedot varmasti kerätty.. Ja kuten aiemmin taisit kirjoittaakin, tällaista tutkimusta ei enää voida kliinisesti toistaa eettisistä syistä - se tietenkin heikentää tulosten varmuutta..

Pitäisiköhän pistää Namituvan tilaus vetämään....o_O
 
Namitupaan liittyen vielä vinkki: Sivuilla oli lista jälleenmyyjistä. Aika monessa Citymarketissa esimerkiksi näytti olevan heidän tuotteitaan myynnissä. Voisi välttää nuo melkein 9€ postikulut...
 
Hei mites joku lihatiskin loimulohi, onko sallittu? En oo uskaltanut syödä mitään noita kylmiä kaloja, vaan ainoastaan uunissa paistettua ja tuoretta kalaa.
 
Hei mites joku lihatiskin loimulohi, onko sallittu? En oo uskaltanut syödä mitään noita kylmiä kaloja, vaan ainoastaan uunissa paistettua ja tuoretta kalaa.
En kyllä välttämättä uskaltaisi. Jos olisi itse tehty niin sitten joo, kun tietää miten on käsitelty ja säilytetty
 
Apua, HELP.
Juuri koukutin itseni oululaisen jälkiuuni"sipseihin" ja koskenlaskijan tuohon dippiversioon. (Koskenlaskija ruoka&dippi). Mutta saako sitä nyt syä vai ei...
 
Apua, HELP.
Juuri koukutin itseni oululaisen jälkiuuni"sipseihin" ja koskenlaskijan tuohon dippiversioon. (Koskenlaskija ruoka&dippi). Mutta saako sitä nyt syä vai ei...
Kyl mä uskaltaisin, eiköhän se oo niin käsiteltyä ja kuumennettua, että voi. Mä oon aina huoletta syönny raskaana kaikki valion juustoja (paitsi auraa välttäny kuumentamattomana) :)
 
En tiedä onko just ton merkkisiä, mutta viimeks oon nähny vastaavia citymarketissa. Ootko sieltä tsekannu?
On tullu joku toinen merkki, jossa ei oo samat maut mitä niissä swipper mehujäätelöissä oli :sad001
 
Antakaas vinkkejä, mitä kuumaa juomaa uskaltais juoda iltaisin. Ehtona on, että ei yhtään kofeiinia ja sopii raskaana olevalle ja lisättyä sokeria mahdollisimman vähän. Nyt oon juonu hopeateetä (kuuma vesi, vähän hunajaa ja loraus maitoa) mutta voisin mielellään jättää ton hunajanki pois. Kuuma maito taas ei uppoo pelkiltään.

Pakastimessa taitaa olla vähän vielä viimevuotisia viinimarjoja ni ehkä niitä vois koeilla kuuman veden sekaan.
 
Entäs @ultsari jos keität sitä aitoa kaakaota maidon sekaan? Noissa tavallisissa kaakaoissa kun on yleensä aika paljon sokereita. :think005
 
Entäs @ultsari jos keität sitä aitoa kaakaota maidon sekaan? Noissa tavallisissa kaakaoissa kun on yleensä aika paljon sokereita. :think005

Pitää kokeilla, tosin sekin olis parempaa sokerin kanssa.:p Töissä olen vaihtanut jo kahvin kaakaoon, koska sitä saa automaatista. Tervetuloa kaikki raskauskilot!

Ei kellään olis jostain super hyvästä kofeiinittomasta teestä kokemusta? Pergamotti jostain syystä ällöttää ja lähikaupan ainoo kofeiiniton oli tietty earl graytä.
 
Millaisia aamupaloja syötte? Itsellä tuntuu, että aina sen aamupalan jälkeen melko heti nälkä iskee, muiden ruokailujen jälkeen ei ole samaa sitten..
 
Pitää kokeilla, tosin sekin olis parempaa sokerin kanssa.:p Töissä olen vaihtanut jo kahvin kaakaoon, koska sitä saa automaatista. Tervetuloa kaikki raskauskilot!

Ei kellään olis jostain super hyvästä kofeiinittomasta teestä kokemusta? Pergamotti jostain syystä ällöttää ja lähikaupan ainoo kofeiiniton oli tietty earl graytä.

mä juon aamuisin nokkosteetä, sitä saa juoda raskaana ja sisältää paljon kivennäisaineita ja vitamiineja! Jos maistuu :)
 
Millaisia aamupaloja syötte? Itsellä tuntuu, että aina sen aamupalan jälkeen melko heti nälkä iskee, muiden ruokailujen jälkeen ei ole samaa sitten..
Mä syön kaurapuuroa soijarahkalla (alpro Greek style) ja marjoilla. Nyt ei oo tehty oikein mieli mut normaalisti söisin juustoa, leikkelettä tai keitettyjä kananmunanvalkuaisia myös lisäproteiinina.
 
Millaisia aamupaloja syötte? Itsellä tuntuu, että aina sen aamupalan jälkeen melko heti nälkä iskee, muiden ruokailujen jälkeen ei ole samaa sitten..
Mä syön kaurapuuroa ja siihen lisäksi kotimaisia mustikoita ja mehukeittoa. Toi kombo ei mulla pidä kyllä nälkää kovin kauaa, mutta sit parin tunnin sisällä syön jotain pientä siihen lisäksi. Viikonloppuisin tulee syötyä sitten puuron tilalla sämpylää.
 
Olen vähän googlaillut läpi herkkuruokiani ja katsonut tuota Ruokaviraston suosituslistaa sekä vanhempia keskustelupalstoja.
Vastaan tuli lääkärin ja kätilön käymä keskustelu, kun joku oli kysynyt näistä kaloista.
Ilmeisesti silliä lasipurkissa saa syödä kunhan määrät ja käyttö ovat vähäisiä.
Rupesin vaan miettimään miten se silli eroaa kunnolla suolatusta graavilohesta? Esimerkiksi jos teet lohen itse ja ostat sen ei vakuumi kalan tiskistä?
En ole syömässä lohta yms, jos tuo suositus on että ei raakana mutta jänniä nämä suositukset.:bookworm::bored:
Mitä mieltä olette myös sushista? Ne on mun lemppareita Kinkki buffassa, mutta niistäkin pitäisi varmaan skipata, tonnikala, lohi, ravut ja mäti. Eli mitä jää? Se missä on kurkkua?
:wacky:
Täällä myös keskusteltiin noista juomista..
Suosituksissahan sanotaan, että yrttijuomat pitäisi skipata, mutta minulla kaapissa esim. suomalaisista villiyrteistä valmistettua teetä. Niissä on tyyliin kukkia, marjoja, marjojen lehtiä, nokkosta, koivua ym. ym. 100% luomua. Niin jos toisinaan maistelee niin onkohan tuo niin vaarallista? :wink Nykyajan ruuissa taitaa muutenkin olla niin paljon kaikkea kökköä, että...?
#maalaisjärkikö
 
Olen vähän googlaillut läpi herkkuruokiani ja katsonut tuota Ruokaviraston suosituslistaa sekä vanhempia keskustelupalstoja.
Vastaan tuli lääkärin ja kätilön käymä keskustelu, kun joku oli kysynyt näistä kaloista.
Ilmeisesti silliä lasipurkissa saa syödä kunhan määrät ja käyttö ovat vähäisiä.
Rupesin vaan miettimään miten se silli eroaa kunnolla suolatusta graavilohesta? Esimerkiksi jos teet lohen itse ja ostat sen ei vakuumi kalan tiskistä?
En ole syömässä lohta yms, jos tuo suositus on että ei raakana mutta jänniä nämä suositukset.:bookworm::bored:
Mitä mieltä olette myös sushista? Ne on mun lemppareita Kinkki buffassa, mutta niistäkin pitäisi varmaan skipata, tonnikala, lohi, ravut ja mäti. Eli mitä jää? Se missä on kurkkua?
:wacky:
Täällä myös keskusteltiin noista juomista..
Suosituksissahan sanotaan, että yrttijuomat pitäisi skipata, mutta minulla kaapissa esim. suomalaisista villiyrteistä valmistettua teetä. Niissä on tyyliin kukkia, marjoja, marjojen lehtiä, nokkosta, koivua ym. ym. 100% luomua. Niin jos toisinaan maistelee niin onkohan tuo niin vaarallista? :wink Nykyajan ruuissa taitaa muutenkin olla niin paljon kaikkea kökköä, että...?
#maalaisjärkikö
Todennäkösesti ku neuvolassa kysyy sanovat nimenomaan tosta maalaisjärjestä:smiley-ashamed004 kuulemma kaikkia kiellettyjäkin yrttejä voi mausteena käyttää pieniä määriä ihan huoletta.
Kasvis-sushia aijon itse syödä satunnaisesti tässä raskauden aikana, en tiijä missä sushia syöt, mutta ainakin täältä kaupungist löytyy sushi-paikoista myös inari-sushi(tofun kuorta), kananmunalla täytettyä, ne perus kurkku/porkkana/levä/paprika variaatiot(itse tykkään kurkku-sushista, mikä vähän huvittaa itseäkin. Tykkään kun se on niin hieno mieto maku). Merilevää ei suuria määriä sais syödä ja inkiväärin jätän kans väliin(normisti vetelen sitä jokasen sushi-palan jälkeen et maistaa tuoreeltaan sen seuraavankin palan:smiley-ashamed004).
 
Maalaisjärki on hyvä! Mutta noissa kaloissa tosiaan en kyllä ite haluais ottaa riskiä, koska pieni määrä ruokamyrkytystä = ruokamyrkytys. Yrttiteessä myöskään 100% luomua ei tarkoita 100% turvallinen, vaan niissä voi olla suuria pitoisuuksia jotain vaikuttavaa ainetta, jonka vaikutusta sikiöön ei tunneta. Ehkä samaa kastia niitten lakujen ja salmiakkien kanssa.
 
Takaisin
Top