Raskaus ja ruoka!

Mirnikka

Silmät suurina ihmettelijä
Moikka,

juteltaisko ruoasta tai lähinnä siitä, mitä saa ja mitä ei saa syödä.... Itselle ainakin ekaa odottavana vinkit ois tarpeen; just tässä hetkessä pohdituttaa esimerkiksi, mitä fetaa sitä uskaltais salaattiin laittaa o_O

Ja joo, ruokaviraston ja thl:n listat luettu, mutta jos vietäis ihan konkreettiselle tasolle tuotemerkkeineen!
 
Moikka,

juteltaisko ruoasta tai lähinnä siitä, mitä saa ja mitä ei saa syödä.... Itselle ainakin ekaa odottavana vinkit ois tarpeen; just tässä hetkessä pohdituttaa esimerkiksi, mitä fetaa sitä uskaltais salaattiin laittaa o_O

Ja joo, ruokaviraston ja thl:n listat luettu, mutta jos vietäis ihan konkreettiselle tasolle tuotemerkkeineen!
Ainakin patroksen salaattijuusto on tehty pastöroidusta maidosta ja sitä oon uskaltanu hyvillä mielin syödä.
 
Muokattu viimeksi:
Sit pirkan se öljyssä oleva fetajuusto on myös pastöroitu, sattu oleen jääkaapissa niin tarkistin.


Onko aurajuusto ehdoton nou? Ei siis voi syyä ees paistettuna esim pizzassa? Vai mikä ohjeistus on o_O

Mua naurattaa, en yleensä juo juuri ikinä alkoholia, siis tooosi harvoin.. ehkä kerran pari vuodessa. Niin plussan ku tein niin muka teki jääkaapissa ollutta kylmää happy joe-siideriä mieli :grin se pullo oli varmaan vuoden siellä ollut, niin just ku plussa tuli niin ois muka maistunut:grin ja toki en siis juonut, hassuja nämä "himot".
 
Hassu muuten toi alkoholiasia, vetäsin heinäkuussa ensimmäistä kertaa vuosiin kunnon kännit (kun en plussaa todellakaan osannut odottaa) ja tässä sitä nyt ollaan:smiley-angelic006

Käsittääkseni Auraa saa syödä kunnolla kuumennettuna; ite ainakin aion pitsaan laittaa (nimenomaan Valion) Auraa ihan sen kummempaa huonoa omatuntoa kokematta!
 
Voihan aurajuusto tai aurajuustomajoneesi:excited001 pizzaan voisin sitä ottaa mutta luulen että nytkin vain vältän homejuuston.
 
Entä tuorejuustot tai purkkitonnikala? Oliivit? Kypsentämättöminä siis?
 
Mulla tuli mieleen että mites piimän ja muiden hapantuotteiden kanssa? Jostain muistaakseni luin että kohtuudella. Mutta mikä mahtaa olla kohtuus :grin
 
Just olin ite häissä ja piti siellä vähän pohtia mitä uskaltaa syyä. Tosin paikalla taisi olla toinenkin raskaana oleva ja hän kerkesi juuri minua ennen kysymään esim. onko kakussa käytetty tuorejuustoa. Yritän kyllä suhtautua tähän ihan maalaisjärjellä, ilman turhaa hysteriaa mutta kyllähän se silti mietityttää. :confused:
 
Muistelen jostain ihan virallisesta ohjeesta lukeneeni, että jokusen salmiakkikarkin voi silloin tällöin syödä - tai esimerkiksi annoksen lakritsijäätelöä. Mitäs mieltä? Olen itse kahtena päivänä syönyt yhden salmiakkikarkin - ei kyllä niistä tullut huonoa omatuntoa. :D

Onneksi tavallisesta (todellakin!) poiketen ei ole tehnyt oikein makeaa mieli eli ainakin tähän saakka (6+0) ei ole ollut lainkaan vaikeaa vältellä salmiakkia. :)
 
Muistelen jostain ihan virallisesta ohjeesta lukeneeni, että jokusen salmiakkikarkin voi silloin tällöin syödä - tai esimerkiksi annoksen lakritsijäätelöä. Mitäs mieltä? Olen itse kahtena päivänä syönyt yhden salmiakkikarkin - ei kyllä niistä tullut huonoa omatuntoa. :D

Onneksi tavallisesta (todellakin!) poiketen ei ole tehnyt oikein makeaa mieli eli ainakin tähän saakka (6+0) ei ole ollut lainkaan vaikeaa vältellä salmiakkia. :)

Joo ihan niissä virallisissa suosituksissa on maininta, että ei suositella, mutta pienet määrät satunnaisesti on ok. Tuo suositushan perustuu yhteen aika pienen otannan tutkimukseen, jossa pitkäaikaisessa seurannassa havaittiin runsaasti salmiakkia syöneiden äitien lapsilla hieman enemmän keskittymis ja tarkkaavaisuushäiriöitä. Koska olis epäeettistä tutkia lisää, kerta saatu pieniäkin viitteitä salmiakin huonosta vaikutuksesta, on sit laitettu toi "ei suositella".
 
Mä tunnen olevani myös ihan pihalla näistä suosituksista.

Mut sen ainakin tiedän, että voisin juoda ihan liikaa kahvia, joten oon jopa harkinnut sen pois jättämistä kokonaan nyt, kun se kofeiinin saantisuositus on niin alhainen.

:coffee2:angelic::blob7
 
Joo oon kyllä itekin unohtanu paljon esikoisen ajoilta noita suosituksia. Olin silloin vielä super tarkka, enkä syöny majoneesiakaan ellei se ollut vegaansta tai todistetusti pastöroitua
 
Joo oon kyllä itekin unohtanu paljon esikoisen ajoilta noita suosituksia. Olin silloin vielä super tarkka, enkä syöny majoneesiakaan ellei se ollut vegaansta tai todistetusti pastöroitua


Ah, ainiin majoneesit. Onkohan ne siis sallittuja? Vai vaan pästoroidut :think005

Ymmärtääkseni kuitenkin yleisesti ottaen suositukset pyrkii suosittamaan monipuolista ravintoa, ei niinkään kyttäämään tarkkaan ja stressaamaan ruuasta, että ei ilmeisesti satunnaisena vahinkona jokin yksittäinen ainesosa oo kovin pahaksi, jos ei vaikka satu muistamaan et on raskaana :laughing5 :joyful:
 
Monissa käytetään raakaa keltuaista emulgointiaineena, ja jos sattuu olemaan ulkomailla valmistettua, voi sisältää näin ollen myös salmonellaa. (Kotimaiset munat on lähes aina puhtaita mut riski toki niissäkin.) Useinhan noi munatuotteet on pastöroitu em. syystä.

Ehkä eniten tarkkana oon noista vakuumiin pakatuista graavikaloiata ja mätijutuista. Niissä kun ihan oikeesti on riski, että sisältää ruokamyrkytyksen aiheuttajia niin pieniä määriä, että muut ei edes huomaa mut riskiryhmäläiset sairastuun. Näistä on aika usein iltalehdessä juttua, kuinka mummo kuoli voileipäkakusta saatuun ruokamyrkytykseen ja muilla ei ollu tyyliin ees oireita.
 
Preggers-sovelluksessa lukee, että viikolle 9-10 asti kun istukka ei ole vielä muodostunut ja alkio saa ravintonsa ruskuaispussista niin ei ole edes väliä, jos äiti syö jotain kiellettyä. Pitääköhän toi paikkansa?
 
Apua tosta piimästä en oo edes kuullut! Mä juon Gefilus-piimää joka päivä kun siitä saa kalsiumia. :happy:
 
Apua tosta piimästä en oo edes kuullut! Mä juon Gefilus-piimää joka päivä kun siitä saa kalsiumia. :happy:

Soitin tänään neuvolaan ilmoittaakseni tästä raskaudesta niin sanoi että on jees kun on pastöroitua :)
 
Takaisin
Top