Raskaus ja liikunta

Oletteko uskaltaneet harrastaa liikuntaa samaan malliin, kun ennen raskautta?

Tästä asiasta tuntuu olevan monta mielipidettä, mutta kuitenkin pääasiallisesti kannustetaan liikuntaan. Tietenkin kaikki sellaiset on pois luetuttuja, missä voi saada iskuja, tippua tms, mutta oletteko muuten rajoittaneet jotenkin?
Um, edellisistä raskauksista en osaa sanoa että olisi mitään erityisesti rajoittanut kun en harrastanut silloin liikuntaa - ainoastaan kävelyä ja sehän on vaan hyväksi. :) Nyt katsotaan miten sen juoksun kanssa käy, urheasti haluaisin liikkua enemmän koko raskauden ajan mutta katsotaan nyt että tää menisi ensin hyvin tää alkuraskaus. :)
 
Kiitos kun laitoitte kokemuksia! Itse olen menossa lokakuun lopussa juoksemaan 10km ja ajattelin juosta kaikki juoksuohjelmaan kuuluvat juoksut. Tässä vaiheessa ei kai haittaa kun on niin alussa?
En juoksis kovavauhtisempia tehotreenejä ja intervalleja, mutta jos muuten kroppa kestää niin en näkis mitään ongelmaa 10km juoksussa :)

Viime raskaudessa mulle tuli plantaarifaskiitti ja se kyllä ehkäisi juoksemisen hyvin :rolleyes: Toivotaan ettei tällä kertaa.
 
Edellisessä raskaudessa juoksin noin puoleen väliin raskautta. Nyt en edes mitään kunnon urheilua harrasta, paitsi ratsastusta kerran viikossa ja se pitää joka tapauksessa lopettaa jossain vaiheessa. Voisi kyllä vähän enemmän urheilla niin ehkä jaksaisi paremmin sitten 2 lapsen kanssa :grin
 
Ekassa raskaudessa pelasin korista vähän reiluun puoleen väliin raskautta. (lisenssin jätin ostamatta mutta harkoissa kävin normaalisti). Puolen välin jälkeen alkoi treenien jälkeen sellaiset liitoskivut että oli pakko lopettaa.

Nyt alkoi just uusi kausi, onneksi en kerinnyt ostamaan lisenssiä. Eli suunnitelmissa käydä treeneissä niin kauan ku kunto kestää ja sit höllätä. Talvella meinaan kyl hiihtää (ainakin toivottavasti)
 
Kävin taas 7km lenkillä. Mut huomaan et heti kun syke alkaa nousta pois pk-alueelta ja alkaa hengästyttää, tulee tosi ällö olo. Yhdellä lenkillä alkoi myös huipata ja sitten kävelin. Muutenkin tuntuu että vauhdit vaan hidastuu ja sykkeet helposti nousee... mut jos syke (ja vauhti) pysyvät riittävän alhaalla niin juoksu tuntuu kivalta ja vie ajatukset pois huolista.
 
Minä harrastan joogaa, tanssia ja ratsastusta. Joogan ja tanssin aion pitää koko raskausajan mukana, tietysti varioiden ja itseäni kuunnellen. Jooga on jo nyt kultaakin kalliimpi hyvänolon tuoja kun kärsin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista.

Ratsastamaan en uskalla lähteä, vaikka en usko putoamiseen mutta ei se uskon asia ole jos kuitenkin tulen sieltä railakkaasti alas :excited001 joten en mene nyt heppailemaan ihan vaan oman mielenrauhan vuoksi. Rapsutella voin heppoja maastakäsin.

Lisäksi käyn paljon ulkoilemassa niin kuin tähänkin asti koska se on rakasta mulle, metsässä käyskentely ja maailman ihmettely :Heartred
 
Ihan normaalisti meinaan liikkua ainakin rakenneultraan saakka, tykkää lenkkeillä, käydä salilla ja joogassa. Ja jos kaikki näyttää hyvältä niin senkin jälkeen ainakin kävelyä ja kevyttä jumppaa, vielä tässä kohtaa vaikea sanoa mihin suuntaan keho lähtee sopeutumaan raskauden edetessä, viimeeksi ei oikein sopeutunut.
 
Minkälaisia raskausajan kuntosaliohjelmia teillä on vai teettekö ihan fiilispohjalta/omasta päästä? Oon miettinyt että salilla käyntiä voisi jatkaa kun palloilulaji jota harrastan ei enää oikein tunnu mukavalta.. Pelottaa vähän liikaa, että jotain käy kun on kuitenkin aika fyysinen laji kyseessä. Kuntosali tuntuisi turvallisemmalta, kunhan vain olisi joku ohjelma mitä noudattaa :confused004
 
Mulla on pt:n tekemä perusohjelma josta oon poistanut suorat vatsalihasliikkeet ja vaihtanut ne esim pilatesliikkeisiin joissa syvät lihakset aktivoituvat. Jos sulla ei ole asiantuntijan tekemää ohjelmaa niin suosittelisin sellaista :)
 
Mulla on vanhoja pt:n tekemiä ohjelmia, joita vuorottelen ja varioin nyt sitten fiiliksen ja voinnin mukaan. Perus vatsalihasliikkeet jätin heti pois ja vaihdoin mm. erilaisiin lankkuihin.

Nyt on harmittanut, kun olo on ollu aika karmee, ni ei oo pystyny treenaan kunnolla. Pari tuntia piti perua kun ei vaan yhtään napannu tämän ällötyksen kans lähteä yrittään :meh: no jospa tämä ällötys tästä jossain vaiheessa helpottais... :rolleyes:
 
Ensimmäisen kolmaksen voi käsittääkseni tehdä vatsalihaksiakin, jos ei tunnu pahalta. Sen jälkeen ois hyvä välttää. Itse ainakin jumppaohjaajana teen vielä kaiken niinku ennenkin.
 
Mulla on fitness taustaa ja esikoisen raskausaikana olin salilla vielä 39+5. Tälläkin kertaa ajattelin omaa kroppaa ja vointia kuunnellen treenata. Se auttaa palautumiseenkin niin hyvin.
 
Minulla on ensimmäinen tulossa joten en tiedä yhtään mistään mitään :confused004 neuvolaankin aikaa vielä reilu viikko. Olen nyt kävellyt vaan aika paljonkin ja se tuntuu ihan hyvältä, sitä meinasin jatkaa ja kaiketi pyöräilykin on ok. Tuli inspis kyllä aloitella taas lihaskuntoa. Ennen plussaa suunnittelin pilatesta. En tosin tiedä yhtään saako aloittaa nyt mitään uutta. Luulisi lihaskunnon olevan eduksi vaan. Mitä liikkeitä pitäisi vältellä? Suoria vatsoja ilmeisesti ja jossain luki että kyykkyjä myös. Millaisia vatsiksia saisi tehdä?
 
Minulla on nyt juokseminen vähän jäänyt, yritän kolmesta treenistä silti sen yhden tehdä, että tulen 10km juoksussa kuukauden päästä selviytymään - tämä olisi ihan eka kerta kun osallistun juoksutapahtumaan ja haluan sen mitalin :wacky:. Kerran elämässä voisi jonkun mitalin saada :grin Mutta joo, vähän pelästyin sitä etten voi tehdä kaikki training planin mukaisia juttuja kuten sprinttejä. Vai voinko?
 
Mä suunnittelin painollisen hulavanteen ostoa mut mahtaako olla hyvä idea tässä vaiheessa :P
 
Minulla on ensimmäinen tulossa joten en tiedä yhtään mistään mitään :confused004 neuvolaankin aikaa vielä reilu viikko. Olen nyt kävellyt vaan aika paljonkin ja se tuntuu ihan hyvältä, sitä meinasin jatkaa ja kaiketi pyöräilykin on ok. Tuli inspis kyllä aloitella taas lihaskuntoa. Ennen plussaa suunnittelin pilatesta. En tosin tiedä yhtään saako aloittaa nyt mitään uutta. Luulisi lihaskunnon olevan eduksi vaan. Mitä liikkeitä pitäisi vältellä? Suoria vatsoja ilmeisesti ja jossain luki että kyykkyjä myös. Millaisia vatsiksia saisi tehdä?

Sama täällä! Eka neuvola kylläkin oli jo, mutta en saanut terkalta oikein mitään vastauksia. Olen sitten tutkinut asiaa itse netissä ja kysellyt kavereilta. Kävelyä ja pyöräilyä voi jatkaa normaalisti jos se tuntuu sinusta hyvältä :) Tämä on itse asiassa myös suositeltavaa! Itse aloitin myös pilateksen raskaana ja sekin on tuntunut hyvältä. Vatsamakuut ja vatsalihasliikkeet olen jättänyt siellä väliin, mutta onneksi niitä on ollut melko vähän.

Lihaskunto on myös suositeltavaa, mutta jos et ole aikaisemmin sitä säännöllisesti tehnyt niin voisi olla hyvä varata esimerkiksi yksi kerta joltakin pt:ltä, joka on perehtynyt raskausajan liikuntaan? :) Itse olen jatkanut salilla käyntiä, mutta muuttanut vain liikkeitä aikaisemmasta (ei suoria vatsoja tai yhtä kovia painoja / nopeita, voimakkaita vetoja tai liikkeitä joissa vatsa joutuu puristuksiin). Kannattaa myös googlettaa oman asuinalueen raskausjumpat, -joogat ja muut mitkä voisivat sinua kiinnostaa.
 
Mä harrastan lenkkeilyä ja sulkapalloa ja olen käynyt erilaisissa jumpissa myös. Olen toistaiseksi jatkanut samaan malliin kuin ennenkin. Keväällä aion mennä äitiysjoogaan. Ja olen miettinyt, että jos nyt syksyllä hommaisi vielä raskausaikaan sopivan saliohjelman, että saisi lihaskuntoa parannettua :)
 
Mulla on fitness taustaa ja esikoisen raskausaikana olin salilla vielä 39+5. Tälläkin kertaa ajattelin omaa kroppaa ja vointia kuunnellen treenata. Se auttaa palautumiseenkin niin hyvin.

Sama, siis kävin salilla viimeisille viikoille asti.

Nyt pohdin sali- ja uimakortin välillä, kun en kumpaakaan ole vielä hommannut. Toisen voisi ottaa sitten tammikuussa:happy3
 
Mulla liikkumiset rajottuu tällä hetkellä työmatkapyöräilyyn ja -kävelyyn. Yin jooga on jääny nyt ku illalla on ihan pois pelistä jo sillon ku ois mahollisuus joogata. Huono olo ja väsymys on niin vahvana päällä, etten nyt ota stressiä liikkumisen vähentymisestä. Kunhan vaan saa aikaseksi jatkaa olojen helpottaessa.
 
Takaisin
Top