Raskaus ja liikunta

Sansku

Näppärä viestien naputtelija
Toukoäidit 2020
Oletteko uskaltaneet harrastaa liikuntaa samaan malliin, kun ennen raskautta?

Tästä asiasta tuntuu olevan monta mielipidettä, mutta kuitenkin pääasiallisesti kannustetaan liikuntaan. Tietenkin kaikki sellaiset on pois luetuttuja, missä voi saada iskuja, tippua tms, mutta oletteko muuten rajoittaneet jotenkin?
 
Tuskin vielä tässä vaiheessa tarvitsee jättää mitään pois. Harrastan lenkkeilyä, joogaa ja nyrkkeilyä, joista varmaan jälkimmäinen joutaa hetkeksi tauolle myöhemmin. En kyllä vielä luovu :p Rauhallisuutta liikkumiseen varmastikin tulee nyt lisää, eikös se niin ollut että suositellut sykkeet ei saisi raskaana ihan niin korkealle kohota kuin muuten.

Ratsastuksenkin uudelleenaloitusta olen harkinnut, mutta ei nyt ainakaan ole sille oikea aika.
 
Vielä liikun ihan normaalisti. Esikoista odottaessa supistukset alkoivat rasituksessa noin rv20, jolloin piti ruveta hillitsemään tahtia [emoji4] Mutta kävin kyllä ihan synnytykseen saakka raskausajan jumpassa.

Kunto tuntui kyllä huonontuvan edellisessä raskaudessa. Kävellessä/pyöräillessä puuskututti paljon herkemmin kuin normaalisti, kun kropan pitää kierrättää suurempi verivolyymi raskauden aikana. Saas nähdä koska tämä ”puuskuttelu” taas alkaa.
 
Nyrkkeily ja juoksu on myös itsellä sellaisia, mitä joutuu pikkuhiljaa keventämään ja jättämään tauolle. Kuntosalin kanssa nyt pärjää varmaan vielä vähän pidemmälle. Nämä kaikki on mulla ainakin niin vahvoja stressin purkajia, että mielellään ne pitäis mahdollisimman pitkään mukana! :grin
 
Täällä karate sai kyllä jäädä heti alkuunsa, mutta joogassa ja lenkillä käyn niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Vauhtia ja venytyksen voimakkuutta kun on helppo säätää oman voinnin mukaan. Äidin positiivinen fyysinen rasitus ja sykkeen nousu vahvistaa kuuleman mukaan vauvan sydäntä samalla tavalla kuin omaakin; eli jo senkin takia olisi hyvin tärkeää liikkua ja hieman rasittaa itseään koko raskauden ajan.

Kyllä tosin huomaan sen, että kun liikkuessa tulee sukkapuikko kohdusta läpi ja alavatsaa raastaa, tulee ihan huomaamattaan liikettä eri tavalla varottua. Mutta se kuulunee asiaan. :smiley-ashamed004
 
Ihan normaalisti meinasin liikkua jos ei ole kipuja ja en oksenna itseäni sairaalaan. Tosin en harrasta mitään harrastamalla. Lähinnä hyötyliikuntaa ja liikuntaa lasten kanssa: taaperojumppaa, leikkipuistojumppaa, pyöräilyä, kävelyä.
 
Edellisessä raskaudessa liikuin loppuun asti, jade oikeesti auttoi palautumisessa, ja varmaan synnytyksessä. Joten tuskin tässä teen poikkeusta. Treenaan siis painoilla muutamaa kertaa viikkoon
 
Tänään varmistin vielä pt:ltä mielipiteen ja hän oli samoilla linjoilla. Ainoa, mitä pitää välttää, on vatsarutistukset salilla, mutta muuten ei ole järkeä stressata ja vahdata esim omaa sykettä, jos olo on ihan hyvä.
Ärsyttävää, miten ristiriitaista tietoa tästäkin löytyy netistä. Toisissa käsketään jättää kaikki raskas liikunta pois, kun taas toisissa sitten saa jatkaa samoin kun on ennen raskauttakin treenannut :wacky::think005
 
Tänään varmistin vielä pt:ltä mielipiteen ja hän oli samoilla linjoilla. Ainoa, mitä pitää välttää, on vatsarutistukset salilla, mutta muuten ei ole järkeä stressata ja vahdata esim omaa sykettä, jos olo on ihan hyvä.
Ärsyttävää, miten ristiriitaista tietoa tästäkin löytyy netistä. Toisissa käsketään jättää kaikki raskas liikunta pois, kun taas toisissa sitten saa jatkaa samoin kun on ennen raskauttakin treenannut :wacky::think005

Kuinkahan pitkään on ok tehdä vatsarutistuksia näin alussa?
 
Suunnittelin jatkavani hyötyliikuntaa sekä saliharjoittelua niin pitkään kuin vain pystyy, toivottavasti loppuun asti :) Huomioiden toki rajoitteet, kuten nuo vatsalihasliikkeet. Onko kenelläkään kokemusta / tietoa pilateksesta raskauden aikana? Ilmeisesti on yksi suositeltava harrastus, mutta pohdituttaa siihen liittyvät vatsamakuulla ja selällään tehtävät harjoitukset, sisältää myös jonkin verran vatsalihasliikkeitä. Ajattelin että tässäkin pystyisi menemään ryhmän mukana sovelletusti?
 
Suunnittelin jatkavani hyötyliikuntaa sekä saliharjoittelua niin pitkään kuin vain pystyy, toivottavasti loppuun asti :) Huomioiden toki rajoitteet, kuten nuo vatsalihasliikkeet. Onko kenelläkään kokemusta / tietoa pilateksesta raskauden aikana? Ilmeisesti on yksi suositeltava harrastus, mutta pohdituttaa siihen liittyvät vatsamakuulla ja selällään tehtävät harjoitukset, sisältää myös jonkin verran vatsalihasliikkeitä. Ajattelin että tässäkin pystyisi menemään ryhmän mukana sovelletusti?
Mä myös muistelisin, että pilates on on suositeltavia lajeja, joten kuvittelis että siinä pystyy soveltamaan liikkeitä sopiviks. Varmaan kannattaa kysellä vetäjältä mielipidettä ja osaapa sitten ainakin paremmin neuvoa vaihtoehtosia liikkeitä.
 
Suunnittelin jatkavani hyötyliikuntaa sekä saliharjoittelua niin pitkään kuin vain pystyy, toivottavasti loppuun asti :) Huomioiden toki rajoitteet, kuten nuo vatsalihasliikkeet. Onko kenelläkään kokemusta / tietoa pilateksesta raskauden aikana? Ilmeisesti on yksi suositeltava harrastus, mutta pohdituttaa siihen liittyvät vatsamakuulla ja selällään tehtävät harjoitukset, sisältää myös jonkin verran vatsalihasliikkeitä. Ajattelin että tässäkin pystyisi menemään ryhmän mukana sovelletusti?

Pilateksesta ei oo kokemusta, mutta mä käyn joogassa ja siinäkin vatsamakuulla ja selkämakuulla olevat liikkeen saavat jäädä jossain vaiheessa raskautta. Mutta uskon että vetäjä/ohjaaja kyllä neuvoo soveltuvia liikkeitä. Pilateksessa ja joogassa on ilmeisesti jonkin verran samaa ainakin meidän joogan vetäjä sanoi näin, kun vetää myös pilatesta [emoji4]
 
Oon harrastanut toiminnalista treeniä mihin kuuluu ajoittain aika raskaitakin harjoituksia. Tätä oon tehnyt noin 2-3 krt viikossa minkä lisäksi joogaa ja pyöräilyä, sillon tällöin juoksua. Treeniin on kuulunut myös vatsalihastreeniä sekä paljon kyykkyjä. Kyykyt ilmeisesti pitäisi jättää vähän "ylemmäs" jatkossa ja vatsalihasrutistukset pois. Meidän ohjaajalla onneksi on varmasti aika paljon vaihtoehtoja pankissa. Ajattelin kertoa hänelle raskaudesta kuitenkin vasta hieman myöhemmin :) Meinasin kyllä treenata loppuun saakka mikäli ei tule kummempia esteitä / ole vaaraksi vauvalle ja jaksaminen riittää. On minulle semmonen henkireikä tuo liikunta :)
 
Täällä liikunta maistuu tällä hetkellä erityisen hyvältä, rauhoittaa niin mieltä kuin kehoa! Ainut mikä on uusi asia, niin ennen treeniä on pakko syödä esim. banaani - muuten lentää laatta sykkeiden noustessa tai viimestään treenin jälkeen.

Mulla on aina ollut perussairaudesta johtuen haasteena se, etten hikoile (elimistö vaan kiehuu ja polla punoittaa räjähdysmäisesti) - nyt hikoilen ja se tuntuu tautisen hyvältä! Tuntuu, että jo sen takia jaksaa tosi hyvin treenata ja kuona-aineet lähtee liikkeelle. Oon niin happy! Huohotuksesta huolimatta. :happy093
 
Mulla on päinvastaista kuin Martalla, hiki ei oikein nouse liikkuessa (kyllä vaan muuten yöllä painajaisen yhteydessä nousee :rolleyes:) ja monista liikkeistä tulee herkästi paha olo/huimausta. Kävin mittauttamassa tänään verenpaineeni, 101/63, eli vähän alhaisen puoleinen, kuten osasin itse arvata. En nyt sitten tiedä miten voin liikkua :confused005
 
Mulla on päinvastaista kuin Martalla, hiki ei oikein nouse liikkuessa (kyllä vaan muuten yöllä painajaisen yhteydessä nousee :rolleyes:) ja monista liikkeistä tulee herkästi paha olo/huimausta. Kävin mittauttamassa tänään verenpaineeni, 101/63, eli vähän alhaisen puoleinen, kuten osasin itse arvata. En nyt sitten tiedä miten voin liikkua :confused005
Salmiakin voimalla? laughing7 Olisi mun unelmani. Slurps. :p

Onko sulla normaalistikin matalat paineet? Mulla on ja tähtiä näkyy perusarjessa useinkin; samalla hetkellä tähtien kanssa tulee tuskanhiki ja oksettavaa oloa. Menee reiluilla nesteillä ja suolalisällä ohi hiljalleen. Toki nyttenkin ajoittain huippailee, mutta treenijuomasta on apua ainakin treenin aikana. Sitähän voi tehdä itsekin, jos vaikka sitruunaveteen lisää hivenen suolaa ja halutessaan vähän sokeriakin. :thumright Ja ainainen ääneni kevyelle ulkoilulle, pääasia että liikettä tulee ja mieli pysyy hyvänä. :3some
 
Mä olen jatkanut juoksua ja aikomus on jatkaa niin kauan kuin pystyy :) Mieli lepää ja juoksu kulkee vielä ihan hyvin. Tosin matkat on lyhentyneet 5-7 kilometriin ja intervalli- ja mäkitreenit jäävät nyt pois. Hyvällä mielellä hölkyttelyä itseä kuunnellen :)

Ajattelin myös mennä äitiyspilatekseen talvella.
 
Kiitos kun laitoitte kokemuksia! Itse olen menossa lokakuun lopussa juoksemaan 10km ja ajattelin juosta kaikki juoksuohjelmaan kuuluvat juoksut. Tässä vaiheessa ei kai haittaa kun on niin alussa?
 
Salmiakin voimalla? laughing7 Olisi mun unelmani. Slurps. :p

Onko sulla normaalistikin matalat paineet? Mulla on ja tähtiä näkyy perusarjessa useinkin; samalla hetkellä tähtien kanssa tulee tuskanhiki ja oksettavaa oloa. Menee reiluilla nesteillä ja suolalisällä ohi hiljalleen. Toki nyttenkin ajoittain huippailee, mutta treenijuomasta on apua ainakin treenin aikana. Sitähän voi tehdä itsekin, jos vaikka sitruunaveteen lisää hivenen suolaa ja halutessaan vähän sokeriakin. :thumright Ja ainainen ääneni kevyelle ulkoilulle, pääasia että liikettä tulee ja mieli pysyy hyvänä. :3some

Salmiakkia olen pari aina välillä napsaissut, ihan hirveästi en viitsi sen glykyrritsiinin takia :nailbiting:

On joo yleensäkin aika alhaiset. Nyt vaan on romahtanut entisestään aika paljon, niin olo tuntuu välillä ihan zombielta. Vettä sitruunalla oon juonut aika usein liikunnan yhteydessä ennen, mutta nyt se maistuu tosipahalle, niin kuin vähän kaikki tuntuu maistuvan :arghh:
 
Takaisin
Top