Raskaus ja liikunta

Muistaakseni suoria vatsalihaksia ei saisi treenata sen jälkeen, kun vatsalihakset on alkaneet erkaantua? Mulla kyllä tuntuu esim. vatsarutistukset niin pahalta, että skippaan kyseiset liikkeet bodybalancessakin.
 
Mulla tuntuu selkeästi esim sängystä nouseminen jo vatsalihaksiin eri tavalla kuin ennen. Viikkoja vasta 12+6. Mihinkään jumppaan tai salille en kyllä ole menossakaan, niin ei hirveästi tartte miettiä.

Eilen kävin pitkästä aikaa kunnon lenkillä, lähes 4,5 kilsaa koiran kanssa leppoisaa kävelyä. Edellinen yli neljän kilsan lenkki oli elokuun alussa. Huomaa, että töiden alkaminen on väsyttänyt. Lenkki tuntui hyvältä, mutta nukkumaan sen jälkeen piti mennä kun väsy iski. :-)
 
Mulle sanottiin neuvolassa että suoria vatsalihaksia ei saa tehdä enää. Nyt mulla viikkoja 14+3. Vinoja saa vielä tehdä. Täytyypä itekin lukee toi kirja. :)
 
Mulla ei ole huimausta korkeilla sykkeillä, mutta sen jälkeen usein tulee kun verenpaine laskee. Mutta silloin sykkeetkin on taas matalat.
 
Kiitos vinkistä!
Harvoin ostan e-kirjoja kun en halua maksaa niistä enempää kuin pokkarista. Tuon ostin nyt.
 
Niin ärsyttävää, että kun pahoinvointi viimein helpotti sen verran, että pääsi takasin salille ja jumppaan ja viikon-pari ehti hyvin käymään, niin sitten iski flunssa. :mad: Ja nyt on pakko antaa sit riittävästi aikaa parantumiselle, ettei tuu mitään jälkitauteja. Oli kyllä niin kiva liikkua taas säännöllisesti kun tuntu että kaikki turvotukset lähti heti ja muutenkin olo oli parempi :)
 
Olen 5-6 viikolla. En tiedä mitä liikuntaa saa ja mitä ei saa harrastaa. Sali, jumpat ja uinti on mieluisia. Mitä salilla saa ja mitä ei saa tehdä? Ihan hukassa. Entä ruoka? Uskaltaako käyttää lisäravinteita vai kannattaako olla ilman, nyt oon ollu ilman jo hetken.
 
Kaikkea saa harrastaa niinkaun kun hyvältä tuntuu. Salilla ei enää kasvateta lihasta, vaan pidetään peruskuntoa yllä, eli pienet painot useat toistot. Selällä tehtäviä liikkeitä ei suositella enää yli rv 20. Mutta kaikki liikkuminen on varmasti hyvästä :)
 
Salilla oon ainakin itse tehnyt melkein kaikkee mitä tähänkin asti mutta vähän varioiden sen mukaan, mikä tuntuu hyvältä. Ja prässiä en enää tee mutta kyykkyjä kyllä. Bodypumpissa on kans käynyt ja spinningissä. Netistä kyllä löytyy tosi hyvin tietoa siitä, miten liikkua raskauden aikana.

Lisäravinteista oon ymmärtänyt, että ei suositella.
 
Joo minäkin olen saanut käsityksen ettei lisäravinteita tulis käyttää!

Itse käyn uimassa kerran viikossa ja lenkkeilen melkein joka päivä. Kotona kahvakuulailen. Aikalailla samanverran liikun siis kuin ennen raskautta. Salin olen jättänyt pois, vaikka voisihan sielläkin käydä. Toisaalta kun ei mitään lihasmassaa nyt olla kasvattelemassa, niin kotona pystyy kaikkia lihasryhmiä yhtä hyvin treenaamaan kuin salillakin! :)
 
Mulla on historiaa monenlaisista urheilulajeista teininä ja aikuisiällä kesti kauan löytää sopiva laji minkä sais upotettuu todella vaihtelevaan arkeen. Kaksi vuotta sitten löysin boulderoinnin ( kiipeily ilman köysiä, matalampia intensiivisempiä reittejä). Sitä oon harrastanu tähän saakka kunnes nyt vaihdoin köysikiipeilyyn.
Pelkokynnyshän tässä jotenkin luonnollisestikin laskenut, joten tullut kiivettyä huomattavasti iisimmin ja helpompia reittejä, vältellen putoomisia. Ja painoo kun tullut yhtäkkiä lisää niin se vaikuttaa tottakai heti, ei mee enää lähellekään kymmentä leukaa hyvä jos kaks:D Onneks yks kaveri innostui aloittamaan harrastamaan myös niin on tullu sen kanssa kiivettyä niitä helpompia hommia. Koska normaalisti oon käyny miehen kanssa ja sillä on nyt todella level up& ennätyshyväkausi menossa.
Toivottavasti ei ala valjaat kiristää liikaa ja jaksais loppuun asti heilua köyden päässä. Mutta varmasti tulee käytyä loppuvaiheessa uimassa, että pääsee nauttimaan "painottomuudesta":)
 
Kardiini, jos haluat köysikiipeillä loppuun saakka niin katso kokvartalovaljaita jossa rintakiinnitys. Toimii hyvin yläköysittelyyn, en kyllä lähtisi liidaamaan, koska ne nyppäsee ikävästä kohtaa. Toisaaltaa liidaaminen ei taida muutenkaan olla turvallista raskaana ollessa :)
 
Juu ei liidausta! Tai siis tässä tilassa ainakaan en ehkä ala opettelemaan:D Koitan bongailla jos joku myis mammavaljaansa pois lähiaikoina jossain tai sit vaan tilaan jostain.
 
Salilla olen käynyt ja jumpassa, lenkillä myös. en samaan tapaan kuin ennen raskautta, koska sillon tein n5-6 kertaa viikossa hiit-treenejä ja kävin juoksemassa sprinttejä. Nyt sata lasissa vetäminen ei vaan tunnu hyvältä ja alussa pahoinvointi oli niin paha ettei tehny mieli liikkuakaan. Nyt mennään vähän rauhallisemmalla tempolla ja ei niin useinkaan kun ennen raskautta.
 
Takaisin
Top