Raskaus ja liikunta

Kaiken lisäksi vesijumppa poistaa nesteitä mitä tuppaa kertyy raskaudessa! Mitenköhän pitkälle äitiysvesijumppaa saa harrastella?
 
Voi että teki hyvää taas kunnon hikijumppa. Vaikka en oo itteeni usein saanu jumppaamaan, nii kyl sen jälkeen on vaan hyvä olo!
 
Mulla on jäänyt liikunta nyt harmillisen vähälle :sad001 Mieli tekisi enemmänkin, mutta en vaan saa itseäni liikkeelle väsymyksen takia. Helposti jämähdän sohvalle päiväunille silloin, kun olisi aikaa käydä vaikka edes kävelylenkillä. Toisaalta tiedän, että liikkuminen varmaan poistais sitä väsymystäkin.. Toivottavasti tää alkaa pikkuhiljaa helpottaa, että jaksais taas jotain!
 
Mä käyn (tai kävin... pitkä tauko ollut) salilla ja kävelen. Kuntosali oikeen intohimo :) nyt en oo kyllä jaksanut sitte millään. Paitsi kävely, kahden koiran kanssa on pakko joka päivä..

Neuvolan terkka suositteli että ootellaan kaikessa rauhassa tää eka kolmannes ohi ja sitten voi mennä takas punttien pariin. Oli kivaa miten se heti luetteli miten hyödyllinen harrastus ihan koko raskauden kannalta, fyysisen ja psyykkisen voinnin takia tietty :happy:
 
Koko aamu mennyt sängyssä maaten, ei paljoa liikunnat käy mielessä :D
 
Mun pitäis mennä tällä viikolla pelaamaan pesistä pitkästä aikaa. En tiedä miten pitkään vielä uskallan, mutta "onneksi" täs ei oo kesääkään enää kovin pitkään jäljellä. Vähän kyllä jänskättää, kun oon ollut niin hirveen väsynyt ja en oo liikkunut oikein ollenkaan, että jaksanko pelata, mutta täytyy katsoa voinnin mukaan.
 
Mää kävin pelaamassa pesistä viime keskiviikkona ja muuten meno ihan hyvin, mut seuraavana päivänä oli kuin liitoskivut. Oliko vain liikkumattomuudesta, vai tuliko tosiaan noin pienestä, mut onneks jo helpottanut :) Pesis on vaan niin ihanaa!!
 
Mulle kans sali on yleensä ilon ja energian paikka mut nyt on kyllä ihan tuskaa joka hetki vaikka todella kevyesti oon tehnyt. Jotenkin lihakset on niin väsyneet, ihan kun makarooni, ei jaksais edes kävellä :wink pakko yrittää käydä kuitenkin, muuten selkä hajoaa jo tässä vaiheessa. Kävelylenkilläkin olen tosi hidas :|
 
Käytättekö palautusjuomia raskausaikana? Mä en nyt oikein ota selvää että saako niitä käyttää vai ei? :confused:
 
Mä oon jättänyt kaikki palkkarit kaappiin, vaikka jotainhan saisi kyllä käyttää. Vaikka aika tavoitteellisesti treenaan, selviin kyllä tän ajan hyvin ilman.
 
Mä olen tosi huono liikkumaan, mutta nyt aattelin mennä joogaa kokeilemaan. Aattelin, ett se toimis samalla ikään kuin synnytysvalmennuksena.
 
Mä jätin palkkarit pois. Treenaaminen nyt raskausaikana on kunnon ylläpitoa enkä koe, että palkkaria nyt tarvitaan.
 
Ensimmäinen raskaus ja täällä kans hiukan pelätään, että kyytiläinen tippuu kyydistä jos kovin hyppii ja pomppii:rolleyes: oon toki pyrkinyt harrastamaan hyötyliikuntaa, kuten töihin pyöräilyä ja koiran ulkoiluttamista.. aina vois enemmän.
 
Ekassa raskaudessa harrastin sinne viikolle 10 ratsastusta, sitten tuli kesätauko jonka jälkeen en palannut selkään. En sen pompotuksen takia, vaan putoamisriskin vuoksi.
 
Täällä vielä ratsastettaan. Toivon, että myös tyyppi mahassa innostuu ratsastuksesta, joten saa nyt jo tuntea hevosen liikkeet :D
 
Mä vedän jumppia työkseni, joten onneks on pakko liikkua etes vähä (onneks vaan kans vakkari tuntia tällä hetkellä). Mutta nyt on tuo kokopäivänen huono olo pitäny sohvan pohjalla, ei huvita yhtään lähtee tekemään mitään liikuntaan liittyvää. Koiran kanssa voin kävellä/juosta puol tuntia sitte sitte loppumatkan saaki sinnitellä, että mahan sisältö pysyy sisällä eikä tarvi oksennella pitkin teitä. Omille tunneille lähteminen on yhtä tuskaa, ku pelottaa, että tulee niin huono olo, että joutuu lähtee kesken pois joten mietin jo, että pitäiskö lopettaa jo, mutta koitan sinnitellä vielä. Haaveilin, että nyt ois ollu aikaa ruveta taas saleileen ja liikkumaan muutenki vähä enemmän (sen normi pari tuntia päivässä etes), mutta ilmeisesti ei ainakaan vielä. Lihaskuntotunnit ei tunnu hyvältä ja spinning nostaa sykkeen ihan liian korkeelle. Onko muuten vielä neuvolassa rajotuksia tuolle sykkeelle liikkuessa? En tiiä mitä ohjeita täällä rapakon takan saa ekalla lääkärikäynnillä. Ainaki yks zumbaohjaaja veti tunteja ihan viimesille viikoille asti, mikä tuntu aika hurjalta.
 
Ei varmaan vielä ole sykerajoja, myöhemminkään ei mulle oikein mitään ohjeita neuvolasta tullut, mutta täältä luin että jossain 135-145 alapuolella tai tuntumassa olisi hyvä olla.
Olen silti liikkunut korkeammillakin sykkeillä, kun se vaan on tuntunut hyvältä, ja sykenousut on olleet nopeita, ei esim. juoksua millään 160-170 sykkeillä, jossa syke olisi koko ajan korkea. Itse olen pitänyt enemmänkin rajana hyvää oloa. Joskus on lähtenyt liikkeelle liian nopeasti, ja olo on huonompi vaikkei syke niin kovin korkealle nousisikaan.
 
Mä oon koittanu pitää Liikkuva Äiti kirjan rajoista kiinni eli alle 150 sykettä, mutta väkisellä välillä nousee yli 160 joksiki aikaa. Se ku ei vielä itestä tunnu pahalta ja pystyn muilleki vielä huutamaan ni enkä se ei oo haitaksi. Oppii vaaviki reenaamaan heti pienestä pitäen :)
 
Ihana kuulla että täällä on kohtalotovereita, itselläkin ollut niin väsynyt olo että en ole saanut itseäni millään liikkeelle vaikka normaalisti leknkkeilen ja käyn salilla todella aktiivisesti . Nyt on joutunut antamaan itselleen armoa ja vain levätä, hieman olen kevyillä kävelyillä käynyt ja nekin tuntuvat välillä ihan ylivoimaisilta.
 
Takaisin
Top