Raskaus ja liikunta

Mullakin jääny liikunta vähä pois ku ennen raskautta juoksin ja alkuviikoilla tuli helposti huono olo juostessa,niin jätin sen pois sitten. Onneksi on koira,niin joutuu sen kans kuitenkin ulkoileen ja eilen käytiin reippaalla lenkillä pururadalla,kyllä piristi :) nyt pitää yrittää ottaa itteä niskasta kiinni ja käydä useamman kerran viikossa pitemmillä kävelylenkeillä,mä niin nautin raikkaista syksyilloista :)
 
Ei kyllä puhettakaan mistään liikunnasta. Voimakas väsymys ja pahoinvointi estää sen. Nyt pahin väsymys väistynyt ja jaksan käydä lyhyillä, rauhallisilla kävelylenkeillä koirien kanssa. Jos tahti reipastuu yhtään, alkaa pahoinvointi. On kyllä pikkuasukki pitänyt huolen, että levätään kunnolla. :D T. 6. viikkoa sairaslomalla :pale
 
Miten te olette kontrolloineet sykettä nostavassa liikunnassa sykettä? Ihanko vaan sykevyön avulla? Nyt kun alkaa taas olemaan elämänsä kunnossa niin salitreenit ja jumpat kutsuu. Mietin vaan esim. spinningiä, että miten siinä sitten osaa himmata ettei syke nouse. Aikaisemmin kun vetänyt hullun tavalla verenmaku suussa :)
 
Mä oon vaan kattonut sykemittarista. Rajana oon pitänyt 150 sykettä, mutta en orjallisesti. Jos hetkeksi nousee, niin ei haittaa. On kyllä ollut kivakin treenata vähän rauhallisemmin, itsekin tottunut enemmän tohon verenmaku suussa-tyyliin. Spinniä en oo vielä kokeillut, mutta ajatuksena kyllä on. En oo keksinyt vielä miten siellä voi tehdä rauhallisemmin :D
 
Itse olen kanssa katsellut sykettä mittarista nimenomaan spinningissä. Vastusta vaan pienemmälle niin se on mulla ainakin auttanut sykkeen nousuun. Salilla jos välillä käy syke korkealla niin en oo välittänyt kun kuitenkin laskee nopeasti. Tosin tähän asti on ollut niin huono olo ja tuntuu, että kova liikunta sitä vielä pahentaa, niin eipä oo ihan hirveästi salilla ja jumpissa tullut käytyä. Ehkä sitten toisella kolmanneksella...
 
Mä myös oon alkanut elvyttää juoksuharrastusta parin kuukauden tauon jälkeen :) mulla on sykemittari jolla tarkkailen sykettä vaikka neuvolassa sanoi että samalla tahdilla voi mennä kuin ennen raskautta olen siltikin pikkusen himmaillut.. Nyt vaan iltavuoro viikko sekoitti taas rytmiä. Jospa ens viikolla pääsisi useammin lenkille!
 
Jännä, että mulle sanottiin jo ensimmäisessä neuvolassa että juokseminen täytyy jättää jos harrastuksiin kuuluu, mutta matalasykkeisempää liikuntaa saa ja "pitääkin" harrastaa. Voikohan aiempi kkm vaikuttaa että piti ottaa varovaisesti alussa?
 
Onpa outoa, Heidun. Ainakin toi eka kannattaa lukaista läpi:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01034

http://www.huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-läpi-raskauden

https://sportmamablogi.wordpress.com/2013/07/26/sportmama-ja-liikuntavinkit-raskauden-aikana/

Missään mitä löysin ei kielletä juoksua, mutta painotetaan omia tuntemuksia, ja mainitaan että toisella kolmanneksella juoksu voi tuntua epämiellyttävältä. Moni juoksun harrastaja jatkaa juoksua pitkäänkin. Osa ei pysty, koska tuntuu pahalta.
 
Heidun, kuuntele ihmeessä itse omaa kroppaasi. Varsinkin, jos oot vähänkin lenkkeilyä/juoksua harrastanut, eikä tule huono olo, niin anna mennä vaan!
Niitä yliherkkiä neuvolatätejäkin on ja varsinkin vähän vanhempi, jos sattuu olemaan. Ei yleistäen, mutta mun siskolla sattui aikanaan ekan kohdalla sellainen, joka kielsi lopettamaan suunnilleen kaikki vähänkin rasittava liikunta. Täysin terve ja hyvällä peruskunnolla varustettu siskoni luotti nvlatätiinsä ja tuloksena oli +30kg raskausaikana. Jälkeenpäin harmitellut asiaa todella, kun tajunnut seuraavien myötä toisessa veuvolassa, että kuinka häntä ohjattiin ihan liian varovaisella kädellä silloin nuissa liikunta-asioissa.
 
Varsinkin kun moni vielä muutenkin on turhan varovainen raskausaikana.
Meillä oli kyllä 90-luvun alkupuolella hyvä terveystiedon opettaja, joka sanoi jo silloin että kaikkea liikuntaa saa raskaana ollessa harrastaa, jos ei ole esim. kaatumisriskiä.

Kyllä mä hiukan pyörittelen silmiäni, kun neuvolassa viime raskaudessa kauhisteltiin työmatkapyöräilyä. Matka on melko rankka, sisältää hyvin paljon mäkiä, mutta missään keskustassa ei tarvitse autojen seassa mennä. Ymmärrän pyöräilyn kieltämisen, jos se on oikeasti riskirajoilla ja kovaa vauhtia, mutta mun keskinopeus oli varmaan jotain 17 km/h.
 
mulla liikunta on ollut ihan perusliikuntaa (kävely + pyöräily) ja sitten kävin kyllä hetken salilla mutta se ei sopinut minulle joten lopetin sen. Käyn sellaisessa rentoutus ja syvävenyttely ryhmässä ja se on ollut hyvä. Se on sopinut minulle ja mun sairauteeni hyvin.
 
Kävin tänään lenkkeilemässä ja sain niiin ihanat vesirakkulat jalkapohjiini kengistä jotka eivät ole tähän päivään mennessä rakkuloita aiheuttaneet sekä lonkkakivut kaupan päälle. :arghh: Taidan siirtyä vesiliikunnan pariin.
 
Joo, uimahalliin käyköön tiemme :D Se on kyllä raskausajan paras laji. Pitää alkaa itsekin elvyttämään uintiharrastusta. Sammakkopotkut tekee hyvää issias kivuille! Lihakset pääsee liikkumaan rennommin ja vähän laajemmin, niin hyvin vetristyy. :):)
 
Uimista on täälläkin mietitty! ekat viikot meni melkein kokonaan sohvalla, ei jaksanut tehdä mitään. Nyt olen taas muutaman viikon elvytellyt joogaharrastusta ja kävelylenkit ulkona maistuu taas kun on ihanan raikas syyssää :happy:
 
Tänään kävin tekemässä pienen comebackin punttien pariin ja teki kyllä hyvää :happy: nyt rv14+1. Omaa kroppaa kuunnellen ja kun muistaa hengittää niin pärjää..

Pyöräily sinne ja himaan taas oli ihan kamalaa :stop: hyi.
 
Onko vinkkejä mitä salilla uskaltaa tehdä? Vuoteen en ole käynyt joten pohjalta aloitan mikäli saan itseni kuntoon, jolloin voin liikkua.
 
Mä ite suosittelen lukasemaan Kaisa Jaakkolan Reipas,rakas raskaus-nimisen kirjan, missä on ihan esim saliohjelmat kaikkiin kolmanneksiin :)
Ja siinä on myös kuvalliset ohjeet liikkeisiin jos tarvii.

Mutta: Aikalailla kaikkea voi tehdä, mitä kroppa kestää normaalistikin. Jaakkola suosittelee monet liikkeet tekemään istualtaan (pystypunnerrus yms). Niin ja mahaltaan ei mitään liikkeitä, ettei blokata verenkiertoa siltä pikkuiselta.
Ja pitkät palautumisajat, itellä ainakin pilkut vilisi silmissä jos nousin liian nopeesti yms :grin
 
Olinkin unohtanut tuon kirjan. Kiitos! Ollut niin hirveät pahoinvoinnit että liikunta ei vaan ole ollut mielessä. Kirjakauppaan huomenna. :-)
 
Oliko se jostain viikolta 17 eteenpäin kun ei saisi suoria vatsalihaksia tehdä? Vinojahan saa tehdä loppuun asti. Vai riippuuko se siitä, paljonko vatsa pullottaa?
 
Mulla on alkanu tulemaan salilla huimauskohtauksia heti jos pulssi menee yli 120. Meinaan pyörtyä ja hetken saa aina keräillä että jaksaa kotiin kävellä. Onko kellään muulla vastaavaa?
Oon nyt tehny treeniä kevyesti ja jättäny sykettä nostavat liikkeet pois, mutta jotenkin tosi kova pala mulle jos nyt jo kroppa pistää vastaan kun haluisin treenata mahollisemman pitkään.. :sad001
 
Takaisin
Top