Raskaus ja liikunta

Kokeilin tänään zumbaa muutaman vuoden tauon jälkeen, kun pitää nyt yrittää jotain tollasta kevyempää keksiä, ja oli tosi kivaa ja tuntui hyvältä! Sai hyvän pikku hien pintaan, mutta ei ollut sellaista rääkkiliikuntaa, jollasesta yleensä tykkään...Eli just sopii raskausajan korvaavaksi liikunnaksi hyvin!

Mulla mennyt hyvin vaihtelevasti liikunta nyt raskaana, syksyyn asti vielä poljin pyörällä suht paljon, kunnes hävitin sen avaimen eikä olla saatu vieläkään aikaiseksi lukon rikkomista (ei se tehtykkään kun vasta kolme kertaa viime vuonna. ;D).

Salilla en ole muutamaan vuoteen käynyt, oon erikseen sitten jumpissa vaihtelevasti käynyt, nyt ainoan säännöllisen lopetin vk 20 (piloxing), kun alkoi tuntumaan että joka toinen liike oli niin vatsa/keskivartalo painotteista etten voinut tehdä. Sen jälkeen ei mitään säännöllistä ohjattua, joogaliikkeitä olen kotona lähes päivitääin tehnyt ja niistä on ollut selän kanssa apuja/pysynyt vetreämpänä.
Toki esikoinen 2v pitää liikkeessä, koira on kotona, asutaan kolmannessa ilman hissiä, eikä ole autoa niin kaikki kauppareissut yms. kävellen/julkisilla niin arki/hyötyliikuntaa tulee ihan huomaamatta. :)

Me oltiin tänään ekaa kertaa miehen lasten kanssa laskettelemassa. Huh huh, täytyy sanoa. Onneksi oli kaksi aikuista. Ei ollut omasta kaatumisesta kyllä pelkoa, mutta tuo lapsen psytyynnostaminen/ auraaminen lapsi jalkojen välissä/ sauvojen varassa auraus oli aika heviä hommaa. Todellakin tuntee olleensa 3 tuntia ulkona, häpyliitos huutaa hoosiannaa... Tosin samoin myös pakaralihakset, mikä on mukava tunne kun tuntee muka tehneensä jotain :)

Mietimpähän jo ajoissa mutta kun kevään treenejä suunnittelen niin tuli mieleen että koskakohan on hyvä aloittaa agitreenit uudelleen synnytyksen jälkeen? Osaiskos joku neuvoa? Luin muualta että juoksun sais aloittaa vasta 6kk synnytyksestä, mut en kyl tahtois olla niin kauan radoilta poissa... o_O silleen mietin et joo agilityssä juostaan koiran kanssa mut ei se kuitenkaan oo mitään verrattuna lenkkeilyyn... ja mun neuvolatäti ei tiedä edes koko lajia niin hänen kanssaan on ainakin turha tästä keskustella.

Ninnuli87, riippuu ihan siitä miten palaudut synnytyksestä/missä kunnossa olit ennen. Mitään tarkkaa rajaa ei ole olemassa. :)

Mä odottaisin ehkä jälkitarkastukseen asti, mutta riippuu varmaan joo omasta palautumisesta. Agilityssähän on kuitenkin aika lyhkänen ja rajattu se juoksu verrattuna juoksulenkkiin.

Mä haluisin alottaa (maantie)pyöräilyn heti kun mahdollista, mutta sehän riippuu että koska kärsii istua :D. Samoin toivon salille pääseväni pian ja koirien kanssa lenkeille, mutta saapi nähdä. Juoksemista olen vähän ajatellut vasta kesän jälkeen aloitella.

Ku sitä just mietin et mistä sen vois tietää et milloin vois aloittaa... Kun joku kätilö oli toisella palstalla juuri siitä kirjoittanut että sitä ei itse tunne milloin on siinä kunnossa että voisi alkaa juosta ja sen takia sen juoksun saisi aloittaa vasta 6kk synnytyksestä ettei tule kohdun laskeumaa (tai jotain muuta vastaavaa). Treeneissä käyn vieläkin ja tarkoitus käydä ihan loppuun asti. Ja tosiaan juoksu ei ole samanlaista kuin oikein juostessa.. Ratasuoritus aika meillä on siinä alle minuutin ja hieman yli minuutin (riippuen kontaktien määrästä) mutta otetaan sellaisia pikaspurtteja.

Tuli otettua 2h lumenluonti-sessio pihalla ja kyllä tuntui taas! Mutta ihanaa kun vaan tarttuu hommiin ja saa aikaseks jotain ruumiillista. Ehkäpä ens viikolla paluu salille! Häpyliitos ei kestä pomppimista tai revittelyä, mutta lihashuolto on varmaan paikallaan :) ainakin koitan jotain vähän heilua painojen kanssa.

Tosin nyt mies kolmatta päivää 39-kuumeessa, pelottaa et koko muukin perhe sen nyt saa...just ennen joulua olin itsekin 3vkoa tosi kipeenä ja ei, en halua sitä taas!!!

Kyllä vissiin juoksua voi jo aiemmin aloitella kuin 6kk synnytyksestä.? Tosin riippuu niin tyypistä ja siitä miten kaikki mennyt. Joku fyssari tai liikunnan ammattilainen voisi tietää paremmin.?
Kannattaa myös muistaa että raskaus ja imetys haurastaa mm.luustoa joten lempeä aloitus kaikessa on ihan paikallaan, ettei käy niinkuin mulle: repes polvilumpio (body-step tunnilla, kun annoin palaa vaan). Lisäksi synnytyksen jälkeen monille voi tulla sitä pissankarkailua joten kannattaa aluks varmuudeks pitää vaikka pikkuhousunsuojaa. Itsellä ei oo ollut mut esim.sisko joka juoksee paljon(maratonia)ja 2 lasta niin toisinaan kärsii siitä. Aloitti juoksutreenit tosissaan kuitenkin kun pienempi jo lähes 4v.

Mulle mies lupaili että kolmannen lapsen tekemisen kunniaks näin nopeeta hän tarjoo mulle personal trainerin jos haluan. Semmosen varmaan otan syksyllä viimeistään että saan itseni hyvään alkuun ja kunnon kuosiin sitten joskus. On meinaan 3 lasta tehty 3,5v sisään niin Im Worth It :grin

Aadaeveliina, kuinka nopeasti menit sitten bodystep-tunnille?

Toi pissankarkailu on...ällöjuttuja, mutta mulla ollu monta kuukautta jo arkipäivää. Tosin lähinnä pöntöltä noustessa, ei muuten. Ja oon jumpannu lantionpohjanlihaksia (myös seksihän toimii niihin ;) ), mutta näillä mennään.

Itseasiassa tuo lumpion repeämä tapahtui n.vuosi kakkosen synnytyksen jälkeen vasta. Olin liikkunut ja jumpannut rauhallisesti sitä ennen jo useamman kuukauden mm.spinningiä, body balancea, corea ym.säännöllisen epäsäännöllisesti mutta sit tuota vammaa ennen olin ollut poissa jumppasalilta useamman viikon(lomat+joululomat)ja sit menin yhtäkkiä revitteleen 2 tuntia peräkanaa :D olisko ollu core tunti tuota ennen ja sit bodystep. Ei tunnilla sattunut mutta alkoi "lonksumaan" oudosti. Kävelin kotio ja nukkumaan: aamulla polvi olikin mennyt lukkoon ja pirun kipeä. Ei taipunut suoraks eikä koukkuun. Töölön trauman kautta eka röntgen (ei näkyny mitään) ja sit magneettikuviin joissa näkyi repeämä. 2kk kepeillä ja polvituella. Fyssari ja kaikki muutkin sanoi että luultavasti lihakset ei tukenut kunnolla ja polvi pääsi hajoaan tollai. 2 raskautta+imetystä myös luultavasti tehny osansa. Kuntosali ja vesijuoksu oli suositus alkuun jos meinaan vielä joskus jumppiin mennä. Kesällä kävin vesijuoksemassa ja kuntosalin aloitinki tossa kesän jälkeen ja oon koukuttunu! Jumppaan sitten varovasti taas joskus, PT:n opastuksella ensin palautumista ja oikeiden lihasten vahvistusta salilla. Kuntosali on ihan mun pelastus ja suosittelen kyllä kaikille tänä päivänä! Oon ollu elämäni jumppa-tyyppiä mut nyt oon tajunnu kuinka tärkeää lihasmassa ja voima on :)

Tänään oli ensimmäinen kerta raskausjoogassa. Meitä oli 11 ja itselläni yksi isoimmista mahoista, tosi monella ei edes näkynyt mitään :). Mitään varsinaista urheiluahan tuo ei ole, mutta ihan hyvää teki avata paikkoja. Tosin opettajan suosittelemat lepoasennot ei kyllä sopineet yhtään mulle, aivan liikaa sattui niissä si-niveleen ja lantioon..

Mäkin haluisin käydä raskausjoogassa. Täällä päin ei vaan tollaisii oo. Kirjan otin lainaan siitä.mut ei mulla ollu tarpeeks rauhaa tehä niitä. Ja raskaus dementian takii en kyl muista niitä ennenku on tehny satoi kertoi.

Mun vointi on parantunut ja kyllä ne lumityöt ollu kivoja. Tulee hiki pintaan. Selkä vaan illal kipee kun kyyryssä joutuu olee.
Mut piristää kummasti.

Nyt on niin vasen puoli jumissa selästä, että voi jestas että koiranlenkityskin on vaikeaa :sad001

Nane, mäkin asun 100 000 ihmisen kaupungissa ja täällä ainoa taho, mikä noita järjestää, on kansalaisopisto. Mun mielestä vähän outoa, jotenkin oisin odottanut, että kaikenmaailman liikuntapaikat pitäis erilaisia kursseja ja tunteja. Äiti-vauvajumppaa järjestää sitten jo pari eri paikkaa, mutta ei niissäkään mikään ihmeellinen tarjonta ole. Pitäis vissiin asua Helsingissä, että olis enempi valinnanvaraa?

En ollut joogassa käynyt aikaisemmin, niin en osaa sanoa miten paljon toi joogaa muistutti. Sen sijaan monta liikettä oli hyvin samanlaisia kuin pilateksessa, jossa kävin viime talven. Ja ens kerralla tiedän sitten itsekin, etten lähde edes kokeilemaan sellaisia lepoasentoja mitä ehdotetaan... sopii ehkä jollekin, ei mulle.

YouTubessa on raskausjooga/venytys pätkiä englanniks, niitä oon välillä tehny kun en raaski maksaa noista kirppanoiden tms.stadilaisten kursseista ja tunneista. Maksaa lähes 20€/kerta...

Aika kallista! Toi kansalaisopiston kurssi (6 kertaa) maksaa 24€.

Tänään kävin asiakkaiden kanssa keilaamassa (kai sen voi liikunnaksi laskea tässä tapauksessa), ei kyllä oikein tällainen kokematon enää pystynyt. Maha oli tiellä ja vaikeaa oli.

Ei kannata ohittaa kansalaisopistojen tms. jooga-kursseja, koska ohjaajat on usein samoja kuin kuntosaleilla ja yksityisillä saleilla. Minä kävin Järvenpään työväenopiston raskausjoogassa nyt syksyllä, ja opettaja oli kuulemma opettanut tosi monissa eri päikoissa. Vaikken tästä nimenomaisesta opettajasta pitänytkään, niin raskauspilateksen ohjaaja samalla opistolla pari vuotta sitten, oli tuttu kasvo Tuusulan eräältä yksityiseltä kuntosalilta (jossa olin käynyt kokeilemassa "oikeaa" pilatesta aikaisemmin). Ja hän oli aivan mahtava ohjaaja!!!

Aika vaihtelevaa on salitreeni tällä hetkellä. Joko voi tehdä lähes normaaleilla painoilla tai sitten 3 kg käsipainoilla... Jostain syystä mulla on välillä päiviä, jolloin hengästyn ihan vessassa käymisestäkin. Silloin ei yleensä treenikään oikein kulje. Kovasti olen päättänyt, että kun salikortti pitäisi uusia helmikuun alussa, otan vielä kuukausikortin, jos vaan fiilis sen sallii. Se loppuisi sitten paria viikkoa ennen laskettua aikaa.

Eihän toi salilla käyminen mulla ainakaan ole oikeata treeniä enää nähnytkään, mutta mielenvirkistystä ja kehonhuoltoa ennemminkin. Kovasti kyllä ihmiset tuijottaa pallomahaa, meidän salilla ei vastaavia juuri näy (muistan itse yhden tapauksen kolmen vuoden sisään).

Kuntosaliharjottelu on kyllä minunkin mielestä hyvä kun voi kohdentaa harjotuksia paljon tarkemmin kun missään muussa lajissa. Esikoista odottaessa kävin pitkään salilla ja tykkäsin. :-)

Alkuviikko meni ilman treenejä, kun pikkuneiti sairastui ja nyt kun se on taas päiväkotikuntoinen, niin nyt oma kurkku tuntuu hieman karhealta. Lisäksi tässä on kaikenlaisia menoja loppuviikolle ja ensiviikolle, niin nyt on kyllä vakavasti harkinnassa salikortin hyllyttäminen. Ei tässä nyt toisaalta ole kuin reilu kolme viikkoa laskettuun aikaan, mutta toisaalta tuo salilla käyminen on tuonut mukavasti vaihtelua näihin kotipäiviin. Mutta mietitään nyt vielä.

Takaisin