Raskaus ja liikunta

Itse olen kanssa keventänyt salitreenejä, en siis tee aivan loppuun asti ja kevyemmillä painoilla pärjää..pääasia saada tuntumaa lihaksiin ja liikuttaa niitä. Mahallaan tehtävät liikkeet jätin jo pois ja kyykky tarkoitus jättää piakkoin myös pois. Minulla vatsalihasten välinen rako on jo lähes sen kaksi sormea (rv 18+0).

Kun vaan nyt iski perhanan flunssa päälle ja arvon, koska sinne salille pääsisi, halu olisi kova.

Heh, minen ole edes ajatellut tuota vatsalihasten välistä rakoa..mistä se tunnustellaan :rolleyes: ?
Itse harrastan ratsastusta aktiivisesti, toki nyt olen treenejä keventänyt, kun ei maha siedä pitkiä aikoja harjoitusravissa istumista. Hyppäämiset kanssa jättänyt nyt ensi vuoteen ja menen ainoastaan omalla hevosella.
Muuten sitten olen koiran kanssa käynyt pidemmilläkin mettälenkeillä normaaliin tapaan.

sen tuntee parhaiten ku menee makuulteen ja tunnustelee sormilla vatsan keskeltä(esmes navan kohdalta tai ylä/alapuolelta) samalla kun nostaa päätä/yläkroppaa vatsalihaksia jännittäen. siinä on semmonen kiinnike kohta(?) joka leviää raskaana :)

Varmaan tosi yksilöllistä, mut mulle ainaki fyssari sano et rako alkais tuleen vast toisel kolmannel. :)

Niin, toki on yksilöllistä koska myös vatsan koko ja kasvutahti on yksilöllinen. Sehän niitä lihaksia rupeaa erilleen työntämään. Jos vatsa kasvaa jo aikaisessa vaiheessa, voi erkaantuminenkin alkaa jo aiemmin ja jos taas on tosi pieni vauva tulossa ja maha kasvaa vasta ihan lopussa, niin sitten ei rakoakaan rupea niin aikaisin tulemaan.

Jotenkin kaipaisin kunnollista salitreeni-listausta tähän raskauden aikaan. Kaikissa Fit, Sport tms. lehdissä olevissa ohjelmissa kerrotaan ihan samat asiat kuin neuvolassa, eli jätä pois kyykyt ja prässit ja vatsallaan tehtävät liikkeet yms. Olisi kiva lukea ihan oikeita ohjelmaehdotuksia, jossa siis raskaus olisi otettu huomioon.

Jätin itse (18+4) kyykyt ja suorinjaloinmavet pois, kun ko. liikkeet ei tunnu ilman painojakaan enää hyviltä. Samoin vatsalihaksissa olen keskittynyt nyt enää syviin lihaksiin. Kuitenkin olisi kiva keksiä esimerkiksi reisilihaksille jotain muutakin vaihtoehtoa kuin vaan se reidenojennus-vemputuslaite. Käsille ja selälle variaatioita tuntuu löytyvän paremmin.

Täällä nyt 24+3 ja kyllä minä edelleen teen kyykkyjä/jalkaprässiä. Meidän salilla on niiden osalta useampia erilaisia laitteita ja pystyn tämän jättimahani kanssa hyvin tekemään liikkeen sellaisisessa laitteessa, jossa ollaan vähän kuin puoliksi selällään sellaisen "kelkan" päällä ja siitä kun prässätään, niin se kelkka liikkuu. Samoilla painoilla pystyn edelleen tekemään, kuin ennen raskauttakin ja siinä siis se ääriasento vastaa sitä, kun nojaisi seinään ja laskeutuisi siitä jalat 90 asteen kulmaan, jolloin jalat ei paina vatsaa. Sellaisia laitteita, joissa paino laskeutuu päälle, en ole uskaltanut enää käyttää ja niissä asentokin on vähän huono.

Maastavedot teen taas sellaisena "pump-muunnoksena", eli en laske painoja maahan asti, enkä kyykkää, vaan jalat melko suorina, toki pienessä koukussa ja painot vain sinne polviin saakka.

Sitten teen myös yhden jalan kyykkyjä esim. step-lauta apuna käyttäen painot niskassa. Jalan takaosia, pakaraa ja reisiä, taas saa hyvin treenattua alataljalla.

^Jos omat fiilikset antaa myöden tehdä variaatioita, niin mikäs siinä. Mulla vaan ei, kyykkyliike ei tunnu hyvältä mitenkään perin... Niillä pitää mennä mitä pystyy tekemään :).

Nimimerkillä "5kk päästä aloitetaan se lihasten metsästys sitten taas", siihen saakka yritetään torjua pahimpia vahinkoja (ja saada hyvä syy syödä herkkuja!).

Mä teen kanssa salilla kyykkyjä ja prässiä, koska mun maha vaan ei ole yksinkertaisesti kasvanut vielä paljoa. Pystyn siis tekemään prässiä selällään, meille semmonenkin salilla. Sitä prässiä, missä maha jää väliin kun punnerretaan jalkoja ylöspäin, en ole siis enää tehnyt. Sitten kun selällä olo alkaa tekee ikävää niin jätän prässin kokonaan pois.

Kyykkyjä teen vielä tangon kanssa, mutta jos se jossakin vaiheessa alkaa tuntumaan ikävältä niin teen kyykkyjä ilman painoja tai "askelluksia", niihin löytyy esim. kuntolehdistä eri variaatioita.

Maastavedot menee vielä ihan hyvin kun ei vatsa tiellä, sitten siirryn tekemään niitä pumppaamalla kuten Mörri-Möykky kirjoittikin eli teen sen verran kun pystyn. Tai sitten lopetan ne kokonaan, jos tulee huono olo.

Takareisiä treenaan vieläkin, tosin en makuultaan, Eli meidän salilla on myös istuma-asennossa tehtävät jalkalaitteet niin niitä pystyy tekee aika kauan.

Itse olin alkuraskaudessa hirveen huolissani etten vaan rehki salilla liikaa. No nyt on kyllä tullut itseluottamusta lisää kun oikeasti pystyy tekemään liikkeitä aina jollakin tavalla. Eli itselläni siis mielessä koko ajan varovaisuus ja jos joku tuntuu vähänkään ikävältä vatsassa niin kokeilen toista tyyliä tai lopetan sen kokonaan. Neuvolassakin kannustettiin liikkumaan kun se vaan tekee hyvää niin äidille kuin sikiöllekin, niin tarmoa tuli lisää.

Mulla jo masu aika iso ja supistaa herkästi joten lankku jäänyt pois enkä prässiin mene.
PT sanoi että vinoja vatsoja voi pallon päällä tehdä, niitä olenkin vielä jaksanut/pystynyt 2x12-15 sarjana. Kyykkyjä teen ohjeiden mukaan 3x15 5kg-painolevy sylissä niin että selän takana pallo seinää vasten, toimii eikä ole liian raskasta! Sitten mm.ylätaljalla selkää, rintalihakset+etu/takareidet+loitontajat laitteessa normaalisti, hartiat/hauis/ojentajat käsipainoilla. Teen 2krt/vko koko kropan kerralla. Nyt jalat tuntuu ettei enää kehittyny, alkaa olemaan aika muutenkin pikkuhiljaa sitten himmailla ja jopa laskea painoja. Näin siis mun kohdalla.

Mä kyllä nostan hattua teille jotka jaksatte salilla käydä raskaanakin. Itselle tuntuu välillä tiukalta lähteä kerran viikossa agilitytreeneihin kahden koiran kanssa ja välillä mietinkin että pitäiskö lopettaa mutta kun tavoite on ens kesänä viralliset kisat niin ei auta kuin jatkaa.

Mulla tuntuis et olis energiaa kahden edestä, niin siks on kiva käydä, välillä ihan himo mennä harjoituksiin! En mä viime raskauden loppuvaiheessa voinu kun tehdä kävelylenkkejä, mutta oli se kyllä niin kuolettavan tylsää(ei ole koiraa seuraksi). Siksi toivon että ainakin jouluun asti jaksan nyrkkeillä, ja jos sen jälkeenkään ei ole liian kömpelö tai muuten epämukava( ja joukkoon kuulumaton...) olo, niin jatkan kyllä. Luulenpa vaan että joulutaukoon tyssää ja joudun siirtymään johonkin rauhallisempaan. Mutta en kyllä mihinkään unettavaan joogaan, se on varma. Se on mun osalta ihan ajanhukkaa. Ehkä jotain tanssia vois sitten kokeilla... Oon mäkin iltaisin tosi väsyny, mutta urheilupäivinä jotenkin kummallisesti vähemmän kun muulloin, eli siitä näköjään saa virtaa :)

Joulutauon jälkeen salilla taas käyty. Tuntuu, että joka kerta joko joku liike täytyy jättää tai yrittää keksiä korvaava...nyt jää alataljasoutu. Tanko/kädensijat osuu vatsaan ja alkaa vähän supistelemaan :/.

Itse olen jo aikaa sitten vaihtanut monet laitteilla tehtävät liikkeet käsipainoihin. Niillä pystyy tekemään vaikka mitä, ilman että se niiden välissä muutoin oleva tanko iskisi vatsaan :)

Uskaltaakohan supistelusta huolimatta yrittää liikkua? Itsellä vähän kurja tilanne, kun oksensin joka päivä reilusti yli puolivälin. Lenkillä käyntikin piti lopettaa, kun joka kerta lähti kaikki tulemaan ylös, kun lyllersin muutaman korttelin. Nyt rv 27 + 2 ja pahoinvointi on viimein helpottanut niin, että haluaisin lähteä liikkeelle. Nyt kuitenkin supistelee joka päivä ja jouluostoksilla huomasin, että jalkoihin kerääntyy nestettä, kun olen pidempään liikkeellä. Kannattaako tässä tilanteessa enää edes yrittää? Neuvolassa ei sanota juuta eikä jaata. Harmittaa, kun ennen raskautta liikuin aktiivisesti päivittäin. Nyt tuntuu siltä, että kunto on nollassa...

Paljonhan sanotaan, että omien tuntemusten mukaan pitäisi mennä. Jos on alkanut supistelemaan, niin olen kyllä itse keskeyttänyt salitreenin tai lenkin. Ja anyway juoksun ja maantiepyöräilyn lopetin itsekin niiden kamalan ensimmäisten kuukausien aikana. Mitä jos kokeilisit ihan vaan kevyitä kävelylenkkejä ja vaikka kotona kuntopiiriä, sit jos ei tunnu pahalta niin salille?

Mä ilmottauduin meidän paikallisen kansalaisopiston tms "joogaa lasta odottaville"-kurssille. Alkaa parin viikon päästä ja kestää helmikuun loppuun. Ei tuo jooga ole normaalisti mun lajini, mutta moni kehuu noita nimenomaisia kursseja, että oli hyviä raskausaikana.

Kannattaa kuunnella omaa kehoa. Itsellä harkkasupistuksia on myös päivittäin ja niitä voi tulla niin levossa kuin liikkeessäkin. Ne myös loppuvat aina itsestään, muutinpa tekemisiäni tai en. Eli voin jatkaa salitreeniä tai jumppatuntia, vaikka jossain välissä vähän supistaisikin, koska se loppuu pian itsestään. Eikä se ainakaan minulla ole lainkaan kivuliasta.

Meillä Tuusulassa lätkästiin neuvolassa raskausajan jumppaohjeet käteen jo ekalla kerralla... esikoista oottaessa teinkin pari kertaa viikossa, nyt en oo tehny kertaakaan mutta ajattelin kyllä alottaa. Alkanu niin olla vaikeeta liikkuminen ja kipuja ja supisteluja että hirvittää miten retuperällä yleiskunto on... Kunto ei niillä ohjeilla kyllä kohene, mutta kaikki venytykset ja pilateksesta tutut liikkeet tekee vetreemmän olon.

Takaisin