Raskaus ja liikunta

Yks ilta tuli pirun kipeä harjoitussupistus kun riisuin housuja jalasta ja jotenki ihme asennossa vissiin jännitin itseäni tai jotain...Mut raskaampikin liikunta menee, ja etenkin tämänpäiväinen lihaskuntotreeniä ja tanssia sekoittava tunti, jota kokeilin, tuntui oikein mainiolta! Sain kunnolla hien pintaan ja jotkut lihaksetkin taas parin viikon tauon jälkeen käyttöön, kun nyrkkeily alkoi olla jo niin kömpelöä että päätin nyt tän kevään ajaksi vaihtaa johonkin kevyempään. Tämä voisi olla se sijaislaji...

Oih olin niin pitkään kipeänä ja sit reissu perään etten kohta kuukauteen ole muuta kuin kävellyt. Ja sen kyllä huomaa: menny paikat ihan jumiin. Tänään osteopaatti sai paikat auki mutta varoitteli ettei salilla kannata enää hurjasti rehkiä... tuskin enää kyllä pystyisinkään kovilla painoilla treenaamaankaan. Ajattelin mennä mammapilatekseen kevyen salitreenin lisäks ja koittaa myös silloin tällöin vesijuoksua :) ja osteopaatilla käyntiä väh. parin viikon välein niin pysyy kunnossa ja paikat auki

Mullakin salilla on tavallaan kevyttä treeniä. Siinä mielessä siis, että en tee ns pakkotoistoja tai lyhyitä sarjoja, mutta pitkiä ja pyrin toki viimeiset tekemään sopivasti hampaat irvessä. En kirjaa painoja ylös vaan teen aina vähän fiiliksen mukaan, joskus on parempi olo ja pystyy tekemään kovemman treenin kuin toisinaan.

Nyt loppiaisen jälkeen on tarkoitus salitreenin ja päivittäisten koiralenkkien lisäksi tehdä pari kertaa viikossa salilla aerobinen, esim polkea pyörää. Ja toki se raskausjooga alkaa kohta. Ja laskettelemaankin pääsee!

Oikeasti kyllä odotan jo kovasti kevättä, että pääsee taas normaaleihin treeneihin. Saas vaan nähdä, kuinka nopeasti maantiepyörän satulassa kärsii istua...

Hui, Sanoja meinaatko tosiaan mennä laskettelemaan? Itse en edes harkinnut vaikka laskettelupaikassa oltiin joulunaika. Ehkä se on kyllä tää mahan koko mikä ratkasee... Olis kyllä tehny mieli mennä.

Siinä pitää kyllä luottaa niin omiin taitoihinsa kuin hyvään tuuriinkin, ettei sitten vain käy mitään, jos rinteeseen lähtee. Vaikka itse pysyisikin pystyssä, niin joku muuhan voi törmätä ja sitten mennään mukkelis makkelis. Itse en kyllä uskaltaisi, kun jo tasaisellakin liukkaalla välillä pelottaa.

Tänään onkin sitten fyssarille aika, saa näyttää miten pystyn tota selkää vahvistamaan. Kun juuri pääse makuultaan esim. lattialle tai pääsen mutta en ylös sieltä. :grin

Mammasmurffi, joo meinaan mennä (voin silti hyvin uskoa, että sun mahan kanssa on vähän erilaista). Varovaisuudella toki, enkä telluilla enää pysty laskemaan liitoskipujen takia. Mulla on aika pitkä ja vankka laskutausta, joten en ole itse näistä huolissani. Ennen joulua kävin viimeksi eikä silloin ollut ongelmia, sen sijaan tuli tosi hyvä mieli :)

Mun mielestä noissa ns riskialttiissa lajeissa rajoitukset on osin paikallaan; en lähtisi potkunyrkkeilyä alottamaan nyt. Mutta jos harrastustausta kyseisessä lajissa on vankalla pohjalla, on tilanne eri ja silloin varmasti jokainen osaa itse sen oman tasonsa arvioida. Olihan täälläkin joku (oliko se Aqqu) kovasti ratsastusta harrastava. Ja tällä hetkellä tuolla ulkona on niin liukasta, että pelkkä kävely on tosi hasardia :D

Totta, meilläkin koko piha yhtä jäärataa. Nyt vaan tuo sade sulattaa jäätä ihan silmissä... Onneks aika varma jalkanen tasasella. Mutta varmasti oli kivaa lasketella!! Se on ihan huippua vaikka kävis harvoinkin. Ihanaa että pystyt vielä, lupaa silti olla varovainen!! :Heartblue

Laskin muuten joulun pyhinä pulkkamäestä liukurilla ja menin siinä mukkelis makkelis, ja se oli musta oikeasti vaarallista. Pitäis lisätä sinne kiellettyjen lajien listalle! :D

Ensi viikolla on tarkoitus mennä mäkeen opettamaan lapsia laskemaan, eli hommassa ei tehdä muuta kuin aurata. Aion ehkä silti syödä munkin kaakaon kanssa tauolla :) (sen verran voi lipsua tuosta radi-dieetistä)

Ei tykännyt masuasukki oikein tämän päivän spinning-treenistä. Supistuksia ei kyllä tullut, mutta kaveri rupesi mönkimään mahassa siihen malliin, että piti kyllä keventää polkemista ja välillä nostaa selkä suoraksi.

Jep, meikäläinen se ratsastusta harrastava on. Ja edelleen olen viikoittain hevosen selkään mennyt, mutta hyvin kevyitä treenejä tehnyt ja rankemmat treenit delegoinu tallikavereille. Ja päivästä riippuu, että tuleeko harkkasupistuksia enemmän niin silloin olen ottanut rauhallisesti. Kunto on vaan romahtanu ihan, jotta kyllä täälläkin odotellaan kevättä, että pääsee taas normaaliin treenirytmiin ja kuntoon.

Minua on alkanut huolettaa tuo yleiskunto, kun mitään, mikä kuntoa parantais ei voi tehdä. Tuossa pääsivulla oli juttu että raskaana ollessa jaksais paremmin kaikkee (liitty lisääntyneeseen verimäärään) mutta minä en kyllä usko tuota. Kovasti olis hinku päästä lenkille, oikein jynssätä paikkoja kotona mutta kaikessa on maha tiellä ja yhtään jos on liian kova tahti tai tulee huono asento niin alkaa supistaa. Ja se siitä sitten taas pariks tunniks ainakin. :angry5 mies vielä alko eilen kettuilla että taidan vaan olla jo tottunut laiskottelemaan... Ois tehny mieli lyyä sitä niin kovaa munille kun ikinä lähtee ja kysyy mitä se haluis siivota jos koko ajan tuntuu tuolta!! -En siis toteuttanu tätä fantasiaa mut mielikuvaharjottelu oli oikein mukavaa.:angel12

Jaksaiskohan sitä uida? Kävelylenkit on jo niin onnettomia että melkein turha lähteä postilaatikoita pitemmälle. Leikkipuistoon on meiltä joku 500m ja siinä alkaa jo kiskoo, puistossa on pakko vaan istua ja antaa jonkun muun viihdyttää pikkusmurffia. Sitten ehkä jaksaa kävellä takas kotiin parin pysähdyksen taktiikalla, ja heti pitää päästä lepäämään että maha vähän pehmenis.

Venyttely sujuu ja yllättävän hyvin taipuu kun on vaan sellanen venytys ettei maha oo tiellä. Se vaan ei tuota kuntoa kohenna.

Sori, tästä tuli oikein valitusvirsi... On vähän huonosti nukuttu yökin takana. Mutta onko kellään kokemuksia uimisesta näillä viikoilla? Itse olen nyt rv 31+2

Voi sua Mammasmurffi...luin jostain vau.fi sivulta että nyt kaksosraskausmaha ollu jo hetken yhtä iso ku yhdestä loppuvaiheessa :/ ei varmasti oo hyvä olla! Ja kuinka kauan tota viä voi kestää?! Miten ne muuten, käynnistääkö sairaalassa vai odotuttaako mahd pitkään?

Mä nukuin kans viime yön tosi huonosti...maha supisti ja herätti jossain välissä, esikko mönki viereen, sit kääntyminen herätti joka kerta ja näin ihme unia. Varmaan johtu ny siitä ku vedin lasten kanssa päikyt eilen (2h). Pääosin nukun vielä ihan ok...mut ei kyllä kiinnosta lähtee tonne -17 pakkaseen lasten kans, piirrettyjä ja sisäleikkejä tää aamupäivä :dead:

Mulla on liikkuminen jäänyt kans ihan minimiin, oikein hirvittää. Mutta alkaa normaaleissa kotipuuhissakin niin kovasti supisteleen ettei kävelylenkkejä voi harkitakaan. Tänä aamuna petasin sängyn, tiskasin aika ison tiskin ja vähän keräilin joulukoristeita pois niin nyt on jo veto niin vähissä että ihan pakko huilata sohvalla jonkin aikaa...

Mulla ollu tää kodin hoito ja siistinä pitäminen kovin raskasta. Iso talo ja monta sotkijaa. Ja nytkun ei saa edes liikkua paljoo. Ni tänään oli pakko lähtee ulos potkukelkkailee, piha ihan jään peitossa. Mut oli kiva päästä sisältä. Nyt kun ei oi supistellu enään niin urakalla alan pikku hiljaa kävely lenkit. Ei houkuta ylimääräiset kilot. Kun oon niin laiska lähtee kuntosalille. Täält metsän keskeltä. Meil tosin alkaa halko treenit keväällä. Kunhan mies hakis puut mettäst.

Nane, ootko ajatellu esimerkiksi Gymstickin hankintaa? Jos siis salille lähteminen laiskottaa. Meillä on sellainen mökillä ja sillä tulee kyllä tehtyä treeniä. Sillä saa aika näppärästi omanlaisensa vastuksen aina ja pystyy tekemään monipuolisia juttuja. Mun on tarkoitus sitä taas käyttää kesällä, kun ei tuolta salille pääse. Fillarilenkkien lisäksi siis.

Kävin tänään koirien kanssa kahdesti tekemässä pikkulenkin, 30 minuuttia. Toisella vaan jäätyy tassut niin herkästi, ettei pidempiä pystynyt. Tein jälkimmäisellä kerralla sen virheen, että jätin tukivyön kotiin (nimim. Ei se nyt voi olla niiiiin tarpeellinen pikkulenkille...). Au, au, au. Supistaa alkoi.

Vielä olis tarkoitus salille tänään mennä. Eilen jo huomasin, että ihmiset kattoo aika kummeksuen tällaista pallomahaa. Musta on vaan hienoa ja kannustettavaa, jos vointi sallii sen, ett pystyy liikkumaan. Ja niille, joiden vointi ei salli, lähetän tuplatsempit, maaliskuun jälkeen on aika uus!

Mä olen kyllä huomannut sen, että lisääntynyt verimäärä on parantanut hapenottokykyä. Toki siis myös treenaus on keventynyt kun hyppimiset ja pomppimiset on jääneet pois, mutta silti tuntuu, ettei esim. bodypumpissakaan hengästy yhtään samaan tahtiin, kuin aiemmin. Ja osan liikkeistä teen kyllä ihan samoilla painoilla, kuin ennen raskauttakin. Nyt on ollut taas vaihteeksi aika, jolloin liitoskivut eivät ole liioin vaivanneet. Keskimäärin olen käynyt jumpissa/salilla tämän raskauden aikana 3-4 kertaa/viikko, mutta viime viikolla onnistuin käymään 5 päivänä. Ja nyt kun alkaa äitiysloma kurkistella jo oven takana, niin alkaa kalenterikin täyttyä kaikenlaisista jumppavarauksista :)

Vielä olisi siis 3 työaamua edessä ja sitten alkaa vapaat. Laskettuun aikaan vajaat 6 viikkoa eli täysaikainen tämä on jo vajaan 4 viikon päästä, jolloin saisi alkaa ruveta tulemaan :)

Oon miettiny kun rv 24 - jälkeen mulla ei oo juuri paino noussut, ei edes kokonaista kiloa...(muoks.ylihuomenna alkaa rv 31)niin että johtuuko siitä että lihakset surkastunut kun ei ole salillekaan päässyt kuukauteen. Pelkkä vauvahan on tässä reilun kk aikana kasvanut noin kilon...saas nähdä mitä terkka tuumaa huomenna kun neuvola.

Torstaina tai viikonloppuna koitan mennä salille piiitkästä aikaa, siellä sama porukka joka aina varmaan säikähtää kun näkee kasvaneen masuni :) täytyy ottaa iisisti...tänään päivällä alkoi heti taas supistaa kun vaihdoin lakanoita ja pesin pyykkiä. Energiaa kyllä riittäis mutta tuntuu että olen tän kropan vanki suorastaan...ikävä hikitreeniä ja kunnon revittelyä!

Sanoja. Hmm täytyy harkita sen hankintaa...

Joo, tänää kävin koirien kanssa kävelemässä. Tai piti. Kävelin eka 2 koiran kanssa pikkumatkan. Voi niitä liitos kipuja. Onneks koirat ei vetäny. Tuli vaa kuolaamaan naaman kun jouduin pysähtyy.. sit vein ne aitaukseen. Sit tää kolmas koira jota piti viel vähän kävelyttää. Liitos kivut vain paheni. Onneks päästii kotiin asti turvallisesti. Ja pääsin sohvalle supistelevan masun kanssa. Ja isäntä sai ulkoiluttaa loput. Oon niin kade kaikille jotka voi liikkua.

No ehkä tää tästä. Eihän synnytys enää kovin kaukana ole.

AadaEveliinalle; joo, masumitta oli minulla jo rv28 se 34cm mikä on keskikäyrän mukaan rv40. Ootan "innolla" mitä se on ens maanantaina kun on seuraava neuvola...

Voi sua Mammasmurffi...luin jostain vau.fi sivulta että nyt kaksosraskausmaha ollu jo hetken yhtä iso ku yhdestä loppuvaiheessa :/ ei varmasti oo hyvä olla! Ja kuinka kauan tota viä voi kestää?! Miten ne muuten, käynnistääkö sairaalassa vai odotuttaako mahd pitkään?

Ylihuomenna meen taas radiseurantaan synnärille, niin aion kysyä lääkäriltä kauan ne odotuttaa sen sektion / käynnistyksen kanssa jos ei ala itsestään. On ollu viikon verran jo niin pinkee maha ja kipuja jatkuvasti, että en oikeesti jaksa enää 2kk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :sad001 Mörri-möykyllä oli hauskan kuulonen "vauvan-valmennus" aloitettu, ehkä testaan samaa ja alan tilailla synnytystä tuohon.. öö.. rv :lle 35. Se vois olla sopiva. Mahdollisimman aikasin, mutta ei vielä rv 34 millon suoraan joutuvat vastasyntyneitten teholle yleensä, näin sanoi siellä töissä oleva tuttu.:wink

Takaisin