Raskaus ja kilpirauhasongelmat

Jonsku88, ei ole kyllä arvosi mitenkään viitealueissa mistään lähteestä katsottuna, todella kannattaa kysyä lääkäriltä uudelleen! Muistiko niistä ilmoittanut hoitaja/lääkäri sen tärkeän seikan, että olet raskaana?
 
Joo neuvolasta kysyin arvot aamulla ja sitten soitin vielä toiselle hoitajalle joka kysyi lääkäriltä joka sanoi että raskaus aikana T4V on tärkeämpi kui TSH :-o ja kyllä kaikilla on tieto että raskaana oon 23+6 ... Mistähän sitä sitten lähtis kyselemään ? Mikä helskutti siinä onki ku kukaan ei ota meitä kilppari ongelmaisia tosissaan normaali oloissa saati sitten nyt ku on raskaana :'( Aina tarvii tapella !!!
 
Aika ihmeellistä tuo ettei välitetä, mulla heittelee nyt raskausaikana niin nuo arvot että lääkitystä täytynyt muutella. Kyllä th ja lääkäri ihan tosissaan ottaa vaikka ei kummempia oireita ole ollut. Vuosia ollut sama lääkitys, kilpirauhasen vajaatoiminta todettu yli 15 vuotta sitten ihan lapsena. Huomenna aamulla taas labraan katsomaan missä ne arvot nyt, en kyllä muista mitä noi arvot on ollu kun en tiiä mihin ne oon laittanu ylös. :D
 
Erikoista suhtautumista... Minun ymmärtääkseni sinulla molemmat sekä TSH että T4V on vähän turhan hypotyreoottiset, TSH hieman liian korkea ja T4V hieman liian matala. Tässä uusimmasta Lääkärin käsikirjan painoksesta (päivitetty viimeksi 3.12.2014) Hypotyreoosi-kappaleesta suora copypaste:

Hoito raskauden aikana
  • On hyvä varmistaa, että korvaushoidossa olevan naisen S-TSH-pitoisuus on < 2.5 mU/l jo siinä vaiheessa, kun hän yrittää raskautta.
  • Tyroksiinin tarve kasvaa 25–50 µg/vrk raskauden aikana. Annosta lisätään heti raskauden alettua 25 µg tai TSH-pitoisuuden perusteella niin, että TSH pysyy raskauden aikana tasolla alle 2.5 mU/l ensimmäisessä ja alle 2.5–3 mU/l toisessa ja kolmannessa trimesterissä.
  • Riittävä tyroksiinin saanti on tärkeä myös sikiölle, etenkin raskauden alkuvaiheessa.
  • Raskauden jälkeen palataan entiseen ylläpitoannokseen.
  • Harvinaisessa sentraalisessa hypotyreoosissa TSH ei toimi seurantaparametrina myöskään raskauden aikana.

Entä jos pyytäisit toisen lääkärin mielipidettä? Tai yksityisen endokrinologin/gynekologin mielipidettä? Käsittääkseni yksityislääkäreille saa myös pelkkiä soittoaikoja, ainakin jos on aiemmin käynyt ko. lääkärin vastaanotolla. Soittoajat ovat edullisempia kuin vastaanottokäynnit.
 
Jonsku88, Saitko jo selvitettyä arvojasi toisen lääkärin kanssa?
Itseä ihmetyttää että t4v on aika matala tsh verrattuna. Nyt 14 ja tsh 0,7. Pitäisikö tuon kilpirauhasen toiminnan kiihtyä vai laskea normaalistikin viikoilla 20 ->
 
Mä keskustelin vielä uudelleen neuvolassa asiasta ja terkka sano että ku on viitearvoissa niin ei äkkiä aleta muuttamaan annosta..
 
Mulla oli raskauden alussa arvot tsh 1.06 ja t4v 14.6.. annosta ei kuitenkaan nostettu, syön tyroksiinia 0,5mg ×1 päivässä. Arvoja seurataan 2kk välein.. nyt tällä hetkellä arvot oli tippuneet tsh 0,8 ja t4v 10,2.. ja olo sen mukainen ..eli väsyttää enemmän kuin raskauden alussa ja iho tosi kuiva ja turvotusta tullut huomattavasti ym.. ihmetyttää lääkäreiden toiminta.
Kun kerran vajislaisille pitäisi heti alkuraskaudessa nostaa annosta niin miksi näin ei tehdä vaan odotetaan että arvot tippuu niin alas että alkaa tulee huomattavia oireita!! Eipä ne ihan hetkessä tuolta taas nousekaan.. nyt odotan lääkärin mielipidettä jotta nostetaanko tuota annostusta vai ei.. jos näin päättää ettei nosteta, aion tehdä sen sitte vaikka ilman lupaa!
 
Sehän kuitenkin vaihtelee niin paljon millä arvoilla kenelläkin alkaa olemaan jo vajaatoiminnan oireita, ei noi lääkärit ja hoitajat tuijota kuin viitearvoja...
Mullakin alkanu olemaan väsymystä ja kasvojen iho hilseilee.. tsh on kuitenkin jo aika matala, mut t4v:n puolesta voisin ottaakkin vaikka 0.0125mg enemmän ..mut jos se laskeekin sit ton tsh vielä alemmas..niin en tiedä kannattaako sitten..

Jonksu88, onko sulla sit ollu ihan hyvä vointi kuitenkin noilla arvoilla sitten?
 
No onks vajislaisilla joskus hyvä olla :D no tukkaa lähtee,väsyttää ja palelee muute jees
 
No oishan se hyvä, et välillä ois hyväkin olla.. ehkä niihin oireisiin on jo niin tottunu, ettei niiden olemassa oloa enään edes huomaa. Aamulla tuossa jo puolittelin pilleriä..otanko, enkö ota, extraa ominpäin.. en uskaltanu :D
Nyt miettimisen jälkeen, tulin siihen tulokseen, et huomena otan. Kun nuo arvot näyttää huonontuvan tällä annostuksella, niin parempi ottaa, ettei laske yllättäen lähtöpisteeseen.. kun ne kuitenkin korkeammat on ollu ja ei mitää liikatoiminnan oireita ole tullut.
 
Minkä kokoisia teidän vauvat on ollu rakenne ultrassa? Onko vaikuttanu kokoon kilppari ongelmat? Kyselen tuolta kesäkuun puolelta.
 
Mulla oli 21+4 paino arvio 420 g kai se oli ihan normaalikokoinen kun ei kommentoinut siitä mitään :)
 
Meillä oli rv 20+2 paino 244g eli kaikki mitat vastas viikkoa pienempää. Kaikki rakenteet ja virtaukset ok. Mietin vaan et oisko thyroxinin nosto vaikuttannu kokoon.
 
Vajaatoiminnassa vauvan koko on pienempi yleensä. Thyroxinin nosto vaikuttaa positiivisella tavalla.
 
Nyt vihdoin sain käytyä kokeessa. Tais olla luvut 0.02 ja 13.5. Halus vielä lisätesteihin. Aamulla oon muutenki menossa vasta-ainetestiin ni samalla ottaa sitte lisäksi sen kilpparinki. Harmi vaan että oon nyt yövuorossa ettei todellakaan mikään otollinen aika mutta seuraava mahollinen menis sitte ens viikolle. Pitää nyt kattoo pitääkö sitte käydä kuitenki taas uuestaan järkevämmällä ajalla. Pitää ilmeisesti sanoo siinä kokeessa tää valvominen että olla lääkäri huomioon. Vaikka se kyllä suositteli mulle että lopetan nää yöt mutta ei niistä mulle tunnu olevan ongelmaa. Se vaan ku oon täällä yksin ni mietityttää että jos jotain käy. No jos ens viikolla saa jotain selkoo noihin.

muoks. meillä oli rakenteessa just keskikäyrällä ja vatas päivää pienempää mitä menkat.
 
Yksi kilppariongelmainen (vajis) ilmoittautuu. Vajis on vaivannut n.6vuotta ja koko ajan ollut annostus 0,1mg/vrk ja labrat otettu kerran vuodessa. Nyt viikot vasta 7+1 ja neuvola ja neuvolan lääkärillä käyty ja labrat otettu. Ennen raskautta arvot oli tsh 0,25 ja T4V 16, nyt ne oli tsh 0,33 ja T4V jälleen 16 eli ei oikeastaan mitään muutosta. Itseä ihmetytti että lääkäri on nyt sitä mieltä että seuraavat labrat otetaan vasta jälkitarkastuksessa lokakuussa, onko tosiaan niin että ei tarvitse lainkaan seurata kesken raskauden? Ja lääkitys pysyy koko ajan ennallaan?
 
Naksu mulla nostettiin annosta (norm. 0.1:stä vuoropäivinä kokonainen ja puolikas heti plussasta 0.25) ja oiskohan mulla ainaki 3 kontrollia raskausaikana.. Kannattaa kyllä vaatia kokeita :) mulla otettiin vkon 9 seulojen kans ja sokerirasituksen kans samalla :)
 
Takaisin
Top