Raskaus ja kilpirauhasongelmat

Onlyer

Jostain jotain jo tietävä
Tein oman ryhmän niin saa kilpirauhas vaivaset samaan "nippuun" :)

Ne joilla oli kilppari ongelmia, oletteko raskauden aikana tarkemmassa seurannassa kilpparin takia vai onko teillä niin vakaalla pohjalla lääkitys ja arvot ettei niitä tarvitse seurata?

Itsellä on arvot tiheässä seurannassa, tosin itse niitä seuraan vaan tällä hetkellä. T4V oli viimeksi 19,3 mikä on vielä ihan hyvä mutta paras olis omalle kohdalle jossakin 15 paikkeilla. Tsh oli 3,82 ja sekin olisin erään lääkärin mukaan paras olla lähellä kahta. Heinäkuun alussa oli vielä tsh 1,73 kunnes se pomsahti näille korkeuksille.

Basedowikin on kuviossa mukana ja se vaivaa kun arvot alkaa lähenteleen liikatoimintaa. Huomenna pääsen juttelemaan tutkivan lääkärin kanssa ja pyydän kauniisti "lähetettä" sisätauti puolelle josko ne raskauden ajan seurais tiuhaan arvoja antaisi neuvoja ja käskyjä. kun viimeinen asia mitä haluan et nyt kun vihdoin ja viimein raskaana olen että se keskeytyisi vajaatoiminnan vuoksi jota kukaan ei erityisemmin jaksa seurata..
 
Tässä vähän kuivaa faktaa, vaikka minulla kyseistä sairautta ei olekaan:
Alkuraskauden lievä hypotyreoosi voi haitata sikiön kehitystä, joten jo alkuraskaudessa suositellaan riittävää hypotyreoosin hoitoa. Tyroksiinin tarve kasvaa 25-50 mikrogr. Annosta lisätään heti raskauden alettua 25 mikrogr., sitten TSH:n perusteella niin, että se pidetään alle 2, 5 mU/l:ssa. Myös aiemmin sairastettu hypertyreoosi (esim. Basedowin tauti) on aihe lähettää erikoissairaanhoitoon, jos S-TSHRAb on koholla.
Hoitotasapaino määritetään ennen raskautta, ensimmäisellä neuvolakäynnillä, rv 20-24 ja rv 28-32. Lievä ylitoiminta ei ole riski äidille tai sikiölle.
(Lähde: Lääkärin käsikirja, päivitetty versio 2013)
 
Tuota itse lukenut saman homman mutta treella mulle kukaan ei ole sanonut mitään arvot olleet 3 raskaudessa 3,5 ja 13,5 mut viimeisimmän jälkeen muuttuneet liiketoiminnan puolelle... Tarvitsee seurata itse kun meillä nuo eivät oikein ymmärrä mitään nytkin olo ollut parempi kuin koskaan maha toiminut mutta silti lääkettä pitäisi laskea...

Sent from my C2105 using Vau Foorumi mobile app
 
Verikokeet otetaan ja pitänee taas konsultoida erikoislääkäriä. Nää yleislääkärit ole vaivaani koskaan puuttuneet.
 
Sivusta tulen huuteleen, mitä mulle on oma lapsettomuuslääkäri (toimii myös kilpirauhassairauksien erikoislääkärinä) sanonut vajaatoiminnasta, arvoista ja lääkityksestä. Eli minut on hänen toimestaan ohjeistettu seuraavasti: Thyroxinia käytettäessä t4v tulisi olla viitealueen yläkolmanneksella (viitealue 11-21), tsh alle 2, mielellään lähellä yhtä. Arvoja tulee seurata säännöllisesti.
Heti raskauduttua lääkitystä tulee nostaa yhdellä lastentabletilla (0,025 mg) ja tarvittaessa lääkitystä säädetään raskauden ajan.
 
Mäkin huutelen vieraisiin pöytiin :) Mulla todettiin vajis tätä kolmatta odottaessa ja hyvin tarkassa seurannassa olin. Ultrissa ä-polilla kävin kahden kuukauden välein vauvan kasvua seuraamassa (voi häiriintyä vajaatoiminnassa) ja T4V ja TSH otettiin 6-8 viikon välein. Thyroxin alotettiin heti isolla 1mg annoksella ja nostettiin 1,5mg, jolla arvot pysy hyvinä. Mulla siis melko vaikea vajis, ekoissa labroissa TSH oli 171 ja T4V oli muistaakseni 5,jotain :confused: Ja olo olikin sen mukainen, että pientä häikkää oli....
 
Hei Zeni. Kiitos kun tulit kertomaan. Millä viikolla vajaatoiminta sitten huomattiin? Oli kyllä tosi matalat nuo sinun arvot. Syntyikö lapsi sitten ihan normaalikokoisena kuitenkin? Mulla vajaatoimintaan lääkitys ollut vasta vähänaikaa ja nyt raskauden alussa tuntuu,että alkaa menemään taas vajaatoiminnan puolelle.. Tk lääkäri määräsi nostamaan annosta vain 7.5mikrogrammaa joka toinen päivä..mikä omasta mielestä tuntuu aivan mitättömältä. Olenkin nostanut sitä itse 25mikrogrammaa päivältä. Koska alkuvaihehan se eniten vaikuttaa kasvavaan alkioon. Viikon päästä menen uusiin labrakokeisiin.
 
Itse odotan lääkärien päätöstä annoksen koosta. Tiistaina viimeistään pitäisi soittaa.. Tällä hetkellä olen ottanu 75mg. Normaali annostus ennen raskautta oli 50mg ja vasta tällä viikolla ominpöin nostin kun neuvolasta pompottivat takas lapsettomuus puolelle vaikkei se heille edes kuulu millään muotoa enää. Pelkään vaan että menee liikatoimintaan. Viimeks tsh oli 3.8 jotain ja t4v 19.jotain.
 
Ihan ekassa neuvolassa sain lähetteen labroihin, eli mitäs se ois ollu rv 9-10. Lääkityksen sain heti labrojen jälkeisenä päivänä. Mulla kesti raskaaksi tulokin yli vuoden, kun olin tosiaan hoitamattomana. Edelliset tärpänneet ekasta ja kolmannesta kierrosta. Ihan ok kokoinen tyttö syntyi 39+2 (oviksesta laskettuna 38+4) 3030g ja 47cm. Mulla edellisetkin olleet pieniä, niin tää oli mulle ihan normaalin kokoinen :)
Tsemppiä teille raskauksiin! Toivottavasti kaikille löytyy sopiva lääkitys mahdollisimman pian ja saatte terveet nyytit kainaloon toukokuussa :Heartred
 
Täältä huutelen myös vieraisiin pöytiin. Itsellä on vähän huonoja kokemuksia noista tk-lääkäreistä tän kilpparin hoidon suhteen. Viisi vuotta sain valittaa oireita ja kärsiä jatkuvista keuhkoputkentulehduksista ja antibioottikuureista ennen kun sain diagnoosin. Myöskään työterveydestä en saanut apua. Minulla todettiin siis kilpirauhasen vajaatoiminta vasta 2 kk synnytyksen jälkeen, kun raahauduin vihdoista viimein yksityiselle lääkärille. Olin lopenuupunut ja nukuin yhtä paljon kun vastasyntynyt tyttäremme. Silti aina väsytti. Paino ei tippunut koko 6kk täysimetyksen aikana, vaikka lenkkeilin ihan hulluja matkoja vaunujen kanssa ja söin mielestäni terveellisesti ja laskin kaloreita. Oireista muistan kärsineeni jo viitisen vuotta. Minulta otettiin myös raskauden alussa kilppari arvot, mutta lääkitystä en saanut, koska arvot olivat kuitenkin rajojen sisällä. Muistaakseni T4V jotain 12 luokkaa. Muita arvoja en muista. Tytöstä tuli kuitenkin hyvän kokoinen 40+6, 3690g. Painoa raskaudessa tuli ihan huolella, noin 24 kg. Nyt lääkitystä 150-175mg olon mukaan ja seuranta vuoden välein. Itse olen huomannut elimistön toimivan parhaiten kun arvot ovat lähellä ylärajaa. Viimeksi T4V 16,7 ja T3V 3,7. TSH:ta minulta ei viimeksi edes mitattu, mutta se on lähellä nollaa. Molemmat noista arvoista oli minulle liian alhaisia, joten lääkitystä nostettiin tuosta 100mg tuonne 150-175mg oman olon mukaan. Tällä hetkellä taas huomaa, milta tuntuu normaali olotila. Raskauskiloja on viielä jäljellä 6kg, jotka olisi tarkoitus karistaa ennen seuraavaa matkustajaa. Saas nähdä miten käy noiden arvojen seuraavassa raskaudessa. Pikkukakkonen olisi kohta suunnitteilla.
 
Itellä oli kilpirauhastulehdus tossa toukokuussa ja söin 6vkoa kortisonia siihen... Eka oli siis liikatoiminnalla tulehduksen olessa päällä ja kuurin jälkeen laski vajaatoiminnan puolelle... elokuussa viimeisten labrojen mukaan normaalit, mut nyt huolestuttaa ku kontrolliaika vasta 5kk päästä et jos laskeeki taas vajaatoiminnalle ja siitä sit koituis ongelmia raskaudelle... Noh, ajattelin soittaa neukkariin tänään ni samalla kysellä siitäki asiasta sitte...
 
Muumimamma, ota asia puheeksi neuvolassa, raskausaikana pitää seurata tarkemmin kilppari arvoja.
Mulla tämän hetken olo on sellainen että se on jo lievästi liikatoiminnan puolella kun sydän hakkaa korvissa ja silmät vuotaa yöllä herkästi. Mutta vasta viikon tai kahden päästä saan mennä seuraavan kerran labraan. Olen omatoimisesti seurannut noita arvoja jatkuvalla lähetteellä jonka onneksi eräs lääkäri suostui minulle järjestämään.
 
Onlyer: yritin myös saada jatkuvan lähetteen, mutta lääkäri vaan tuhahti ja totesi sen turhaksi. Sanoi, että omaa oloaan kuunetelemalla voi itse hienosäätää lääkitystä o_O.
 
Mulla on pumppu hakannu nyt viikon... Apua!! Huomenna soitan sit heti jo neuvolaan! Oliks se niin et liikatoiminta ei olis niin vaarallista ku vajaatoiminta..?
 
Näin olen ymmärtäny, tietenkin jokaisella on yksilölliset oireet, mulla tuo pumpun hakkaaminen on liikatoiminnan oire..
@sukki, niinpä niin ja kun hienosäädät sitä ominpäin saat noottia siitäkin. Jos pelkästään oman olon perusteella pitäis säätää niin säätäisin sen liikatoiminnan puolelle, vajaatoiminnan puolella kun on kaikkia muita tympeitä vaivoja tullu lisäks, tunnen itseni ikälopuksi vanhukseksi vaikka ikää on vasta 28. Yrottäny monta kertaa päästä sisätautilääkärille asiasta jutteleen ja vaihtaan lääkettä mutta se näköjään vaatii sen että menen yksityiselle ennenkuin kukaan kuuntelee minua.
 
Juu siis liikatoiminnassa mullaki se pumppu sillon hakkas. Viel pitää odottaa ku äippäneuvolan soittoaika on vasta 13-13.30...
 
Onlyer: itsekin mielummin ota nne liikatoiminnan "oireet" kun kärsin ollenkaan noista vajiksen oloista ja muista vaivoista.
 
Pakkohan tänne on tulla huutelee :D
Mulla siis sellanen tilanne että jouduin sairaalaan tossa kuukaus sitten nopean lepopulssin takia (120).
Todettiin basedowi ja tk lekuri kyseli ehkäusyistä ja sanoi että pitäis olla ainaki vuos nyt ehkäisyn kanssa kun kerroin että pikku kolmosesta haaveilemme (esikko 12v, kuopus 8kk). Noh kerroin että mulla on yhdet kuukautiset tullu elokuussa ja kuinka ollakkaan eipä oo niistä enää kuulunu :Heartred Lääkäri oli musta aika hapan, ihmetteli kovin miten olen tullutkin raskaaksi vaikka on liikatoiminta..Huomenna olis aika sit Peijaksen endokrinologille..Jännittää ihan pirusti kun luin tietysti jostain että liikatoiminta saattaa aiheuttaa keskenmenon :/
Tsemppiä kaikille!

QUzCp3.png

gTYNp3.png
InIqp3.png
 
Muokattu viimeksi:
Hiukan hirvittää nää kilpirauhaskuviot tässä yhtälössä. Itselläni on kilpirauhasen vajaatoiminta maustettuna T3:n muunto-ongelmalla. Siispä syön Thyroksiinin sijaan Liothyronia, eli t3 hormoonia. Olen kokeillut myös Thyroksiinia, mutta se ei auttanut olooni alkuunkaan.
Nyt siis pelkään miten lääkitykseeni suhtaudutaan, kun menen parin viikon kuluttua lapsettomuuspolille varhaisultraan. Tämä raskaus siis vasta 5+5 ja IVF/Pas hoidoilla tärpännyt.
Tässä nyt kun ei kaipais yhteen lisää murhetta, tän kyydissä pysymisen lisäksi...
 
Takaisin
Top