Raskaus ja kilpirauhasongelmat

Huutelen kans täältä omaa tarinaani. Eli mulla todettiin basedowin tauti (liikatoimintaa) 03/2012 ja vuoden taistelin arvojen kans ja olo oli ihan hirvee. Arvot ei vaan tasaantunu ja meillä oli toive saada toinen lapsi. 02/2013 multa poistettiin molemmat kilpirauhaset. ja vasta-aineet oli viitearvoissa vasta 5/2014 ja nyt vihdoin oon raskaana :) Nyt siis tää tuleva vauva kasvaa thyroxinin voimalla. Otan vaan isompaa annostusta et vauva saa riittävästi. Toki vähän jännittää tää raskaus mut toivotaan et kaikki menee hyvin ja kasvaa normaalisti. Tätä raskautta tarkkaillaan tietty tarkemmin kun on taustalla basedowi. Lääkärit sanonu et tää mun tilanne on sinänsä parempi kun se et tarvis kokoajan pelätä et liikatoiminta alkaa kun on raskaana. Voi toki vieläkin vasta-aineet nousta mut tähän asti pysyny hallinnassa. Lääkettä on helpompi kontrolloida kun ei oo omaa toimintaa mukana sekottamassa. Tsemppiä kaikille tän asian kanssa taisteliville. Ja voimia raskauteen!
 
Mulla kun on vajaatoiminta alkanu niin vuoden sisällä olen huomannut uusia asioita mitä ei ennen ole ollut ja kaikki liittyy niin ihanaan vajaatoimintaan. Kaikki, tarkoitan kaikkia normaaleja hedelmiä en pysty nykyään syömään, menee maha veteläksi, tosin eipähän ummetus vaivaa. Toinen minkä olen huomannu mitä ei ollu ennen vajaatoimintaa niin niveliin koskee ja nivelet paukkuu ja naksuu..
Hedelmät harmittaa hirveästi kun se ei pelkästään ole vain raaka hedelmä kun se koskee myös hedelmä mehuja, erityisesti jos se on omena mehua.
Mulle tänään terkka ei sanonu mitään mun basedowin taudista kun kirjas tietoja ylös mutta sano että arvot katsotaan normaalisti 6-8viikon välein raskaus aikana mutta multa 4 viikon välein kun on taipumusta välillä liikkua liikatoiminnan puolellakin. Tosin oulun lapsettomuus puolelta sanoivat että pieni liikatoiminta ei ole haitaksi mutta vähäinenkin vajaatoiminta on. Tsh pitäis saada pysymään alle 2 mutta vielä se ei siellä ole, syyskuun alussa 3.8 ja nyt 2.23, t4v oli 19jotain syyskuussa nyt 17.7. Syön nyt 75mikrog.

Kyllä terveyttä osaa arvostaa vasta sitten kun sen on menettänyt.
 
Sain tulokset ja arvot oli lääkärin mielestä ok. tsh 1 ja t4v 16. Sen mielestä seuraava kontrolli vasta rv 20 !! No onneksi siirtyy neuvolan puolelle nyt seuraus.. Toivottavasti siellä ollaan vähän järkevämpiä. Kuitenkin monessa paikassa sanottu se 6-8 vkoa ois sopiva väli tarkistaa. Onko noi arvot muuten matallimmaallaan just aamulla ennen lääkettä? Että päivällä/ illalla arvot voi olla vielä korkeammat mitä testissä?
 
Mä en muista miyen päin ne muuttu ne arvot mutta mulle on aina painotettu että koita käydä samaan aikaan labrassa että tulokset on samanarvoisia. Ja aina tyhjällä vatsalla ilman lääkettä. Johan tuota oon muutaman vuoden aika kahdeksan aikaan labrassa käynnyt.
 
Täytyykin muistaa tuo, et kävis aina samaan aikaan. Mielellään aikasimman ajan aina otankin. Kamala väsymys ollut nyt viikon, mutta kai se menee ihan pelkästään raskauden piikkiin..
 
Mä kävin eilen verikokeissa TSH oli 1.9 ja T4V 16 ja HB oli 119 kävin hakemassa obsidania ku neuvolasta neuvottiin :)
 
Kannattaa muuten katsoa jos raskausvitammineja syöt, onko niissä rautaa. Multivita raskaus ja imetys vitamiinilisässä ainakin on jo rauta valmiina :)
 
Nebula mä oon jo pitkään syönyt raskaus vitskuja ja niissä on rauta mukana kyllä mutta silti se hemppari on tippunut joten tuskin siitä haittaa luulis olevan koska omaa oloa sillä parannetaan vaavi saa kyllä kaiken tarvitsemansa imettyä musta tai niin ainakin neuvolantäti kertoi :)
 
Muokattu viimeksi:
Ok. Hyvä tietää, että voi siltikin tarvia vielä rautalisäystä :) Johtuiskohan tää munkin, väsymys raudan puutteesta.. Olin ajatellut,että se puoli pitäis olla kunnossa, kun rautaa tulee muiden vitamiinien ohella syötyä.
 
Nebula Voithan sä käydä neuvolassa tms mittauttamassa hemppari pikatestillä :) mä pöllö luin vasta aamulla et omegat mitä oon syöny pari viikkoo niin niissä on a vitamiinia joten jätänpä syömättä jatkossa :)
 
Oon niin laiska, että odotan viikon vielä ekaa neuvolaläyntiä :D
No voi harmi, mutta tuskinpa tuon parin viikon aikana mitään hälyttävää on ehtinyt tapahtua :) Pitäisi myös hommata omegat, jääny ottamatta ihan kokonaan. .
Nii, noista kilpparikokeista. Oliko toi ihan vaan rutiini alkuraskauden tarkastus vai onko sulla lääkitys ?
 
Täällä kans yks vajislainen huutelee. Arvot on ollu aika hyvissä lukemissa (mitä nyt sahaavat vähän edes takas mm. vuodenaikojen mukaan). Viimeks arvot oli elokuun alussa TSH 0.01 (mulla melkein aina mittaamattomissa) ja T4V 19.jotain.

Kävin lapsettomuuspolilla varhaisultrassa 29.9 ja siellä lääkäri samalla sanoi, että silti voin nostaa päivittäistä annosta 25 mikrolla (nyt siis otan 2 x 0,1mg/pvä). Sanoivat, että neuvola jatkaa sitten arvojen kontrollointia.

Kävin ekalla neuvolakäynnillä 7.10 ja siellä ei kylläkään sanottu mitään kilppariarvojen seuraamisesta (muutenhan sain lähetteet veri- ja pissakokeisiin, joihin menen parin viikon päästä). Neuvolalääkärille olen menoss 10.11, joten kauheen loogista olisi ollut, että sitä ennen otettais kontrollikokeet ja tsekattaisiin sitten lääkärin kanssa miltä ne näyttää?!

Mulla tosin on olemassa sellainen jatkuva lähete labrassa, joten voisin periaatteessa koska vaan mennä otattaan kilpparikokeet. Kannattaiskohan mun ihan oma-aloitteisesti teettää ne ennen sitä lääkärinaikaa(?)

Jonsku88: siis sulle suositeltiin neuvoltasta rautalisää Hb 119:lla? Hoitaja vai lääkäri suositteli? Monennella viikolla olet?

Mun hb oli ekalla neuvolakäynnillä 118 ja ihan hillitön väsymys ja vetelyys on vaivannut jo viikkoja, mutta neuvolan täti sanoi, ettei vielä kannata alkaa rautaa popsimaan, kun kysyin, että eikö jo voisi lisän ottaa käyttöön... :sleep011
 
Joo kyl mulla on kilpparilääkitys ja annostusta lisättiin +0.25 positiivisen testin jälkeen ja nyt ar labroissa otettiin myös kilpparikokeet.. Oon nyt 9+6 ja hoitaja sanoi et voi alottaa raudan emmä sit tiiä uskaltaako jatkaa jos se on väärin????
 
Tässäpä taas vähän kuivaa faktaa: :)

"Raskausajan anemiasta puhutaan, jos veren Hb on alle 110 g/l. Jopa 10–20 %:lla odottajista Hb-arvo on raskauden lopulla alle 110 g/l. Äidin lievä anemia ei yleensä aiheuta ongelmia sikiölle. Sikiön ja äidin kannalta haitallinen Hb-taso on alle 80 g/l. - - Rautahoitokokeilu 4–6 viikon ajan on aiheellinen, jos hemoglobiiniarvo vähemmän kuin 110 g/l. Rauta-annos on 100 mg/vrk ja tavoitteena nostaa hemoglobiini tasolle 110–120 g/l. Rautalääkitystä voi yksilöllisesti harkita annettavaksi korkeammallakin hemoglobiinin tasolla (kuitenkin aina alle 120 g/l), jos raskaana olevalla on oireita, kuten voimattomuus ja väsyneisyys."
(Lähde: Lääkärikirja Duodecim, tietoa potilaalle, päivitetty 14.10.2013)
 
Nyt on uusimmat labra arvot saatu ja ihan pian on lievä liikatoimintaa, ja sen huomaa...
Tsh 1.70 (0.4-4.5)
T4v 20.5 (10.2-21)
Ainakun t4v nousee on unen saanti vaikeata, ja jos yöllä herää niin unenpäästä on vaikea saada kiinni, ja minä käyn hereillä 3-4kertaan.. Joten ihmekös jos vähän väsyttää..
 
Kilpirauhasen vajaatoiminta löytyy täältäkin. Monta vuotta kärsin oireista,kunnes vastaan tuli nyt kesällä lääkäri,joka otti oireet todesta. Lääkitys aloitettiin ja heti sen jälkeen tuli raskaustestiin plussa. :)

Nyt arvoja kontroloidaan kuukauden välein. Vielä ei raskauden takia nostettu annosta,kun arvot oli hyvät: tsh 1.05 ja t4v 18. Olo näillä on hyvä. Välillä arvot olleet tsh jopa 15 ja t4v 6
 
Mä meen ens viikolla kontrolli kokeisiin ja samalla on sit sokerirasitus :) saas nähä on arvot millä mallilla :)
 
Mut laitto rakenneultran tehny lääkäri ihan yllärinä kilpparikokeisiin. Saa nähä että mitä ne sanoo.
 
Just soittelin tuloksia TSH 3.9 ja T4V 14
Viimeks oli TSH 1.9 ja T4V 16
Viitearvoissa niin ei aleta annosta muuttamaan :sad001 tarvii kyllä joltai lääkäriltä kysyä asiaa
 
Takaisin
Top