Raskaus himot

mun tekee vain mieli manna- ja riisipuuroa, jukurtteja ja tuoremehua. Sit näistä kielletyistä sushia, graavilohta ja lihan kanssa viiniä. Alkoholia ei kyllä muuten ole ikävä, eikä ihme ja kumma ole mustia karkkejakaan tehnyt mieli.

Mangusti mulla lukee että sisävesistä tossa neuvolan ohjeessa. Siinä on erikseen listattu Itämerestä pyydetyt ja sisävesistä. Mutta noissa sisävesien petokaloissa on tosiaan sitä elohopeaa jonkin verran.

"Kalaa suositellaan syötäväksi 2–3 kertaa viikossa. Kalan aiheuttamat terveyshyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haitat. Kalalajien vaihteleva käyttö varmistaa, et- tei mahdollisista ympäristösaastepitoi- suuksista tarvitse olla huolissaan. Ruokavalioon suositellaan vaihdellen jär- vikalaa, kasvatettua kalaa ja merikalaa (esimerkiksi siika, muikku, seiti, kirjolohi, nieriä, taimen). Sisävesialueiden kalaa päivittäin syöviä suositellaan vähentämään hauen sekä myös muiden elohopeaa keräävien peto kalojen käy"

Muoks. lähde siis virallinen Eviran ohje.

Joo siis joka tapauksessa vaihdella pitää vaikka ei olisi edes raskaana! Mutta toki tärkeämpää kun on raskaana ettei esim sitä elohopeaa kerry liikaa.

Ai kauhee! Oon vuorokaudessa syöny puolet näkkäripaketista ja lähes tulkoon koko purkin suolakurkkuja... hups:laughing001

En mäkään mitään listaa saanu. Käskettiin vaan välttää vakuumipakattuja, ei kypsennettyjä kaloja ja pastoroimattomia maitotuotteita ja muuten käyttää tervettä järkeä. Mun mielestä ihan hyvät neuvot, ettei liikaa hysterisoida. Se Eviran lista löytyy ihan googlaamalla " raskaus ruokavalio" tms. jos haluaa lisää tietoa.

Siis toi on käytännössä sama kuin se eviran juttu mutta tossa noi vaan on koottu tollai kivasti. Sanoin että en mie sitä välttämättä olis tarvinnut kun latasin eviran pdf:n mutta sit aattelin että on se kiva ku on tommonen konkreettinen lista mistä voi kesken kaiken tarkistaa eikä tartte ettiä puhelimesta sitä eviran listaa.

Käykö teille niin että tekee mieli jotain ruokaa hirveästi ja sitten ku sitä syö niin se ei maistukaa miltään tai sitä ei ainakaan halua syödä uudelleen? Oikeastaan nyt uppoo parhaiten vaan tuliset thaimaalaiset ruoat ja katkarapu mama nuudelit. Mehua oon juonu mitä en oo tehny moneen vuoteen:D Leipä ei maistu miltään... himoitsemani kuskua aurinkokuivattu salaatti ällöttää ku sitä tein. Mäkkärin hampurilainenkaa ei maistunu miltään . Makuaisti menny:D

Minä aion leipoa tänään juustokakku joka kypsennetään uunissa.. nam nam.. ihana päästä herkuttelemaan ☺

Salmiakki ja kevyt ruoka (salaattia). Mua ahdistaa pelkkä ajatus jostain rasvaisesta pihvistä tms.
Toasteja söin pari viikkoa sitten kokonaisen viikon (aamupalaksi, lounaaksi, illalliseksi) - nyt ei enää uppoa.
Suolan kaipuu on jäänny, ei tarvii enää syödä suolaa purkista :cool:

Mansikat ja kirsikat lähti mukaan tänää kaupasta! Nam, en kyl viel maistanu et uppooko muutenki ku ajatuksissa :D

Kaikki ihanat kerroskiisselit, vispipuuro, mehukeitot, hedelmät, marjat..... sit taas tuntuu että proteiineja ei ilkiäis syödä ollenkaa. Niin ja kaikenlaisia leivoksia, juustokakkuja ym tekis hirveesti mieli mutta ne on jääny onneks vielä hyllyyn..

Takaisin