Raskaus + ahdistuneisuushäiriö / paniikkihäiriö

Nii ja mä kirjotin kattavan taustatiedon ja ohjeistuksen tästä mun oireilusta synnytyspapereihin.. en muista mikä virallinen nimi mutta se mikä lähetetään netissä sairaalaan synnytystä varten ja toiveita.
 
Mä ymmärrän sua niin hyvin! Mä oon onneks saanut vasta kaks paniikkikohtausta tässä puolentoista kuukauden sisään kun on ollut lääkkeiden laskua ja lopettamista. Mut sekin on enemmän ku koko vuotena. Mä oon pyrkinyt nyt tietoisesti käsittelemään ahdistusta siten ettei menis paniikkiin saakka vaan saisin.tilanteen ns haltuun. Oon käynyt hakemassa useita ahdistusta.ja paniikkia käsitteleviä.kirjoja kirjastosta jotka on.lisännyt tietoutta näistä asioista. Lisäks oon hakenut erilaisia työkirjoja... tuntuu että jotenkin.on auttanut tätä tilannetta kun pyrin tietoisesti vaikuttamaan rauhoittavan.hermoston toimintaan... tuosta opmaxista lääkäreillä on eriäviä ohjeistuksia.. itse saisin ottaa about kerran kasi kuukaudessa jos tarvetta tulee. Olen kuitenkin päättänyt etten niihin turvaudu. Lisäks nyt mun lääköri sanoi viime viikolla kun näki mut vieroitusoireiden kera (tärinä, huimaus, pahoinvointi ja unettomuus) että mun pitää ottaa heti yhteyttä jos tuntuu etten kestä vierotusoireita tai ahistusoireita, koska.tärkeintä on äiti on toimintakykyinen. Lääkäreillä on siis tosi eriäviö näkemyksiä lääkkeiden käytöstä ja lopettamisesta.....
Mäkin oon syönyt tota opamoxia tän raskauden aikana muistaakseni ainoostaan kaks kertaa. Oon yrittänyt pysyä itekkin pois niiden läheltä,mut jotenkin helpottaa edes kun tietää et jos tulee kohtaus et apu on tosi lähellä vaikka sitä ei välttämättä söiskään. Sillon kun mulla ei niitä ollut kotona niin kohtaus oli todennäkösempi kun ei ollut mitään millä olisin voinut "hallita" sitä kohtausta, jännä kyllä miten ihmisen aivot toimii. :D Mut tosiaan toi sertralin ja ketipinor syönti loppuu sit kun syyskuu vaihtuu, nyt on pienimmällä mahdollisella annoksella..
 
Mulla on lääkityksenä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, eli mielialaa tasoittavana ollut Ketipinor 200mg ja Seronil 20mg, kumpaakaan ei lääkärit olis halunneet vähentää yhtään, kun siihen ei mitään syytä löytynyt. Itse kuitenkin halusin lopettaa Seronilin kokonaan, koska tiedän pärjääväni ilman, ja Ketipinorin annosta halusin vähentää mahdollisimman pieneen synnytykseen mennessä.
Ketipinorinhan ei ole todettu vaikuttavan sikiöön muuten kuin synnytyksen jälkeen saattaa olla unelias vauva, mikä saattaa vaikeuttaa imetyksen onnistumista.
Psykiatrillani on kuulemma ollut potilaita, joilla ollut tuplasti tuo minun annokseni, eli 400mg ja ovat saaneet aivan terveitä vauvoja.
Minä kuitenkin ajattelin itse, että parempi se on kuormittaa pientä mahdollisimman vähän. Pikkuhiljaa annosta on pienennetty, ensin 200->175. Sitten 150, 100 ja nyt ihan lähiaikoina 75 ja nyt 50mg. Ensimmäinen vähennys tuntui varmaan eniten, kuitenkin jo monta vuotta menty samoilla määrillä. Muut vähennykset eivät juuri arkeen vaikuttaneet, mutta nyt tämä viimeisin (ja viimeinen) vähennys 75->50mg on kyllä näkynyt ja tuntunut. Nyt alkaa oikeasti kaikki ärsyttää ja ahdistaa ja kaikki mikä on vain häirinnyt aiemmin alkaa tuntua maailmanlopulta. Josko sitä kuitenkin tilanne tasoottuisi kun kroppa tottuu tilanteeseen, tai näin haluan uskoa. Ei se oo helppoa olla hullu. :sad001
 
Mulla on lääkityksenä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, eli mielialaa tasoittavana ollut Ketipinor 200mg ja Seronil 20mg, kumpaakaan ei lääkärit olis halunneet vähentää yhtään, kun siihen ei mitään syytä löytynyt. Itse kuitenkin halusin lopettaa Seronilin kokonaan, koska tiedän pärjääväni ilman, ja Ketipinorin annosta halusin vähentää mahdollisimman pieneen synnytykseen mennessä.
Ketipinorinhan ei ole todettu vaikuttavan sikiöön muuten kuin synnytyksen jälkeen saattaa olla unelias vauva, mikä saattaa vaikeuttaa imetyksen onnistumista.
Psykiatrillani on kuulemma ollut potilaita, joilla ollut tuplasti tuo minun annokseni, eli 400mg ja ovat saaneet aivan terveitä vauvoja.
Minä kuitenkin ajattelin itse, että parempi se on kuormittaa pientä mahdollisimman vähän. Pikkuhiljaa annosta on pienennetty, ensin 200->175. Sitten 150, 100 ja nyt ihan lähiaikoina 75 ja nyt 50mg. Ensimmäinen vähennys tuntui varmaan eniten, kuitenkin jo monta vuotta menty samoilla määrillä. Muut vähennykset eivät juuri arkeen vaikuttaneet, mutta nyt tämä viimeisin (ja viimeinen) vähennys 75->50mg on kyllä näkynyt ja tuntunut. Nyt alkaa oikeasti kaikki ärsyttää ja ahdistaa ja kaikki mikä on vain häirinnyt aiemmin alkaa tuntua maailmanlopulta. Josko sitä kuitenkin tilanne tasoottuisi kun kroppa tottuu tilanteeseen, tai näin haluan uskoa. Ei se oo helppoa olla hullu. :sad001
Mä en tiennytkään tosta ketipinorin vaikutuksesta! Siis tästä uneliaisuus jutusta! Mut mä syön itse sitä vaan yhden pillerin illalla (nukahtamisen helpottamiseen) ja se on mulla muistaakseni VAAN 15 tai 20mg annoksella. Et puhutaan kumminkin melko pienestä määrästä. Ja sertralin orion nyt 25mg, eli ihan mini annoksilla ollaan menty ihan koko raskaus. Mut silti jänskää toi kokonaan lopettaminen mikä tulee parin viikon päästä eteen.. Oon ihan SUPER HUONO nukkumaan, ja sit vielä kun ei noita ketipinoreja saa syödä niin saa nähdä nukunko viimisenä raskaus kuukautena ollenkaan... Pelottaa vähän et kuinka sitä sit jaksaa...
 
Marraskuisista huutelen, mutta onko kellään käytössä escitalopramia? Syön tällä hetkellä 10mg annosta päivittäin, eikä vielä ole puhuttu sen lopettamisesta.. Viime kesänä lopetin venlafaxinin ja sain siitä niin kammottavia lopettamisoireita, että oikeastaan sekin oli syynä miksi escitalopram aloitettiin. Siksi tämänkin lääkkeen lopettaminen pelottaa.
 
Mulla oli escitalopramia alkuraskaudessa en tosin ehtiny syödä kun pari kk kun sit lopetin. Ois saanu syödä raskauden aikana mut kk ennen synnytystä ois pitänyt lopettaa kuitenkin. Jotain näköhäiriöitä taisi tulla siitä lopettamisesta ainakin mut ne meni nopeasti ohi.
 
Marraskuisista huutelen, mutta onko kellään käytössä escitalopramia? Syön tällä hetkellä 10mg annosta päivittäin, eikä vielä ole puhuttu sen lopettamisesta.. Viime kesänä lopetin venlafaxinin ja sain siitä niin kammottavia lopettamisoireita, että oikeastaan sekin oli syynä miksi escitalopram aloitettiin. Siksi tämänkin lääkkeen lopettaminen pelottaa.
Minulla on käytössä ja on käytössä koko loppuraskauden. 10mg menee ja on synnytykseen asti. Sanoin suoraan lääkärille että lopettaminen pelottaa enkä halua invalisoitua joten punnittu hyödyt ja haitat. Edellisessä raskaudessa oli kokoajan myös käytössä. Tosin annostus oli loppuun asti 20mg. Vauva voi hyvin ja selvisi ilman vieroitusoireita yms.
 
Minulla on käytössä ja on käytössä koko loppuraskauden. 10mg menee ja on synnytykseen asti. Sanoin suoraan lääkärille että lopettaminen pelottaa enkä halua invalisoitua joten punnittu hyödyt ja haitat. Edellisessä raskaudessa oli kokoajan myös käytössä. Tosin annostus oli loppuun asti 20mg. Vauva voi hyvin ja selvisi ilman vieroitusoireita yms.

Huh helpottavaa kuulla. Luulin että oon jotenkin itsekäs kun en haluaisi lopettaa lääkitystä, mutta tottakai huolettaa miten ne vaikuttavat lapseen.
 
Itsellä lääkitys hieman eri vaivaan, kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Risperidonia 2 mg ja Lamictalia raskauden alussa 200 mg. Kävin ennen raskautta lääkärini kanssa keskustelua lääkityksen turvallisuudesta ja sain luvan mennä näillä annostuksilla alkuvaiheen. Ensimmäiset 12 viikkoa raskaudesta (tai oikeastaan heti kun lopetettiin ehkäisy) söin foolihappoa kolminkertaisesti, mikä ilmeisesti sen takia, että ehkäisisi esim. huulihalkion syntymistä. Nyt Lamictal-annostus laskettu puoleen pikkuhiljaa. Olo on pysynyt todella hyvänä. Vireystilassa en oo huomannu eroa entiseen, joten koen olevani onnekas sen suhteen.

Ja varpahat: itselläni oli samoja ajatuksia, mietin, olenko itsekäs, kun en halua edes yrittää ilman lääkitystä. Lääkärini oli onneksi fiksu, ja sanoi, että siinä missä vauvan hyvinvointi on tärkeää niin siinä äidinkin. En koe missään nimessä pärjääväni ilman säännöllistä lääkitystä ja tähän mennessä vauvalla kaikki kehittynyt hyvin ja normaalisti. :happy:
 
Kyfi, Ketipinorhan näyttää ns vihreää noilla listoilla et mitä saa syödä raskaana. Miksi sinun lääkäri haluaa lopettaa sen kokonaan, jos nukut muutenkin huonosti? Vai halusitko itse lopettaa?
Mulle nimittäin varmaan 5 eri lääkäriä on sanoneet aivan heti, että eivät lopettaisi tai koskisi ylipäätään mun lääkeannoksiin, että kun niistä ei haittaa ole sikiölle havaittu ja koska äidin oma jaksaminen on niin tärkeää. Äitiys kun on muutenkin aikamoinen haaste ihan ns "normaalillekkin" henkilölle, niin mitä se sitten on mahdollisten mielenterveysongelmien, unettomuuden (joka altistaa mielenterveysongelmille) ym kanssa kamppailevalle..
Itse en myöskään nukkuisi varmaan juuri ollenkaan ilman tuota Ketipinoria, se on kyllä ollut todellinen pelastus! Lähinnä itse siksi halusin itse vähentää lääkeannostani, kun aloin pelätä etten sitten vauvan kanssa heräisi yöllä kun hän itkee. Tuo 50mg tuntuu kuitenkin olevan niin mitätön vuorokausiannos, että nyt loppuraskaudesta on väkisinkin tullut heräiltyä pitkin yötä. Ilman, en varmasti nukkuisi ollenkaan ja seuraukset olisivat kyllä katastrofaaliset jokaiselle osapuolelle. :nailbiting:
 
Kyfi, Ketipinorhan näyttää ns vihreää noilla listoilla et mitä saa syödä raskaana. Miksi sinun lääkäri haluaa lopettaa sen kokonaan, jos nukut muutenkin huonosti? Vai halusitko itse lopettaa?
Mulle nimittäin varmaan 5 eri lääkäriä on sanoneet aivan heti, että eivät lopettaisi tai koskisi ylipäätään mun lääkeannoksiin, että kun niistä ei haittaa ole sikiölle havaittu ja koska äidin oma jaksaminen on niin tärkeää. Äitiys kun on muutenkin aikamoinen haaste ihan ns "normaalillekkin" henkilölle, niin mitä se sitten on mahdollisten mielenterveysongelmien, unettomuuden (joka altistaa mielenterveysongelmille) ym kanssa kamppailevalle..
Itse en myöskään nukkuisi varmaan juuri ollenkaan ilman tuota Ketipinoria, se on kyllä ollut todellinen pelastus! Lähinnä itse siksi halusin itse vähentää lääkeannostani, kun aloin pelätä etten sitten vauvan kanssa heräisi yöllä kun hän itkee. Tuo 50mg tuntuu kuitenkin olevan niin mitätön vuorokausiannos, että nyt loppuraskaudesta on väkisinkin tullut heräiltyä pitkin yötä. Ilman, en varmasti nukkuisi ollenkaan ja seuraukset olisivat kyllä katastrofaaliset jokaiselle osapuolelle. :nailbiting:
Mulle taas joku näihin erikoistunut lääkäri sanoi että kaikki? Lääkitykset pitäis saada nollille synnärille. Täytyy kysyä vielä asiasta! Mä en meinaan kyllä itse sitä henkilökohtasesti haluais lopettaa... :sad001
 
Varmaan tämän lääkärin oma henkilökohtainen mielipide asiasta. Noin minimaalinen annos on kyllä vähän tyhmä lopettaa turhaan, jos se kerran auttaa sua vähän saamaan unta. :wideyed:
Itselläni oli raskautta suunniteltaessa haave olla koko raskausaika ilman lääkkeitä kokonaan, mutta näin rehellisesti voidaan todeta, että en varmaan edes olisi tässä kirjoittelemassa enää jos sen suunnitelman olisin toteuttanut.
Sitä voikin miettiä, että mikä on tärkeintä. Todella täytyy ihmetellä tuota sinun lääkärisi kantaa. Oletko kysynyt muilta lääkäreiltä kantaa asiaan? Tämä voisi auttaa. Teratologisesta tietopalvelusta voi myös kysellä mahdollisia vaikutuksia sikiöön. :)
 
Varmaan tämän lääkärin oma henkilökohtainen mielipide asiasta. Noin minimaalinen annos on kyllä vähän tyhmä lopettaa turhaan, jos se kerran auttaa sua vähän saamaan unta. :wideyed:
Itselläni oli raskautta suunniteltaessa haave olla koko raskausaika ilman lääkkeitä kokonaan, mutta näin rehellisesti voidaan todeta, että en varmaan edes olisi tässä kirjoittelemassa enää jos sen suunnitelman olisin toteuttanut.
Sitä voikin miettiä, että mikä on tärkeintä. Todella täytyy ihmetellä tuota sinun lääkärisi kantaa. Oletko kysynyt muilta lääkäreiltä kantaa asiaan? Tämä voisi auttaa. Teratologisesta tietopalvelusta voi myös kysellä mahdollisia vaikutuksia sikiöön. :)
En oo kysynyt muilta, oon aatellu että hän kyllä "tietää" ja osaa asiansa. Miks ei voida sanoo asioita sillain kun ne on eikä minkään oman mielipiteen kera:mad:
 
Sanoppa se.. :sad001 Sinuna pyytäisin toista mielipidettä, jos yhtään tuntuu siltä, että et pärjää ilman lääkettä koska et saa nukutuksi ilman. Ja tosiaan jos soittaa tuonne teratologiseen ja sitten kertoo itse vähän faktoja sille lääkärille niin siitähän voi saada ihan rakentavan keskustelun aikaan, mikäli lääkäri on avoin muillekkin ajatuksille kuin vain omalleen. Toivottavasti kaikki menee hyvin sinulla, päädytte mihin tahansa!
 
Noniin,päivitystä tännekkin! Tänään oli lääkäri! Lääkärissä sanottiin et 36 viikkoon mennessä pitäis tuo sertralin orion 25mg/pvä saada pois kokonaan. Kysyimpäs häneltä sitten ketipinorista samalla ja hän sanoi että voinkin syödä sitä raskauden loppuun asti! Tosi hyvä kun tää mun uni on mitä on. Plus nyt vielä kun olo on muutenkin tukala! Mut pakko sanoo, oli tosi veemäinen lääkäri mulla, ei kuunnellut yhtään kun yritin kertoo mun kivuista ja "syyllisti" kaikesta. Laitan kyllä palautetta! :mad:
 
Onko aina sama lääkäri? Mielialapoli vai joku tavis lääkäri? Näillä on eroa.
 
Noh positiivista tuossa on nyt se, että ei tarvitse lopettaa kokonaan. :) Mut ei nuo neuvolalääkärit kyllä aina osaa suhtautua oikealla tavalla eri ongelmiin.. Joiltain vain puuttuu se inhimillisyys ja empatia.
 
Takaisin
Top